Onko sinulla ollut sairauksia, onnettomuuksia jne mihin olisit kuollut ennen muinoin (esim keskiajalla) mutta tänä päivänä asia hoitunut nykypäivän sairaanhoidolla?
Itse olisin kuollut teininä tulehtuneeseen umpilisäkkeeseen. Leikattiin pois.
Varmaan myös joku angiina olisi voinut tappaa, hoitui antibiooteilla.
Jalka murtui, leikattiin ja kuntoutettiin. Varmaan keskiajalla olisin siihenkin kuollut tai vammautunut niin että olisin jotenkin epäsuorasti kuollut.
Ainiin ja lapsena sairastuin influenssaan, eiköhän se olisi ollut menoa.
Mitenkäs teillä, olisitteko säilyneet hengissä keskiajalla?
Kommentit (111)
Valtimopuoleb veritulppa 28-vuotiaana olisi johtanut ennen pitkää kuolemaan ilman nykylääketiedettä ja sitten 10 vuotta myöhemmin tulehtunut sappirakko.
Aivokasvain leikattu. Muinoin olis varma kuolema ollut
Jäin auton alle suojatiellä, ja jalka murtui. Sitä ei olisi edes tapahtunut keskiajalla. Tuskin olisi ollut mun allergioitakaan. Voihan helvetti, elän väärällä ajalla!
En tiedä olisinko kuollut astmaan ilman lääkitystä?
Tai krooninen sappirakontulehdus ja sappikivitauti, ei tuohonkaan välttämättä olisi kuollut? Mutta kivut olisivat olleet aika kohdallaan.
Raskausmyrkytykseen ja ruusuun olisin varmaan kuollut ilman nykylääketieteen apua.
Lisäksi olisin ollut raajarikko ja näkövammainen, sillä mm. silmää ja polvia on operoitu kirurgisesti. Myös leikkaushaavaan on tullut kerran tulehdus, joka vaati antibiootteja.
Keskiajalla olisin elänyt siis vaivaisena korkeintaan 27- vuotiaaksi ja lapsikin olisi todennäköisesti kuollut.
Olisin kuollut jo synnytyksessä, synnyin ennenaikaisesti ja hengenlähtö oli lähellä. Jos olisin jostain kumman syystä selvinnyt, lapsuuden epilepsiakohtaukset olisivat varmaan olleet turmioksi.
Olisin todennäköisesti kuollut jo syntyessäni. Synnyin sektiolla alatiesynnytyksessä tulleen komplikaation seurauksena, olin täysiaikaiseksi vauvaksi pienikokoinen ja jouduin ensi töikseni happikaappiin.
Parikymppisenä olisin suurella todennäköisyydellä saanut jäykkäkouristuksen likaisen istutuskepin tekemästä haavasta. Rokotesuoja oli onneksi voimassa vielä.
Näiden lisäksi on ollut lukuisia sellaisia tulehduksia, jotka ilman antibiootteja olisivat hyvinkin voineet levitä ja aiheuttaa pahan yleisinfektion.
Vierailija kirjoitti:
Hiippaläpän vuotoon olisin menehtynyt.
Tuohon voi kuolla nykyäänkin.
Olisin kuollut syöpään joka todettiin kun olin 20v. Sairaus uusiutui muutaman vuoden päästä, mutta eipä sitä uusiutumista olisi tullut ennen vanhaan koska olisin ehtinyt jo kuolla.
No, minä synnyin yli kuukautta ennen keskelle talvea. Tosin painoin yli 2 kiloa ja ei mitään muita ongelmia ollut. Eli olisin ehkä pärjännyt. Mitään muita juttuja ei itsellä ole ollut. Äitini olisi varmaan kuollut, kun hänellä iso kasvain munasarjoissa ja se leikattiin pari vuotta ennen kuin synnyin. Menetti paljon verta ja oli huonossa kunnossa. Äidin äidin elämä on ollut jo pieni ihme, kun hänen äitinsä kuoli synnytyksen jälkeen veritulppaan ja tämä vauva hyvin pieni. Mummu jäi kuitenkin henkiin ja eli pitkän elämän, vaikka alku oli huono ja kotona vielä syntyi. Olisi varmaan kuollut silti keskiajalla.
Noin 24-v. kaaduin pahasti pyörällä, siinä ois kai ollut mahdollisuus kaikenlaiseen, kun haava vaati tikkejä silmäkulmassa. Mitenköhän ennen aikaan haavanhoito esim. toteutui? Tuli varmaan helposti myös verenmyrkytyksiä.
Noin 30-vuotiaana umpisuoli puhkesi.
Noin 38-vuotiaana puhkesi diabetes. Silloin ajattelinkin, että oon jo toista kertaa jatkoajalla.
Varmaan angiina 10 vuotiaana olisi elämän päättänyt
Melkein jokainen nainen olisi kuollut silloin synnytykseen.
Mahaportin ahtauma ihan pikku pikku poikana.
Itse myös synnyin tavallista aikaisemmin eli hyvin pienenä.
Synnytykseen ja myöhemmin olisin kuollut myrkkystruumaan.
Keuhkokuume. Onneksi nykyään on näihin lääkkeet.
Pienen, mitättömän naarmun tulehtuminen olisi vienyt hautaan alle kolmekymppisenä, koska ei olisi antibiootteja. Siihen asti olisin harhaillut puoli elämää puolisokeana silmälasien puutteen vuoksi ja konkannut varmaan keppi kainalossa koska toinen jalka oli kerran murtunut :(
Kyllä; synnytyspelko. Nykyään saa pyytämällä sektiot.
Mä olisin ykköstyypin deen takia kuollu aika nopsakkaa, riippuen vähän siitä et kuinka nopee haiman insuliinia tuottavat solut halusivat tuhoutua. Haiman toiminta kokonaan loppunu -> pari päivää nii kuolema.