Onko sinulla ollut sairauksia, onnettomuuksia jne mihin olisit kuollut ennen muinoin (esim keskiajalla) mutta tänä päivänä asia hoitunut nykypäivän sairaanhoidolla?
Itse olisin kuollut teininä tulehtuneeseen umpilisäkkeeseen. Leikattiin pois.
Varmaan myös joku angiina olisi voinut tappaa, hoitui antibiooteilla.
Jalka murtui, leikattiin ja kuntoutettiin. Varmaan keskiajalla olisin siihenkin kuollut tai vammautunut niin että olisin jotenkin epäsuorasti kuollut.
Ainiin ja lapsena sairastuin influenssaan, eiköhän se olisi ollut menoa.
Mitenkäs teillä, olisitteko säilyneet hengissä keskiajalla?
Kommentit (111)
Keuhkokuume olisi varmaan vienyt ilman antibiootteja ja aivoverenvuoto, joka aiheutti epileptisiä kohtauksia.
Sferosytoosi, perna poistettu ja hätäkastettu.
Hiippaläpän vuotoon olisin menehtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut useita psykooseja ja saan nyt psykoosinestolääkitystä ettei puhkeaisi uudelleen. Miten keskiajalla hoidettiin psykoosia? Olisin voinut kuolla niihin hoitoihin.
Ei silloin ollut hoitoja toisin kuin myöhemmin ne ammeessa liotetut, eikä vielä houruinlaitoksiakaan. Jos termi seinähullu on tuttu niin kahleella jossain rakennuksessa kiinni, ettei saa vahingoitettua itseään tai muita.
On kokoajan.Meidän kylän terv.ke on niin vitsi. Vit...lua.Hakeuduin Syd.oir.2viikkoa Kesto.En kerennyt istua kun se alkoi.Tää menee psyykkiseen ei tommosen palv.halua.pelko tulee.En juo,en polta,liikunkin paljon.Mietti ääneen ei tää oo totta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut useita psykooseja ja saan nyt psykoosinestolääkitystä ettei puhkeaisi uudelleen. Miten keskiajalla hoidettiin psykoosia? Olisin voinut kuolla niihin hoitoihin.
Ei silloin ollut hoitoja toisin kuin myöhemmin ne ammeessa liotetut, eikä vielä houruinlaitoksiakaan. Jos termi seinähullu on tuttu niin kahleella jossain rakennuksessa kiinni, ettei saa vahingoitettua itseään tai muita.
Antiikin aikoina hulluja kylvettiin ja juotettiin viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Heh olisit varmaan suuri näkijä ja ennustaja keskiajalla☺ehkä vapahtaja ja sillä olisi innokkaita seuraajia. Olisit messias tai pyhimys vähintään tms. Henkien kanssa keskustelija
Aggressiivinen imusolmukesyöpä. Ilmeni kaulan ja leuan alueilla, ja ilman sytostaattihoitoa olisin luultavasti kuollut tukehtumalla, sillä valtavat patit ehtivät alkaa haittaamaan hengittämistä.
En tiedä olisinko synnytyksestä edes selvinnyt keskiajalla kun olen keisarinleikkauksella syntynyt sen takia että olin väärinpäin. Mitenkä lie keskiajalla olisi käynyt jalat edellä tuleville vauvoille.
Jos en ois synnytykseen kuollut keskiajalla tai muihin tauteihin, niin varmasti luun sisällä ollut tulehdus olisi minut tappanut lapsena. Se nostatti hyvin korkean kuumeen ja sen takia jouduin sairaalaan ja pitkälle antibioottikuurille.
Hmm. En tiedä oliko nykyisen vahvistaa unilääkkeitä olemassa, mutta varmaan siihen kun söin nelivuotiaana joku 15 kpl äidin imovane-lääkettä. Näyttivät minusta pastilleilta.
Influenssa. Samaan tsutiin olisi kuollut kuopuskin. Tehohoito ja hyvä onni pelasti molemnat. No iäkkäämpi sukulainen kuolikin.
Olisin kuollut otsaonteloon levinneeseen poskiontelotulehdukseen.
Jalkani varmasti olisi amputoitu aikoinaan, ellei jo sitä ennen olisi poltettu noitana epilepsiakohtausten takia
Olisin kuollut jo montakin kertaa. Siksi luotan lääketieteeseen enemmän kuin hopeavesiin. En myöskään koskaan suosittelisi kotisynnytystä kenellekään. Tuolla loistoidealla ei olisi enää minua eikä lastani, vaikka olin nuori ja terve ja raskaus ongelmaton.
Itse olisin kuollut lapsena pyelonefriittiin. Aikuisena jos olisinkin synnytyksistä selvinnyt, mikä on hitusen epävarmaa, niin silti molempien jälkeen olisi tullut arkkuun kaatava kohtutulehdus. Yksi tavallisin kuolinsyy synnyttäneille naisille ennen, lapsivuodekuumeeksi kutsuttiin. Lapsista toinen olisi kuollut pienenä keuhkokuumeeseen ja ripuliin, toinen pyelonefriittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh olisit varmaan suuri näkijä ja ennustaja keskiajalla☺ehkä vapahtaja ja sillä olisi innokkaita seuraajia. Olisit messias tai pyhimys vähintään tms. Henkien kanssa keskustelija
Tai sitten hullu jota koko kylä hyljeksii. Tai joku demonin riivaama. Silloin ei paljoa tiedetty mielisairauksia.
Anafylaksia. Se olisi ollut menoa keskiajalla. Nyttenkin tuli kiire ja tapauksen jälkeen aina epipen mukana laukussa.
Vierailija kirjoitti:
On, covid-19. Keski-ajalla oli vähemmän hengityskoneita.
Olitko kauan koneessa?
En olisi koskaan syntynyt. En ainakaan elävänä. Oli ihan hilkulla, etten kuollut synnytyksessä. Hätäsektio pelasti.