Onko sinulla ollut sairauksia, onnettomuuksia jne mihin olisit kuollut ennen muinoin (esim keskiajalla) mutta tänä päivänä asia hoitunut nykypäivän sairaanhoidolla?
Itse olisin kuollut teininä tulehtuneeseen umpilisäkkeeseen. Leikattiin pois.
Varmaan myös joku angiina olisi voinut tappaa, hoitui antibiooteilla.
Jalka murtui, leikattiin ja kuntoutettiin. Varmaan keskiajalla olisin siihenkin kuollut tai vammautunut niin että olisin jotenkin epäsuorasti kuollut.
Ainiin ja lapsena sairastuin influenssaan, eiköhän se olisi ollut menoa.
Mitenkäs teillä, olisitteko säilyneet hengissä keskiajalla?
Kommentit (111)
On, covid-19. Keski-ajalla oli vähemmän hengityskoneita.
Minäkin olisin voinut kuolla lapsiasian tiimoilta. Kuollut lapsi oli sisälläni kaksi viikkoa. Ehkäpä olisi yritetty ottaa ulos jotenkin paloittelemalla, mutta mitä kaikkea siitä olisikaan voinut seurata? Nyt vain käynnistettiin synnytys ja seuraavana päivänä kotiin.
Joskus tuntuu, että tämän jälkeen sain uuden elämän ja elän eräänlaista jatkoaikaa.
Olisin ehkä kuollut synnytykseen. Lapsi ei lähtenyt syntymään normaalisti ja päädyttiin kiireelliseen sektioon.
Munuaisten vajaatoiminta. Dialyysiä ja elinsiirtoa ei ollut keskiajalla. Ei tarvitse palata historiassa kuin 80-luvulle, jolloin Suomessa ei vielä tehty munuaistensiirtoja lapsille.
Olisin todennäköisesti syntynyt kuolleena, kun ei olisi ollut tarvittavia välineitä todeta sikiön sydänäänten heikkenemistä eikä mahdollisuutta hätäsektioon kuukausi ennen laskettua aikaa. Tai jos olisin jonkin ihmeen kaupalla selvinnyt siitä, olisin varmaan menehtynyt teini-iässä munuaisiin päässeeseen infektioon.
En tiedä: voiko keskeytyneeseen keskenmenoon kuolla, jos sikiötä ei olisi otettu pois? Vai tulisiko se jossain vaiheessa pois itsestään?
Murtunut käsi ainakin olisi saattanut jättää jotain pysyvää haittaa. Nyt tuli leikkauksella täysin kuntoon. Mitenköhän toistuvat korvatulehdukset olisivat vaikuttanneet kuuloon ilman antibiootteja?
Varmaan korona! Ilman happea ja lääkitystä olisi ollut menoa.
Kiitos niille teho-osaston hoitajille ja lääkäreille. Hoitajia muistan yhä lämmöllä, oli turvallinen olo 247. Mutta keskiajalla olisin raato.
Minulla puhjennut umpisuoli ollessani 6-vuotias vuonna 1997.
Minä en olisi, mutta kaksi lastani olisi voinut kuolla synnytyksessä. Synnytykset olivat mulle helppoja mutta vauvat jostain syystä kärsivät. Molemmilla oli sydänäänissä jotain häikkää ja synnytyksiä jouduttiin nopeuttamaan. Toinen syntyi vailla elonmerkkejä ja häntä jouduttiin elvyttämään hyvän aikaa. En tiedä kuinka hyvin joku synnytyksessä avustava naapurin muija olisi saanut lapsen virkoamaan henkiin. En yhtään ihmettele että lapsikuolleisuus oli ennen niin suuri.
Minulla on ollut useita psykooseja ja saan nyt psykoosinestolääkitystä ettei puhkeaisi uudelleen. Miten keskiajalla hoidettiin psykoosia? Olisin voinut kuolla niihin hoitoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut useita psykooseja ja saan nyt psykoosinestolääkitystä ettei puhkeaisi uudelleen. Miten keskiajalla hoidettiin psykoosia? Olisin voinut kuolla niihin hoitoihin.
Tuskin hoidettiin millään järkevällä tavalla, jotain yrttirohtoa ehkä olisit saanut. Ei silloin tunnettu mitään mielisairauksia, olisit ollut vain perinteinen kylähullu tai paholaisen riivaama. Jos olisivat epäilleet jotain epäjumalallista, olisit varmaan mestattu.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä: voiko keskeytyneeseen keskenmenoon kuolla, jos sikiötä ei olisi otettu pois? Vai tulisiko se jossain vaiheessa pois itsestään?
En tiedä - olispa joku tietävä vastaamassa - mutta mulla on sellainen käsitys, että keskenmenojätteet tai jopa kuollut lapsi voivat tulla ulos kohdusta noin niin kuin itsestään, mutta että näin ei aina käy.
Olisin keskiajalla sokeutunut ja selkäranka olisi mädäntynyt masturboinnin seurauksena. Onneksi elämme modernissa maailmassa.
Minä olisin kuollut aika nopeasti syntymisen jälkeen. Synnyin pikkukeskosena ja oli nytkin kiikun kaakun, jäänkö henkiin.
Verenpainetauti olis varmaan tappanut jo nelikymppisenä.
olisin varmaan kuollut synnytykseen. Vauva jäi jumiin