Kirjallisuustieteen opiskelu
Olen harkinnut kirjallisuustieteen opiskelua lukion jälkeen, mutten löytänyt juurikaan tietoa netistä, sen verran pieni ala kai kyseessä.
Millaista opiskelu käytännössä on? Onko työllistyminen vaikeaa (olen kuullut että mahdollisuus päästä aika monenlaisiin tehtäviin)? Onko kirjallisuuden opiskelu ylipäätään järkevää vai olisiko parempi vain pitää lukeminen harrastuksena (ja opiskella luonnontieteitä, mikä ainakin tekisi työllistymisestä taattua)?
Kommentit (172)
Esim jyväskylän yliopistossa sivuaineeksi voi ottaa pedagogiikkaa, journalistiikkaa, filosofiaa, psykologiaa, museologiaa, muita taideaineita tai taidehistoriaa jne, työllistymis vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon! Erittäin mukava tieteenala, suosittelen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mennyt, vaan kirjastonhoitajaa amk-puolelle. Se koulutus tosin oli täysi tuhnu, koska nykyään vaaditaan nimenomaan ylempää korkeakoulututkintoa..
Mihin ihmeeseen kirjastossa tarvitaan ylempää korkeakoulututkintoa? Siihen, että osaa laittaa kirjat hyllyyn oikeaan paikkaan vai kenties siihen, ettö osaa käyttää hakukonetta?
Häh?
Opistoinsinööri ei sitä voi ymmärtää. Next.
Kaukana opistoinsinööristä, mutta anna kun mä arvaan. Perseen levitykseen, eväiden syömiseen, asiakkaiden arvosteluun, tinderissä hengailuun ja vauva.fi:ssä chattailyyn?
Vierailija kirjoitti:
Esim jyväskylän yliopistossa sivuaineeksi voi ottaa pedagogiikkaa, journalistiikkaa, filosofiaa, psykologiaa, museologiaa, muita taideaineita tai taidehistoriaa jne, työllistymis vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon! Erittäin mukava tieteenala, suosittelen
Kirjoittamista. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjallisuustieteessä jo perusopinnot ovat todella aikaavieviä ja haastavia. Hirveästi joutuu opettelemaan kirjallisuuden historiaa pohjalle ja tekemään analyysia analyysin perään. Lisäksi tenttiin saattaa kuulua 10-15 (puuduttavaa ja vanhaa) kaunokirjallista teosta. Todella erilaista kuin äidinkielen tunneilla lukiossa. Näin ainakin Tampereella. Kirjallisuustiede on minulle pakollinen sivuaine, sillä + suomen kielellä + pedagogisilla saa äidinkielen opettajan pätevyyden.
Sille tielle jos tahtoo, niin pedagogisiin on sitten todella vaikeaa päästä ja moni tuttu joutui valmistumaan ilman niitä, kun paikkaa ei koskaan irronnut. Hakijoita se 30-40 per vuosi ja 4-6 suunnilleen pääsee. Toki pedagogiset voi lukea sitten amkissa yliopiston jälkeen, mutta hidastaahan se.
Kurssien analyyseistä vielä sen verran, että olisikin sellaisia kuin lukiossa! Päinvastoin, kurssit ovat loputonta liibalaabaa liittyen siihen, mitä joku isompi herra on joskus sanonut kirjallisuudesta ja analyysin pitää pohjautua siihen. Järkyttävä määrä muistettavaa jokaiseen tenttiin (ne yli 10 kirjaa + koko kurssin luentomateriaali siitä, kuka sanoo mitäkin).
No tuotahan se opiskelu on yliopistossa joka alalla 🙄
Ehkä siellä humanistisessa.
Mulla ei omaan tutkintooni ollut yleensä yhtään kirjaa per kurssi eikä koskaan kymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mennyt, vaan kirjastonhoitajaa amk-puolelle. Se koulutus tosin oli täysi tuhnu, koska nykyään vaaditaan nimenomaan ylempää korkeakoulututkintoa..
Mihin ihmeeseen kirjastossa tarvitaan ylempää korkeakoulututkintoa? Siihen, että osaa laittaa kirjat hyllyyn oikeaan paikkaan vai kenties siihen, ettö osaa käyttää hakukonetta?
Häh?
Muakin kiinnostaisi tietää.
Itse opiskelen alalla, mielestäni ollut helppoa ja mukavaa, todella vähän tenttejä ja paljon esseitä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh?
Pese sinä vain perseitä, kaikki on hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh?
Tehdäänpä nyt selväksi, että minä en tähtää enää kirjastoalalle. Mutta olen kuullut tämän argumentin ennenkin nimenomaan insinööripuolelta. Ja onpas kyllä väheksyvä kommentti kaikin puolin. Kirjastossa tehdään muutakin kuin käytetään hakukonetta tai hyllytetään. Esimerkiksi luettelointia.
"Oulun seudun ammattikorkeakoulussa painotetaan kirjastotyössä tarvittavia erityistaitoja, kuten tiedontallennusta ja -hakua, kirjallisuuden tuntemusta, julkaisutuotantoa, kirjastossa tarvittavia atk-taitoja, asiakaspalvelua sekä erityisaloja, kuten musiikkikirjastotyötä ja lasten kirjastotyötä. Ammatillisten opintojen lisäksi koulutus tarjoaa tietoteknisiä, hallinnollisia ja juridisia opintoja sekä projektiopintoja."
Jostain syystä vaikka teoriassa sanotaan, että alempi korkeakoulututkinto riittää niin käytännössä se ei kyllä riittänyt kun katselin kirjastonhoitajan paikkoja. En tiedä, mikä tilanne nyt on, pitääpä käydä katsomassa. Mutta minua ei kirjastoala enää pahemmin nappaa, vaikka kyllä harkitsin että informaatiotutkimusta ottaisin sivuaineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh?
Mä en ollut se lähihoitaja, joka myös kysyi asiaa. Eikö olisi helpompaa vaan tunnustaa ettet tiedä. Nyt annat itsestäsi tyhmän vaikutelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh?
Tehdäänpä nyt selväksi, että minä en tähtää enää kirjastoalalle. Mutta olen kuullut tämän argumentin ennenkin nimenomaan insinööripuolelta. Ja onpas kyllä väheksyvä kommentti kaikin puolin. Kirjastossa tehdään muutakin kuin käytetään hakukonetta tai hyllytetään. Esimerkiksi luettelointia.
"Oulun seudun ammattikorkeakoulussa painotetaan kirjastotyössä tarvittavia erityistaitoja, kuten tiedontallennusta ja -hakua, kirjallisuuden tuntemusta, julkaisutuotantoa, kirjastossa tarvittavia atk-taitoja, asiakaspalvelua sekä erityisaloja, kuten musiikkikirjastotyötä ja lasten kirjastotyötä. Ammatillisten opintojen lisäksi koulutus tarjoaa tietoteknisiä, hallinnollisia ja juridisia opintoja sekä projektiopintoja."
Jostain syystä vaikka teoriassa sanotaan, että alempi korkeakoulututkinto riittää niin käytännössä se ei kyllä riittänyt kun katselin kirjastonhoitajan paikkoja. En tiedä, mikä tilanne nyt on, pitääpä käydä katsomassa. Mutta minua ei kirjastoala enää pahemmin nappaa, vaikka kyllä harkitsin että informaatiotutkimusta ottaisin sivuaineeksi.
Anteeksi vaan, mutta kuulostaa parin vuoden ammattikoululinjalta.
Miksi riidellä aiheesta kun meillä on Google! Kirjastoon etsitään henkilöstöä eri koulutuspohjilla. Itse veikkaan, että ylemmällä korkeakoulututkinnolla se paikka lopulta irtoaa 😊
https://www.kirjastot.fi/kirjastoala/opiskelu?language_content_entity=fi
Ainakin kesätöitä löytynyt omalta alalta helposti, ekasta vuodesta lähtien, itse uskon kyllä 100% työllistyvän kun valmistun! Loistava ala, suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta opiskella alalle, jolla työllistyminen on todennäköisintä. Ei ole helppoa tietenkään ennustaa mikä ala juuri valmistuttua on työllistävä. Kannattaa kuitenkin tutkailla.
Ainahan sanotaan, että kannattaa opiskella sitä, mikä kiinnostaa, sehän on selvä. Mutta se syö naista, kun ei saakaan töitä omalta alalta ja etenkin katkeroittaa. Pitää olla realisti!
Höpö höpö. Näin keski-ikäisenä ja vaikeasti sairastavana voin kertoa, että tappaisin itseni heti jos olisin opiskellut itseni insinööriksi. Nyt minulla sentään on jotakin henkistä pääomaa ja taitoa analysoida. Työ on vain hetki elämässä - jos sitäkään.
Onpa se kuitenkin melkoinen hetki, 40 - 45 vuotta elämästä. Toki voi vaihtaa työpaikkaa, jos tylsistyttää. Ja toivottavasti opintoja vastaavaan hommaan.
Missään tapauksessa et voi yleistää tuollaista. Joka kolmas saa syövän. Mitä vaan voi tapahtua, ja tapahtuu myös.
Niinkuin mitä yleistää? Ja missä kohtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh?
Anteeksi vaan, mutta kuulostaa parin vuoden ammattikoululinjalta.
Niin no tuohan on ammattikoulun ylempi versio tuo amk. Ensimmäisessä postauksessani sanoinkin kyllä, että tämä amk-koulutus on täysi tuhnu. En menisi itsekään tuonne enää. Nyt minua kiinnostaa kirjallisuudentutkimus akateemisella tasolla, mahdollisesti tutkijan työ tai asiantuntijatyö jossain. Ei kirjastotyö. Ylipäätään amk-puoli ei kiinnosta itseäni enää, kyllä se on ollut aivan selvää että yliopistoon mennään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi riidellä aiheesta kun meillä on Google! Kirjastoon etsitään henkilöstöä eri koulutuspohjilla. Itse veikkaan, että ylemmällä korkeakoulututkinnolla se paikka lopulta irtoaa 😊
En minä siitä vaadittavasta koulutuksesta ollut eri mieltä. Ainoastaan kyseenalaistin minkä tasoinen koulutus siihen riittäisi. Se AMK-tutkintokin on tidennäköisesti ylimitoitettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh?
Voisit kuitenkin vastata, jos tiedät mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen valmis kirjastoon töihin yliopistopohjalla milloin tahansa!
Vierailija kirjoitti:
👍
Vierailija kirjoitti:
Se poikkeaa täysin lukion äidinkielestä. Opiskellaan analysoimaan, teorioita, metodeja, tulkitsemaan. Työllistyminen voi olla hankalaa, jollei halua opettajaksi.
Myös lukion äidinkieli (nykynimeltään äidinkieli ja kirjallisuus) on kehittynyt tähän suuntaan. Yliopistossa se on sitten tietysti vieläkin teoreettisempaa.
Missään tapauksessa et voi yleistää tuollaista. Joka kolmas saa syövän. Mitä vaan voi tapahtua, ja tapahtuu myös.