Te, jotka nautitte näistä helteistä, voisitteko kertoa millä tavalla? Mitä teette?
Oikeastiko liikutte samaan tapaan helteillä, urheilette ja teette samoja asioita kuin muutenkin? Vai nautitteko makaamalla auringossa? Laittauduin tässä just, että voisin lähteä kauppaan ja valun hikeä joka puolelta.
Kommentit (1004)
No ihan tavallista. Ei helle mitään vaikuta, ellei sitten oo jotain 40, mutta eipä niitä meillä oo. Ainoo ongelma on kun tietää, että pian nää loppuu ja yrittää imee tätä lämpöö mahdollisimman paljon. Meillä kun on pitkä pimeä ja kylmä talvi. Ei meinaa malttaa tulla ollenkaan kotiin, vaeltelis vaan tuolla pitkin katuja. Väkisinkin tulee univelkaa. Ja valosat illat, niin senkään puolesta ei malta mennä nukkuun. Toi hikoilu on ihan normaalia, en ymmärrä miksi jotkut ihmetteelee sitä. Se on juurikin siksi, että ihminen on sopeutunut lämpimiin olosuhteisiin. Mä teen rakennustöitä, ja ei mulla oo oikeestaan sellasia päiviä ettei tulis hiki, että se tulee jo työn lämmöstä. Nyt tulee vähän enemmän, mutta ei nyt mitenkään norona. Vaatteita pitää vaan vähentää helteellä ja juoda paljon. Mulla on tollaset shortsi malliset työhousut ja huomio t-paita. Eli ilma pääsee kiertää lahkeista ja hihoista ja samalla vaatteet suojaa auringolta. Kypärä ja turvakengäthän meillä on pakolliset ja ne tieteskin ne lämmittää osansa. Että paljon helpompi tää kesä on kun talvi.
Olen 68 vuotias sydänvikainen, syövästä toipuja ja päälle vielä muutama pikkuremppa. On pakko repiä huumoria siitä että saadaan kuitenkin mamman kanssa jolla on vähintään yhtä pitkä remppalista istuskella pirtissä jossa on vimpan päälle ilmastointilaitteet. Eli yleensä se sama 23 astetta plus miinus pari astetta kesät talvet. Ajankuluksi voi laskeskella kuinka paljon kertyy sähköstä rahaa talveksi. Kun aurinkopaneeleita on melkein sama määrä kuin ikää. Parhaimmillaan jopa 17senttiä tulee kilovattitunnista. Jos vielä kauan paistelee tähän malliin kevät on pitkällä ennen kuin omaa lompsaa joutuu kaivelemaan.
Jääkausi toivottavasti alkaa kohta
Ihminen on tainnut vieraantua niin luonnosta. tuijotetaan vaan kännykkää, ja jos siellä lukee seksihelteet ja käristyskupoli, niin jokainen on jo asennoitunut niin että on liian kuuma. ei koeta enää luontoo samalla tavalla kuin ennen. 2000 luvun ensimmäinen kymmen oli huomattavasti lämpimämpi kuin koko 2010 luku. Mutta ei silloin helteitä pidetty minkäänlaisena ongelmana ja nautittiin lämmöstä. Nykyisin on myös turhaan totuttu ilmastointiin ja keinotekoisiin ympäristöihin, niin voi olla ettei luontoo kestetä enää niin hyvin.
Nämä helteet tehdään keinotekoisesti haarpilla siihen päälle 5g joka on laitettu täysille kesän ajaksi. Siinä se miksi on niin tukalaa ei ole näin saatanallista ollut ennen
En todellakaan laita mitään ilmastointilaitteita, kun kerrankin tarkenee olla sisällä ilman villasukkia ja sisäkenkiä. Asunnossa 30,6 astetta. Ei haittaa.
Sauna aamulla lämpiämään. Siinä se päivä kuluu järven ja saunan väliä ravatessa. Grillailua ja juomien lipittelyä. Nyt on kesä!
Vierailija kirjoitti:
No ihan tavallista. Ei helle mitään vaikuta, ellei sitten oo jotain 40, mutta eipä niitä meillä oo. Ainoo ongelma on kun tietää, että pian nää loppuu ja yrittää imee tätä lämpöö mahdollisimman paljon. Meillä kun on pitkä pimeä ja kylmä talvi. Ei meinaa malttaa tulla ollenkaan kotiin, vaeltelis vaan tuolla pitkin katuja. Väkisinkin tulee univelkaa. Ja valosat illat, niin senkään puolesta ei malta mennä nukkuun. Toi hikoilu on ihan normaalia, en ymmärrä miksi jotkut ihmetteelee sitä. Se on juurikin siksi, että ihminen on sopeutunut lämpimiin olosuhteisiin. Mä teen rakennustöitä, ja ei mulla oo oikeestaan sellasia päiviä ettei tulis hiki, että se tulee jo työn lämmöstä. Nyt tulee vähän enemmän, mutta ei nyt mitenkään norona. Vaatteita pitää vaan vähentää helteellä ja juoda paljon. Mulla on tollaset shortsi malliset työhousut ja huomio t-paita. Eli ilma pääsee kiertää lahkeista ja hihoista ja samalla vaatteet suojaa auringolta. Kypärä ja turvakengäthän meillä on pakolliset ja ne tieteskin ne lämmittää osansa. Että paljon helpompi tää kesä on kun talvi.
En kyllä muista milloin talvella olisi viimeksi ollut kylmä tai edes pimeää. Oven pidin auki viime talvenakin ainakin kuusi tuntia päivässä ja verhot saa laittaa kiinni kun katuvalot paahtaa miljoonan lumenen voimin 24/7. Parina päivänä ehkä välipaita töihin kävellessä, siinäpä se hurja talvi.
Jätän tän tähän...
Täällä taitaa kommentoida vain lomalaiset ja ne, jotka ovat töissä ilmastoiduissa tiloissa ja joilla on vapaus käyttää töissä omia kesävaatteita.
Nauttiiko joku sellainen jolla on töissä kuumat työvaatteet ja tilat joissa on huono ilmastointi?
Tsemppiä etenkin niille joilla on töissä yllä viiltosuojaliivit ja niille joilla on tummat työvaatteet sekä niille, joilla vesipullo ehtii tyhjentyä ennen seuraavaa taukoa.
Olen nyt maadeudulla talossa ja ilmalämpöpumppu. En liiku päivällä.
En ole tehnyt mitään kesäkuun alusta ja tämän viikon loppuun mennessä. En ole jaksanut ja kun ei mikään niin vaadikaan tekemistä. Keskellä yötä olen käynyt kävelyllä, että en ihan veteläksi menisi. Kymmenen kilsan kävely on ihan sopiva. Aikaa menee ~ 2,5h.
Päivät vietän viileässä ja vähän liiankin hyvin ilmastoidussa toimistossa joten nautin työpäivien jälkeen ja viikonloppusiin helteistä. Koska asumme järven rannalla, käydään uimassa aamulla kerran ja illalla pari kertaa, teen aika rauhallisia kävelylenkkejä, pihahommat teen hitaasti liikoja rehkimättä.
Lasten suurta hupia on juosta ristiin rastiin nurmikoilla sadettimien suihkussa ja kiljua niin että tienoo raikuu...
Kotona kaihtimet kiinni ja ilmastointi päällä, niin pystyy yötkin nukkumaan ihan hyvin. Mutta ruokaa ei ole viime päivinä juuri keitetty eikä paistettu vaan syöty lähinnä salaatteja, voileipää ja tietysti jätskiä.
lapsille maistuu hyvin salaattien kanssa grahampiirakat, karjalanpiirakat ja mansikat, joten ruualaitossa on nyt helppo vähän oikaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako nyt sitten helteistä sittenkin nauttia? Kukaan ei ainakaan osaa perustella miksi en saisi, mutta silti nauttijoita pidetään ilkeinä, ja osa jopa syyttää meitä näistä helteistä. En ymmärrä logiikkaa.
Tottakai saa nauttia. Kyse onkin siitä kun moni helteistä nauttija vaatimalla VAATII että kaikkien muidenkin pitää nauttia siitä ja jos ei nauti niin sitten vidduillaan. Pahinta on kun nauretaan ja ilkutaan sellaisille jotka kärsii helteistä ja ehdotellaan köyhille että "mee töihin ja osta ilmalämpöpumppu äläkä valita".
Jokainen saa nauttia helteistä niin paljon kuin haluaa, mutta ei tarvitse ilkeillä sellaisille jotka eivät siitä nauti.
No kannattaisiko sitten pysyä lestissään ja antaa helteistä nauttijoiden kertoa mitä he tekevät? Tottakai menee porukalla herne nenään kun edes ulkoilmasta ei saa nauttia, kun se syyttely alkaa. Menkää toiseen ketjuun jos toisten nautinto on teiltä pois.
En nauti vaan kärsin kirjoitti:
Täällä taitaa kommentoida vain lomalaiset ja ne, jotka ovat töissä ilmastoiduissa tiloissa ja joilla on vapaus käyttää töissä omia kesävaatteita.
Nauttiiko joku sellainen jolla on töissä kuumat työvaatteet ja tilat joissa on huono ilmastointi?
Tsemppiä etenkin niille joilla on töissä yllä viiltosuojaliivit ja niille joilla on tummat työvaatteet sekä niille, joilla vesipullo ehtii tyhjentyä ennen seuraavaa taukoa.
Totta kai jos tekisin raskasta työtä kuumissa tiloissa niin olo olisi hankala. Vapaa-ajan nauttimista se ei kuitenkaan haittaisi.
Voimia töihin kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Ilmalämpöpumput ja viilentimet huutaa, ja istuvat koko päivän sisällä kirjoittamassa aaveelle, kuinka ihanaa on kun on kuumaa.
Mulla ei tosiaankaan ole mitään ilmalämpöpumppuja eikä viilentimiä. Sisällä vanhassa OKT:ssa oli eilen iltamyöhään +28 C. Ja se on minulle ihan fine, käyn näillä ilmoilla juoksulenkillä niinkuin tavallisestikin, (ilta aikaan) treenaan kotipunttiksella, teen piha töitä, ja ihan vaan lojun pihalla. Mieluummin tätä, kuin jotain +15 ja että sataa vettä jokatoinen päivä.
Ei mua myöskään kylmä haittaa talvella, sisälämpötila alimmillaan ~ +16 astetta. Mä en käytä turhaan energiaa lämmitykseen, enkä viilennykseen. Jos kuuma, otetaan vaatetta pois, jos on kylmä lisätään vaatetta - eikä narista.
Vierailija kirjoitti:
En nauti vaan kärsin kirjoitti:
Totta kai jos tekisin raskasta työtä kuumissa tiloissa niin olo olisi hankala. Vapaa-ajan nauttimista se ei kuitenkaan haittaisi.
Voimia töihin kaikille.
Niin, näissä keskusteluissa tupataan usein neuvomaan, että menkää järveen tms. mitäs kärsitte. Se olis varmaan työnantajalla hyvä ilme, kun kesken duunipäivän ilmoittaisi lähtevänsä järveen.
Mulla on sen verran pitkät ja raskaat työpäivät, että vapaapäiville kasaantuu lähes kaikki kotityöt. Nytkin aion pestä vessan yms.
Kotona on myös kuuma, joten hikisenä siivotessa ei juuri nautinnosta voi puhua.
Kävin just hakemassa apteekista nesteytysporetabletit niin on vähän helpotusta.
Gung Ho kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmalämpöpumput ja viilentimet huutaa, ja istuvat koko päivän sisällä kirjoittamassa aaveelle, kuinka ihanaa on kun on kuumaa.
Mulla ei tosiaankaan ole mitään ilmalämpöpumppuja eikä viilentimiä. Sisällä vanhassa OKT:ssa oli eilen iltamyöhään +28 C. Ja se on minulle ihan fine, käyn näillä ilmoilla juoksulenkillä niinkuin tavallisestikin, (ilta aikaan) treenaan kotipunttiksella, teen piha töitä, ja ihan vaan lojun pihalla. Mieluummin tätä, kuin jotain +15 ja että sataa vettä jokatoinen päivä.
Ei mua myöskään kylmä haittaa talvella, sisälämpötila alimmillaan ~ +16 astetta. Mä en käytä turhaan energiaa lämmitykseen, enkä viilennykseen. Jos kuuma, otetaan vaatetta pois, jos on kylmä lisätään vaatetta - eikä narista.
Mä en koskaan narise talvella, koska silloin tosiaan voi lisätä vaatteita jos on kylmä.
Mutta nyt on kyllä liian kuuma alasti kotona, ja narisen ihan just niin paljon kuin tuntuu että täytyy.
Kaikesta ei ole pakko tykätä kirjoitti:
Gung Ho kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en koskaan narise talvella, koska silloin tosiaan voi lisätä vaatteita jos on kylmä.
Mutta nyt on kyllä liian kuuma alasti kotona, ja narisen ihan just niin paljon kuin tuntuu että täytyy.
Vaatteiden lisäys auttaa jos on kylmä. Narina ei auta kylmään eikä kuumaan.
80-luvulla oli hellettä kesäisin säännönmukaisesti, vuodesta toiseen, ainakin turun seudulla. Jossain käsivarressa ehkei, niistä en osaa sanoa. Uitiin ja telmittiin aamusta iltaan rannoilla. Helteistä ei vouhotettu vaan nautittiin lämmöstä. Metsäpaloista varoitettiin pahvisilla kylteillä tienvarsilla, pitkiä kuivakausia esiintyi. Aurinkovoiteita ei käyttänyt kukaan suomessa, mutta kun mentiin lomareissulle kreikkaan niin silloin muistan käyttäneeni. 80-luvulla meteorologit ei pyöritelly kauhusta silmiään kun tulossa oli +25 asteisia kesäpäiviä, eikä karttoja väritetty typerästi tummanpunaisiksi hellerajan ylittyessä. Lapset pelasivat ulkopelejä( jalkapallo, pesäpallo yms.) vaikka +30 asteessa, niitä ei turhanpäiväisesti keskeytetty/peruttu. Veden riittävästä juomisesta ei muistuteltu, juotiin kun tuli jano jos jostain vesipiste sattui löytymään. Älyttömän hauskaa oli ja hyvin pärjättiin..