Te, jotka nautitte näistä helteistä, voisitteko kertoa millä tavalla? Mitä teette?
Oikeastiko liikutte samaan tapaan helteillä, urheilette ja teette samoja asioita kuin muutenkin? Vai nautitteko makaamalla auringossa? Laittauduin tässä just, että voisin lähteä kauppaan ja valun hikeä joka puolelta.
Kommentit (1004)
Nautin kyllä kovasti. Yleensä suurimman osan vuodesta palelen, nyt kerrankin en. Tuntuu älyttömän miellyttävältä kävellä ulkona helpossa, kevyessä vaatetuksessa niin, että ilma tuntuu miellyttävältä linnunmaidolta. Ja voi käydä meressä tai järvessä uimassa, mitä en yleensä koskaan Suomen kesässä voi tehdä, kun on niin pirun kylmää. En erityisesti hikoile tai tunne, että tämä vielä ylittäisi sietokykyäni. Tähän vaikuttanee se, että olen asunut ulkomailla ison osan elämästä, jossa on paljon kuumempaa. Keho lienee tottunut lämpöön. Voisihan sitä välillä sataa, ettei luonto tai eläimet kärsi, mutta itse pärjään vallan mainiosti.
Hassua kun monet helteistä valittavat ihmiset kuitenkin aina haluavat lähteä jonnekkin etelään. Siis olisivat taas missä lie ilman koronaa. Kerrankin Suomessa ihanat illatkin, eikä kevyttoppista tarvitse. Ymmärrän vanhuksia ja sairaita, että on todella tukalaa. Itse nautin ihan kybällä. Uin paljon ja juon usein ja liehun väljissä vaatteissa.
Saako nyt sitten helteistä sittenkin nauttia? Kukaan ei ainakaan osaa perustella miksi en saisi, mutta silti nauttijoita pidetään ilkeinä, ja osa jopa syyttää meitä näistä helteistä. En ymmärrä logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Saako nyt sitten helteistä sittenkin nauttia? Kukaan ei ainakaan osaa perustella miksi en saisi, mutta silti nauttijoita pidetään ilkeinä, ja osa jopa syyttää meitä näistä helteistä. En ymmärrä logiikkaa.
Ihmettelen ihan samaa. Hirveää kielenkäyttöä niitä kohtaan, jotka pitävät tästä lämmöstä. Ja armotonta alapeukutusta. Eikö tämä keskustelu kohdistettu alun perin nauttijoille? Olen hämmentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta miksi pitää olla se 30 astetta? noi jututhan voi tehdä 25 asteessakin tai vähemmässä!
Tämähän se eniten ärsyttää näissä ilmalämpöpumppunsa viileydestä hellettä hehkuttavissa. Ymmärrän että voi tykätä lämpimistä keleistä nutta ne kaikki lämpimän kelin hyödyt saa kyllä jo 20 asteessakin niin vaikea ymmärtää miksi pitää toivoa 30 astetta, varsinkaan kun tietää että siihen ihan oikeasti kuolee vanhuksia ja heikkokuntoisia.
Tämä on se syy, miksi en ihan ymmärrä näitä helle-keleistä hehkuttajia. Suurin osa ihmisistä ei toivo mitään 12 asteen kesää vaan normaalia reilu 20-asteista keliä, sitä normaalia kesää. Mitään normaalia ei ole siinä, että tienvarret, niityt ja nurmikot kuolevat ja maisema muuttuu ruskeaksi ja karuksi, elossa vain sinnikkäimmät kasvit. Mitään normaalia ei ole myöskään ilmalämpöpumpun huudattamisessa vuorokaudet läpeensä. Suomalaiset kuluttavat lämmitykseen ihan riittävästi sähköä, se normaali Suomen kesä säästäisi luontoa monella tavalla. Ei kastelua, ei viilennystä, eläimille ruokaa ja juomaa omasta takaa. Edelleen voi mennä kesämekoissa ulos ja nauttia auringosta uimarannalla. Muutama sadepäivä raikastaisi vain.
Missä näihin hehkuttajiin törmäät?
Siellä sun täällä joku naama tulipunaisena ja hiki valuen selittää, että nyt sitä nautitaan. Hellehullut juoksevat yhtäkkiä kymmeniä kilometreja, tekevät remonttia. Puuskuttavat, kuinka ihanaa on liehua ympäriinsä kesämekon helmat hulmuten. Jokainen näkee, että hikiset helmat liimaantuvat reisiin. ILPPINSÄ kyljestä huutelevat nääntyneinä, että nyt on ihan pakko!! nauttia. Sää + 30...
Käyn mustikasta päivittäin. Ei näy kilpailijoita, joten nautin, poimin ja nautin.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa nauttia. Kyse onkin siitä kun moni helteistä nauttija vaatimalla VAATII että kaikkien muidenkin pitää nauttia siitä ja jos ei nauti niin sitten vidduillaan. Pahinta on kun nauretaan ja ilkutaan sellaisille jotka kärsii helteistä ja ehdotellaan köyhille että "mee töihin ja osta ilmalämpöpumppu äläkä valita".
Jokainen saa nauttia helteistä niin paljon kuin haluaa, mutta ei tarvitse ilkeillä sellaisille jotka eivät siitä nauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa nauttia. Kyse onkin siitä kun moni helteistä nauttija vaatimalla VAATII että kaikkien muidenkin pitää nauttia siitä ja jos ei nauti niin sitten vidduillaan. Pahinta on kun nauretaan ja ilkutaan sellaisille jotka kärsii helteistä ja ehdotellaan köyhille että "mee töihin ja osta ilmalämpöpumppu äläkä valita".
Jokainen saa nauttia helteistä niin paljon kuin haluaa, mutta ei tarvitse ilkeillä sellaisille jotka eivät siitä nauti.
Häh? Ei täällä vaadita muita nauttimaan helteistä. Vihat saa niskaansa, jos kehtaakin sanoa itse nauttivansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä en saa nauttia? Vastatkaa joku!
Nautitko oikeasti kuumasta, siis et istu viilennetyssä autossa ajaessasi, tai mene viileään varjoon istumaan vaan hakeudut tuohon auringon paahteeseen? Et yritä viilentää asuntoasi ulkoilmaa viileämmäksi? Vaan nautit yli 30 asteen kuumasta? Jos näin teet, mikäs siinä, senkun nautit. Mutta suurin osa näistä helteen ihannoijista ei nautikaan tästä kuumasta, vaan viilennyksestä, ilmastoidussa lattebaarissa on kiva kehua hellettä, kun ei oikesti nautikaan sitä kahvia asvalttiparkkipaikalla siellä ihanassa kuumassa, tai laitetaan nettiin kuvia, kuinka ollaan mökillä kaulaan asti järvivedessä jäähtymässä.....
Ääh, nyt sotket asioita. Jos tykkää saunomisesta, pitääkö asunnossa sitten olla 60 - 80 astetta? Miksi en saisi välillä viilentää itseäni, nautin siitäkin, mutta nautin myös paahteesta. Juoksin tänäänkin 32km ja oli todella antoisa lenkki, mutta täältä saa kuvan, että en saisi näin tehdä, vaan pitäisi juosta 24/7. Miksi se ei kelpaa että nautin niin kuin nautin? Onko se minun nautintoni jotenkin vähäpätöisempää, että sen saa kyseenalaistaa?
Menetkö 8 tuntia auringonpaahteessa kiehuneeseen autoon ja ajat työpaikalta kotiin puoli tuntia?
Just juoksin 10 km. En malttanut odottaa pitempään iltaan. Lämmin toki oli, entä sitten? Hengissä olen vieläkin.. jos en " voisi" liikkua lämpimillä keleillä niin olis ollut jo monen viikon tauko ja se ei kiinnosta pätkääkään. Moni toki saa siitä taas yhden syyn maata sohvalla valittamassa kun on niin kuumaa.
..
Mut eipä siinä, saahan sitä valittaa milloin mistäkin. Onpahan asiat sitten aikasen hyvin , eikös niin kun energiaa riittää valittamiseen milloin mistäkin turhasta jolle ei itse mitään edes voi.
Mahtavaa kun on ihan etelän kelit. Duunissa on tukalaa mutta aivan ihanaa tulla kotiin ilmastoinnin viilentämään ilmaan. Jatkuispa pitkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa nauttia helteistä niin paljon kuin haluaa, mutta ei tarvitse ilkeillä sellaisille jotka eivät siitä nauti.Häh? Ei täällä vaadita muita nauttimaan helteistä. Vihat saa niskaansa, jos kehtaakin sanoa itse nauttivansa.
Etkö todellakaan ole törmännyt niihin lukuisiin viesteihin joissa sanotaan että mitä ihmettä valitatte, kesä on lyhyt ja siitä PITÄÄ NAUTTIA. Eri sanamuotoja toki on mutta asia tulee kyllä selväksi.
Lisäksi täällä on paljon viestejä joissa naureskellaan ihmisille jotka sairauksiensa vuoksi kärsivät helteistä tai kommentoidaan tyyliin ettei kiinnosta jos sairaat kärsii. Ei ihme että moni hermostuu sellaisesta. Asiat voi esittää empaattisemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa nauttia helteistä niin paljon kuin haluaa, mutta ei tarvitse ilkeillä sellaisille jotka eivät siitä nauti.Häh? Ei täällä vaadita muita nauttimaan helteistä. Vihat saa niskaansa, jos kehtaakin sanoa itse nauttivansa.
Etkö todellakaan ole törmännyt niihin lukuisiin viesteihin joissa sanotaan että mitä ihmettä valitatte, kesä on lyhyt ja siitä PITÄÄ NAUTTIA. Eri sanamuotoja toki on mutta asia tulee kyllä selväksi.
Lisäksi täällä on paljon viestejä joissa naureskellaan ihmisille jotka sairauksiensa vuoksi kärsivät helteistä tai kommentoidaan tyyliin ettei kiinnosta jos sairaat kärsii. Ei ihme että moni hermostuu sellaisesta. Asiat voi esittää empaattisemminkin.
Olen lähinnä tyrmistynyt, että omaa kommenttiani haukuttiin ja alapeukutettiin runsaasti, kun lähinnä neutraalisti vastasin aloittajan kysymykseen. Itse nautin lämmöstä, kaikki eivät enkä ottanut millään lailla kantaa muiden tunnetiloihin.
Näillä +30 nauttivista ei taida olla pieniä lapsia ja toivottavasti ei ainakaan eläimiä, koirille kamala kesä, olla sisällä kun tuonne säähän ei paksuturkkinen koira voi mennä.
Viljelijätkin varmaan innoissaan kun puoleentoista kuukauteen ei tule vettä, ja lehmien laitumet ei kasva kunnon ruokaa.
Mutta kun se +20 ja vesisateet pilaa näiden hellepäiden elämän.
Musta helteillä kannattaa harrastaa niitä urheilulajeja, joista lämmöstä on etua tai ei ainakaan erikseen haittaa. Mun hellelajeja on maantiepyöräily, uinti ja melonta. Pyöräilyssä ja melonnassa on luksusta kun pärjää sortseissa, uinnissa se, että voi uida avovedessä matkaa. Vedet on niin lämpöisiä isoissakin järvissä, että tarkenee seistäkin pitkiä aikoja vahtimassa lasten mulausta.
Mä en erityisesti käy juoksemassa tai suunnistamassa, ne on musta tukalia helteellä.
Olen lomalla ja elo on lomaisaa. Ollaan kierretty Itä-Suomea ja turreiltu lasten kanssa. Mökkeihin ei ole sattunut ilmastointia; ri ole kotonakaan.
Monella helteiden sortoon vaikuttaa kyllä sairaudet. Se on ymmärrettävää. Perusterveet pärjää hyvin. Hattu pitää olla päässä ja elektrolyyttitasapainosta kandee huolehtia. Meillä on hrllesyömisenä sipsit; suolaa tulee helposti ja vesi nesteyttää.
Otan auringoa pikinit päällä 10.30 - 16.30. kerrankin tulee rusketus.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa kun on ihan etelän kelit. Duunissa on tukalaa mutta aivan ihanaa tulla kotiin ilmastoinnin viilentämään ilmaan. Jatkuispa pitkään!
Olisit ulkona sitten.
Ihan tavallisia asioita teen, mutta ehkä vähän rennommalla twistillä. En tee mitään suursiivouksia tai lähde päiväksi geokätkeilemään tai ala valmistamaan pitkän kaavan kautta illallista. Sen sijaan käyn ihan normaalisti salilla ja nautin, kun ei tarvitse pitkiä lämmittelyjä kuten kovilla pakkasilla. Käyn rannalla lasten kanssa ja oleskelen varjossa, luen sisällä kirjaa, katselen elokuvia, käyn iltaisin juoksemassa, syön aamiaisen aina pihalla. Öisin on tietysti jonkin verran kuuma, mutta läpiveto auttaa ja aamuyöstä saa jo laittaa ikkunaa kiinni.
Tykkään helteistä, eikä ne ole minulle mikään ongelma. Paljon parempi näin kuin -20 lämpötilat, jolloin koko elämä pysähtyy ja joutuu vain taistelemaan kylmyyttä vastaan. Se on kamalaa.
Näinhän se on, ja veikkaan, että siihen helteiden tai kylmän kestämiseen liittyy vahvasti mieliala, ikä, sairaudet ja lääkitykset. Enkä kyllä varmasti näistä keleistä nauttisi ulkotöissä. Joskus olen katsonut asfaltin päällystäjiä, että mitenkähän nuokin jaksaa. Itse nautin helteistä joskus 20-30 vuotiaana. Enää päälle 40-vuotiaana en niinkään nauti. Jokainen saa minun puolestani helteestä nauttia, mutta kyllä jokaisen pitäisi olla huolissaan ilmastosta. Olen myöskin ihmetellyt niitä, jotka heiluvat t-paidassa ja shortseissa jo 10-15 asteen lukemissa. Ei toimi meikäläisellä