Te, jotka nautitte näistä helteistä, voisitteko kertoa millä tavalla? Mitä teette?
Oikeastiko liikutte samaan tapaan helteillä, urheilette ja teette samoja asioita kuin muutenkin? Vai nautitteko makaamalla auringossa? Laittauduin tässä just, että voisin lähteä kauppaan ja valun hikeä joka puolelta.
Kommentit (1004)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua inhottaa yleinen ihmisten empatian puute kuumasta kärsiviä kohtaan. Tällaisissa erikoisoloissa ihmisten tulisi auttaa toisiaan. Kaikilla ei ihan oikeasti ole varaa mihinkään viilentimiin, eikä Suomessa todellakaan ole läheskään kaikissa työpaikoissakaan sellaisia. Itselläni on tuollainen tosi vanha siirrettävä laite ja se ei ole kovin hyvä, mutta kuitenkin parempi kuin ei mitään joten olen kiitollinen siitäkin. Olen monta vuotta harkinnut ilmalämpöpumppua, mutta aina tulee jotain muuta äkillistä rahanmenoa, enkä pienipalkkaisena yksineläjänä pysty ihan kaikkea hommaamaan heti kun tarvitsen. Minulla on nytkin iso sairaalamaksu maksettavana, juuri kun luulin että pystyisin vihdoinkin ostamaan uuden tiskikoneen, kun tuo vanha hajosi jo talvella. No onneksi tiskit voi sentään tiskata käsinkin. Seuraavaksi mulla varmaan on menossa pyykkikone vaihtoon, sekin on jo vanha ja oikuttelee. Samoin tämä vanha läppärini alkaa olla mennyttä kalua, joten ei tässä nyt ihan lähiaikoina ole varaa mihinkään ilppiin, taaskaan.
Sen päätin, että kun vihdoinkin saan sen ilpin ostettua niin annan tuon vanhan mölytoosan jollekin vähävaraiselle ilmaiseksi, jos se vielä silloin toimii.
Miksei ihmiset voi olla iloisia että helteenrakastajat kerrankin saavat nauttia? Ihan yhtä hyvin voi kysyä noin.
Ehkä se johtuu siitä, että kyse ei ole kovin isosta porukasta (ja usein se on aika etuoikeutettu monella tavalla, on omakotitaloa, mökkiä, ilmalämpöpumput, toki kai on niitäkin jotka sitten nauttivat kerrostalon +30 astetta lämmöistä ilman tuuletinta....) ja tutkitusti pitkään jatkuneilla helteillä on paljon negatiivisia vaikutuksia hyvin moneen asiaan aina vilja- ja marjasadoista luonnon ja eläinten hyvinvointiin että sairaiden ja vanhusten jaksamiseen. Nyt on uutisoitu, että moni perusterve ja lapsikin on joutunut päivystykseen helteen takia. Ei suomalaiset ole tottuneet näin pitkään jatkuneeseen käristykseen. Sen takia en jaksa hirveästi iloita, että muutama saa kerrankin nauttia, vaikka onhan se kiva tietysti heille. Haittavaikutukset ovat vaan sen verran isot.
Kuuluu nauttia helteistä. Toivottavasti helteet kestävät mahdollisimman pitkään. Pitää nauttia nyt, talvella ei helteitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen atoopikko ja astmaatikko joten olen elämäni kunnossa tällä kelillä. Iho voi hyvin kun on saanut aurinkoa ja astma ei vaivaa. Minä valitan sitten pakkasilla kun iho on rikki ja henki pihisee.
Täällä myös atoopikko, nautin kun iho voi edes pienen hetken elämästä hyvin. Ei tarvitse edes rasvoilla läträtä, mitä nyt aurinkorasvaa. Allergioitakin on, oireet pysyy lääkityksellä kurissa. Pari kuukautta ja taas nahka hilseilee, kutisee, kirvelee. Olispa aina lämmin.
Alkuperäiseen kysymykseen, on ihana herätä kauniiseen auringonpaisteeseen, nauttia aamukahvi parvekkeella. Töiden jälkeen on ihana pulahtaa uimaan. On ihana, kun aamulla pestyt pyykit voi kuivata ulkona ja viikata illalla kaappiin. On ihana hakea kioskilta jäätelö, nauttia ja vain katsella ohikulkevia hyväntuulisia ihmisiä. On ihana puuhastella pihalla, grillailla, syödä pihasta metsämansikoita. On ihana lähteä ulos miettimättä tarvitseeko takkia. On ihana, kun kerrankin ei palele. En keksi yhtään huonoa asiaa tälläisestä kesästä.
AI et?
No mä autan sua alkuun..
Ulkona paarmat, hyttyset, muurahaiset sun muut.
Et ehkä tarvi takkia, mutta tarvitset laukkuun aurinkorasvaa, sateenvarjon, paljon juotavaa.
Luonto ja eläimet kärsii.
Vesistöissä on levää ja rannat täynnä ihmisiä, ei tilaa makoilla rauhassa.
Ja iso osa ihmisistä kärsii kuumuudesta, vaikka sinä et.
Ai anteeksi, unohdin että täytyy olla nauttimatta kun joku kärsii kumminkin. Suoraan sanottuna, ei kiinnosta toisten kärsimykset just nyt yhtään. Olen ylpeästi onnellinen ja sekös sinua ottaa päähän.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu nauttia helteistä. Toivottavasti helteet kestävät mahdollisimman pitkään. Pitää nauttia nyt, talvella ei helteitä ole.
Mitenniin 'kuuluu'?!? Onko pakko nauttia, jos ei nauti? Ei talvella tietenkään ole helteitä, eikä niitä tarvitse olla kesälläkään.
Ihmisten lämmönsieto on yksilöllistä. En käsitä, miksi pitäisi olla lämpimämpää kuin +22, jolloin varjossakin tarkenee sisävaatteilla ja auringonpaisteessa on kuuma? Mitä ihmettä tämä helteiden hehkutus oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Älkää ruokkiko trollia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua inhottaa yleinen ihmisten empatian puute kuumasta kärsiviä kohtaan. Tällaisissa erikoisoloissa ihmisten tulisi auttaa toisiaan. Kaikilla ei ihan oikeasti ole varaa mihinkään viilentimiin, eikä Suomessa todellakaan ole läheskään kaikissa työpaikoissakaan sellaisia. Itselläni on tuollainen tosi vanha siirrettävä laite ja se ei ole kovin hyvä, mutta kuitenkin parempi kuin ei mitään joten olen kiitollinen siitäkin. Olen monta vuotta harkinnut ilmalämpöpumppua, mutta aina tulee jotain muuta äkillistä rahanmenoa, enkä pienipalkkaisena yksineläjänä pysty ihan kaikkea hommaamaan heti kun tarvitsen. Minulla on nytkin iso sairaalamaksu maksettavana, juuri kun luulin että pystyisin vihdoinkin ostamaan uuden tiskikoneen, kun tuo vanha hajosi jo talvella. No onneksi tiskit voi sentään tiskata käsinkin. Seuraavaksi mulla varmaan on menossa pyykkikone vaihtoon, sekin on jo vanha ja oikuttelee. Samoin tämä vanha läppärini alkaa olla mennyttä kalua, joten ei tässä nyt ihan lähiaikoina ole varaa mihinkään ilppiin, taaskaan.
Sen päätin, että kun vihdoinkin saan sen ilpin ostettua niin annan tuon vanhan mölytoosan jollekin vähävaraiselle ilmaiseksi, jos se vielä silloin toimii.
Miksei ihmiset voi olla iloisia että helteenrakastajat kerrankin saavat nauttia? Ihan yhtä hyvin voi kysyä noin.
Ehkä se johtuu siitä, että kyse ei ole kovin isosta porukasta (ja usein se on aika etuoikeutettu monella tavalla, on omakotitaloa, mökkiä, ilmalämpöpumput, toki kai on niitäkin jotka sitten nauttivat kerrostalon +30 astetta lämmöistä ilman tuuletinta....) ja tutkitusti pitkään jatkuneilla helteillä on paljon negatiivisia vaikutuksia hyvin moneen asiaan aina vilja- ja marjasadoista luonnon ja eläinten hyvinvointiin että sairaiden ja vanhusten jaksamiseen. Nyt on uutisoitu, että moni perusterve ja lapsikin on joutunut päivystykseen helteen takia. Ei suomalaiset ole tottuneet näin pitkään jatkuneeseen käristykseen. Sen takia en jaksa hirveästi iloita, että muutama saa kerrankin nauttia, vaikka onhan se kiva tietysti heille. Haittavaikutukset ovat vaan sen verran isot.
Helteet eivät ole niistä nauttivien tilaamia. Turha heille on kaunaa kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kuin olisi. Niin paljon tulee lällättelyä ja pakkonauttimishehkutusta.
Helteellä on varmasti tukalaa olla töissä, mutta jos olet lomalla, niin hakeudu sieltä tukalasta asunnostasi ulos veden äärelle! Ei vaadi kesämökin omistamista, ihan on julkisia rantoja Suomi täynnänsä. Vedeltä käy vilvoittava tuuli, itse voi vetäytyä puun varjoon lukemaan kirjaa. Kun on koko päivän raittiissa ilmassa tulee unikin hyvin, vaikka vähän kuumemmassakin asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenniin 'kuuluu'?!? Onko pakko nauttia, jos ei nauti? Ei talvella tietenkään ole helteitä, eikä niitä tarvitse olla kesälläkään.
Ihmisten lämmönsieto on yksilöllistä. En käsitä, miksi pitäisi olla lämpimämpää kuin +22, jolloin varjossakin tarkenee sisävaatteilla ja auringonpaisteessa on kuuma? Mitä ihmettä tämä helteiden hehkutus oikein on?
Jotkut ihan oikeasti väittää, etteivät tarkene, ellei ole +25, tai mieluiten +30 astetta lämmintä. Heillä täytyy olla jokin tietty sairaus, joka aiheuttaa noin voimakasta palelemista. Ja ihmettelen, miten he pystyvät ylipäätään asumaan Suomessa. Moni päiväntasaajaa lähempänä oleva maa olisi paljon parempi paikka sellaiselle.
Pukeutumisella voi aika paljon vaikuttaa asiaan. Yllättävän monella on näillä keleillä pitkät housut jalassa tai legginsit mekon alla. Sitten kuljetaan tulipunaisena ja tuskaisen näköisenä ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kappas vaan!
Kumma juttu, kun kysytään helteestä nauttivilta ja vastauksissa nautitaan. :D
Nauti sinäkin. Ihan mistä vaan haluat. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää ruokkiko trollia
Selvä! Trolli.
T: Ra:n alainen
Vierailija kirjoitti:
Helteellä on varmasti tukalaa olla töissä, mutta jos olet lomalla, niin hakeudu sieltä tukalasta asunnostasi ulos veden äärelle! Ei vaadi kesämökin omistamista, ihan on julkisia rantoja Suomi täynnänsä. Vedeltä käy vilvoittava tuuli, itse voi vetäytyä puun varjoon lukemaan kirjaa. Kun on koko päivän raittiissa ilmassa tulee unikin hyvin, vaikka vähän kuumemmassakin asunnossa.
Veden äärellä, metsissä ja alavilla varjoisilla mailla lämpötila on oikeasti muutaman asteen ympäristöä matalampi.
Nyt just on Etelä-Suomessa raikas tuuli, ei ole tukala ilma varjossa ollenkaan. Shortsit jalkaan ja ulos. Sisällä varmaan onkin tukalaa. Täällä ulkona on mukava jäätelönsyöntikeli! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla nauramatta sulle, kun katsoo mihin ketjuun tulit 😂
Vierailija kirjoitti:
Makaavat rannalla.
Jotkut ehkä makaavat rannalla.
On myös muuta, ulkona oloa varjoisissa paikoissa. Suosittelen, ei täällä tuulenvireessä ole yhtään kuuma. On ihana ilma. Kesä! 🌼
Aurinkoisessa paikassa makaamista en suosittele kenellekään.
Enkä suosittele sisällä tukalassa ilmassa makaamista.
HULLUIN näky tänä kesänä on ollut mies makaamassa täysin varjottomassa paikassa auringon alla avaruushuopa, eli foliopeitto, allaan ja ympärillään.
Pahinta on kun ei voi yöllä pitää ikkunoita ja parvekkeen ovea auki edes 5ssä krr. Miksikö? Nuorilla jatkuva ralli tuonne 4 asti aamulla, stereot pauhaa ja poliisit nukkuu!?
En jaksa kauaa enää kun ei voi saada asuntoa viileämmäksi lainkaan.
Odotan syksyä ja sadetta!
Ylipaino vaikuttaa helteellä sopeutumiseen. Se on myös vakavan covidin riskitekijä. 86% covid-tehohoitoa Suomessa kuormittaneista ihmisistä on ollut ylipainoisia.
" Keskustelupalstoilla ja kahvipöydissä on älähtänyt jo useampikin ihminen, jonka mielestä helteet alkavat jo riittää. Erityisen kovaa aikaa hellejakso on heikkokuntoisille - vanhuksille, sairaille mutta myös ylipainoisille.
- Itseäni helteet eivät haittaa, mutta ymmärrän varsinkin lihavia, jotka voivat kuumuudessa pahoin, sanoo Forecan meteorologi Juha Föhr.
- Olen sanonutkin suoraan muutamille ihmisille, että läskit hikoilevat. Ihmisten pitäisi todella kiinnittää lihavuuteen huomiota, sillä se on todellinen aikapommi.
- Helteillä tilanne kulminoituu, sillä se on tasan niin, että lihavana hikoilee. Tiedän sen itse, sillä siinä vaiheessa kun itse olin lihavampi, hikoilin helposti. Nyt en hikoile kovinkaan paljon, vaikka olisi kuumakin päivä, Föhr kertoo.
Ylipaino on asiantuntijoiden mukaan merkittävä terveysriski ja se aiheuttaa kustannuksia yhteiskunnalle.
- Ylipainoiset voivat kokea kuumuuden rankempana kuin normaalipainoiset, mutta lääketieteelliseltä kannalta kuumuudesta on eniten haittaa ihmisille, joilla on joku krooninen sairaus. Jos ylipainoisella on todella tukalaa kuumuudessa, niin hänellä on todennäköisesti muitakin sairauksia. Jos on täysin terve ja ylipainoinen, niin tuskin se kuumuus niin vaikuttaa, yleislääketieteen ja työterveyshuollon erikoislääkäri Tanja Vuorela Terveystalosta.
Vuorela kuitenkin muistuttaa, että monella ylipainoisella voi olla piileviä sairauksia, esimerkiksi sokeritauti, jotka vaikuttavat. "
Ja helteestä vielä:
" Helteestä selviämisen keinot ovat ylipainoisella samat kuin normaalipainoisellakin - pitää juoda tarpeeksi ja oleskella varjossa kuumimpana aikana.
Korkea ikä hankaloittaa lämpöön sopeutumista, samoin ylipaino. Kehon rasvakerros eristää hyvin talvipakkasilla, mutta helteellä se vaikeuttaa lämmön poistumista kehosta. "
Onko tuttua? Keskustelupalstoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näin kesällä kaunista ja uimavesi lämmintä. Jäätelöä ja mansikoita myydän vähän joka kulmalla.
Sehän tässä surullista onkin. Heinäkuu on jo melkein puolessa välissä enkä oikeasti ole pystynyt koko kesänä menemään kulmille, joissa myydään mansikoita ja jäätelöä. Täällä kotona möllötän, kun en vain pysty lähteä ulos. Tämä kesä valuu ihan hukkaan tämän saatanan pätsin takia.
Ihan sama juttu. Tuntuu että koko kesä on valunut sormien välistä hien mukana eikä tässä ole saanut tehdä mitään kivoja kesäjuttuja. Kauppaan kun menee hieman viileämmällä iltamyöhällä niin eihän siellä ole kuin korkeintaan kompostikunnossa olevia marjoja..
Tympäisee olla sisällä päivästä toiseen ja varsinkin kun joutuu vielä pitämään visusti kaikki mahdolliset verhot kiinni joten ei pääse edes nauttimaan kesän valoisuudesta. Parvekkeella ei ole tarvinnut olla koko kesänä ja pelargoni sekä laventeli piti jo pelastaa sisälle kukkimaan, koska nekin alkoi nuokkua. Ärsyttää ettei ole missään ulkonakaan sellaista paikkaa mihin voisi mennä ja olla varjossa. Ja etenkin rauhassa.
Tämä. Koko kesä on mennyt ihan hukkaan kun ei tuolla hellepätsissä pysty montaa minuuttia olemaan. Ja sisällä on nyt 30 astetta, pahimmillaan nousee 34 asteeseen eikä mitään jaksa tehdä koska jo pyykkien ripustaminen on niin hikinen homma. Kämpässä pyörii pölypallot kun en voi kuvitellakaan imurointia tässä tappokämpässä eikä ruokaa jaksa tehdä koska se nostaa lämpötilat jälleen ennätyslukemiin. Ensi kesänä on mullakin helpompaa kun ollaan muutettu uuteen kotiin jossa on ilp. Saa ainakin nukkua yöt hikoilematta eikä jokainen pieni kotityö tuo hikeä pintaan kuin olisi juossut maratonin.
Kyllä, asun Rovaniemeä pohjoisempana. Ja kerrostaloja on hyvin ylhäällä Lapissa. Kannattaa käydä välillä muuallakin kuin vain kehä kolmosen sisällä. Utsjoella mitattiin historian toisiksi kuumin lämpötila. Siellä aurinko ei laske vielä vähään aikaan. Nyt onneksi täällä Lapissa alkaa vähän viilenemään ainakin ennusteiden mukaan.