Hesarin juttu vammaisesta, joka ei löydä avustajaa? Pystyykö kukaan kertomaan pääpointit?
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo siivouksesta jankkaaminen on siksikin niin turhaa, että ihminen jolla on avustaja EI SAA mitään siivouspalvelua ellei osta sellaista yksityiseltä omilla rahoillaan. Joku sosiaalityöntekijäksi itseään tituleeraavakin täällä känkkää kuinka pitäisi hankkia siivooja, vaikka juuri se kaupungin sosiaalityöntekijä sanoo, että onhan sulla avustaja joka siivoaa.
Ja ihan tosiaan ne normaalit kotityöt kuuluvat avustajalle, jos katsoo sen olevan jotakin nöyryyttävää piikomista, on väärällä alalla. Tästä ammatista on monella aivan väärä kuva.
Olen ollut monta vuotta avustajana ja aikuisena ihmisenä olen kyllä tutustunut työnkuvaani.
avustaja
Tiedät sitten väärin. Ei tietenkään vammainen saa vielä siivouspalvelua kunnalta ilmaiseksi. Ei kaikki palvelut ole maksuttomia, vaikka olisit vammainen. Ei myöskään ikäihminen, joka ei enää kykene itse siivoushommiin, saa mitään ilmaista siivouspalvelua vaan hänen on tilattava siivooja yksityiselta, ellei kunta hanki hänelle sitä. Maksullinen se joka tapauksessa on.
Avustaja on tarkoitettu avustettavaa avustamaan, ei tekemään kaikkia kotitöitä. Sosiaalityöntekijä ei sano, että avustaja siivoaa. Jos sanoo, niin pistäpä kunta tänne.
Vaan kun ne tavalliset kotityöt ihan kuuluvat avustajalle, ei siitä voida velvoittaa asiakasta maksamaan vielä lisää. On mahdollista, että henkilö, jolla on avustajan tunteja hyvin vähän, voi saada erikseen siivouspalvelua. Mutta useimmat eivät.
Vaikka avustettava ei saisikaan ilmaista siivouspalvelua niin ei se silti tarkoita, että avustaja siivoaa. Siitä siivouspalvelusta on sitten vain maksettava yksityiselle siivousfirmalle ja tingittävä muusta.
Vaikka olisi köyhä ja joutuisi jo turvautumaan ruoka-apuun? Näitäkin on henkilökohtaisen avun asiakkaissa, itsekin yhden tiedän. Kuulostaako kohtuulliselta, että jo valmiiksi vähävaraisen pitäisi tinkiä vielä jostakin koska avustaja on liian fiini tarttumaan imuriin?
Joka tapauksessa tätä ei päätä sinä eikä minä, vaan se on ihan virallinen avustajan työnkuvan määritelmä, että avustaja tekee sen mitä avustettava tekisi itse ilman vammaansa. Tähän kuuluvat normaalit kotityöt.
-avustaja
Et sinä ole avustaja. Typerää että esität sellaista.
On erittäin ikävää, että täällä avustajaksi ei uskota jos omaa jonkinlaisen työmoraalin ja on ottanut selvää mitä oman ammatin työnkuvaan kuuluu. Olin itsekin aiemmin sitä mieltä, että avustajia mollataan turhaan, mutta nyt kun olen huomannut, kuinka paljon välinpitämätöntä ja suoraan sanottuna moukkamaista porukkaa tähän ammattiin hakeutuu, niin en ole enää ihan samaa mieltä. Hämmästyttävän moni avustaja ei ollenkaan näytä tajuavan olevansa töissä. Jos ei itsekään välitä työstään yhtään, niin ei sitä kukaan muukaan arvosta.
Oletko muuten huomannut, että olen myös kirjoittanut, että työnantajapuolellakin on ymmärtämättömyyttä kohtuullisuudesta ja työsuhteen pelisäännöistä? Mutta niin on työntekijöilläkin.
-avustaja
Vierailija kirjoitti:
Siivousyrittäjätkin hinnoittelevat työnsä tyyliin 40e/h, kotitalousvähennyksen jälkeen 25e/h. Niin jo on kumma, että johonkin kämäseen 10euron tuntipalkkaan avustajan pitää avustaa perustoiminnoissa kuten hygieniassa pukeutumisessa, siivota avustettavan asuntoa, hoidettava vaatehuolto, laitettava ruokaa ja käytävä kaupassa, ulkoilutettava koira, siivottava kissanvessa ja mitä vielä muuta?
Sitten saa kaupanpäälle arvostelua siitä, että asenne ja ilme on vääränlainen, kodin pintoja tuhotaan urakalla eikä siivousjälki miellytä asiakasta jne.
Ihan mielenkiinnosta: mitä avustajan pitää sinusta tehdä kämäsellä 10 euron tuntipalkalla? Anna kun arvaan, että sillä summalla juuri ja juuri voi sietää vammaisen seuraa sen verran, että kahvittelee tämän kanssa puhelinta räpläten?
Vierailija kirjoitti:
Siis runkata ei saa mutta siivota saa.
Onko sinulle jotenkin vaikea ymmärtää, mikä ero näillä asioilla on?
Olihan meillä tälläinen kansanedustajanakin joka kohteli hoitajia kuin esineitä ja vaati kaikkea maan ja taivaan väliltä kolmessa vuorossa.
Tuli kotisiivouksesta mieleen, että ehkä noissa avustushommissakin olisi hyvä olla SELKEÄ listaus mitä työhön kuuluu/kuinka usein, ja mitä mistäkin maksetaan (jos on erikseen hinnoiteltuja tunteja, pyhiä tai iltoja ym.)
Ihan selkeästi mustaa valkoisella:
-Vessassa avustus aina tarvittaessa
-Pedin petaus aamuisin
-Suihkussa avustaminen päivittäin, saunottaminen keskiviikkoisin
-Kodin ulkopuolisissa menoissa avustaminen, ilmoitus menosta vähintään 24h tuntia aiemmin (että avustaja osaa varautua jos päivä ollaan esim. ulkona pakkasessa/helteessä tmv.)
-Aamupalan ja lounaan valmistus, em. tiskien tiskaus päivittäin
-Imurointi kerran/vko, samalla petivaatteiden vaihto
-Sisäikkunoiden pesu kerran/vuosi (vain ne mihin ylettyy ilman tikkaita)
jne. jne.
Tuollainen lista olisi hyvä, niin molemmat osapuolet tietävät mitä asioita kuuluu/ei kuulu sopimukseen, ja toki järjen käyttö on sallittua, jos lasi menee rikki voi samalla imuroida koko keittiön jne. mutta olisi ne raamit minkä puitteissa toimitaan. Ja jos epäselvyyttä tulee, helppo tarkistaa mitä sopimukseen kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä se avustaja tekee jos ei siivoa päivän aikana? Istuu 8-12 tuntia ja räplää puhelintako? Vain siinä välissä antaa ruoan ja auttaa vessaan. Muu päivä lepäilyäkö? Moni ei näytä tajuavan että se on ihan työpaikka jossa tehdään töitä. Ja kyllä se on tärkeää että miten siivotaan. Meilläkin on jouduttu puuttumaan siihen kun avustaja on pessyt likomärällä harjalla laminaattia! On laittanut villasia 30 asteen vaatteita 60 asteeseen pesuun. On silittänyt siis polttanut tekstit kiinni paidoista rautaan. On hangannut uuden hellan ja jääkaapin pinnat täysin naarmuille yhdessä viikossa. Niin että numerot ja asteet, merkit ovat kuluneet pois. Mitähän vielä. Ainii ja kerran yks avustaja sai sekä pöntöstä että lavuaarista halki pinnan. Niin että ne olivat uusintaa vailla. Vuosien varrella on tullut nähtyä ja koettua vaikka ja mitä. Asunnon arvo kyllä laskenut melkoisesti kun joka paikassa kolhuja, naarmuja jne. Tämmösestä vuokraisännät varsinkin tykkää. Taikka jos olet itse asunnon aikanaan ostanut niin kyllähän se ketuttaa. En usko että nää valittajat ketjussa haluaisi itsekään että heidän asuntoa, vaatteita tuhottaisiin! Joskus on vaan pakko puuttua avustajan tekemisiin.
Jouduttu puuttumaan??? Oletko siis vaikeavammainen henkilö, jolla on oikeus henkilökohtaiseen apuun? Ymmärrätkö, että sinun pitää tehdä asiat YHDESSÄ avustajan kanssa? Sinä kerrot, mitä milloinkin tapahtuu ja miten asiat tehdään. Teet sen mitä pystyt ja avustaja auttaa sinua siinä ja tekee asiat loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olette avustettavia, niin antakaa selkeät ohjeet ja älkää olko liian vaativia. Yhteisymmärrykseen voi päästä, jos keskustelee, että kuinka usein avustaja siivoaa omassa kodissaan esim. Koti on sinun, mutta ehkä sinulle on silti tärkeämpää, että homma toimii jotenkin, kun että alat nipottamaan?
Minusta kerran viikossa lattioiden pyyhintä riittää, mutta jos jonain viikkona on jotain tärkeämpää kuin siivoaminen, niin sitten on. Mukavaa mennä ulos sen sijaan että vain siivoaa kun on kesä! Jos et keksi mitään hyödyllistä ja avustajasi ei valvo että hengität tms, niin sano vaikka, että hän voisi käydä 15 min kävelyllä tai loikoilemassa pihanurmella mieluummin kuin että hän siivoaa taas kerran kylppärisi saumoja. Avustajan kotona voi olla saumat pesty viimeksi vuosi sitten, jos ollenkaan ja hän kokee vain vittuiluksi, jos pyydät tarpeetonta!
Avustaja ei imuroi eikä pese lattioita, vessoja, saunoja ja ikkunoita. Ei vie mattoja ulos tms. Näihin hommiin on palkattava siivouspalvelu. Avustaja voi pyyhkäistä välillä pölyjä, mutta uskokaa jo: EI ole siivooja.
"Henkilökohtaisen avustajan työn sisällöstä on vaikeaa antaa yleistä kuvausta. Periaatteena on, että jokainen työnantajana toimiva henkilö määrittelee työtehtävät itse.
Henkilökohtaisen avustajan työ tapahtuu työnantajan kotona tai kodin ulkopuolella esimerkiksi työpaikalla, oppilaitoksissa ja harrastuksissa.
Tavallisia avustajan työnkuvaan kuuluvia tehtäviä ovat esimerkiksi peseytymisessä, pukeutumisessa ja wc-käynneissä avustaminen ja itsehoitoon liittyvät asiat.
Avustajan työtehtäviin kuuluvat usein myös arkiset kotityöt kuten SIIVOUS, ruoanlaitto ja kauppa-asiointi. Usein työhön kuuluvat myös luottamukselliset asiat, esimerkiksi pankkiasiointi, kommunikoinnissa avustaminen, työssä ja harrastuksissa mukana oleminen, erilaisiin tapahtumiin osallistuminen sekä puuttuvina aisteina toimiminen kuten ympäristön kuvailu."
Tämäkin ihan ensimmäisenä tuli hakutuloksiksi, tämä on siis JHL:n eli ihan ammattiliiton johon avustajiakin kuuluu, sivuilta. Eivätköhän nämäkin tiedä miten se menee ja edustavat vielä sen avustajapuolen etuja.
-avustaja
Tämä tieto ei tee asiasta yhtään vähemmän kamalaa. Tuohan on aivan järkyttävä työmäärä oikeasti, jos tuon lukee ihan ajatuksen kanssa läpi.
Vammaiset ovat yksilöitä, ei kaikilla ole noita kaikkia tehtäviä. Kaikki näistä eivät myöskään ole päivittäin toistuvia. Tämä oli vain jonkinlainen listaus siitä, millaisia tehtäviä avustaja hoitaa. Täälläkin kun siitä on erittäin vääriä käsityksiä.
Ja työmäärä oikeasti riippuu paikasta. Monella on se ongelma, että heille on myönnetty avustustunteja aivan liian vähän. Niitä kun ei tosiaan saa helposti, ei ainakaan täällä. Näiden ihmisten luona saa usein juosta, mutta se ei ole avustettavan vika. Ja nämä kun tosiaan eivät saa mitään siivouspalvelua vaikka avustustunteja on annettu tosi vähän.
-avustaja
Hei -avustaja! Kaikki tietävät jo että olet avustettava.
Vierailija kirjoitti:
Tuli kotisiivouksesta mieleen, että ehkä noissa avustushommissakin olisi hyvä olla SELKEÄ listaus mitä työhön kuuluu/kuinka usein, ja mitä mistäkin maksetaan (jos on erikseen hinnoiteltuja tunteja, pyhiä tai iltoja ym.)
-Pedin petaus aamuisin
-Kodin ulkopuolisissa menoissa avustaminen, ilmoitus menosta vähintään 24h tuntia aiemmin (että avustaja osaa varautua jos päivä ollaan esim. ulkona pakkasessa/helteessä tmv.)
jne. jne.
Tuollainen lista olisi hyvä, niin molemmat osapuolet tietävät mitä asioita kuuluu/ei kuulu sopimukseen, ja toki järjen käyttö on sallittua, jos lasi menee rikki voi samalla imuroida koko keittiön jne. mutta olisi ne raamit minkä puitteissa toimitaan. Ja jos epäselvyyttä tulee, helppo tarkistaa mitä sopimukseen kuuluu.
Tuo sopimus täytyy vielä varmistaa viranomaisilla. Että pitääkö yksityinen siivousfirma ottaa johonkin noista hommista.
Vierailija kirjoitti:
-Pedin petaus aamuisin
jne. jne.
Se määrittely löytyy sieltä palvelusuunnitelmasta. Vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä kirjaa sinne, mihin asioihin henkilökohtainen apu on myönnetty.
Vammainen henkilö tekee työvuorolistan avustajalle, eikä avustajan tarvitse päivystää sen ulkopuolella.
Ikkunanpesu ei kuulu henkilökohtaisen avustajan työhön lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo -avustajasta asiakkaasta pitäisi runkata mehut samalla kun vääntää kolmen ruokalajin illallista ja imuroi kämppää .
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo siivouksesta jankkaaminen on siksikin niin turhaa, että ihminen jolla on avustaja EI SAA mitään siivouspalvelua ellei osta sellaista yksityiseltä omilla rahoillaan. Joku sosiaalityöntekijäksi itseään tituleeraavakin täällä känkkää kuinka pitäisi hankkia siivooja, vaikka juuri se kaupungin sosiaalityöntekijä sanoo, että onhan sulla avustaja joka siivoaa.
Ja ihan tosiaan ne normaalit kotityöt kuuluvat avustajalle, jos katsoo sen olevan jotakin nöyryyttävää piikomista, on väärällä alalla. Tästä ammatista on monella aivan väärä kuva.
Olen ollut monta vuotta avustajana ja aikuisena ihmisenä olen kyllä tutustunut työnkuvaani.
avustaja
Tiedät sitten väärin. Ei tietenkään vammainen saa vielä siivouspalvelua kunnalta ilmaiseksi. Ei kaikki palvelut ole maksuttomia, vaikka olisit vammainen. Ei myöskään ikäihminen, joka ei enää kykene itse siivoushommiin, saa mitään ilmaista siivouspalvelua vaan hänen on tilattava siivooja yksityiselta, ellei kunta hanki hänelle sitä. Maksullinen se joka tapauksessa on.
Avustaja on tarkoitettu avustettavaa avustamaan, ei tekemään kaikkia kotitöitä. Sosiaalityöntekijä ei sano, että avustaja siivoaa. Jos sanoo, niin pistäpä kunta tänne.
Vaan kun ne tavalliset kotityöt ihan kuuluvat avustajalle, ei siitä voida velvoittaa asiakasta maksamaan vielä lisää. On mahdollista, että henkilö, jolla on avustajan tunteja hyvin vähän, voi saada erikseen siivouspalvelua. Mutta useimmat eivät.
Vaikka avustettava ei saisikaan ilmaista siivouspalvelua niin ei se silti tarkoita, että avustaja siivoaa. Siitä siivouspalvelusta on sitten vain maksettava yksityiselle siivousfirmalle ja tingittävä muusta.
Vaikka olisi köyhä ja joutuisi jo turvautumaan ruoka-apuun? Näitäkin on henkilökohtaisen avun asiakkaissa, itsekin yhden tiedän. Kuulostaako kohtuulliselta, että jo valmiiksi vähävaraisen pitäisi tinkiä vielä jostakin koska avustaja on liian fiini tarttumaan imuriin?
Joka tapauksessa tätä ei päätä sinä eikä minä, vaan se on ihan virallinen avustajan työnkuvan määritelmä, että avustaja tekee sen mitä avustettava tekisi itse ilman vammaansa. Tähän kuuluvat normaalit kotityöt.
-avustaja
Riippuu mitä lait sanoo. Täällä sosiaalityöntekijä kirjoitti, että siivous ei kuulu avustajalle, joten silloin sitä ei kuulu tehdä. Monella avustajalla on omakin koti siivottavana ja voi olla lapsiakin.
Ja kyllä avustettava varmaan saa asumistukea ja muuta, jos vuokralla asuu. Omistusasunto taas on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä avustajan on siivottava sillä tavalla mitä työnantaja haluaa. Kyse on toisen ihmisen kodista. Olen itse avustaja, ja vaikka tiedänkin, että myös työnantajapuolella on ymmärtämättömyyttä työsuhteen pelisäännöistä ja kohtuullisuudesta, niin pakko on myöntää sekin, että ammattikuntani huono maine on osittain itse aiheutettua. Avustajiksi pyrkii ja pääsee kaikenlaista hälläväliä-porukkaa, ihmisiä joilla ei ole käytöstapoja ja ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että kyseessä on ihan oikea työ. Kaikki eivät myöskään ymmärrä, että avustaminen ei ole avustettavan ohjausta saati holhousta.
Sen toki olisin tuossa artikkelissa toivonut mainittavan, että ei se avustajallekaan kiva tilanne ole, että sairastuu ja tietää, että käytännössä ei saisi sairastua. Tämähän ei ole avustettavan syy, tilanne on heille kestämätön, mutta kyllä se on myös vastuuntuntoiselle avustajalle erittäin stressaavaa kun tietää, että avustajan avusta riippuvainen ihminen jää pulaan jos itse sairastuu.
Vammainen ei ole se työnantaja, vaan se joka lystin maksaa.
Jälleen kerran täysin väärää tietoa. Henkilökohtaisessa avussa on yleisesti käytössä _työnantajamalli_ eli vammainen henkilö on työnantaja. Työsopimus on avustettavan ja avustajan välinen. Kunta korvaa vammaiselle henkilölle henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset, työnantajan maksettavaksi kuuluvat lakisääteiset maksut ja korvaukset ja
muut kohtuulliset avustajasta aiheutuvat välttämättömät kulut.
En minäkään ole avustettavani kotikaupungin työntekijä vaikka palkkani sieltä tuleekin. Jos yrittäisin saada vaikka tämän kaupungin työntekijöille kuuluvaa työterveyshuoltoa tai muita etuja, niin arvaapa saisinko?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäis vähän peenistä hieroa ja viedä vaikka lomalle ulkomaille. -avustaja
Joku näköjään suivaantui kirjoituksistani sen verran että kirjoitti nimimerkilläni tämmöistä. Erittäin lapsellista käytöstä.
Voisitko sinä r*nkkauspakkomielteinen mennä vaikka jollekin seksipalstalle tästä juttelemaan, eivät kuulu tähän keskusteluun mitkään seksifantasiat.
Vierailija kirjoitti:
Joo -avustajasta asiakkaasta pitäisi runkata mehut samalla kun vääntää kolmen ruokalajin illallista ja imuroi kämppää .
Missä kirjoitin näin? Paitsi tietysti siinä jossa joku teinijonne kirjoitti minun nimimerkilläni tänne fantasioitaan. Minähän vastasin täällä yhdelle kysyjälle, että seksuaalisia palveluksia ei tietenkään saa pyytää.
On tämä ihme palsta.
avustaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi avustajan pitää siivota? Siivoajat on sitä varten. Ei voi eri nimikkeellä hankkia ilmaista siivoojaa kotiin. Jos avustaisin jotakin, niin huolehtisin vain hänelle vaattet, ruuan, ulkoilun, vessa-asiat, lääkkeet ja siinä se. En ole mikään piika.
Avustaja tekee ne työt jotka avustettava tekisi itse ilman vammaansa. Normaalit kotityöt kuuluvat tähän, vai palkkaatko sinä siivoojaa etkä siivoa itse? Ja luuletko, että avustettava edes SAISI jostain yhteiskunnan taholta siivoojan? Ei kuule saa, kaupungilta sanotaan, että sinulla on avustaja. Vai edellytätkö, että ihminen palkkaa siivoojan itse, omilla rahoillaan?
Avustaja ei ole sama asia kuin kotihoito. Siivous on olennainen osa tätä työtä, ja jos olet liian hieno sitä tekemään, niin älä hae avustajaksi.
-avustaja
Siivous on olennainen osa työtä, jos siitä sovitaan työsopimuksessa. Muussa tapauksessa ei kuulu avustajalle.
Henkilökohtainen avustaja voi olla palkattu esimerkiksi avustamaan koulunkäynnissä, opiskelussa tai jopa työssä eikä hänelle kuulu mitkään kotityöt.Kyllä kuuluu. 4 vuotta olen ollut samassa firmassa töissä. Yhdellä asiakkalla olen 4h /2krt viikossa ja siellä käyn kaupassa, pesen pyykit, imuroin/pesen lattiat aina tarvittaessa, vien roskat ja loppuaika menee sohvalla istuen ja löpisen asiakkaan kanssa ja kahvittelen. Hän onkin pyörätuolissa.
Yksi avustettava on 14 vuotias poika kenen kanssa potkin palloa, käydään uimassa, paistamassa makkaraa, elokuvissa.
Yksi avustettava on mies jolla on vaimo mutta ovat halunneet avustajan jotta vaimolla olisi aikaa hoitaa taloa ja pihaa, käydä asioilla. Siellä pelataan shakkia ym. touhutaan ja välillä saunotan sen miehen ja pesen. sen jälkeen pääsen aina itsekkin puusaunaan kun mies menee huilimaan sänkyyn. Mikäs se on ollessa
yksin saunassa kun samalla palkka juoksee :)Ystäväni on henkilökohtainen avustaja vammaiselle lapselle. Ei kuulu hänelle mitkään kotityöt eikä edes käy lapsen kotona.
On myös avustajia, joiden työnkuvana on vain vapaa-ajan toimissa avustaminen. Käyvät elokuvissa, uimahallissa, konserteissa ja niin edelleen. Eivät tee mitään kotitöitä.
Totta. Vammaisten lasten erityisavustajat keskittyvät vain ko lapsen avustamiseen/kehityksen vahvistamiseen kouluissa, päiväkodeissa, kotona.
Eli ovat ihan erilaisissa työtehtävissä ja työympäristöissä kuin henk.koht.avustajat yksityis henkilöiden omissa kodeissa.
Lasten avustajilta tarkistetaan myös tarkemmin työkokemus, rikosrekisteri ja osaaminen toisin kuin henk.koht.avustajilla jotka saattavat olla vaikkapa nuoria täysin ilman ensimmäistäkään työkokemusta.
Lasten avustajiksi ei pääse/ei oteta ihan ketä tahansa . Taustat ja osaaminen tarkistetaan.
Eikö tämä ongelma ole se, että vammaisten mielestä heillä on oikeus valita hoitajansa, mutta se jos valinta menee metsään niin se on yhteiskunnan vika? Yhteiskunnassa on vikaa kun meillä ei ole reservissä heidän persoonansa kanssa matchaaviä hoitajia?
Näillehän on hoitajat varattuna. Mutta ei sellaisia kuin he haluaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kirjoitin näin? Paitsi tietysti siinä jossa joku teinijonne kirjoitti minun nimimerkilläni tänne fantasioitaan. Minähän vastasin täällä yhdelle kysyjälle, että seksuaalisia palveluksia ei tietenkään saa pyytää.
On tämä ihme palsta.
avustaja
En tiedä oletko vain fyysisesti vammainen mutta kirjoitus-tyylistäsi sinut kyllä tunnistaa. Pyydä ensi kerralla avustajaasi sanailemaan viestisi :D
Nyt ollaankin jännän äärellä. Eipä ole ennen sentään r*nkkausta vaativaksi mieheksi luultu, minua nelikymppistä naista joka on tehnyt avustajan hommia sekä fyysisesti vammaiselle asiakkaalle että kehitysvammaiselle asiakkaalle jo monta vuotta.
On aika uskomatonta, että niinkin viattomasta asiasta kuin sen sanomisesta, että normaalit kotityöt kuuluvat avustajalle, saa tällaisen vihan päälleen. Ihme palsta, tosiaan.
Kummasti näistä asioista puhuttaessa sekä vammaiset että työnantajat ja palkanmaksajat sivuuttavat täysin todellisen sijaiskärsijän ja väliinputoajan: mielenterveysongelmaisen. Esim. vaikeassa masennuksessa ei pysty pitämään huolta omasta hygienista saati siivoamaan kotia. Uloskaan ei pääse.
Mitä apua luulette vammaislain perusteella tarjottavan mielenterveyspotilaille, jotka kuitenkin asuvat kotonaan, "avohoidossa" (vitsi vitsi)?
Vastaan: ei yhtään mitään. Eikä sillä (usein) minimieläkkeellä palkata yksityisesti siivojia yms. seuraneitejä.
Miten ihmeessä fyysisesti vammainen on oikeutettu saamaan kotiinsa palvelut, mutta psyykkisesti vammainen ei? Moni yksinasuva ymt-kuntoutuja hyötyisi esim. lemmikkikaverista, mutta ei jaksa sellaista hoitaa. Fyysisesti vammaisella voi olla vaikka mitä kotieläimiä, avustaja hoitaa ja ulkoiluttaa, yhteiskunnan laskuun.
"Jouduttu puuttumaan??? Oletko siis vaikeavammainen henkilö, jolla on oikeus henkilökohtaiseen apuun? Ymmärrätkö, että sinun pitää tehdä asiat YHDESSÄ avustajan kanssa? Sinä kerrot, mitä milloinkin tapahtuu ja miten asiat tehdään. Teet sen mitä pystyt ja avustaja auttaa sinua siinä ja tekee asiat loppuun".
Oletko vähän tyhmä? Mitenköhän sängystä käsin tehdään yhdessä töitä? Jos annat selkeät ohjeet että miten joku homma tehdään ja siltikin avustaja tekee sen päin peetä niin kenenköhän vika se sitten onkaan? Jos avustaja tekee itsenäisesti toisessa huoneessa hommia etkä pääse sitä näkemään niin kuulon perusteella siinä mennään. Ja kun toiset on omatoimisia avustajia niin hyvässä kuin pahassa. Alkavat tekemään jotain hommaa mitä ei ole edes sovittu ja sitten onkin menty pilaamaan lattian pinta taikka vaatteita tms. Niin eihän se hyvä juttu ole. Aina kun ei auta edes se että on sama kieli mitä puhutaan. Ulkomaalaiset vielä jotenkin ymmärtää etteivät tee niin kuin on sovittu mutta muiden pitäisi tajuta annetut ohjeet kun ne on suullisesti sekä kirjallisesti tehty. Tuliko riittävän selkeästi selitettyä tämä sinulle? Terv. vammainen, tosi kiukkuinen, rumakin kuin mikä ja veemäinen katkeroitunut ämmä jolla ei ole yhtään ystävääkään kun olen niin kamala ihminen kun joudun apua avustajalta pyytämään joka on töissä asunnossani
Minä jos olisin työtön, niin perustaisin oman toiminimen, vaikka "Jaanan apu". Sitten möisin avustajan palveluita hintaan 50-60e/h. Varmasti joku palkkais. Tuolla hinnalla sitten ois ihan sama, vaikka se avustettava ois ihan sekopää. Ja kun kunta on maksaja, niin rahat saa aina.