Hesarin juttu vammaisesta, joka ei löydä avustajaa? Pystyykö kukaan kertomaan pääpointit?
Kommentit (403)
Itse tein noita hommia kun opiskelin. Minua ei haitannut siivoaminen tai mikään muukaan. Tein työn niin kuin asiakkaat halusivat ja joustin omasta mielestäni aika paljon. Minulla oli yksi asiakas joka tekstaili minulle vapaa-ajalla ja lähetti vihaisia viestejä jos en vastannut heti. Nämä eivät olleet mitään hätätila-päivityksiä vaan jotain kuvia hänen uusista sukistaan tai ruoka-annoksista. Kerran hän soitti minulle 9 aikaan 20 kertaa illala kun olin mieheni kanssa ulkona syömässä ja hän tiesi tämän ja kun en vastannut niin hän lähetti minulleviestin "Nyt tiedän kuka on sulle läheisempi X vai minä". Ihan kuin valitsisin jonkun randomin mieheni sijasta?
Ne teillä töissä käyvät ovat teille ystävällisiä koska se kuuluu niiden työnkuvaan. Te ette omista heitä. Heillä on oma elämä. Jos haluatte joustavan avustajan niin ei ehkä kannata purkaa sitä vihaa vammautumisesta heihin. Ei kukaan jaksa ymmärtää loputtomiin. Kusipää on kusipää vaikka hän tulisi missä muodossa.
Kenenkään ei kannata mennä töihin kunnalle/vammaiselle tuolla hinnalla. Teen itse nykyään samaa duunia yksityisesti kolminkertaisella palkalla ja voin valkata asiakkaani.Tuo systeemi pitäisi lopettaa. Ja avustajat, alkakaa yksityisyrittäjiksi, nelinkertaistatte palkkanne.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein noita hommia kun opiskelin. Minua ei haitannut siivoaminen tai mikään muukaan. Tein työn niin kuin asiakkaat halusivat ja joustin omasta mielestäni aika paljon. Minulla oli yksi asiakas joka tekstaili minulle vapaa-ajalla ja lähetti vihaisia viestejä jos en vastannut heti. Nämä eivät olleet mitään hätätila-päivityksiä vaan jotain kuvia hänen uusista sukistaan tai ruoka-annoksista. Kerran hän soitti minulle 9 aikaan 20 kertaa illala kun olin mieheni kanssa ulkona syömässä ja hän tiesi tämän ja kun en vastannut niin hän lähetti minulleviestin "Nyt tiedän kuka on sulle läheisempi X vai minä". Ihan kuin valitsisin jonkun randomin mieheni sijasta?
Ne teillä töissä käyvät ovat teille ystävällisiä koska se kuuluu niiden työnkuvaan. Te ette omista heitä. Heillä on oma elämä. Jos haluatte joustavan avustajan niin ei ehkä kannata purkaa sitä vihaa vammautumisesta heihin. Ei kukaan jaksa ymmärtää loputtomiin. Kusipää on kusipää vaikka hän tulisi missä muodossa.
Kenenkään ei kannata mennä töihin kunnalle/vammaiselle tuolla hinnalla. Teen itse nykyään samaa duunia yksityisesti kolminkertaisella palkalla ja voin valkata asiakkaani.Tuo systeemi pitäisi lopettaa. Ja avustajat, alkakaa yksityisyrittäjiksi, nelinkertaistatte palkkanne.
Ostaako kunta/kaupunki yksityiseksi alkaneelta avustajalta avustusta 40-50€/h?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei toiset tajua mitään vakavasti sairastuneiden elämästä!!! Itse olen myös työnantajamallissa. On vakkaritekijät ja sijaisia. Kun sä et pysty itse tekee oikein mitään ja sulla on päivän aikana joku omassa kodissasi yli 10 tuntia. Niin kyllähän sillä on väliä että millainen ihminen sua avustaa! Itse olen perheellinen ja täytyy tajuta että tämä on koti myös miehelleni ja lapselleni.
Ei näitä ongelmia tajua kuin sellaiset jotka niiden kanssa joutuu painii vuodesta toiseen. Ei ole kiva odottaa aamulla sängyssä kauheessa vessahädässä että tuleeko joku sua auttamaan vai eikö?! Saatko aamun lääkkeet, ruokaa, vettä jne. Mies ja lapsi ovat lähteneet aikaisin töihin, kouluun. Tai mies on vielä matkalla yövuorosta kotiin. Ihan YKSIN vain makaat ja odotat. Tämä on yhtä h e l v e t i s s ä elämistä kun olet muiden armoilla ja yrität kestää kipuja, pahoinvointia jne. Eikä koskaan tiedä millaiseen aamuun heräät. Saatko apua vai etkö saa.
On surullista.Mut miksMies tai lapsi ei voi tuoda aluslautasta johon pissiä? Voisitko mennä palvelukotiin?
Et liene penaalin terävin kynä. Miten esim. nelirajaahalvaantunut käyttäisi "aluslautasta"?
Palvelukotiin? Eipä sinne oteta perheitä, toope. Eikä siellä ole henkilökuntaa joka vastaisi henkilökohtaista avustajaa, vaan joka hoitajalla on monia avustettavia sekä muitakin työtehtäviä.
Sinä vaikutat juuri sellaiselta ihmiseltä, jonka takia minä lopetin nuo hommat. Olet katkera ja syytät kaikkia muita ongelmistasi. Se ei ole perheesi vika että olet vammautunut, se ei ole avustajan vika että vammauduit. Luonteesi on isompi vamma kuin fyysiset ongelmasi. Olet ilkeä ja vihainen. Siksi kukaan ei halua olla kanssasi tekemisissä. Tarvitset terapiaa. Minä olen mennyt avustamaan kipeänäkin jos muuta apua ei ole löytynyt, tehnyt ylimääräisiä juttuja ym. koska minulla on ollut läheinen suhde asiakkaisiini. Sinä olet erittäin agressiivinen,syytät muita ongelmistasi ja vammastasi etkä välitä muista kuin itsestäsi. Ei se sinun vammasi rajoita elämääsi, asenteesi rajoittaa. Ei kukaan halua olla tuollaisen ihmisen kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
En ole avustettava enkä avustaja.
Ihmettelen ketjussa joidenkin avustajien ylpeyttä. Esimerkiksi, että avustaja ei ole siivooja, siihen pitää palkata joku muu.
Miksi luettelette töitä, jotka ei muka kuulu avustajalle. Kyllähän avustajalle kuuluu ihan kaikki työt, mitä avustettava tekisi ilman vammaansa.
Ette te ole hierarkiassa mitenkään siivoojan yläpuolella. (kunnan kotihoito on eri juttu kuin avustaja)
Teräsallas ei kyllä mene mitenkään pilalle siitä, että sinne pudotetaan metalliastioita, ne on vähänniinkuin tehty sitä varten.
On hienoa kylläkin, että tähän ketjuun on ilmoittautunut monta henkilökohtaista avustajaa jotka ovat selvästikkin ihan oikeassa työssä, mahdatte olle ylibuukattuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun rahaa lyötte pöytään, niin kyllä luulis löytyvän avustajia jonoksi asti. Suurin syy miksi en hae näihin paikkoihin on naurettavan pieni palkka ja tunnit.
2000 k palkka osa-aika, niin voisin mennä.jos kokoaikanen, sit 3000 kk.Tämä. Paskan palkan saa helpommallakin. Kyllä tossa hommassa alkaa varmaan itse kukin miettiä, että teenkö tällä palkalla tätä hommaa vai menenkö lidliin myyjäksi.
Lidliinkö pääsee kuka vain myyjäksi?
Sairauksien runtelema, resuisen työhistorian omaava viisikymppinen ilman mitään spesiaaliosaamista on kyllä aikamoista jätettä työmarkkinoilla.
Muutama tunti avustusta viikossa, pari päivää lähikaupan kassalla, hieman oman pienyrityksen pyöritystä...
Eläkkeelle vielä parikymmentä vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi avustajan pitää siivota? Siivoajat on sitä varten. Ei voi eri nimikkeellä hankkia ilmaista siivoojaa kotiin. Jos avustaisin jotakin, niin huolehtisin vain hänelle vaattet, ruuan, ulkoilun, vessa-asiat, lääkkeet ja siinä se. En ole mikään piika.
Avustaja tekee ne työt jotka avustettava tekisi itse ilman vammaansa. Normaalit kotityöt kuuluvat tähän, vai palkkaatko sinä siivoojaa etkä siivoa itse? Ja luuletko, että avustettava edes SAISI jostain yhteiskunnan taholta siivoojan? Ei kuule saa, kaupungilta sanotaan, että sinulla on avustaja. Vai edellytätkö, että ihminen palkkaa siivoojan itse, omilla rahoillaan?
Avustaja ei ole sama asia kuin kotihoito. Siivous on olennainen osa tätä työtä, ja jos olet liian hieno sitä tekemään, niin älä hae avustajaksi.
-avustaja
Kyllä yhdellä mummolla kävi erikseen siivoojat ja mummo ite maksoi sen siivouksen. Avustajan ei kuulunut siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaako kunta/kaupunki yksityiseksi alkaneelta avustajalta avustusta 40-50€/h?
Ostaa jos avustajia ei muuten saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olette avustettavia, niin antakaa selkeät ohjeet ja älkää olko liian vaativia. Yhteisymmärrykseen voi päästä, jos keskustelee, että kuinka usein avustaja siivoaa omassa kodissaan esim. Koti on sinun, mutta ehkä sinulle on silti tärkeämpää, että homma toimii jotenkin, kun että alat nipottamaan?
Minusta kerran viikossa lattioiden pyyhintä riittää, mutta jos jonain viikkona on jotain tärkeämpää kuin siivoaminen, niin sitten on. Mukavaa mennä ulos sen sijaan että vain siivoaa kun on kesä! Jos et keksi mitään hyödyllistä ja avustajasi ei valvo että hengität tms, niin sano vaikka, että hän voisi käydä 15 min kävelyllä tai loikoilemassa pihanurmella mieluummin kuin että hän siivoaa taas kerran kylppärisi saumoja. Avustajan kotona voi olla saumat pesty viimeksi vuosi sitten, jos ollenkaan ja hän kokee vain vittuiluksi, jos pyydät tarpeetonta!
Avustaja ei imuroi eikä pese lattioita, vessoja, saunoja ja ikkunoita. Ei vie mattoja ulos tms. Näihin hommiin on palkattava siivouspalvelu. Avustaja voi pyyhkäistä välillä pölyjä, mutta uskokaa jo: EI ole siivooja.
"Henkilökohtaisen avustajan työn sisällöstä on vaikeaa antaa yleistä kuvausta. Periaatteena on, että jokainen työnantajana toimiva henkilö määrittelee työtehtävät itse.
Henkilökohtaisen avustajan työ tapahtuu työnantajan kotona tai kodin ulkopuolella esimerkiksi työpaikalla, oppilaitoksissa ja harrastuksissa.
Tavallisia avustajan työnkuvaan kuuluvia tehtäviä ovat esimerkiksi peseytymisessä, pukeutumisessa ja wc-käynneissä avustaminen ja itsehoitoon liittyvät asiat.
Avustajan työtehtäviin kuuluvat usein myös arkiset kotityöt kuten SIIVOUS, ruoanlaitto ja kauppa-asiointi. Usein työhön kuuluvat myös luottamukselliset asiat, esimerkiksi pankkiasiointi, kommunikoinnissa avustaminen, työssä ja harrastuksissa mukana oleminen, erilaisiin tapahtumiin osallistuminen sekä puuttuvina aisteina toimiminen kuten ympäristön kuvailu."
Tämäkin ihan ensimmäisenä tuli hakutuloksiksi, tämä on siis JHL:n eli ihan ammattiliiton johon avustajiakin kuuluu, sivuilta. Eivätköhän nämäkin tiedä miten se menee ja edustavat vielä sen avustajapuolen etuja.
-avustaja
Tämä tieto ei tee asiasta yhtään vähemmän kamalaa. Tuohan on aivan järkyttävä työmäärä oikeasti, jos tuon lukee ihan ajatuksen kanssa läpi.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei toiset tajua mitään vakavasti sairastuneiden elämästä!!! Itse olen myös työnantajamallissa. On vakkaritekijät ja sijaisia. Kun sä et pysty itse tekee oikein mitään ja sulla on päivän aikana joku omassa kodissasi yli 10 tuntia. Niin kyllähän sillä on väliä että millainen ihminen sua avustaa! Itse olen perheellinen ja täytyy tajuta että tämä on koti myös miehelleni ja lapselleni.
Ei näitä ongelmia tajua kuin sellaiset jotka niiden kanssa joutuu painii vuodesta toiseen. Ei ole kiva odottaa aamulla sängyssä kauheessa vessahädässä että tuleeko joku sua auttamaan vai eikö?! Saatko aamun lääkkeet, ruokaa, vettä jne. Mies ja lapsi ovat lähteneet aikaisin töihin, kouluun. Tai mies on vielä matkalla yövuorosta kotiin. Ihan YKSIN vain makaat ja odotat. Tämä on yhtä h e l v e t i s s ä elämistä kun olet muiden armoilla ja yrität kestää kipuja, pahoinvointia jne. Eikä koskaan tiedä millaiseen aamuun heräät. Saatko apua vai etkö saa.
Ymmärrän, mutta ymmärrätkö sinä, että ihminen, joka on tuossa jamassa, ei välttämättä ole se paras mahdollinen työnantaja.
Mä olin joskus henkilökohtainen avustaja, opiskelun ohessa tein tuota työtä. Mulla oli tietyt tunnit ja vuorot sovittu, avustettavan tarpeeseen nähden toki liian vähän. Hän sitten kysyi, voisiko soittaa minulle vuorojen ulkopuolella JOS on hätätilanne. Hyvin tunteisiinvetoavasti puhui. Pidin kuitenkin tiukasti kiinni rajoista, siitä etten ole läheinen, vaan työntekijä. Todellisten hätätilanteiden yhteydenottonumero on 112.
Monet avustajat eivät osaa vetää rajoja ja tulevat hyväksikäytetyiksi. Noissa muodostuu ihan sairaita riippuvuussuhteita.
Mun mielestä vammaisen, jolla on kovia kipuja ja/tai psyykkisiä ongelmia, ei pitäisi saada toimia työnantajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo siivouksesta jankkaaminen on siksikin niin turhaa, että ihminen jolla on avustaja EI SAA mitään siivouspalvelua ellei osta sellaista yksityiseltä omilla rahoillaan. Joku sosiaalityöntekijäksi itseään tituleeraavakin täällä känkkää kuinka pitäisi hankkia siivooja, vaikka juuri se kaupungin sosiaalityöntekijä sanoo, että onhan sulla avustaja joka siivoaa.
Ja ihan tosiaan ne normaalit kotityöt kuuluvat avustajalle, jos katsoo sen olevan jotakin nöyryyttävää piikomista, on väärällä alalla. Tästä ammatista on monella aivan väärä kuva.
Olen ollut monta vuotta avustajana ja aikuisena ihmisenä olen kyllä tutustunut työnkuvaani.
avustaja
Tiedät sitten väärin. Ei tietenkään vammainen saa vielä siivouspalvelua kunnalta ilmaiseksi. Ei kaikki palvelut ole maksuttomia, vaikka olisit vammainen. Ei myöskään ikäihminen, joka ei enää kykene itse siivoushommiin, saa mitään ilmaista siivouspalvelua vaan hänen on tilattava siivooja yksityiselta, ellei kunta hanki hänelle sitä. Maksullinen se joka tapauksessa on.
Avustaja on tarkoitettu avustettavaa avustamaan, ei tekemään kaikkia kotitöitä. Sosiaalityöntekijä ei sano, että avustaja siivoaa. Jos sanoo, niin pistäpä kunta tänne.
Vaan kun ne tavalliset kotityöt ihan kuuluvat avustajalle, ei siitä voida velvoittaa asiakasta maksamaan vielä lisää. On mahdollista, että henkilö, jolla on avustajan tunteja hyvin vähän, voi saada erikseen siivouspalvelua. Mutta useimmat eivät.
Vaikka avustettava ei saisikaan ilmaista siivouspalvelua niin ei se silti tarkoita, että avustaja siivoaa. Siitä siivouspalvelusta on sitten vain maksettava yksityiselle siivousfirmalle ja tingittävä muusta.
Vaikka olisi köyhä ja joutuisi jo turvautumaan ruoka-apuun? Näitäkin on henkilökohtaisen avun asiakkaissa, itsekin yhden tiedän. Kuulostaako kohtuulliselta, että jo valmiiksi vähävaraisen pitäisi tinkiä vielä jostakin koska avustaja on liian fiini tarttumaan imuriin?
Joka tapauksessa tätä ei päätä sinä eikä minä, vaan se on ihan virallinen avustajan työnkuvan määritelmä, että avustaja tekee sen mitä avustettava tekisi itse ilman vammaansa. Tähän kuuluvat normaalit kotityöt.
-avustaja
Et sinä ole avustaja. Typerää että esität sellaista.
Mitenkähän se jasminin tuleva vauva? Avustaja hoitaa senkin?
Siivousyrittäjätkin hinnoittelevat työnsä tyyliin 40e/h, kotitalousvähennyksen jälkeen 25e/h. Niin jo on kumma, että johonkin kämäseen 10euron tuntipalkkaan avustajan pitää avustaa perustoiminnoissa kuten hygieniassa pukeutumisessa, siivota avustettavan asuntoa, hoidettava vaatehuolto, laitettava ruokaa ja käytävä kaupassa, ulkoilutettava koira, siivottava kissanvessa ja mitä vielä muuta?
Sitten saa kaupanpäälle arvostelua siitä, että asenne ja ilme on vääränlainen, kodin pintoja tuhotaan urakalla eikä siivousjälki miellytä asiakasta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olette avustettavia, niin antakaa selkeät ohjeet ja älkää olko liian vaativia. Yhteisymmärrykseen voi päästä, jos keskustelee, että kuinka usein avustaja siivoaa omassa kodissaan esim. Koti on sinun, mutta ehkä sinulle on silti tärkeämpää, että homma toimii jotenkin, kun että alat nipottamaan?
Minusta kerran viikossa lattioiden pyyhintä riittää, mutta jos jonain viikkona on jotain tärkeämpää kuin siivoaminen, niin sitten on. Mukavaa mennä ulos sen sijaan että vain siivoaa kun on kesä! Jos et keksi mitään hyödyllistä ja avustajasi ei valvo että hengität tms, niin sano vaikka, että hän voisi käydä 15 min kävelyllä tai loikoilemassa pihanurmella mieluummin kuin että hän siivoaa taas kerran kylppärisi saumoja. Avustajan kotona voi olla saumat pesty viimeksi vuosi sitten, jos ollenkaan ja hän kokee vain vittuiluksi, jos pyydät tarpeetonta!
Avustaja ei imuroi eikä pese lattioita, vessoja, saunoja ja ikkunoita. Ei vie mattoja ulos tms. Näihin hommiin on palkattava siivouspalvelu. Avustaja voi pyyhkäistä välillä pölyjä, mutta uskokaa jo: EI ole siivooja.
"Henkilökohtaisen avustajan työn sisällöstä on vaikeaa antaa yleistä kuvausta. Periaatteena on, että jokainen työnantajana toimiva henkilö määrittelee työtehtävät itse.
Henkilökohtaisen avustajan työ tapahtuu työnantajan kotona tai kodin ulkopuolella esimerkiksi työpaikalla, oppilaitoksissa ja harrastuksissa.
Tavallisia avustajan työnkuvaan kuuluvia tehtäviä ovat esimerkiksi peseytymisessä, pukeutumisessa ja wc-käynneissä avustaminen ja itsehoitoon liittyvät asiat.
Avustajan työtehtäviin kuuluvat usein myös arkiset kotityöt kuten SIIVOUS, ruoanlaitto ja kauppa-asiointi. Usein työhön kuuluvat myös luottamukselliset asiat, esimerkiksi pankkiasiointi, kommunikoinnissa avustaminen, työssä ja harrastuksissa mukana oleminen, erilaisiin tapahtumiin osallistuminen sekä puuttuvina aisteina toimiminen kuten ympäristön kuvailu."
Tämäkin ihan ensimmäisenä tuli hakutuloksiksi, tämä on siis JHL:n eli ihan ammattiliiton johon avustajiakin kuuluu, sivuilta. Eivätköhän nämäkin tiedä miten se menee ja edustavat vielä sen avustajapuolen etuja.
-avustaja
Tämä tieto ei tee asiasta yhtään vähemmän kamalaa. Tuohan on aivan järkyttävä työmäärä oikeasti, jos tuon lukee ihan ajatuksen kanssa läpi.
Vammaiset ovat yksilöitä, ei kaikilla ole noita kaikkia tehtäviä. Kaikki näistä eivät myöskään ole päivittäin toistuvia. Tämä oli vain jonkinlainen listaus siitä, millaisia tehtäviä avustaja hoitaa. Täälläkin kun siitä on erittäin vääriä käsityksiä.
Ja työmäärä oikeasti riippuu paikasta. Monella on se ongelma, että heille on myönnetty avustustunteja aivan liian vähän. Niitä kun ei tosiaan saa helposti, ei ainakaan täällä. Näiden ihmisten luona saa usein juosta, mutta se ei ole avustettavan vika. Ja nämä kun tosiaan eivät saa mitään siivouspalvelua vaikka avustustunteja on annettu tosi vähän.
-avustaja
Vierailija kirjoitti:
Siivousyrittäjätkin hinnoittelevat työnsä tyyliin 40e/h, kotitalousvähennyksen jälkeen 25e/h. Niin jo on kumma, että johonkin kämäseen 10euron tuntipalkkaan avustajan pitää avustaa perustoiminnoissa kuten hygieniassa pukeutumisessa, siivota avustettavan asuntoa, hoidettava vaatehuolto, laitettava ruokaa ja käytävä kaupassa, ulkoilutettava koira, siivottava kissanvessa ja mitä vielä muuta?
Sitten saa kaupanpäälle arvostelua siitä, että asenne ja ilme on vääränlainen, kodin pintoja tuhotaan urakalla eikä siivousjälki miellytä asiakasta jne.
Niin hinnoittelevat, siinä on yrityksen kulut huomioitu ja yrittäjäriski.
Mutta onko kaupunki/kunta valmis tuon maksamaan avustajalle?
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yksin makaat hirveässä vessahädässä ja elämä on helvettiä, niin luulisi ettei nyt ole kauhean tarkkaa, kuka sua silloin tulisi avustamaan.
Eiköhän se silti ole aika tärkeää, ettei omaan kotiin tule esimerkiksi henkilöä joka varastaa (minun avustettavallani on ollut tällaisia työntekijöitä useampia). Tai että intiimeissä asioissa avustava osaa suhtautua hienotunteisesti. Aika moni nainen ei varmaan myöskään haluaisi miestä avustamaan alapesuissa ja muissa vastaavissa.
Kyllä näin henkilökohtaisella tasolla ja ihmisten kodeissa tehtävissä töissä se on hyvin tärkeää, antaako työntekijä itsestään luotettavan kuvan vai ei. Mietipä omalle kohdalle. Sinun on pakko päästää kotiisi vieras ihminen joka päivä, ja tämä ihminen joutuu tulemaan iholle, avustaa sinua asioissa jotka tavallisesti ovat hyvin yksityisiä. Etköhän olisi itsekin aika tarkka siitä, että kuka sieltä tulee.
Kotihoidossahan on tämä ongelma aina, että asiakkaalla ei ole sananvaltaa siihen kuka hänen luonaan käy. Usein se on vielä joka päivä eri henkilö. Vanhusten asema onkin tässä vielä huonompi kuin vammaisten, he eivät voi valita yhtään.
-avustaja
Mikä se ongelma on? Et selvästikään ole hoitoalalla. Kotihoito käy vain paiskaamassa lääkkeet annostelijaan?
Ja ymmärrän että on ahdistavaa että kukaan ei välitä niin paljon että olisivat valmiita huolehtimaan ilman maksua mutta et sinäkään voi vaatia työntekijöiltä mitään lojaaliutta? Höpsöä..
Vierailija kirjoitti:
Mites runkkaamisessa avustaminen. Kun ei itse pysty mutta on normaali päivittäinen toiminto?
No mitäpä luulisit? Sanooko jotain se, että ei saa teettää laittomia tai hyvän tavan vastaisia asioita?
Tietenkin avustajalla on seksuaalinen itsemääräämisoikeus jota ei avustettava saa rikkoa.
-avustajs
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä että jos asuu itse palvelutalossa vakituisesti, niin miten voi olla tarvetta noin suurelle määrälle avustajia (viisi olisi kuulemma optimi)?
Tuossa artikkelissahan se kerrotaan, Darun Jaza asuu palvelukodissa miehensä kanssa, joka saa tarvitsemansa avun palvelukodista mutta palvelukoti ei pysty vastaamaan Jazan tarpeisiin.
Jännä että 89 v äitini joutuu maksamaan siivojan ihan omista varoistaan. Palvelutalosta maksaa 3000 e kuuussa, loput kunta. Mutta siivoojat on maksettava ihan itse.
Koko elämänsä työtä painaneeet vanhukset maksavat kaiken mikä heiltä irti lähtee ja silti eivät valita.
Uutinen etusivulla kun poliisit pelastaa nääntynee koiran autosta,. Kuka pelastaa vanhukset palvelutalosta missä ilmastoiti rikki ja lain mukaan lämpätila saa olla 31 astetta ennekuin AVI tai Valvira tekee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yksin makaat hirveässä vessahädässä ja elämä on helvettiä, niin luulisi ettei nyt ole kauhean tarkkaa, kuka sua silloin tulisi avustamaan.
Eiköhän se silti ole aika tärkeää, ettei omaan kotiin tule esimerkiksi henkilöä joka varastaa (minun avustettavallani on ollut tällaisia työntekijöitä useampia). Tai että intiimeissä asioissa avustava osaa suhtautua hienotunteisesti. Aika moni nainen ei varmaan myöskään haluaisi miestä avustamaan alapesuissa ja muissa vastaavissa.
Kyllä näin henkilökohtaisella tasolla ja ihmisten kodeissa tehtävissä töissä se on hyvin tärkeää, antaako työntekijä itsestään luotettavan kuvan vai ei. Mietipä omalle kohdalle. Sinun on pakko päästää kotiisi vieras ihminen joka päivä, ja tämä ihminen joutuu tulemaan iholle, avustaa sinua asioissa jotka tavallisesti ovat hyvin yksityisiä. Etköhän olisi itsekin aika tarkka siitä, että kuka sieltä tulee.
Kotihoidossahan on tämä ongelma aina, että asiakkaalla ei ole sananvaltaa siihen kuka hänen luonaan käy. Usein se on vielä joka päivä eri henkilö. Vanhusten asema onkin tässä vielä huonompi kuin vammaisten, he eivät voi valita yhtään.
-avustaja
Mikä se ongelma on? Et selvästikään ole hoitoalalla. Kotihoito käy vain paiskaamassa lääkkeet annostelijaan?
Ja ymmärrän että on ahdistavaa että kukaan ei välitä niin paljon että olisivat valmiita huolehtimaan ilman maksua mutta et sinäkään voi vaatia työntekijöiltä mitään lojaaliutta? Höpsöä..
Nyt oli niin epäselvää tekstiä, että en ymmärtänyt mitä tässä yritettiin sanoa.
Siis runkata ei saa mutta siivota saa.
Siis mitä se avustaja tekee jos ei siivoa päivän aikana? Istuu 8-12 tuntia ja räplää puhelintako? Vain siinä välissä antaa ruoan ja auttaa vessaan. Muu päivä lepäilyäkö? Moni ei näytä tajuavan että se on ihan työpaikka jossa tehdään töitä. Ja kyllä se on tärkeää että miten siivotaan. Meilläkin on jouduttu puuttumaan siihen kun avustaja on pessyt likomärällä harjalla laminaattia! On laittanut villasia 30 asteen vaatteita 60 asteeseen pesuun. On silittänyt siis polttanut tekstit kiinni paidoista rautaan. On hangannut uuden hellan ja jääkaapin pinnat täysin naarmuille yhdessä viikossa. Niin että numerot ja asteet, merkit ovat kuluneet pois. Mitähän vielä. Ainii ja kerran yks avustaja sai sekä pöntöstä että lavuaarista halki pinnan. Niin että ne olivat uusintaa vailla. Vuosien varrella on tullut nähtyä ja koettua vaikka ja mitä. Asunnon arvo kyllä laskenut melkoisesti kun joka paikassa kolhuja, naarmuja jne. Tämmösestä vuokraisännät varsinkin tykkää. Taikka jos olet itse asunnon aikanaan ostanut niin kyllähän se ketuttaa. En usko että nää valittajat ketjussa haluaisi itsekään että heidän asuntoa, vaatteita tuhottaisiin! Joskus on vaan pakko puuttua avustajan tekemisiin.