Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiselle vauvalle luetaan satuja?

Vierailija
14.07.2014 |

Minkä ikäiselle vauvalle olette alkaneet lukea ääneen kirjoja? Esim. iltasatuja?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariviikkoisille olen alkanut lukea loruja Tiitiäisen satupuusta, parivuotiaille jo satuja. Joka ilta yli 20 vuotta kun olin kotona. Nyt kuopus jo 11 ja on lukenut itse jo muutaman vuoden itse sängyssä.

Vierailija
2/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on luettu 1v7kk vanhalle noin 9kk vanhasta saakka. Joka ilta luemme 2-15 sivua, mielellään kuuntelee omassa sängyssä samalla touhuten omiaan. Puhuu nyt tämän ikäisenä jo kaksisanaisia lauseita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitokselta asti. Luin paljon runoja ja myös Kalevalaa. Se on hyväksi kielelliselle kehitykselle. Kun alkoi sanoja tarttua ja kirjat kiinnostaa siirryin lastenloruihin ja -runoihin. Lastenkirjoista oli joskus aika vaikea löytää oikeasti laadukkaita teoksia. Jostain syystä lapsille kustannetaan ihan luokattoman huonoa kirjallisuutta (pääasiassa käännöskirjallisuus, kotimaiset on yleensä hyviä). Pari-kolmevuotiaana olisi jaksanut kuunnella satuja tuntikausia ja nyt kymmenvuotiaana poika lukee paljon itse. Joskus luen iltasadun vieläkin, se on kiva yhteinen hetki. :)

Vierailija
4/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kuukautiselle.

Vierailija
5/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 1 vuoden ikäinen, jolle luettu nyt 2kk ajan joka ilta. Ollaan jo luettu Ronja Ryövärin tytärtä, Veljeni Leijonamieltä, Vaahteramäen Eemeli kirjoja. Lapsi sänkyyn ja ilta maitopullo suuhun, nukahtaa joskus pari sivua luettua, joskus menee jopa 4 lukua. Mieheni lukee joka toinen ilta ja minä luen joka toinen ilta.

Vierailija
6/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin, lauloin ja loruttelin lapselle kun hän oli vielä kohdussa.

Vierailija
7/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasten kanssa tehdä asioita sitten kun lapsi on valmis niitä vastaanottamaan, vaan se lapsi valmistuu sillä että niitä satuja luetaan aikaisin, ennen kuin tirppa niistä mitään ymmärtää.

Myöhemminkin ehtii kiriä, mutta aika paljon kirittävää on sillä kolmivuotiaalla jolle vasta aletaan lukea, kuin sillä lapsella jolle on alusta pitäen luettu, ja joka oppi lukemaan kolmivuotiaana!

Vierailija
8/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt alettu lukemaan, poika 6kk :)

Vierailija
9/24 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa päivää olette lukeneet esim. 2vko - 3 kk ikäiselle vauvalle? Kun tuntuu, että kaikki aika menee joko nukkuessa, syöttäessä tai vaippaa vaihtaessa ja muutaman laulunkin olen ehtinyt vasta laulaa ja nekin vaippaa vaihtaessa :/ Vauva siis 2vko.

Vierailija
10/24 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:09"]

Missä vaiheessa päivää olette lukeneet esim. 2vko - 3 kk ikäiselle vauvalle? Kun tuntuu, että kaikki aika menee joko nukkuessa, syöttäessä tai vaippaa vaihtaessa ja muutaman laulunkin olen ehtinyt vasta laulaa ja nekin vaippaa vaihtaessa :/ Vauva siis 2vko.

[/quote]

No ehkä kannattaa odottaa siihen asti, että se vauva on vähän kiinnostuneempi ympäristöstään.

Vierailija
11/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2.5v ja ei lueta vielä. Ei jaksa keskittyä. Kaksi lausetta saa luettua, kun pitäisi jo sivua kääntää.

Vierailija
12/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle luin paljon, joka ilta. Ihan kuvattomia lasten kirjoja. Sitten isompana kun alkoi itse osallistumaan lukemiseen luettiin vain kuvakirjoja, ei jaksanut keskittyä 1-4 v. juurikaan muuhun kuin nopeaan selailuun. Sitten taas muuttui kiinnostuneeksi kuulijaksi. Vieläkin joskus luen ääneen vaikka on jo 13 v.

Vierailija
13/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 3kk iästä ollaan luettu lyhyitä satuja, runoja, loruja yms. Meillä semmonen paksu kirja jossa paljon noita em. Vähintään Satu päivässä.

Vierailija
14/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika alkoi noin 2-vuotiaana keskittyä iltasatuihin. Nyt on 3.5-vuotias ja jaksaa kuunnella pelkkää lukemista ilman kuviakin. Joskus luen jopa 45 minuuttia.

Vierailija
15/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin syntymästä lähtien. Nyt 1.5 vuotias keskittyy jo vähän pidempiinkin satuihin. Yleensä nukkumaan mennessä kuitenkin lähinnä katsellaan jotain kirjaa (Onni kirjat suosittuja), joista kertoilen vapaamuotoisesti. Poikani pyytää lukemaan pari kertaa päivässä.

Vierailija
16/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen taisi olla 9kk, kun aloitin iltasatujen lukemisen, kuopus taasen liittyi remmiin aiemmin :)

Vierailija
17/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luimme jo ihan parin viikon ikäisestä lähtien. Erityisen suosittuja olivat ihan silloin aluksi Oili Tannisen selkeäkuvaiset ja parin eri värin kirjat, esim. Hippu. Tyttö rakasti lukemista ja kirjoja ihan alusta alkaen. Kuunteli pienestä pitäen tosi keskittyneesti ja vaikka kuinka monta kirjaa. Puoli vuotiaana ryömi kirjakopalle ja katseli kirjat itsekseen läpi monta kertaa päivässä. Oppi 3-vuotiaana lukemaan ja nyt 7-vuotiaana ahmii monisatasivuisia kirjoja päivässä (varsinkin näin loma-aikaan).

Vierailija
18/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö tykännyt aina kirjoista, noin puolivuotiaasta kirjahyllyn edessä itsekseen katsonut kirjoja, mutta varsinaisia satuja (kirjan mukaan, ei pelkästään kuvia ja satunnaisia sanoja osoittaen) on alettu lukemaan vähän vajaa 1-v. Esim. Mikko Mallikkaat ja tammen kultaiset kirjat iltasatuina.

Vierailija
19/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes syntymästä saakka. Nyt kahdeksankuisena iltasatu on tärkeä unirituaali. :) vietetään myös aikaa kirjaston lasten osastolla paljon.

Vierailija
20/24 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekasta päivästä kun synnäriltä päästiin. Sillon kun oli sadut juuri sitä nopeaa selailua käytettiin paljon äänikirjoja, tyttö sai selailla kuvia omaan tahtiin ees taas sadun aikana. :) nyt kohta 3v "lukee" itsekkin, eli selittää omiaan kun kuvia katsoo. Tuo pari kertaa päivässä kirjan että luetaan, nyt on iltasatuna uppo-nalle, jaksaa kuunnella noin 20min kunnes simahtaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän