Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäpäivystyspäiväkodissa lapsia joilla vanhempi kotona

Vierailija
08.07.2021 |

Ja ei, kyse ei ole sosiaalisista, psyykkisistä tms ongelmista perheessä vaan lapsi tuodaan ihan muuten vain päivystys aikana hoitoon ja vieläpä normaalipituisiksi päiviksi.
Tämä on sellainen asia jota en ikikuunapäivänä ymmärrä enkä tule ymmärtämäänkään, äärimmäisen surullista katsoa sen lapsen "tuskaa" ja oireilua aamuisin ja päivän mittaan siitä, kuinka hänet tuodaan hoitoon, vieraaseen paikkaan ja osin/kokonaan vieraiden aikuisten ja kavereiden joukkoon, kun hän tietää että vanhempi on kotona joko lomalla tai pienemmän sisaruksen kanssa.
Järki hoi älä jätä, kun äly jo loppui.
Mutta ehkä tämä saunamainen kuumuus, vieras ympäristö ja vieraat aikuiset on sitten kys vanhempien mielestä sitä mitä se oma lapsi tarvitsee.

Kommentit (729)

Vierailija
721/729 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten toisaalta: Päivystysaika kestää kunnasta riippuen yleensä 4-5 viikkoa. Kenenkään ei ole tarkoitus olla siellä töissä eikä hoidossa koko päivystysaikaa. Lapset vaihtuvat, henkilökunta vaihtuu ja jopa päivystysjohtaja vaihtuu puolivälissä. Aamulla vastaanottamassa tai iltapäivällä kotiin lähettämässä voi olla aivan vieras aikuinen, ja vaikka lapsia hoidetaan parhaan kyvyn mukaan, päivystyshoito ei tosiaan sovi kaikille lapsille. Joka kesä päivystykseen tulee sellaisia lapsia, joiden ei pitäisi olla siellä ollenkaan. Ja tarkoitus on, että jokainen saisi lomaa edes vähän. Tämän todellisuuden viestimisessä epäonnistutaan päiväkodin puolelta usein aika pahasti. Itselläni on ollut tapana kertoa oman ryhmäni vanhemmille keväällä kesälomista kysellessä, että päivystykseen saa tulla, mutta sinne on tarkoitus tulla vain, jos vanhemmat ovat töissä (tai tarvitsevat muusta vastaavasta syystä päivystyshoitoa), koska siellä oleminen voi stressata lasta tosi paljon, eikä sitä suositella kellekään pidemmäksi ajaksi kuin 1-2 viikoksi.

Tänä kesänä olen töissä päivystyksessä kolme viikkoa. Ensimmäisen viikon jälkeen voin sanoa varmuudella, että kaikkien lasten vanhemmilla ei ole todellista tarvetta tuoda lapsiaan hoitoon. Osa tuo lapset vain "viihtymään". Eräs 1-vuotias lapsi (toisessa ryhmässä) jopa aloitti koko päivähoitouransa samana päivänä kuin tämän vuoden kesäpäivystys alkoi, ja silloin, kun näin pääsee tapahtumaan, viestinnässä on menty pahasti pieleen. Hyvin harvoin edes lastensuojelun asiakasperheet tarvitsevat koko kesän läpi jatkuvaa hoitoa vanhempien jaksamisen tukemiseksi. Jos näin on, se pitää tietysti järjestää, mutta useimmiten kaikki vanhemmat pystyisivät kyllä lomailemaan lastensa kanssa. Vanhempia pitäisi myös voimakkaasti kehottaa pitämään kesälomiaan edes osittain päivystysaikana. 

Olen miettinyt myös taloudellisia kysymyksiä. Heinäkuu on ainakin omassa kaupungissani maksuton kuukausi kaikille perheille. Maksullista päivystyshoidosta tulee vain, jos varaa paikan, mutta ei tuokaan lasta hoitoon eikä peru paikkaa annettujen ohjeiden mukaan.   

687

Täällä vanhempi jonka nuorin aloitti koko päivähoitouransa kesäpäivystyksestä ollessaan 11 kk ikäinen. Juuri tuossa päivystyksen alussa. Sain tuolloin töitä ja otin ne vastaan. Kannattiko? Sain myöhemmin vakituisen viran tuosta työpaikasta ja lapsikin on ihana, iloinen, nauravainen ja päättäväinen pienokainen.

Vierailija
722/729 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten toisaalta: Päivystysaika kestää kunnasta riippuen yleensä 4-5 viikkoa. Kenenkään ei ole tarkoitus olla siellä töissä eikä hoidossa koko päivystysaikaa. Lapset vaihtuvat, henkilökunta vaihtuu ja jopa päivystysjohtaja vaihtuu puolivälissä. Aamulla vastaanottamassa tai iltapäivällä kotiin lähettämässä voi olla aivan vieras aikuinen, ja vaikka lapsia hoidetaan parhaan kyvyn mukaan, päivystyshoito ei tosiaan sovi kaikille lapsille. Joka kesä päivystykseen tulee sellaisia lapsia, joiden ei pitäisi olla siellä ollenkaan. Ja tarkoitus on, että jokainen saisi lomaa edes vähän. Tämän todellisuuden viestimisessä epäonnistutaan päiväkodin puolelta usein aika pahasti. Itselläni on ollut tapana kertoa oman ryhmäni vanhemmille keväällä kesälomista kysellessä, että päivystykseen saa tulla, mutta sinne on tarkoitus tulla vain, jos vanhemmat ovat töissä (tai tarvitsevat muusta vastaavasta syystä päivystyshoitoa), koska siellä oleminen voi stressata lasta tosi paljon, eikä sitä suositella kellekään pidemmäksi ajaksi kuin 1-2 viikoksi.

Tänä kesänä olen töissä päivystyksessä kolme viikkoa. Ensimmäisen viikon jälkeen voin sanoa varmuudella, että kaikkien lasten vanhemmilla ei ole todellista tarvetta tuoda lapsiaan hoitoon. Osa tuo lapset vain "viihtymään". Eräs 1-vuotias lapsi (toisessa ryhmässä) jopa aloitti koko päivähoitouransa samana päivänä kuin tämän vuoden kesäpäivystys alkoi, ja silloin, kun näin pääsee tapahtumaan, viestinnässä on menty pahasti pieleen. Hyvin harvoin edes lastensuojelun asiakasperheet tarvitsevat koko kesän läpi jatkuvaa hoitoa vanhempien jaksamisen tukemiseksi. Jos näin on, se pitää tietysti järjestää, mutta useimmiten kaikki vanhemmat pystyisivät kyllä lomailemaan lastensa kanssa. Vanhempia pitäisi myös voimakkaasti kehottaa pitämään kesälomiaan edes osittain päivystysaikana. 

Olen miettinyt myös taloudellisia kysymyksiä. Heinäkuu on ainakin omassa kaupungissani maksuton kuukausi kaikille perheille. Maksullista päivystyshoidosta tulee vain, jos varaa paikan, mutta ei tuokaan lasta hoitoon eikä peru paikkaa annettujen ohjeiden mukaan.   

687

Täällä vanhempi jonka nuorin aloitti koko päivähoitouransa kesäpäivystyksestä ollessaan 11 kk ikäinen. Juuri tuossa päivystyksen alussa. Sain tuolloin töitä ja otin ne vastaan. Kannattiko? Sain myöhemmin vakituisen viran tuosta työpaikasta ja lapsikin on ihana, iloinen, nauravainen ja päättäväinen pienokainen.

Ei tuollainen pikkuinen päivähoitoa edes niin osaa pelätä. Jollekin kolmevuotiaalle se siirtymä on jo paljon suurempi asia. Kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä hoitovapaalle. Ei edes lastensuojelun sijaisperheille. Hekin laittavat vauvan vuosikkaana päiväkotiin ihan lastensuojelun hyväksynnällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/729 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

687

Siinähän voimakkaasti kehotatte. Se ei meidän työnantajia kiinnosta, vaan tilanne voi olla se, että minä lomailen toukokuussa, mies syyskuussa ja näin ollen lapset on koko päivystyskauden hoidossa. Ja tämä siinäkin tapauksessa, että molemmat oltaisiin anottu lomaa heinäkuuksi.

Miksi otat yleisen kehotuksen niin henkilökohtaisesti? Eihän sille mitään voi, jos lomaa ei heinäkuuksi irtoa. Silloin on ihan ok mennä sinne varapäiväkotiinkin kai, kyllä siellä lapset hoidetaan, mutta ei se tee siitä koko kuukauden varahoidosta sen suositeltavampaa. Jos sitä ei joku perhe pysty muulla tavalla järjestämään, niin eihän sille sitten mitään voi.  

Toinen kysymys on sitten, miten perhe suhtautuu siihen, ettei koko perheen yhteistä lomaa ole ollenkaan. Ovatko lapset lomalla äidin kanssa koko toukokuun ja sitten isän kanssa koko syyskuun? Tiedän, että on olemassa työnantajia, jotka eivät kertakaikkiaan neuvottele loman ajankohdasta, vaan päättävät siitä kaavamaisesti. Itse en sellaisella työnantajalla kovin montaa vuotta varsinkaan perheellisenä viihtyisi, mutta tiedostan, että kaikille se työpaikan vaihtaminenkaan ei ole ihan helppoa. 

"Tiedän, että on olemassa työnantajia, jotka eivät kertakaikkiaan neuvottele loman ajankohdasta, vaan päättävät siitä kaavamaisesti. Itse en sellaisella työnantajalla kovin montaa vuotta varsinkaan perheellisenä viihtyisi"

Tiedätkö, suurimman osan työntekijöistä on vain viihdyttävä, koska perhe elätettävänä, kun ei ole sitä rikasta sukua, joka elättäisi..

Päiväkodin henkilökunta lienee ainut ryhmä, joka voi sanella lomansa.

Yksityisyen työnantajien lisäksi, julkisella sektorilla esim. lääkäreillä, hoitajilla, poliisilla, pelastuslaitoksella, siivoojilla jne lomat kiertävät touko -syyskuun aikana.

Meillä perhe viettää lomaa yhdessä 4v välein ja yhtä harvoin koko perhe kokoontuu yhdessä jouluaattona aterialle. Ja vaikka kuinka polkisi jalkaa ja raivosisi, ihmiset saavat sydäreitä, ovat onnettomuuksissa, sairaskohtauksia, jotka tarvitsevat kiireellistä hoitoa ja leikkausta, elvytystä yms. Ja lasten vanhempien on oltava töissä.

Tämä yhteiskunta ei vain pyöri päiväkotien henkilökuntien ehdoilla ja vaatimuksilla.

Tässä on paljon yleistyksiä, jotka eivät pidä paikkaansa. Ensinnäkin: päiväkodin henkilökunta ei voi sanella lomiaan eikä työntekijät suinkaan aina saa sellaisia lomia, jotka itse haluaisivat. Hyvin harva haluamalla haluaa töihin kesäpäivystykseen. Sinne määrätään töihin, jos vapaaehtoisia ei löydy. Ja elokuussa lomailua kaikki johtajat eivät salli, vaan edellyttävät, että lomat pidetään kesä-heinäkuun aikana. Myöskään joululomaa eivät saa kaikki, jotka haluaisivat. Jos haluaisi pitää talvilomaa jolloinkin muulloin kuin joulun aikaan tai koulujen hiihtolomaviikolla, se voidaan kieltää ihan kokonaan. Taloissa on samankin kaupungin sisällä eroja, mutta ei. Varhaiskasvatuksen työntekijät eivät tosiaan sanele lomiaan itse. 

Koska en itse ole viihtynyt sellaisella työnantajalla ja alalla, olen vaihtanut alaa eli opiskellut maisteriksi ja saanut valita työpaikan, jossa sain neuvoteltua täyden kesäloman, vaikka aloitin työnantajallani vasta helmikuun alussa. Ja kyllä: saan viettää koko heinäkuun lomalla 3-vuotiaan tyttäreni kanssa. Mutta tiedän: kaikki alat eivät ole sellaisia eikä kaikilla ole halua, motivaatiota tai mahdollisuutta vaihtaa alaa tai työnantajaa. 

Mutta on olemassa valtava määrä sekä yksityisiä että julkisia työnantajia, jotka neuvottelevat työntekijöidensä kanssa loma-ajoista. On työnantajia, joissa lomat kiertävät syklissä, että tänä vuonna toukokuussa, ensi vuonna kesäkuussa, seuraavana heinäkuussa, sitten elokuussa, kunnes sykli lähtee uudestaan toukokuusta. Sellainen pakkokierto on mielestäni työnantajalta valtavan tyhmä teko, vaikka tiedän, että sitä käytetään paljon. 

Summa summarum, tässä ketjussa on kysymys siitä, miksi lomalla tai kotona olevien vanhempien lapset ovat päivystyshoidossa. Sitä minäkin ihmettelen, mutta ymmärrän ehdottomasti, että jos vanhemmat ovat töissä eivätkä syystä tai toisesta ole pystyneet järjestämään lomaa heinäkuulle, lapset viedään päivystykseen hoitoon, ja hyvä, että sellainen mahdollisuus on olemassa. 

Vierailija
724/729 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

687

Siinähän voimakkaasti kehotatte. Se ei meidän työnantajia kiinnosta, vaan tilanne voi olla se, että minä lomailen toukokuussa, mies syyskuussa ja näin ollen lapset on koko päivystyskauden hoidossa. Ja tämä siinäkin tapauksessa, että molemmat oltaisiin anottu lomaa heinäkuuksi.

Mutta teidän lapsethan ovat lomalla toukokuun ja syyskuun? Silloin tämä keskustelu ei koske teidän perhettänne, jossa lapsia ei viedä hoitoon vanhempien lomien aikana.

Vierailija
725/729 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIkä ihmeen päivystysaika? Jokaisella alle kouluikäiselllapsella on oikeus päivähoitoon myös kesällä! Päivähoito on tarpeen lapselle, ei perheen aikuisille.

Totta kai on. Kesällä lomailevat vanhemmat hoitavat itse tai teen lasun.

Kaikilla vanhemmilla ei vain sitä lomaa ole. Oletko kuullut pätkä ja määräaikaisista työsuhteesta.

Olen suuressa kansinvälisessä yrityksessä töissä ja meillä on paljon juuri pätkätöitä ja monet työsuhde uusitaan määräajoin, eikä lomaa ole tai jos työskentelee henkilöstövuokrauksessa.

Ja pahimmat ovat kunnat ja kaupungit, vastahan oli jossakin kunnassa siivoojaa oli pidetty 8v ilman lomaa, kun työsuhde oli määräaikainen 8kk kerrallaan.

Missä ihmeen maailmassa nämä ihmiset elävät?

Määräaikaiselle maksetaan kertyneet lomapäivät rahana, eli pitäisi olla taloudellisesti mahdollista pitää jossain välissä palkatonta lomaa. Itse olen myös määräaikaisuuksien välissä pitänyt lomaa sanomalla työnantajalle, että voin aloittaa seuraavan pätkän vasta x.x.xxxx alkaen ja aina on onnistunut. Toki tämä loma ei välttämättä osu heinäkuulle, mutta saapahan lapsi edes jossain vaiheessa vuotta lomailla vanhemman kanssa.

Vierailija
726/729 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä päivystyshoito on vain työssä käyvien lapsille.

Ja mites se työssäkäynti ”todistetaan”?

Esimerkiksi kopiolla työvuorolistasta tai työnantajan kirjoittamalla todistuksella.

Vierailija
727/729 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
728/729 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIkä ihmeen päivystysaika? Jokaisella alle kouluikäiselllapsella on oikeus päivähoitoon myös kesällä! Päivähoito on tarpeen lapselle, ei perheen aikuisille.

Totta kai on. Kesällä lomailevat vanhemmat hoitavat itse tai teen lasun.

Kaikilla vanhemmilla ei vain sitä lomaa ole. Oletko kuullut pätkä ja määräaikaisista työsuhteesta.

Olen suuressa kansinvälisessä yrityksessä töissä ja meillä on paljon juuri pätkätöitä ja monet työsuhde uusitaan määräajoin, eikä lomaa ole tai jos työskentelee henkilöstövuokrauksessa.

Ja pahimmat ovat kunnat ja kaupungit, vastahan oli jossakin kunnassa siivoojaa oli pidetty 8v ilman lomaa, kun työsuhde oli määräaikainen 8kk kerrallaan.

Missä ihmeen maailmassa nämä ihmiset elävät?

Määräaikaiselle maksetaan kertyneet lomapäivät rahana, eli pitäisi olla taloudellisesti mahdollista pitää jossain välissä palkatonta lomaa. Itse olen myös määräaikaisuuksien välissä pitänyt lomaa sanomalla työnantajalle, että voin aloittaa seuraavan pätkän vasta x.x.xxxx alkaen ja aina on onnistunut. Toki tämä loma ei välttämättä osu heinäkuulle, mutta saapahan lapsi edes jossain vaiheessa vuotta lomailla vanhemman kanssa.

Ja kun sinä teet noin, kaikkien muidenkin pitää onnistua niin tekemään?

Esimerkiksi media-alalla siihen otetaan vain toinen tilalle, etkä välttämättä enää palaa ollenkaan töihin, jos alat kukkoilla.

Vierailija
729/729 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi