Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäpäivystyspäiväkodissa lapsia joilla vanhempi kotona

Vierailija
08.07.2021 |

Ja ei, kyse ei ole sosiaalisista, psyykkisistä tms ongelmista perheessä vaan lapsi tuodaan ihan muuten vain päivystys aikana hoitoon ja vieläpä normaalipituisiksi päiviksi.
Tämä on sellainen asia jota en ikikuunapäivänä ymmärrä enkä tule ymmärtämäänkään, äärimmäisen surullista katsoa sen lapsen "tuskaa" ja oireilua aamuisin ja päivän mittaan siitä, kuinka hänet tuodaan hoitoon, vieraaseen paikkaan ja osin/kokonaan vieraiden aikuisten ja kavereiden joukkoon, kun hän tietää että vanhempi on kotona joko lomalla tai pienemmän sisaruksen kanssa.
Järki hoi älä jätä, kun äly jo loppui.
Mutta ehkä tämä saunamainen kuumuus, vieras ympäristö ja vieraat aikuiset on sitten kys vanhempien mielestä sitä mitä se oma lapsi tarvitsee.

Kommentit (729)

Vierailija
641/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertonee vanhemmista. Toisaalta hyvä että lapsia tuodaan hoitoon, niin sitäkin kautta paljastuu mahdollisesti pskat vanhemmat.

T. Lastensuojeluraportteja nähnyt kun työhön kuuluu

Vierailija
642/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa selitellä täällä jotain tunteja sinne tai tänne, kun aloittaja tarkoittanee niitä yksinkertaisesti laiskoja vanhempia, joiden olisi ollut parempi olla hankkimatta lapsia lainkaan, kun eivät jaksa niitä asianmukaisesti hoitaa. Tätä heikompaa ainesta nyt vaan on joku prosentti kansasta aina, mitä vähemmän sen parempi kaikille.

Ja tämähän on silkkaa politiikkaa. Toiset haluavat, että yhteiskunta hyysää veroeuroilla kaikkia, eikä yksilön tarvitse kantaa vastuuta itsestään eikä alaikäisistä lapsista (viher-vasemmisto). Ja toiset haluavat, että veroeurot käytetään yhteiseen hyvää (tai niitä ei ylipäätään makseta näin paljon), ja yksilön pitää huolehtia itsestään (oikeisto).

Toki sivistyneen yhteiskunnan on pidettävä huolta heikommistaan, mm. sairaista ja vanhuksista. Mutta laiskoja työikäisiä minun on vaikea sietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä aika surullista kun sukulainen laittoi hoitoon 11kk lapsensa ja hän ehti olla 1kk hoidossa X ,sitten varahoitoon paikkaan Y ja sitten seuraava kuu varahoidossa Z. Äiti on työtön hakemassa opiskelemaan tai töihin ehkä ensi vuonna. Ei masennusta tai mt ongelmia. Isä käy osa-aikatöissä. En voi käsittää että noin pieni laitetaan ymipäätääm hoitoon ja vielä varahoitoihin..

Vierailija
644/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, mitä kotona taphtuu? Siellä voi äiti pttaa turpaan päivän mittaan useampaan otteeseen tai toinen vanhemmista maata sammuneena juoppulaumaa hyysäten. Omassa työssäni näen heitä ja lapsen on todellakin olla parempi siellä päiväkodissakuin kotona. Älä kuvittele, että tunnistaisit kaikki ongelmaperheet, kulissit on vahvaa tekoa.

Eli on lapsen parhaaksi, ettei hän näe ihan kaikkia kertoja kun äiti ottaa turpaan kun on osan päivää päiväkodissa? Minusta lapsen paikka ei ole tuollaisessa kodissa lainkaan.

Vierailija
645/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on parempi kun on turvassa edes osan päivästä, mutta parempi olisi lapsen turvallisuuden kannalta ottaa huostaan kokoaikaikaisesti.

Vierailija
646/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on parempi kun on turvassa edes osan päivästä, mutta parempi olisi lapsen turvallisuuden kannalta ottaa huostaan kokoaikaikaisesti.

Näissä tapauksissa olisi viranomaisten syytä käydä tarkistamassa perheen tilanne.

Vierailija
647/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän on mukavaa, että Suomessa tarjotaan lapsille laadukasta varhaiskasvatusta, monipuolista ruokaa, virikkeitä, liikuntaa ja taidekasvatusta ja kaikkea muuta hyvää jokainen arkipäivä, jokainen kuukausi vuodessa. Niin hyvää ja ihanaa, etteivät lapset tästä erinomaisesta turvasta ja ohjelmasta tarvitse tai kaipaa edes lomaa oman perheen kanssa. Hienoa! Veronmaksajana kiitän ja kumarran ja mielelläni olen mukana tätä mahdollistamassa. Olen jopa vähäsen harmissani, kun en tätä ihanuutta osannut omalle lapselleni täysimääräisesti tarjota.

Minä taas en 70v veronmaksajana ole lainkaan harmissani, vaan kunnallinen päivähoito-oikeus on ollut unelmieni täyttymys, vaikka omat lapset eivät ole siitä saaneet nauttia.

Ja erityisesti, maailmanlaajuisesta elintason noususta ovat saaneet nauttia myös lapset ja nuoret, sekä vähempiosaiset, eikä pelkästään rikkaat tai niiden vanhempien lapset tai joiden vanhemmuus menee rimaa hipoen, tai on köyhyyttä, työttömyyttä, sairautta jne.

Ihan samalla tavalla kuin me ikäihmiset tai syöpäsairaat yhteiskunnan palvelusta ja yhteiskunnan elintasosta.

Ja turha meidän veronmaksajien on kitistä, hyvätuloisena käytämme muita yhteiskunnan palveluita, jopa paljon enemmän kuin köyhä lapsiperhe esim. yksityiset lääkärit, fysioterapiat, hammaslääkärit, josta Kela maksaa osan tai kotimme siivoojan kotitalousvähennyksenä tai kulttuuri ja taidetapahtumat, josta suurin osa kuluista menee valtion piikkiin tai harrastuksemme esim. liikunta ja taide, teatteri, elokuvat, konsertit jne niitäkin valtio tukee.

Näistä vain monet lapsiperheet unelmoivat, koska heiltä puuttuu ostovoima ja se päiväkodissa tarjottu lämmin ateria voi lapselle olla päivän kohokohta tai joku musiikkitapahtuma, mutta monet ovat senkin viemässä lapselta pois, kun oma suu on lähempänä.

Vierailija
648/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan näin mielenterveystyön ammattilaisena ihmettelen miten ulkopuoliset niin hyvin osaa kertoa kenellä ei ole/on psyykkisiä ongelmia. Yleensä kuitenkin asiat joista ei perheen ulkopuolisille ole tapana eikä tarvetta puhua. Myös muut sairaudet ja sosiaaliset ongelmat ovat asioita jotka voivat laskea ihmisen toimintakykyä. Varmaan myös jotkut vievät lapsia hoitoon ihan tietämäättömyyttään ja omaa mukavuuden halua.

Näiden toisten asioista ja sairauksista hyvin perillä olevien kannattaa muistaa, että yksityisasiat ovat nimensä mukaan niitä. Toisten paheksunnalla voi saada heikossa asemassa olevalle entistä vaikeamman tilanteen ja huonomman mielen.

Vierailija
649/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennaltaehkäisen masennusta kirjoitti:

Mulla on elokuussa lomaa 3 viikkoa joista 2 viikkoa lapsi on päiväkodissa.

Sinä aikana minä teen projektejani kotona loppuun ja palaudun vähän vuorotöistäni.

En ajattele tämän olevan itsekästä, koska mulla on vain yksi 4-vuotias lapsi jolle on hauskempaa olla kavereittensa kanssa päiväkodissa kuin ylikuormittuneen äidin kanssa kotona.

4-vuotiaani herää aikaisin aamulla ja tarvitsee paljon virikettä. Hän viihtyy hyvin päiväkodissa.

Joistakin on itsekästä, kun ei tehdä sisarusta lapselle. Itse katson, että leikkikaverit päiväkodissa ajavat saman asian. On lapselle tärkeää oppia päiväkodissa kaveritaitoja.

Heinäkuussa kun olen vielä töissä, osan arkivapaistani lapseni saa olla kotona, osan on päiväkodissa koska palaudun töistä.

Ensi vuonna jos lomani sattuu heinäkuulle, sama homma eli lapsi on päiväkodissa osan lomastani. En halua joutua sairaslomalle loppuunpalaneena.

Missä isä?

Mikset ennemmin palkkaa kotiin apua tai ota perhetyötä sinne? Oppisit hoitamaan sitä kotia ilman että se kuormittaa noin.

Mua kuormittaa vuorotyö, eikä kotityöt. Projektini eivät ole kotitöitä vaan taidetta.

En pysty keskittymään omiin hommiini, jos täällä on lapsi kyselemässä tai perhetyöntekijä pyörimässä tai joku lastenhoitaja.

Lasta varten pitää olla läsnä.

Lapsen isä ei liity asiaan millään tavalla.

Vierailija
650/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä aika surullista kun sukulainen laittoi hoitoon 11kk lapsensa ja hän ehti olla 1kk hoidossa X ,sitten varahoitoon paikkaan Y ja sitten seuraava kuu varahoidossa Z. Äiti on työtön hakemassa opiskelemaan tai töihin ehkä ensi vuonna. Ei masennusta tai mt ongelmia. Isä käy osa-aikatöissä. En voi käsittää että noin pieni laitetaan ymipäätääm hoitoon ja vielä varahoitoihin..

Millä tuo perhe olisi elänyt?

Jos on työtön, työttömyyskorvauksen ehtona on lasten pysyvä hoitopaikka. Nykyään kun sen työpaikan voi joutua ottamaan vastaan muutaman tunnin varoitusajalla. Näin ainakin meillä töissä, ei ihmiset jää sairaslomalle tai sairastu ja tiedä sairauksistaan viikkoja etukäteen.

Vierailija
651/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eläteille kirjoitti:

Naurettavaa selitellä täällä jotain tunteja sinne tai tänne, kun aloittaja tarkoittanee niitä yksinkertaisesti laiskoja vanhempia, joiden olisi ollut parempi olla hankkimatta lapsia lainkaan, kun eivät jaksa niitä asianmukaisesti hoitaa. Tätä heikompaa ainesta nyt vaan on joku prosentti kansasta aina, mitä vähemmän sen parempi kaikille.

Ja tämähän on silkkaa politiikkaa. Toiset haluavat, että yhteiskunta hyysää veroeuroilla kaikkia, eikä yksilön tarvitse kantaa vastuuta itsestään eikä alaikäisistä lapsista (viher-vasemmisto). Ja toiset haluavat, että veroeurot käytetään yhteiseen hyvää (tai niitä ei ylipäätään makseta näin paljon), ja yksilön pitää huolehtia itsestään (oikeisto).

Toki sivistyneen yhteiskunnan on pidettävä huolta heikommistaan, mm. sairaista ja vanhuksista. Mutta laiskoja työikäisiä minun on vaikea sietää.

Sinä olet rasittanut yhteiskuntaa jo ennen kuin olet edes syntynyt. Samoin olet rasittanut valtiontaloutta ja lukuisia virkamiehiä ja työntekijöitä koko koulutaipaleesi, opiskeluaikasi ja mahdollisesti vielä nytkin. Opintotuki, asumistuki jne. Olet käyttänyt suunnattoman paljon yhteiskuntamme varoja, ennen kuin olet ollut siinä tilassa, että olet "huolehtinut itsestäsi".

Oletko sinä lisääntynyt? Katsotko olevasi sitä vahvempaa ainesta?

Vierailija
652/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien kannattaa kaksi kertaa miettiä mitä ajattelee ja puhuu. Yksikin hoitaja sanli et mun lapsi on virikelapsena päiväkodissa (ennen koronaa) kun tein töitä kotona. Sitä ei laskettu työksi ollenkaan vaan lapsi tuli vaan hakemaan virikkeitä.

Kamalia kokemuksia muutenkin. Lasta ei ikinä tervehditty kun tuli hoitoon, ei mitenkään huomioitu. Ja sit ihmeteltiin kun on niin riippuvainen äidistä...

Mulle myös sanottiin että en saa poiketa kauppaan lapsen hoitoajalla vaikka se ei sitten muuten ollut mahdollista.

Ihan järkyttävää porukkaa johtotasosta lähtien.

Vierailija
653/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälleen joku, joka tuntee toisen perheen tilanteen täysin.

Perheen taloudellinen tilanne on varmaan tällä hetkellä hyvin heikko. Päiväkodissa lapsi saa ruokaa. Vai olitko itse valmis auttamaan sukulaisiasi taloudellisesti? Jos äidillä on alkamassa opinnot tai työt, siinä kohtaa lapsella pitää jo olla hoitopaikka. Ei sitä siinä kohtaa ruveta vasta etsimään, kun paikaa aletaan tarvita.

Onko sinulle tullut mieleen, että ehkä sinulle ei kerrota kaikkea? Vaikutat aika myrkylliseltä ihmiseltä.

Vierailija
654/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertonee vanhemmista. Toisaalta hyvä että lapsia tuodaan hoitoon, niin sitäkin kautta paljastuu mahdollisesti pskat vanhemmat.

T. Lastensuojeluraportteja nähnyt kun työhön kuuluu

Aikuisten olisi hyvä muistaa, ettei "paskavanhemmat" ole lapsen syy, eikä häntä siitä pitäisi rangaista ja tietoisesti heikentää lapsen etua ja oikeuksia ja elintasoa.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä niille lapsille pitäisi sitten tehdä? Poistaako?

Jos olet ollut lastensuojelussa töissä, ei ole olemassa mitään onnelaan, jossa lasta rakastetaan ehjäksi, sijaisperheistä on huutava pula. Ja yhteiskunnalle se on kallista.

Kommenteista päätellen, moni on empatiakyvytön ja toivoo vielä pahempaa lapselle ja rangaistuksia, vain siksi että on syntynyt köyhään perheeseen tai missä vanhemmuus menee rimaa hipoen, mutta lapsi saa turvan päiväkodissa, mutta nyt sekin ollaan ottamassa lapselta pois, vaikka hän on syytön omaan kohtaloonsa.

Laittakaa oma itsenne tuon lapsen sijaan. Miltä teistä tuntuisi?

Vierailija
655/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien kannattaa kaksi kertaa miettiä mitä ajattelee ja puhuu. Yksikin hoitaja sanli et mun lapsi on virikelapsena päiväkodissa (ennen koronaa) kun tein töitä kotona. Sitä ei laskettu työksi ollenkaan vaan lapsi tuli vaan hakemaan virikkeitä.

Kamalia kokemuksia muutenkin. Lasta ei ikinä tervehditty kun tuli hoitoon, ei mitenkään huomioitu. Ja sit ihmeteltiin kun on niin riippuvainen äidistä...

Mulle myös sanottiin että en saa poiketa kauppaan lapsen hoitoajalla vaikka se ei sitten muuten ollut mahdollista.

Tää unohtukin. Ei saatu lapselle järkättyä kesälomaa kun molemmilla koko kesä töitä kun uudet työt. Kyllä lapsen täytyy saada loma jne valitusta joka päivä. No yksinkö pitää kotiin jättää. Ei auttanut mikään. Eivät uskoneet et ollaan pitkää päivää itse töissä. Luulivat et lomaillaan ja haetaan sit lasta rantsupäivän jälkeen.

Vierailija
656/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo-o. Seiskytluvulla en päässyt, ainoa lapsi, päiväkotiin koska äitini oli maatalon emäntä. Ja kunnan viisaiden virkamiesten mukaan äiti siis vain  "oli kotona" joten en tarvinnut päiväkotipaikkaa....

Et sillee, järjenkäyttö sallittua muttei kovin yleistä. 

Vierailija
657/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitte toinen juttu niin eikö kesällä siis olekaan tarjolla laadukasta varhaiskasvatusta? 

Vierailija
658/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas äitini, se maatalon emäntä, antoi minulle elämänohjeen: "älä selitä mitään". Pätee aika monessa tilanteessa.  

Vierailija
659/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisas äitini, se maatalon emäntä, antoi minulle elämänohjeen: "älä selitä mitään". Pätee aika monessa tilanteessa.  

Tarkoitatko et hoitajien olis kannattanut olla hiljaa. Samaa mieltä. Multa vaadittiin tiedot mikä työ ja missä jne. En kyllä turhaan selitellyt niille mitään.

Vierailija
660/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä selittää, asialliset tiedot toki annetaan, mutta koko elämäntarinaa ja kaikkia tekemisiä ei pidä  avata jokaiselle kyselijälle tai vastaantulijalle,  Esim ei vanhempien kaupassakäyntejä tai muita yksityisasioita kuulu päivähoidon työntekijöiden kommentoida. Päivähoito on palvelu, josta tehdään sopimus, ja sitten kaikki osapuolet toimivat sen sopimuksen mukaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi