Kesäpäivystyspäiväkodissa lapsia joilla vanhempi kotona
Ja ei, kyse ei ole sosiaalisista, psyykkisistä tms ongelmista perheessä vaan lapsi tuodaan ihan muuten vain päivystys aikana hoitoon ja vieläpä normaalipituisiksi päiviksi.
Tämä on sellainen asia jota en ikikuunapäivänä ymmärrä enkä tule ymmärtämäänkään, äärimmäisen surullista katsoa sen lapsen "tuskaa" ja oireilua aamuisin ja päivän mittaan siitä, kuinka hänet tuodaan hoitoon, vieraaseen paikkaan ja osin/kokonaan vieraiden aikuisten ja kavereiden joukkoon, kun hän tietää että vanhempi on kotona joko lomalla tai pienemmän sisaruksen kanssa.
Järki hoi älä jätä, kun äly jo loppui.
Mutta ehkä tämä saunamainen kuumuus, vieras ympäristö ja vieraat aikuiset on sitten kys vanhempien mielestä sitä mitä se oma lapsi tarvitsee.
Kommentit (729)
Vierailija kirjoitti:
Täällä päivystyshoito on vain työssä käyvien lapsille.
Ja mites se työssäkäynti ”todistetaan”?
Vierailija kirjoitti:
Minä vien lapseni hoitoon koko kesän enkä perustele sen enempää täällä kuin päiväkodissakaan, miksi niin teen. Jos lapseni hoitaminen on henkilökunnalle ylivoimaista, on aika vaihtaa alaa.
Mille alalle ajattelit vaihtaa? Missä pystyy työskentelemään ajallisesti vähän ja saamaan kuitenkin ison tilin? Taisin keksiä. Ja jos annat kakkosta, ei ulkonäkökään niin vaikuta tienesteihin. Mutta älä sitten harkitse sutenööriä itsellesi, se vie ison osan päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehheh... Aika hurjaa kuvitella, ettei päiväkodissa tiedettäisi aika paljon perheiden asioista. Teitä näkee kuukausia päivittäin... Työvaatteet erottaa kotivaatteista. Aika monet ovat kertoneet etätöistään jne. Asenteet ns. Omaan aikaan ovat tulleet tutuiksi... Jotkut vanhemmat eivät pidä lastaan päiväkodissa hetkeäkään pidempään kuin on tarvis ja osa venyttää päiviä joka viikko.
Vanhempien jaksaminen näkyy meille ammattitaitoisille työntekijöille yleensä pitkässä juoksussa. Laiskat ja mukavuudenhaluiset ovat oma lukunsa. Lapset kertoilevat monenlaista, kun aikuisista on tullut heille läheisiä.No esim minulla oli kuumetta vuoden putkeen kilpirauhastulhduksessa. Ei sitä sairautta kerrottu lapsille eikä päiväkotiin eikä se näkynyt päälle.
Oikeasti? Kurjaa jos on niin huono suhde päiväkotiin että kokee, ettei omista vaikeista tilanteista ja sairauksista voi siellä kertoa. Kyse kuitenkin nimenomaan kasvatuskumppanuudesta vanhempien ja varhaiskasvatuksen työntekijöiden välillä, lapsen parasta aina ajatellen.
Tässä ketjussa kyllä huomaa miksei mitään haluta kertoa. Hoitajien toimesta tuomitaan ja spekuloidaan sekä tehdään johtopäätöksiä kuin etsivät. Tuollainen ilmapiiri on vanhempia kohtaan vihamielinen.
Valitsen itsekin kenelle hoitajista asioita kerron. Toisen opettajalle en koskaan kerro mitään, koska on superepäystävällinen ja outo. Olen raskaana ja lapsi oli tälle opettajalle kertonut pikkusisaruksesta. Opettaja ilmoitti hakutilanteessa että lapsi on valehdellut tällaista. Hän oli päätellyt, että olen vain lihonut lisää (ja siis sanoi mulle näin)
Toisen opettaja taas on oikein mukava ja helposti lähestyttävä. Kysyi jutusteltaessa onko tosiaan tulossa sisarus, kun lapsi niin paljon siitä puhuu ja kuinkas on mennyt. Ihan normijutustelua siis. Tähän on jo paljon mukavampi todeta että näin asia on ja närästystä lukuunottamatta kaikki voi hyvin.
Tämä. Lakiin on hienosti kirjoitettu kodin ja päiväkodin välinen yhteistyö, mutta se jää toteuttamatta, koska päiväkodin koulutettujen työaika menee suunnitteluun, hallinnollisiin tehtäviin ja paperin pyörittämiseen, eikä luottamuksellista suhdetta synny, kun avustavasta henkilökunnasta suurin osa on ilman koulutusta ja tukityöllistettyjä, jotka eivät edes ymmärrä tai tiedä, mitä tarkoittaa vaitiolovelvollisuus ja perheen asioita puidaan, jopa nimillä kotona ja ystävien kesken ja tuodaan ne keskustelupalstalle ja ollaan kuin korpit haaskalla.
Ja näin pilaavat myös päiväkotien koulutetuttujen ja työhönsä sitoutuden maineen, eikä vanhemmat halua puhua edes lasta koskevista asioista, kun lähärit on kukkona tunkiolla. Joka ei ole lapsen eikä päiväkodin etu. Mutta minkäs teet, kun kunnat säästävät ja lähäriksi kelpaa kuka tahansa, kunhan täyttää vain palkkatuen ehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIkä ihmeen päivystysaika? Jokaisella alle kouluikäiselllapsella on oikeus päivähoitoon myös kesällä! Päivähoito on tarpeen lapselle, ei perheen aikuisille.
Totta kai on. Kesällä lomailevat vanhemmat hoitavat itse tai teen lasun.
Kaikilla vanhemmilla ei vain sitä lomaa ole. Oletko kuullut pätkä ja määräaikaisista työsuhteesta.
Olen suuressa kansinvälisessä yrityksessä töissä ja meillä on paljon juuri pätkätöitä ja monet työsuhde uusitaan määräajoin, eikä lomaa ole tai jos työskentelee henkilöstövuokrauksessa.
Ja pahimmat ovat kunnat ja kaupungit, vastahan oli jossakin kunnassa siivoojaa oli pidetty 8v ilman lomaa, kun työsuhde oli määräaikainen 8kk kerrallaan.
Missä ihmeen maailmassa nämä ihmiset elävät?
Vierailija kirjoitti:
Kertonee vanhemmista. Toisaalta hyvä että lapsia tuodaan hoitoon, niin sitäkin kautta paljastuu mahdollisesti pskat vanhemmat.
T. Lastensuojeluraportteja nähnyt kun työhön kuuluu
Sinunlaistesi takia minä estän tiedonkulun lapseni asioissa. Selitän asiat itse kenelle tarvitsee.
T. ei pska vanhempi
Päivystyshoidosta on monilla kokemusta vain mielikuvien kautta. Kun itse olin lapsena kesäisin päivystyksessä hoidossa viikon tai kaksi (ja sen jälkeen vanhempien kanssa lomalla 4-5 viikkoa), pidin siitä paljon. Oma pieni, lähes satavuotias päiväkoti vaihtui suureen, moderniin taloon, jossa oli kavereita, hienoja tiloja ja kivaa tekemistä. Aikuisena, koulutettuna varhaiskasvatuksen opettajana olen myös tykännyt olla päivystyksessä töissä. Yleensä vähän paremmat resurssit kuin töissä normaalin lukuvuoden aikana ja vakituisia, päteviä työntekijöitä (koska määräaikaisten sopimukset eivät yleensä ole heinäkuussa voimassa). Päivystyksessä ei ole myöskään paperityön painetta, vaan siellä voi keskittyä olemaan läsnä lapsille ja järjestää kivoja kesäjuttuja, koska tarkoitus on, että kesäpäivystys olisi lapsillekin kivaa kesätoimintaa ja "lomaa" siitä perusarjesta, joka päiväkodeissa muuten vallitsee. Ja ehkä lapsuudesta mieleen on itselleni jäänyt, että kesäloman "kuuluu" ajoittua heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin tai vähän yli.
Itse asiassa olen todistanut tilanteita, joissa päivystysryhmääni tullut "hankala lapsi", joka on saanut siis hankalan lapsen leiman omassa päiväkodissaan, on ollutkin päivystyksessä "helppo" ja täynnä elämäniloa. Vanhemmat ovat hakiessaan saattaneet kysellä pelokkaina, onko kaikki mennyt hyvin, ja kun kerron, että on, sitä saattaa seurata hölmistynyt kysymys, eikö lapsi ole kiukutellut, tapellut tai itkenyt. Näissä tilanteissa mietin usein sitä, millaista kohtelua lapsi (tai vanhemmat) on tottunut omassa päiväkodissaan saamaan. Jos joku lapsi leimataan ryhmässä vaikeaksi, hän kyllä varmasti on sitä. Se saattaa kuitenkin kertoa enemmän työntekijöistä kuin asiakkaista. Päivystyksessä voi päästä aloittamaan ikään kuin puhtaalta pöydältä.
Sitten toisaalta: Päivystysaika kestää kunnasta riippuen yleensä 4-5 viikkoa. Kenenkään ei ole tarkoitus olla siellä töissä eikä hoidossa koko päivystysaikaa. Lapset vaihtuvat, henkilökunta vaihtuu ja jopa päivystysjohtaja vaihtuu puolivälissä. Aamulla vastaanottamassa tai iltapäivällä kotiin lähettämässä voi olla aivan vieras aikuinen, ja vaikka lapsia hoidetaan parhaan kyvyn mukaan, päivystyshoito ei tosiaan sovi kaikille lapsille. Joka kesä päivystykseen tulee sellaisia lapsia, joiden ei pitäisi olla siellä ollenkaan. Ja tarkoitus on, että jokainen saisi lomaa edes vähän. Tämän todellisuuden viestimisessä epäonnistutaan päiväkodin puolelta usein aika pahasti. Itselläni on ollut tapana kertoa oman ryhmäni vanhemmille keväällä kesälomista kysellessä, että päivystykseen saa tulla, mutta sinne on tarkoitus tulla vain, jos vanhemmat ovat töissä (tai tarvitsevat muusta vastaavasta syystä päivystyshoitoa), koska siellä oleminen voi stressata lasta tosi paljon, eikä sitä suositella kellekään pidemmäksi ajaksi kuin 1-2 viikoksi.
Tänä kesänä olen töissä päivystyksessä kolme viikkoa. Ensimmäisen viikon jälkeen voin sanoa varmuudella, että kaikkien lasten vanhemmilla ei ole todellista tarvetta tuoda lapsiaan hoitoon. Osa tuo lapset vain "viihtymään". Eräs 1-vuotias lapsi (toisessa ryhmässä) jopa aloitti koko päivähoitouransa samana päivänä kuin tämän vuoden kesäpäivystys alkoi, ja silloin, kun näin pääsee tapahtumaan, viestinnässä on menty pahasti pieleen. Hyvin harvoin edes lastensuojelun asiakasperheet tarvitsevat koko kesän läpi jatkuvaa hoitoa vanhempien jaksamisen tukemiseksi. Jos näin on, se pitää tietysti järjestää, mutta useimmiten kaikki vanhemmat pystyisivät kyllä lomailemaan lastensa kanssa. Vanhempia pitäisi myös voimakkaasti kehottaa pitämään kesälomiaan edes osittain päivystysaikana.
Olen miettinyt myös taloudellisia kysymyksiä. Heinäkuu on ainakin omassa kaupungissani maksuton kuukausi kaikille perheille. Maksullista päivystyshoidosta tulee vain, jos varaa paikan, mutta ei tuokaan lasta hoitoon eikä peru paikkaa annettujen ohjeiden mukaan.
687
Vierailija kirjoitti:
Eräs 1-vuotias lapsi (toisessa ryhmässä) jopa aloitti koko päivähoitouransa samana päivänä kuin tämän vuoden kesäpäivystys alkoi.
Sen yksivuotiaan vanhempi varmaan meni töihin kun äitiysloma loppui. Sori siitä. Heinäkuussako ei saa palata töihin? Nyt vähän valoja päälle tuohon kommentointiin.
-tarhantäti, äiti-
Vierailija kirjoitti:
Sen verran arvostusta toisia kohtaan ettei ajatella aloituksen pohjautuvan aina mutuun tmv.
Mielestäni mainitsin ettei ns lieventäviä asianhaaroja ole vaan kaikki kunnossa. Eli ratakiskoa, päivystyksessä on kesäisin lapsia hoidossa vaikka kotona kaikki hyvin ja ok eikä vanhempi tee etätöitäkään.
Surullinen tosiasia joka joillakin on näköjään vaikea niellä.Ap
Eli ap on kaivellut itselleen kuulumattomia yksityiskohtia hoitolasten elämästä ja levittelee niitä nyt julkisesti. Just. Fantsua.
Milloin kunnallisen päivähoidon tila on mennyt tähän pisteeseen, kun niin lapset ja heidän vanhempansa nähdään vain riesana ja vanhemmat joutuvat itse järjestämään lapsilleen yksityistä hoitoa, vaikka päivähoidon kalliit kustannukset katetaan verovaroista. Olisiko myös päivähoito yksityistettävä?
Olen kolmen lapsen mummo ja vielä työelämässä, mutta en edes muista, milloin olisin saanut pitää lomaa, vaikka työssä jaksamisen kannalta se olisi välttämätöntä, kun joka loma, joku lastenlapsistani on heinäkuussa ilman hoitajaa, kun vanhemmilla lomakausi touko-syyskuussa.
Systeemi on kestämätön työpaikoilla, kun heinäkuussa lomaa haluavat kaikki lapselliset, sen lisäksi isovanhemmat, kummit ja serkut, kun lapset eivät voi olla päiväkodissa. Ja jos lain mukaan lapsi saisi hoitopaikan, hoitajat ilmaiset suoraan mielipiteensä ja paheksuntansa vanhemille ja moni vanhempi pelkää kostoa lapselle ja myös lapsen syyllistämistä, kun udellaan lapselta miksi vanhemmat eivät halua pitää lomaa.
Tosin, sekään ei ole hoitajien mieleen, jos lapsi aloittaa loman touko-kesäkuussa ja palaa päiväkotiin vasta elokuun lopussa, jos ainakin on eskari-ikäinen lapsi.
Nykyään päiväkodissa ei ymmärretä, ettei vanhemmat niitä lomia noin vain pidä, vaan työnantaja määrää ja lomakausi on toukokuusta syyskuuhun.
Sama ongelma syys-, joulu-,talvi- ja pääsiäislomien kanssa. Päiväkodissa ei millään hoitajat ymmärrä, yksityisellä sektorilla kesälomaa on kesällä 4vk ja viikko talvella.
Ja tämä ongelma näkyy myös työpaikoilla ja heikentää naisten työllisyyttä ja palkkaamista, vaikka kunnallinen päivähoito on lähtenyt yrityselämän tarpeista, koska tarvitaan myös lapsellisten työpanosta ja vielä 90-luvulla työnantajat maksoivat korvamerkittyä rahaa päivähoidosta, nyt se maksetaan verovaroista, myös yritykset.
Vierailija kirjoitti:
Sitten toisaalta: Päivystysaika kestää kunnasta riippuen yleensä 4-5 viikkoa. Kenenkään ei ole tarkoitus olla siellä töissä eikä hoidossa koko päivystysaikaa. Lapset vaihtuvat, henkilökunta vaihtuu ja jopa päivystysjohtaja vaihtuu puolivälissä. Aamulla vastaanottamassa tai iltapäivällä kotiin lähettämässä voi olla aivan vieras aikuinen, ja vaikka lapsia hoidetaan parhaan kyvyn mukaan, päivystyshoito ei tosiaan sovi kaikille lapsille. Joka kesä päivystykseen tulee sellaisia lapsia, joiden ei pitäisi olla siellä ollenkaan. Ja tarkoitus on, että jokainen saisi lomaa edes vähän. Tämän todellisuuden viestimisessä epäonnistutaan päiväkodin puolelta usein aika pahasti. Itselläni on ollut tapana kertoa oman ryhmäni vanhemmille keväällä kesälomista kysellessä, että päivystykseen saa tulla, mutta sinne on tarkoitus tulla vain, jos vanhemmat ovat töissä (tai tarvitsevat muusta vastaavasta syystä päivystyshoitoa), koska siellä oleminen voi stressata lasta tosi paljon, eikä sitä suositella kellekään pidemmäksi ajaksi kuin 1-2 viikoksi.
Tänä kesänä olen töissä päivystyksessä kolme viikkoa. Ensimmäisen viikon jälkeen voin sanoa varmuudella, että kaikkien lasten vanhemmilla ei ole todellista tarvetta tuoda lapsiaan hoitoon. Osa tuo lapset vain "viihtymään". Eräs 1-vuotias lapsi (toisessa ryhmässä) jopa aloitti koko päivähoitouransa samana päivänä kuin tämän vuoden kesäpäivystys alkoi, ja silloin, kun näin pääsee tapahtumaan, viestinnässä on menty pahasti pieleen. Hyvin harvoin edes lastensuojelun asiakasperheet tarvitsevat koko kesän läpi jatkuvaa hoitoa vanhempien jaksamisen tukemiseksi. Jos näin on, se pitää tietysti järjestää, mutta useimmiten kaikki vanhemmat pystyisivät kyllä lomailemaan lastensa kanssa. Vanhempia pitäisi myös voimakkaasti kehottaa pitämään kesälomiaan edes osittain päivystysaikana.
Olen miettinyt myös taloudellisia kysymyksiä. Heinäkuu on ainakin omassa kaupungissani maksuton kuukausi kaikille perheille. Maksullista päivystyshoidosta tulee vain, jos varaa paikan, mutta ei tuokaan lasta hoitoon eikä peru paikkaa annettujen ohjeiden mukaan.
687
Meillä päivystävässä päiväkodissa on sama hoitajaporukka koko kesän. Onnistuu hyvin ja luo lapsille turvaa.
Tämä ketju taitaa olla väärinymmärryksessä ihan parasta a-luokkaa!
Suurin osa vanhemmista ajattelee loma-asioissa sekä lasten että omaa parastaan ja harvoin ne ovat ristiriidassa. Useimmiten vanhemmat nauttivat lastensa seurasta eikä se ole mikään kärsimys tai pakollinen paha. Silti on ihan totta, että joillakin lapsilla ei ole koko vuoden aikana yhtään lomaa ja se on lapselle tosi raskasta.
Surullista tässä ketjussa on ollut sekin, että eri ammattiryhmät ovat olleet toisiaan vastaan. Olen ollut töissä sekä perhetyössä että päiväkodissa ja oma kokemukseni on se, että molemmissa työpaikoissa on varsin yhteistyökykyistä väkeä.
Ja entä ne mummot? Heitä on moneen lähtöön ja papat vielä lisäksi. Mummon ei tarvitse olla dementikko, monet mummot ovat 40-50-vuotiaita ja varsin virkeitä ja mielellään viettävät aikaa lastenlasten kanssa. Yhtäkään mummoa tai pappaa ei ole alkoholin vuoksi tarvinnut päiväkodin ovelta käännyttää.
Perheet ovat pääosin avoimia ja suhtautuvat päiväkodin henkilökuntaan luottavaisesti, meillähän on vaitiolovelvollisuus.
Olen itsekin äiti ja lapseni on päiväkodissa. Kerron ilman muuta päiväkodissa, kun perheessämme on jotain, mikä voi vaikuttaa lapsen mielialaan tai hyvinvointiin. Sairastan paljon ja lapsi sen joka tapauksessa raportoi päiväkodissa, joten on kai parempi, että minä kerron, miten asiat oikeasti ovat, jotta voivat oikaista, jos lapsi on ymmärtänyt jotain väärin.
Päiväkodin työntekijät tietävät perheiden tilanteista yllättävän paljon ja eivät niistä juoruile.
Päivystyshoito etenkin helteellä käy lapsille työstä. Ihanneolosuhteissa tietysti on varjoisia vesileikkejä ulkona ja viilentävä lepo ilmastoiduissa tiloissa, mutta näitä ihanneolosuhteita en ole pitkän urani aikana nähnyt. Päiväkotien pihoissa paistaa aina aurinko eikä vesiletkuja ole kuin palopostissa. Ilmastoinnista ja päiväkodista ei voi puhua samana päivänä. Mutta parhaamme teemme ja samoin lähes kaikki vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
687
Siinähän voimakkaasti kehotatte. Se ei meidän työnantajia kiinnosta, vaan tilanne voi olla se, että minä lomailen toukokuussa, mies syyskuussa ja näin ollen lapset on koko päivystyskauden hoidossa. Ja tämä siinäkin tapauksessa, että molemmat oltaisiin anottu lomaa heinäkuuksi.
Kun alunperin ketjussa oli aiheena vanhemmat, jotka ei käy töissä mutta silti lapset hoidossa . Ja sitä kommentoi moni muukin tuolla aiemmin mutta kukaan ei niihin vastannut. On aivan turha työssäkävijöiden kiillottaa kruunuaan ja olla marttyyrina tässä ketjussa. Tottakai lapsi on hoidossa jos olet töissä. Selvä se.
Nyt kai tänne kommentoi ne jotka lukee pari viimeistä viestiä ja ihmettelee miksei lapsia voi viedä hoitoon jos itse on töissä. Vie vain, sitä varten päiväkoti on. Vein itsekin . Mutta esim. kaverini sai lapselleen hoitopaikan elokuussa kaukaa kotoa koska lähipäiväkodissa on naapurien lapsia hoidossa, vaikka äidit kotona tai jopa molemmat vanhemmat. Ym ym
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehheh... Aika hurjaa kuvitella, ettei päiväkodissa tiedettäisi aika paljon perheiden asioista. Teitä näkee kuukausia päivittäin... Työvaatteet erottaa kotivaatteista. Aika monet ovat kertoneet etätöistään jne. Asenteet ns. Omaan aikaan ovat tulleet tutuiksi... Jotkut vanhemmat eivät pidä lastaan päiväkodissa hetkeäkään pidempään kuin on tarvis ja osa venyttää päiviä joka viikko.
Vanhempien jaksaminen näkyy meille ammattitaitoisille työntekijöille yleensä pitkässä juoksussa. Laiskat ja mukavuudenhaluiset ovat oma lukunsa. Lapset kertoilevat monenlaista, kun aikuisista on tullut heille läheisiä.No esim minulla oli kuumetta vuoden putkeen kilpirauhastulhduksessa. Ei sitä sairautta kerrottu lapsille eikä päiväkotiin eikä se näkynyt päälle.
Oikeasti? Kurjaa jos on niin huono suhde päiväkotiin että kokee, ettei omista vaikeista tilanteista ja sairauksista voi siellä kertoa. Kyse kuitenkin nimenomaan kasvatuskumppanuudesta vanhempien ja varhaiskasvatuksen työntekijöiden välillä, lapsen parasta aina ajatellen.
Really? Lue kuule vähän näitä omahyväisiä kyyläkommentteja "alan ammattilaisilta" ja mieti sitten uudestaan miksi kukaan haluaisi kertoa näille korppikotkille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju taitaa olla väärinymmärryksessä ihan parasta a-luokkaa!
Suurin osa vanhemmista ajattelee loma-asioissa sekä lasten että omaa parastaan ja harvoin ne ovat ristiriidassa. Useimmiten vanhemmat nauttivat lastensa seurasta eikä se ole mikään kärsimys tai pakollinen paha. Silti on ihan totta, että joillakin lapsilla ei ole koko vuoden aikana yhtään lomaa ja se on lapselle tosi raskasta.
Surullista tässä ketjussa on ollut sekin, että eri ammattiryhmät ovat olleet toisiaan vastaan. Olen ollut töissä sekä perhetyössä että päiväkodissa ja oma kokemukseni on se, että molemmissa työpaikoissa on varsin yhteistyökykyistä väkeä.
Ja entä ne mummot? Heitä on moneen lähtöön ja papat vielä lisäksi. Mummon ei tarvitse olla dementikko, monet mummot ovat 40-50-vuotiaita ja varsin virkeitä ja mielellään viettävät aikaa lastenlasten kanssa. Yhtäkään mummoa tai pappaa ei ole alkoholin vuoksi tarvinnut päiväkodin ovelta käännyttää.
Perheet ovat pääosin avoimia ja suhtautuvat päiväkodin henkilökuntaan luottavaisesti, meillähän on vaitiolovelvollisuus.
Olen itsekin äiti ja lapseni on päiväkodissa. Kerron ilman muuta päiväkodissa, kun perheessämme on jotain, mikä voi vaikuttaa lapsen mielialaan tai hyvinvointiin. Sairastan paljon ja lapsi sen joka tapauksessa raportoi päiväkodissa, joten on kai parempi, että minä kerron, miten asiat oikeasti ovat, jotta voivat oikaista, jos lapsi on ymmärtänyt jotain väärin.
Päiväkodin työntekijät tietävät perheiden tilanteista yllättävän paljon ja eivät niistä juoruile.
Päivystyshoito etenkin helteellä käy lapsille työstä. Ihanneolosuhteissa tietysti on varjoisia vesileikkejä ulkona ja viilentävä lepo ilmastoiduissa tiloissa, mutta näitä ihanneolosuhteita en ole pitkän urani aikana nähnyt. Päiväkotien pihoissa paistaa aina aurinko eikä vesiletkuja ole kuin palopostissa. Ilmastoinnista ja päiväkodista ei voi puhua samana päivänä. Mutta parhaamme teemme ja samoin lähes kaikki vanhemmat.
Et ole sitten ketjua lukenut? Etkä mitään niistä tusinoista aikaisemmistakaan, missä varhaiskasvattaja besserwisseröi, juoruaa ja katselee perheitä nenänvarttaan pitkin?
Suuresti ihmettelen, kun olen lukenut näitä kommentteja, mikä ihmeen tarkoitus on hoitajien mielestä verovaroin ylläpidettävällä päivähoidolla, kun lapset päiväkodissa nähdää kielteisenä, samoin vanhemmat, kun luulisi hoitajien olevan lapsia varten ja juuri lapset takaavat heidän työpaikat ja palkat.
Tosin, tähänkin on tulossa helpotusta, kun lapsia syntyy vähemmän, kun synnytysikäisiä naisia on yhä vähemmän ja moni nuori nainen ei edes halua lapsia, kun ympäristönpaineet ovat niin kovat. Jatkuvaa syyllistämistä ja haukkumista ja kuka hullua haluaa olla kohteena vapaaehtoisena.
Vai onko koko päivähoitosysteemin idea taata jollekin ammattiryhmälle leppoisa ja kiva työympäristö, ilman työvelvoitetta, pitkät lomat ja hyvä palkka.
Vai mitä nämä saarnaajat haluavat?
Vierailija kirjoitti:
Suuresti ihmettelen, kun olen lukenut näitä kommentteja, mikä ihmeen tarkoitus on hoitajien mielestä verovaroin ylläpidettävällä päivähoidolla, kun lapset päiväkodissa nähdää kielteisenä, samoin vanhemmat, kun luulisi hoitajien olevan lapsia varten ja juuri lapset takaavat heidän työpaikat ja palkat.
Tosin, tähänkin on tulossa helpotusta, kun lapsia syntyy vähemmän, kun synnytysikäisiä naisia on yhä vähemmän ja moni nuori nainen ei edes halua lapsia, kun ympäristönpaineet ovat niin kovat. Jatkuvaa syyllistämistä ja haukkumista ja kuka hullua haluaa olla kohteena vapaaehtoisena.
Vai onko koko päivähoitosysteemin idea taata jollekin ammattiryhmälle leppoisa ja kiva työympäristö, ilman työvelvoitetta, pitkät lomat ja hyvä palkka.
Vai mitä nämä saarnaajat haluavat?
Ihan näin työssäkäyvänä hirvittää kyllä jättää lasta tosiaan näin armottomasti tuomitsevien tätien huomaan etenkin, kun he kuvailevat päiväkotiolosuhteet lähinnä helvetillisiksi. Toki he puhuvat vain virikelapsista, meidän työssäkäyvien lapsethan ovat toki eri ryhmissä ja tiloissa ja parempien ja motivoituneempien hoitajien huomassa....
No nyt on kyllä todellisuudesta vieraantunut kommentti. Tulijoita ei kyllä riitä. Tai jos riittäisikin niin menijöitä on aina enemmän. Kiitos nykyvanhempien.