Kesäpäivystyspäiväkodissa lapsia joilla vanhempi kotona
Ja ei, kyse ei ole sosiaalisista, psyykkisistä tms ongelmista perheessä vaan lapsi tuodaan ihan muuten vain päivystys aikana hoitoon ja vieläpä normaalipituisiksi päiviksi.
Tämä on sellainen asia jota en ikikuunapäivänä ymmärrä enkä tule ymmärtämäänkään, äärimmäisen surullista katsoa sen lapsen "tuskaa" ja oireilua aamuisin ja päivän mittaan siitä, kuinka hänet tuodaan hoitoon, vieraaseen paikkaan ja osin/kokonaan vieraiden aikuisten ja kavereiden joukkoon, kun hän tietää että vanhempi on kotona joko lomalla tai pienemmän sisaruksen kanssa.
Järki hoi älä jätä, kun äly jo loppui.
Mutta ehkä tämä saunamainen kuumuus, vieras ympäristö ja vieraat aikuiset on sitten kys vanhempien mielestä sitä mitä se oma lapsi tarvitsee.
Kommentit (729)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua vähän säälittää tuttavien lapsi, joka nyt 2v, juuri hieman puhuvana ja vuoden jo päikyssä olleena, joutui vielä lähes koko heinäkuuksi vieraaseen kesäpäivystyspäiväkotiin, kun isällä loma vasta heinäkuun lopussa (ja vain pari vko, kun vaihtoi työpaikkaa) ja äidillä gradun teko. Mummo olisi ollut käytettävissä hoitoavuksi ja molemmat vanhemmat työskentelevät kotona, joten itse olisin yrittänyt jotenkin toisin järjestää. Mutta joillakin on kova luotto päiväkotiin.
Ja nämä, jotka laittavat lapsensa vapaapäivinä ja omalla lomalla päikkyyn, ovat minun mielestäni laiskoja paskoja. Miten ne ilkeävät? Kyseessä ei todellakaan kaikilla ole mikään lastensuojelullinen tarve vaan oma laiskuus ja mukavuuden halu kuten tälläkin jotkut tunnustaneet.
Miten tästä nyt syntyi tällaista epävarmuutta? Kyllä lapsella on oikeus päästä turvakotiin tai huostaanottoon jos vanhempi on kykenemätön takaamaan turvallisen kasvuympäristön. Ei lapsi voi koko kesää istua ja itkeskellä yksinään. Tätä varten päivystyskodit on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua vähän säälittää tuttavien lapsi, joka nyt 2v, juuri hieman puhuvana ja vuoden jo päikyssä olleena, joutui vielä lähes koko heinäkuuksi vieraaseen kesäpäivystyspäiväkotiin, kun isällä loma vasta heinäkuun lopussa (ja vain pari vko, kun vaihtoi työpaikkaa) ja äidillä gradun teko. Mummo olisi ollut käytettävissä hoitoavuksi ja molemmat vanhemmat työskentelevät kotona, joten itse olisin yrittänyt jotenkin toisin järjestää. Mutta joillakin on kova luotto päiväkotiin.
Ja nämä, jotka laittavat lapsensa vapaapäivinä ja omalla lomalla päikkyyn, ovat minun mielestäni laiskoja paskoja. Miten ne ilkeävät? Kyseessä ei todellakaan kaikilla ole mikään lastensuojelullinen tarve vaan oma laiskuus ja mukavuuden halu kuten tälläkin jotkut tunnustaneet.
Jaa että mummo olisi jaksanut katsoa kaksivuotiasta 8 tuntia päivässä usean viikon ajan? Joopa joo. Miksi olisi pitänyt rasittaa vanhaa ihmisiä noin, jos on käytettävissä päiväkoti? Siellä pari tuntia menee ruokailuihin, pari tuntia nukkumiseen, pari tuntia ulkoiluun ja pari tuntia sisäleikkeihin. On tuttu ja turvallinen paikka, tutut lapset ja aikuiset ympärillä. Kesällä ryhmät ovat pienempiä ja rauhallisempia kuin muuna aikana.
Meidän lähipäiväkoti, jossa lapsenikin aikoinaan oli, oli tosi kiva. Kuumina päivinä siellä oli vesileikkejä pihassa, pieni kahluuallas ja uitettavia muoviankkoja, tehtiin metsäretkiä, käytiin lammella katsomassa sorsanpoikasia, sisällä oli jumpparataa jne. Lapsi rakasti päiväkotia, olisi halunnut väkisin mennä sinne lomallakin. Varsinkin kun siellä oli kaikki kaverit. Se oli semmoinen liikuntapäiväkoti, jossa oli joka päivä jotain liikunnallista. Välillä menivät tien toisella puolella olevalle urheilukentälle ihan vain juoksemaan ympäri kenttää tai potkimaan palloa.
Joidenkin mielestä on ilmeisesti parempi viettää aikaa vanhojen mummojen kanssa kuin nuorten hoitajien keillä on selkeät pelit, leikit, päivän ohjelma, ruoka tulee valmiina ja siivooja siivoaa. Omat lapset ainakin sata kertaa mielummin pelaa sählyä ja läträä altailla päiväkodissa kuin nyysää kotona vanhan mummon kanssa kellä ei enää fysiikka riitä lasten villeihin leikkeihin ja urheiluun.
En tiedä keitä nämä kotihoidon kannattajat oikein ovat? Omat lapset on niin liikunnallisia ettei heitä enää mitkään vanhat mummot pysty hoitamaan.
Itse olen ollut viidessä eri päiväkodissa töissä Helsingissä. Ei mitään käryä keitä/missä työssä olivat lasten vanhemmat; yhden ehkä tiesin mitä tekee koska oli julkkis.
Hoitajille ei kuulu perheen asiat/työt. Lisäksi työpäivässä on selkeä rytmi/aikataulu joten ei todellakaan ole aikaa miettiä onko se Pirjoliisan äiti nyt rannalla vai töissä Hussissa.
En ymmärrä työntekijöitä jotka täällä valittaa; hankkikaa elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että mummo olisi jaksanut katsoa kaksivuotiasta 8 tuntia päivässä usean viikon ajan? Joopa joo. Miksi olisi pitänyt rasittaa vanhaa ihmisiä noin, jos on käytettävissä päiväkoti? Siellä pari tuntia menee ruokailuihin, pari tuntia nukkumiseen, pari tuntia ulkoiluun ja pari tuntia sisäleikkeihin. On tuttu ja turvallinen paikka, tutut lapset ja aikuiset ympärillä. Kesällä ryhmät ovat pienempiä ja rauhallisempia kuin muuna aikana.
Meidän lähipäiväkoti, jossa lapsenikin aikoinaan oli, oli tosi kiva. Kuumina päivinä siellä oli vesileikkejä pihassa, pieni kahluuallas ja uitettavia muoviankkoja, tehtiin metsäretkiä, käytiin lammella katsomassa sorsanpoikasia, sisällä oli jumpparataa jne. Lapsi rakasti päiväkotia, olisi halunnut väkisin mennä sinne lomallakin. Varsinkin kun siellä oli kaikki kaverit. Se oli semmoinen liikuntapäiväkoti, jossa oli joka päivä jotain liikunnallista. Välillä menivät tien toisella puolella olevalle urheilukentälle ihan vain juoksemaan ympäri kenttää tai potkimaan palloa.
Joidenkin mielestä on ilmeisesti parempi viettää aikaa vanhojen mummojen kanssa kuin nuorten hoitajien keillä on selkeät pelit, leikit, päivän ohjelma, ruoka tulee valmiina ja siivooja siivoaa. Omat lapset ainakin sata kertaa mielummin pelaa sählyä ja läträä altailla päiväkodissa kuin nyysää kotona vanhan mummon kanssa kellä ei enää fysiikka riitä lasten villeihin leikkeihin ja urheiluun.
En tiedä keitä nämä kotihoidon kannattajat oikein ovat? Omat lapset on niin liikunnallisia ettei heitä enää mitkään vanhat mummot pysty hoitamaan.
Eikä meidän lapsia edes saisi mummolaan pitkäksi aikaa, koska mummot on töissä edelleen ja ovat vielä 15v. Meidän äiti kyllä tykkää että käydään kylässä ja touhuaa kaikenlaista lasten kanssa. Mutta ei se halua omasta lomastaan käyttää viikkoja tai jopa koko lomaa lastemvahtimiseen, olettaen edes että mulla, äidillä ja lasten isällä osuisi lomat sopivasti tällaiseen järjestelyyn. Voi olla että joudutaan kaikki pitämään lomat esim syyskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän aihetta sivuten, mutta mun on vaikea ymmärtää kaveriani joka asuu päiväkodin vieressä, ja jos etätyöt loppuu ajoissa niin ei silti hae lasta pois. Lapsi voi olla vielä pari tuntia päiväkodissa sen jälkeen kun vanhempi olis voinut tulla hakemaan, mutta tää mieluummin harrastelee omia juttujaan.
Minulle sanottiin päiväkodissa, ettei kannata tulla hakemaan lasta kesken päiväunien silloin, kun minulla oli tavallista lyhyempi työpäivä. Tätien mielestä soveliain hakemisaika oli heti välipalan jälkeen. Eipä sitten muuta kuin menin kotiin odottelemaan välipala-ajan päättymistä. Vähitellen rupesin jopa arvostamaan tätä lyhyttä omaa aikaa. Hyödynsin sen tekemällä kotiaskareita tai lepäilemällä. Olinpahan sitten virkeänä, kun tulimme kotiin lapsen kanssa.
Tämä 20 vuotta sitten.
Mistä tiedät, ettei olisi tällaisesta tapauksesta kysymys kertomassasi tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut viidessä eri päiväkodissa töissä Helsingissä. Ei mitään käryä keitä/missä työssä olivat lasten vanhemmat; yhden ehkä tiesin mitä tekee koska oli julkkis.
Hoitajille ei kuulu perheen asiat/työt. Lisäksi työpäivässä on selkeä rytmi/aikataulu joten ei todellakaan ole aikaa miettiä onko se Pirjoliisan äiti nyt rannalla vai töissä Hussissa.
En ymmärrä työntekijöitä jotka täällä valittaa; hankkikaa elämä.
Sama täällä. Jäin vuosi sitten eläkkeelle päiväkodista, lähes 35v työuran jälkeen, eikä hajuakaan vanhempien ammateista tai ovatko kotona vai ei. Tosin, sillä ei ole ollut mitään merkitystä työhöni. Sama myös lasten lomien. yleensä lapset pitivät lomaa vanhempien lomien aikana, joka on touko-syyskuun aikana.
Täällä on uskomattomia kyylejä, mistä ihmeestä he tietävät perheen asioita, kun lapselle haetaan hoitopaikkaa, hakemukset käsitellään aivan muualla, kuin päiväkodissa ja ne perheen tiedot ovat luottamuksellia, eikä kuulu pätkääkään päiväkodin henkilökunnalle.
Myös lapsi nauttii lain tuomaa turvaa ja oikeutta, myös heinäkuussa, jolloin monet päiväkodin henkilökunta pitää lomaa ja laki turvaa myös silloin lapselle kunnallisen päivähoito-oikeuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta 😱, luulisi, että olisi jokin laki tai pykälä joka estäisi moisen?! Mutta eipä se mitään uutta ole ettei kaikki vanhemmat ole kykeneviä ajattelemaan lapsensa parasta.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus on kirjattu lakiin. Tarkoittaa sitä, että kaikilla lapsilla on oikeus päivähoitoon. Ap tuskin tietää koko totuutta näiden lasten perheistä, joten se voi hyvinkin olla lapsen parhaaksi, että ovat päivähoidossa.
Höpölöpö. Lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen.
Tervetuloa nykypäivään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen serkku on päivähoidossa suurimman osan kesästä koska vanhemmat kokevat, että näin kuuluu tehdä kerta hoidosta on maksettu. Haluavat siis maksimoida hoidosta maksetun rahan. Toinen vanhempi siis etätöissä ja toinen työttömänä kotona.
Lapsi nähdessä erittäin vilkas ja toisaalta väsyneen oloinen. Vuoropäiväkodissa oleminen varmasti rankkaa.Toisessa tapauksessa tuttu, joka on opettaja, piti lasta alkukesän hoidossa vaikka on itse vapaalla. Halusi tehdä omia juttujaan ilman lapsen häiriötä :/
Päivähoitomaksu on meillä 360e. En yhtään ihmettele halua maksimoida hyöty eli syömiset, jos raha tiukassa. Meillä se tekee 200e lisää kuluja, jos lapset pari viikkoa kotona.
Mistä tiedät, mitä kotona taphtuu? Siellä voi äiti pttaa turpaan päivän mittaan useampaan otteeseen tai toinen vanhemmista maata sammuneena juoppulaumaa hyysäten. Omassa työssäni näen heitä ja lapsen on todellakin olla parempi siellä päiväkodissakuin kotona. Älä kuvittele, että tunnistaisit kaikki ongelmaperheet, kulissit on vahvaa tekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa mummo on 70v hyväkuntoinen riuska nainen, ei mikään vanhus. Ja kesäpöivystyspäiväkoti eri kuin oma, eri kaupunginosassa, eri lapset ja eri hoitajat. Itse olisin järjestänyt heinäkuun hoidon esim äiti aamun lounaaseen saakka (sitten gradun kirjoitukseen iltaan saakka), mummo lounaasta iltapäivään ja isä olisi hoitanut etätyöpäivän jälkeen illan. Mutta heidän perheen aikuisille oli parempi laittaa lapsi sinne vieraiden ihmisten keskelle päikkyyn.
Sitten tämä sinun serkun kaiman kummin 70v mummo on lääketiett. Ihme, jos riuskanainen.
Jo liikenteessä 70v on suuri riski, koska hänen reagointikykynsä on alentunut, liikkeet hitaammat, jäsen ongelmia jne. ja siksi hänen auton ajokykynsä on alentunut liikenteessä ja lääkäri arvioi ajokyvyn määräajoin.
Ja missä on moraali ja harkintakyky, kun pari vuotias halutaan 70v mummon hoidettavaksi ja näin lapsi alistetaan vaaralle ja altiiksi tapaturmalle. Vastuutonta touhua.
Tämä ap. esimerkin vanhempi/vanhemmat voi tehdä etätöitä kotona ja olla poliisi, lastensuojelussa töissä, pappi jne. tai vaikka Kelan etuuksien käsittelijä, joka maksaa ap. asumistukea jne. Tai vaikka hoitaja tai lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä työntekijöitä jotka täällä valittaa; hankkikaa elämä.[/quote
En kiellä ettenkö olisi näitä asioita miettinyt ja ajatuskin ärsyttää, että osa kyllä hyödyntää päiväkotia tarpeettomasti.
Mutta toisaalta sitten taas, onhan se kiva että töitä riittää ja palkka juoksee, että siinä mielessä hyvä vaan jos tuodaan niitä lapsia hoitoon vaikkei töissä käytäiskään ja sekin seikka, että ehkä sen lapsen on sitten parempi olla hoidossa, kuin kotona vanhemman luona joka ei koe tarpeelliseksi olla oman lapsensa kanssa. Siis niissä tapauksissa kun syynä lapsen hoitoon tuomiseen on tuo, eri asia sitten esim. jaksamisongelmat yms. syyt.
- lastenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen serkku on päivähoidossa suurimman osan kesästä koska vanhemmat kokevat, että näin kuuluu tehdä kerta hoidosta on maksettu. Haluavat siis maksimoida hoidosta maksetun rahan. Toinen vanhempi siis etätöissä ja toinen työttömänä kotona.
Lapsi nähdessä erittäin vilkas ja toisaalta väsyneen oloinen. Vuoropäiväkodissa oleminen varmasti rankkaa.Toisessa tapauksessa tuttu, joka on opettaja, piti lasta alkukesän hoidossa vaikka on itse vapaalla. Halusi tehdä omia juttujaan ilman lapsen häiriötä :/
Päivähoitomaksu on meillä 360e. En yhtään ihmettele halua maksimoida hyöty eli syömiset, jos raha tiukassa. Meillä se tekee 200e lisää kuluja, jos lapset pari viikkoa kotona.
Useimmissa päiväkodeissa myös tasokas lounas, aamupala ja välipala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ihmiset on niin täysin polarisoituneita, että ei tule pieneen mieleenkään, että joissain perheissä raha on niin tiukassa, että kun lapselta loppuu päiväkotiruoka tai kouluruoka, ollaan nälässä. Se lapsi varmasti valitsee ennemmin kolme ateriaa kuin sen aikatauluttoman hötsäilyn äipän kanssa kotona ilman ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa mummo on 70v hyväkuntoinen riuska nainen, ei mikään vanhus. Ja kesäpöivystyspäiväkoti eri kuin oma, eri kaupunginosassa, eri lapset ja eri hoitajat. Itse olisin järjestänyt heinäkuun hoidon esim äiti aamun lounaaseen saakka (sitten gradun kirjoitukseen iltaan saakka), mummo lounaasta iltapäivään ja isä olisi hoitanut etätyöpäivän jälkeen illan. Mutta heidän perheen aikuisille oli parempi laittaa lapsi sinne vieraiden ihmisten keskelle päikkyyn.
Ai, sinun mielestä pari vuotias lapsi on niin vähäpätöinen ja arvoton, että kotihoidossa kelpaa joku 70v mummo hoitajaksi.
Samaan aikaan, laki kuitenkin kieltää yli 70v päiväkodissa työskentelyn, samoin vanhusten hoidossa tai vaikkapa kunnanjohtajana tai tilintarkastaja, koska iän perusteella tuon ikäisen työkyky, reagointikyky ovat alentuneet ja aivoissa paljon harmaita alueita. Ja tälläisen ihmisen hoidettavaksi ollaan sysäämässä puolutuskyvytön lapsi, joka ei itse pysty huolehtimaan itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä työntekijöitä jotka täällä valittaa; hankkikaa elämä.[/quote
En kiellä ettenkö olisi näitä asioita miettinyt ja ajatuskin ärsyttää, että osa kyllä hyödyntää päiväkotia tarpeettomasti.
Mutta toisaalta sitten taas, onhan se kiva että töitä riittää ja palkka juoksee, että siinä mielessä hyvä vaan jos tuodaan niitä lapsia hoitoon vaikkei töissä käytäiskään ja sekin seikka, että ehkä sen lapsen on sitten parempi olla hoidossa, kuin kotona vanhemman luona joka ei koe tarpeelliseksi olla oman lapsensa kanssa. Siis niissä tapauksissa kun syynä lapsen hoitoon tuomiseen on tuo, eri asia sitten esim. jaksamisongelmat yms. syyt.
- lastenhoitaja
"osa kyllä hyödyntää päiväkotia tarpeettomasti."
Mikä on päiväkodin tehtävä ja mikä on
tarpeetonta hyödyntämistä?
Monessa maassa esim. Euroopassa pakollinen koulu alkaa jo 3-4v. Miksi ei muuten Suomessa, kun varhaiskasvatuksen hyödyt on tutkittu.Uskomatonta, kuinka päiväkotien varhaiskasvatus nähdään pahana, josta lasta pitäisi varjella, vaikka kaikki tutkimukset kertovat muuta.
https://www.mustread.fi/artikkelit/varhaiskasvatuksella-huomattavasti-s…
En ihmettele mitään muuta kuin näitä ”me tiedämme, ettei oikeaa syytä ole” -hymistelyjä.
Tiedätte niin kuin mistä?
Oon kuullut päiväkotityöntekijöiden arvelevan kotona työttömänä olevaksi naapuriani, joka opetti tuolloin kahdessakin yliopistossa.
”On vaan.”
Toivottavasti kukaan ei vie lasta päikkyyn turhaan. Ei siellä oleminen lapselle mitään helppoa ole.
Ei niillä lapsilla siellä päiväkodissa yleensä mitään hätää ole.
Hoitajat paikalla koko ajan.
No sehän on mukavaa, että Suomessa tarjotaan lapsille laadukasta varhaiskasvatusta, monipuolista ruokaa, virikkeitä, liikuntaa ja taidekasvatusta ja kaikkea muuta hyvää jokainen arkipäivä, jokainen kuukausi vuodessa. Niin hyvää ja ihanaa, etteivät lapset tästä erinomaisesta turvasta ja ohjelmasta tarvitse tai kaipaa edes lomaa oman perheen kanssa. Hienoa! Veronmaksajana kiitän ja kumarran ja mielelläni olen mukana tätä mahdollistamassa. Olen jopa vähäsen harmissani, kun en tätä ihanuutta osannut omalle lapselleni täysimääräisesti tarjota.
Tsiisus, oletpa melkoinen kyylä. Mistä ihmeestä sinä tiedät mummon kunnon noin hyvin. Ja vielä järjestelet minuuttiaikataulun tuttavaperheelle, milloin ja miten töitä ja opintoja tehdään. Mummokaan ei tarvitse kesälomaa ollenkaan, tai ainakaan hän ei tarvitse lepoa, kun vuoden kuumimpaan aikaan pitää juosta kaksivuotiaan perässä aamusta iltaan. Hänen ei tarvitse mennä kesärientoihin, konsertteihin, kesäteatteriin, ystäviään tapaamaan tai rannalle nauttimaan.
Entäpä papan vointi? Tai toisten isovanhempien? Tai kummien? Miten olisi sedät, tädit ja enot? Ehkä joku serkkukin on jo niin iso, että voi uhrata oman kesänsä pikkulapsen hoitamiseen? Sinä varmaan tiedät kyllä kaiken paremmin.