Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäpäivystyspäiväkodissa lapsia joilla vanhempi kotona

Vierailija
08.07.2021 |

Ja ei, kyse ei ole sosiaalisista, psyykkisistä tms ongelmista perheessä vaan lapsi tuodaan ihan muuten vain päivystys aikana hoitoon ja vieläpä normaalipituisiksi päiviksi.
Tämä on sellainen asia jota en ikikuunapäivänä ymmärrä enkä tule ymmärtämäänkään, äärimmäisen surullista katsoa sen lapsen "tuskaa" ja oireilua aamuisin ja päivän mittaan siitä, kuinka hänet tuodaan hoitoon, vieraaseen paikkaan ja osin/kokonaan vieraiden aikuisten ja kavereiden joukkoon, kun hän tietää että vanhempi on kotona joko lomalla tai pienemmän sisaruksen kanssa.
Järki hoi älä jätä, kun äly jo loppui.
Mutta ehkä tämä saunamainen kuumuus, vieras ympäristö ja vieraat aikuiset on sitten kys vanhempien mielestä sitä mitä se oma lapsi tarvitsee.

Kommentit (729)

Vierailija
581/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tiimissämme jokainen tietää jokaisen lapsen asiat, millainen persoona, mistä tykkää mistä ei, mitä erityistä jos sellaista on, onko tutkimustahoja käytössä tai tukitoimenpiteitä meneillään, mahd diagnoosit (tosin niitä ei alle kouluikäisille varsinaisesti lätkäistä), mitä huolen aiheita, mihin erityisesti kiinnitettävä huomiota jne.

Teemme työtä yhdessä ja yksissä tuumin, se ei onnistuisi niin, että arvottaisimme toisiamme "ylemmäs" tai "alemmas", jokaisen ammattikunnan edustajan panos on tärkeä, oleellinen ja arvokas, myös johtajan mielestä, jokainen antaa jotakin ja on vain lapsen paras, että häntä havainnoi ja huomioi mahdollisimman monta aikuista.

Mutta me saammekin vuodesta toiseen kiitettävää tulosta palaute-ja hyvinvointikyselyissä ym ja palkittu muutenkin.

Todella vanhanaikaista ja kuvottavaa kaikki tuollainen arvottaminen ja jonkun osapuolen pois sulkeminen, en ikikuunapäivänä tekisi sellaisessa työ"yhteisössä" töitä.

Sama juttu ja samaa tuokin, että työhyvinvointi-ja asiakaspalautteet hyvää tasoa jne. Eli ei kaikki paikat ole kuraa eikä kaikissa paikoissa ole ihmisten arvottamista ja luokittelua lasten kustannuksella.

Vierailija
582/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo lapset siis ollenkaan kesälomalla?Voihan se vanhempi olla vaikka saikulla tms.Minäkin olen ollut nyt vuoden kotona ja lapsi päiväkodissa.Mutta siis kotona ETÄTÖISSÄ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset tarvitsevat oikeasti lepoa. Voi mennä pari viikkoa loman alusta niin, että suurin piirtein nukkuu 24/7. Jos siinä jaloissa pyörii lauma alle kouluikäisiä, silloin ei nukuta eikä levätä. Minä suon kyllä raskaan työn raatajille levon. Lapset ovat hoidossa, koska sille hoidolle on tarvetta. Se siitä.

Älä vaan enää tee lisää lapsia päiväkodin kasvatusvastuulle. Hyviä päiväunia sulle!

Minulla on yksi lapsi eikä tosiaan enempää valitettavasti tule. Lapseni on jo kouluikäinen, joten hän ei enää rasita päivähoitoa. Olen opettaja enkä ole pitänyt lasta päivääkään päiväkodissa opetuksettomina aikoina tai lomien aikana pois lukien muutama päivä ennen uuden lukukauden alkua. Silloin vein lapsen kolmeksi tunniksi päivässä hoitoon, kun menin valmistelemaan luokkaa, kantamaan tavaroita, suunnittelemaan tunteja jne. 

Siitä huolimatta minusta ne ihmiset, jotka tekevät työtä, joka on hyvin raskasta henkisesti tai fyysisesti, ja jotka kokevat, että he tarvitsevat kunnollista lepoa lomallaan, ovat siihen ihan oikeutettuja. Parempi lasten on olla turvallisesa hoivassa kuin loppuunpalaneen, uupuneen vanhemman kanssa.

Minä olen perhepäivähoitaja, jolla on ollut monia opettajien lapsia hoidossa. Näen kyllä vanhemmista, jos he ovat kesäloman lähestyessä ihan uupuneita ja loppuunpalamisen partaalla. Olen sanonut heille, että lapsi saa olla minulla hoidossa vaikka omaan lomaani asti, jos se helpottaa vanhemman toipumista. Olen myös sanonut, ettei siitä tarvitse huonoa omaatuntoa potea, sillä lapselle jää kuitenkin vielä viikkojen loma. Kyllä ovat vanhemmat olleet kiitollisia. Perhepäivähoidassahan tilanne on tietenkin erilainen kuin päiväkodissa, sillä hoitopaikka ja hoitaja pysyvät samana, usein myös koko lapsiryhmä.

Vierailija
584/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoidossa tulisi ymmärtää, että se ei ole rangaistuslaitos edes kesällä. Lapset ovat hoidossa, vanhempien tekemiset ei hoitajille kuulu lainkaan.[/quote]

Tuli vaan tästä mieleen vähän irti kontekstista alkuperäiseen aiheeseen, että vaikka päiväkodit eivät mitään rangaistuslaitoksia olisikaan niin ei ne välttämättä ihan mitään lomakotejakaan ole. Asiat ovat voineet toki muuttua tämän vuosituhannen alkupuolesta, kun olin itse päiväkoti-ikäinen. Meidän päiväkodissa oli kynille muovit jotka laitettiin ympärille, koska kynää "tulee pitää niinkuin tikkaa". Tulivat korjailemaan kynäotettani :D lol (Tätä ei edes ensimmäisella luokalla peruskoulussa enää kyselty perään) en edelleenkään ketään heittele kynillä kuin tikkaa, ja silti aina tykännyt esim. piirtämisestä. Ja monet lapsethan ovat itseäni reippaampia! Itse saatoin alkaa itkemään äidilleni kun en mukamaskin osannut siellä mitään, simppeleitä kirjaimia kirjoittaa toisen perään tai ihan vain koska en saanut olla ihanan äitini kanssa vaan päiväjärjestyksessä, jossa nyt mennään ulos, nyt pistetään rukkaset jalkaan ja pipot käsiin koska minä v*ttu sanon niin. :D

Summasummarum; Ei mikään kidutuslaitos, mutta olihan se tahmeampaa kuin hyöriä alasti pihallamme tikapuissa riippuen.

Vierailija
585/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksettavaa tämä teidän eri ammattien edustajien eriarvoistaminen ja suoranainen solvaaminen.

Ilmeisesti tämä tulee yllätyksenä, mutta ryhmän aikuiset kokoontuvat 1x/vkossa tiimiin jossa käydään läpi mm lasten kuulumisia ja onko mitä erityisempää sen seur viikon ym suunnittelun lisäksi. Ja siinä tiimissä jaetaan asioita, eikä todellakaan ulkoisteta vaikkapa lastenhoitajia siksi aikaa pois.

Ei ihme että hlökunta päiväkodeissa voi huonosti ja ilmapiirit paskaa, kun juttujanne lukee.

Valitettava tosiasia on, että pkssa on eri koulutuksen omaavia ihmisiä ja välillä heitä rajataan pois, koska työnkuvat ovat erilaisia. Näin kaikissa työpaikoissa eikä se ole mitenkään oksettavaa. Meillä esim pidetään yleisen viikkopalaverin lisäksi erillinen esihenkilöpalaveri kerran kahdessa viikossa jossa mukana on vain lastentarhaopettajat ja päiväkodin johto. Ihan vaan siksi että on paljon hallinnollisia asioita jotka kuuluvat näiden työnkuvaan muttei lastenhoitajien. Se ei tee lastenhoitajista yhtään sen huonompia tai vähempiarvoisia, heidät on vaan palkattu eri työhön kun lastentarhaopettajat ja päiväkodin johtaja.

Samaa mieltä ja itse olen lastenhoitaja. Meille esim kerrotaan, jos ryhmässä on ns. "tähtilapsia", eli erityislapsia, mutta ei meille sen enempää avata diagnooseja tai hoitosuunnitelmia, ellei ole ihan pakko. En koe että se meille kuuluu ja ihan yht hyvin me niitä hoidetaan silti!

Mitä minä just luin? Sekö on laadukasta varhaiskasvatusta että 1-2/3 ryhmän henkilökunnasta ei tiedä lapsen haasteita ja hoitosuunnitelmia? Ja nimenomaan vielä se henkilö joka viettää lapsiryhmässä läsnä koko työpäivänsä?

TODELLA huolestuttavaa. Jokaisen joka lasta hoitaa PITÄÄ tietää ne jutut. Ja vasunmukaista toimintaa pitää olla aamusta iltaan- ei vain silloin kun ope on paikalla. Huh huh. Ei se hoitosuunnitelma opettajaa varten ole vaan sitä lasta!

T. Lastenhoitaja

Vierailija
586/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivähoidossa tulisi ymmärtää, että se ei ole rangaistuslaitos edes kesällä. Lapset ovat hoidossa, vanhempien tekemiset ei hoitajille kuulu lainkaan.

Tuli vaan tästä mieleen vähän irti kontekstista alkuperäiseen aiheeseen, että vaikka päiväkodit eivät mitään rangaistuslaitoksia olisikaan niin ei ne välttämättä ihan mitään lomakotejakaan ole. Asiat ovat voineet toki muuttua tämän vuosituhannen alkupuolesta, kun olin itse päiväkoti-ikäinen. Meidän päiväkodissa oli kynille muovit jotka laitettiin ympärille, koska kynää "tulee pitää niinkuin tikkaa". Tulivat korjailemaan kynäotettani :D lol (Tätä ei edes ensimmäisella luokalla peruskoulussa enää kyselty perään) en edelleenkään ketään heittele kynillä kuin tikkaa, ja silti aina tykännyt esim. piirtämisestä. Ja monet lapsethan ovat itseäni reippaampia! Itse saatoin alkaa itkemään äidilleni kun en mukamaskin osannut siellä mitään, simppeleitä kirjaimia kirjoittaa toisen perään tai ihan vain koska en saanut olla ihanan äitini kanssa vaan päiväjärjestyksessä, jossa nyt mennään ulos, nyt pistetään rukkaset jalkaan ja pipot käsiin koska minä v*ttu sanon niin. :D

Summasummarum; Ei mikään kidutuslaitos, mutta olihan se tahmeampaa kuin hyöriä alasti pihallamme tikapuissa riippuen.

Ei voi olla muuta ku provo. Kynän asennosta 20 vuoden traumat....

Vierailija
587/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran arvostusta toisia kohtaan ettei ajatella aloituksen pohjautuvan aina mutuun tmv.

Mielestäni mainitsin ettei ns lieventäviä asianhaaroja ole vaan kaikki kunnossa. Eli ratakiskoa, päivystyksessä on kesäisin lapsia hoidossa vaikka kotona kaikki hyvin ja ok eikä vanhempi tee etätöitäkään.

Surullinen tosiasia joka joillakin on näköjään vaikea niellä.

Ap

Ja oletko siis Herra Jumala joka tietää kaikkien perheiden kaikki asiat?

Ei tarvitse olla Jumala ymmärtääkseen että näin käytttäytyvissä perheissä ei ole asiat kunnossa. Miksi äiti haluaa eroon lapsistaan? Olisi voinut jättää ne synnyttämättä niin ei aiheutuisi tällaista murhetta.

Jaa isän lomasta, mielipiteestä tai hoitotarpeesta ei edes keskustella? Vain äidin asiako tämä on?

Vierailija
588/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atrololol, kuten sanoin ei mikään kidutuslaitos, eli ei tosiaan jäänyt traumat. :D Mutta kun lapsista on täälläkin kuulemma ihanaa mennä sinne päiväkotiin jotta siellä saa vähän leikkiä ja mennä tanttojen pillien tahtiin, niin on siellä nekin lapset jotka on vähän eri mieltä. Anteeksi arvon mammalle! Kuten sanoin olen itsekin siellä päiväkodissa ollut ja varmasti joskus tulevaisuudessa kun on omia lapsia niin nekin saa osansa XD traumat lol :Dd

Vierailija
589/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Atrololol, kuten sanoin ei mikään kidutuslaitos, eli ei tosiaan jäänyt traumat. :D Mutta kun lapsista on täälläkin kuulemma ihanaa mennä sinne päiväkotiin jotta siellä saa vähän leikkiä ja mennä tanttojen pillien tahtiin, niin on siellä nekin lapset jotka on vähän eri mieltä. Anteeksi arvon mammalle! Kuten sanoin olen itsekin siellä päiväkodissa ollut ja varmasti joskus tulevaisuudessa kun on omia lapsia niin nekin saa osansa XD traumat lol :Dd

Niin ja tän piti siis olla vastaus aiemmalle joka ihmetteli 20-vuoden traumoja ja vitut XD

Vierailija
590/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi päiväkodissa puuttuvat kesähoitoon kun näkevät aihetta. Minun sukulaiselleni joutuivat sanomaan heinäkuun alussa että nyt lapset (3 ja 1 v) eivät voi enää tulla, että päiväkoti on heinäkuussa vain työssäkäyvien lapsille auki ja vähemmän henkilökuntaa koska lomat. Muuten nämä vanhemmat olisivat pitäneet koko kesän ja vuoden siellä. Joo joo, onhan se subjektiivinen oikeus jne. mutta hyvä että näkevät tilanteen että ei ole oikeasta hoidon tarpeesta kyse vaan laiskuudesta ym.

Vanhemmista isä ollut kotona koko kevään , ja äitillä loppui huhtikuun lopussa opinnot. Jotain kevyttä kesäkurssia väsäsi hieman. Päivittelevät miten rankkaa on heinäkuu kun omat lapset kotona koko ajan. Ja kehtaavat väittää että heille perhe on numero 1 elämässä ynnä muuta liirumlaarumia. Ovat ihan täyspäisiä ihmisiä mutta halusin tuoda tämän esimerkkinä että näitä vanhempia on ja tiedän tämän tapauksen. Eli turha syyllistää kokonaan hoitajia kotiasioiden kyttäämisestä sillä osa totuutta niissä on. En ole päiväkodissa töissä.

Lapset on 1 v iästä hoidatettu päiväkodissa ja tietty 2 v oli hoidossa kokopäiväisesti kun äiti oli vauvan kanssa kotona. Ei ole heillä mitään sairauksia ym vaan ihan mukavuudenhalua. Hyvinnukuvat vauvat. Ja todella tunnen perheen.

Kuulemma aikovat lisää lapsia. Ja töissä ei käy kumpikaan. Isovanhemmilla hoidatetaan nii paljon kuin voidaan.

Kyllä siis minä luotan myös päiväkodin ammattilaisiin etä näkevät kokonaistilannetta jonkin verran ja rohkeasti tuuppivat näitä vanhempia ottamaan vastuuta lapsistaan

Päiväkoti ei voi puuttua siihen, että lapset ovat koko vuoden hoidossa, heillä ei ole mitään sanomista subjektiivisen oikeuden piirissä olevasta palvelusta. Jos päiväkoti kieltäytyy hoitamasta, määrää AVI aika nopeasti kunnan tarkkailuun ja lapset pääsevät hoitoon takaisin. Tai oikeastaan heiltä ei edes sitä hoitopaikkaa voi evätä ennen kuin valitusprosessi on käyty läpi.

Nämä ovat urbaanilegendoja vähän samaan tapaan kuin ne, että mummo on pakko ottaa kesällä kuukaudeksi hoitolaitoksesta kotihoitoon, koska mummo tarvitsee lomaa.

Ne ovat vahvoja suosituksia. Huoltajia muistutetaan siitä, että lapsikin tarvitsee lomaa. Kesäpäivystykseen tulijat käydään läpi tarkkaan. Hoidon tarpeen perusteista keskustellaan päiväkodin johtajan tai kunnan varhaiskasvatusjohtajan kanssa. Usein huoltajat ymmärtävät eivätkä väkisin tuo lasta vain huvin vuoksi heinäkuussa päiväkotiin.

Höpöhöpö, ei keskustella yhtään mitään ja miksi pitäisikään. Ei ole päikyn tätien asia miettiä lapsen hoitoasioita, vaan perhe käyttää palvelua tarpeensa mukaan.

Meillä oli kuponki täytettävänä mitkä viikot lapsi on paikalla ja mitkä ei. Ei niistä kukaan kysynyt sen enempää enkä kokenut velvollisuutta selitellä mitään. 

On tunnekylmää kuvailla lapsen hätää jonakin kuponkiasiana. Mihin on kadonnut empatiakyky ja hoivaamisvietti?

Missä kohtaa lapsella on joku hätä?

Vierailija
591/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rita ja Aki Manninen yksi esimerkki ketkä toimii näin

Vierailija
592/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksettavaa tämä teidän eri ammattien edustajien eriarvoistaminen ja suoranainen solvaaminen.

Ilmeisesti tämä tulee yllätyksenä, mutta ryhmän aikuiset kokoontuvat 1x/vkossa tiimiin jossa käydään läpi mm lasten kuulumisia ja onko mitä erityisempää sen seur viikon ym suunnittelun lisäksi. Ja siinä tiimissä jaetaan asioita, eikä todellakaan ulkoisteta vaikkapa lastenhoitajia siksi aikaa pois.

Ei ihme että hlökunta päiväkodeissa voi huonosti ja ilmapiirit paskaa, kun juttujanne lukee.

Valitettava tosiasia on, että pkssa on eri koulutuksen omaavia ihmisiä ja välillä heitä rajataan pois, koska työnkuvat ovat erilaisia. Näin kaikissa työpaikoissa eikä se ole mitenkään oksettavaa. Meillä esim pidetään yleisen viikkopalaverin lisäksi erillinen esihenkilöpalaveri kerran kahdessa viikossa jossa mukana on vain lastentarhaopettajat ja päiväkodin johto. Ihan vaan siksi että on paljon hallinnollisia asioita jotka kuuluvat näiden työnkuvaan muttei lastenhoitajien. Se ei tee lastenhoitajista yhtään sen huonompia tai vähempiarvoisia, heidät on vaan palkattu eri työhön kun lastentarhaopettajat ja päiväkodin johtaja.

Samaa mieltä ja itse olen lastenhoitaja. Meille esim kerrotaan, jos ryhmässä on ns. "tähtilapsia", eli erityislapsia, mutta ei meille sen enempää avata diagnooseja tai hoitosuunnitelmia, ellei ole ihan pakko. En koe että se meille kuuluu ja ihan yht hyvin me niitä hoidetaan silti!

Mitä minä just luin? Sekö on laadukasta varhaiskasvatusta että 1-2/3 ryhmän henkilökunnasta ei tiedä lapsen haasteita ja hoitosuunnitelmia? Ja nimenomaan vielä se henkilö joka viettää lapsiryhmässä läsnä koko työpäivänsä?

TODELLA huolestuttavaa. Jokaisen joka lasta hoitaa PITÄÄ tietää ne jutut. Ja vasunmukaista toimintaa pitää olla aamusta iltaan- ei vain silloin kun ope on paikalla. Huh huh. Ei se hoitosuunnitelma opettajaa varten ole vaan sitä lasta!

T. Lastenhoitaja

Meillä on kerta viikkoon sekä opepalaveri että hoitajien palaveri. Lisäksi tiimipalaveri kerran 3vk ja viikkopalaveri ehkä joka toinen viikko. Kyllä siinä saa palaveerata ihan riittävästi.. Mutta on ensiarvoisen tärkeää, että kaikki ketkä hoitaa lapsia on heidän asioistaan perillä.

Vierailija
593/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehheh... Aika hurjaa kuvitella, ettei päiväkodissa tiedettäisi aika paljon perheiden asioista. Teitä näkee kuukausia päivittäin... Työvaatteet erottaa kotivaatteista. Aika monet ovat kertoneet etätöistään jne. Asenteet ns. Omaan aikaan ovat tulleet tutuiksi... Jotkut vanhemmat eivät pidä lastaan päiväkodissa hetkeäkään pidempään kuin on tarvis ja osa venyttää päiviä joka viikko.

Vanhempien jaksaminen näkyy meille ammattitaitoisille työntekijöille yleensä pitkässä juoksussa. Laiskat ja mukavuudenhaluiset ovat oma lukunsa. Lapset kertoilevat monenlaista, kun aikuisista on tullut heille läheisiä.

Meitä näkee viitenä päivänä viikossa muutaman minuutin, viedessä ja hakiessa, ja tuokin aika menee aika pitkälti lasten asioista keskusteluun. Kommenttisi kertoo, että taidat enemmänkin kuvitella kuin oikeasti kuunnella toisten kuulumisia. Päälläolevista vaatteista kuvittelet voivasi päätellä missä henkilö on koko päivänsä viettänyt (vaatteethan voi vaihtaa vaikka ihan sitä nimenomaista päiväkotireissua varten) tai kuvittelet että pieni lapsi puhuu vain ja ainoastaan totta, eikä mielikuvitus, toisten kertomiset, todellisuus ja iltasatu mene heillä koskaan sekaisin.

No jaa. Kyllä ihmisen koulutustaustankin näkee jo aika nopeasti. Onko siis korkeakoulutus takana vai onko ns hanttihommissa. Voi jutella ihan muutaman minuutin ihmisen kanssa ja tämän huomaa jo. Kuten yleissivistyksen muunkin tason.

Itse aloitukseen sen verran, että ymmärrän hyvin jos haluaa käydä ruokakaupassa ilman lasta ja hakee lapsen siksi tunnin myöhemmin tai on yksinhuoltaja ja haluaa pitää kesällä omaa lomaa hetken. Sellaisiakin Ap on kuin totaaliyksinhuoltajat. Kannattaa syyttää sitä vastuutonta vanhempaa eikä sitä, joka vie lapsensa päivystyshoitoon saadakseen lomaa.

Kahden vanhemman talouksissa tuo lienee kuitenkin harvinaisempaa, meillä ei ainakaan ole ollut tarvetta päivystyshoidolle jos toinen vanhempi lomailee. Toki uupumus voi kohdata kenet tahansa tai jokin muu sairaus, eli en lähtisi arvostelemaan tietämättä todellista tilannetta. Lapsistakin on eroa. Jos sinulla olisi vaativa monisairas tai erityislapsi, voi olla, että haluaisit välillä omaa lomaa. Kaikkien lasten kanssa lomapuuha ei ole kivaa tai helppoa.

Yllättävän yleista kahden vanhemman talouksissakin, toinen voi olla töissä ja toisella voi olla parempaa tekemistä kuin lastensa hoito, voi olla esim. remontteja, talon rakennuksia, auton rassausta tai ihan mitä tahansa muuta kiinnostavampaa ja varmasti aika moni osaa perustella, miksi juuri HÄN tarvitsee sitä omaa aikaa lomallakin.

Mitä vikaa siinä remontoinnissakin on? Lapsen etuko on asua hometalossa, kun remontointikin on näemmä nykyisin sellaisia turhaa puuhaa jonka kunnon vanhempi jättää tekemättä viettääkseen aikaa lasten kanssa?

Remontoinnin voi myös teetättää muilla, jos ei ehdi lasten ollessa kotona remontoida. Ainahan näitä selityksiä keksii vaikka mistä, mutta kuten sanoin, omat harrastukset kiinnostaa enemmän kuin omien lasten kanssa oleminen.

Oman talon remontointia ei lasketa työksi.

Työtä on myös moni semmoinen homma, josta ei makseta palkkaa. Remontointi on hyvä esimerkki. On hankala käsitellä naulapyssyä, keikkua tikkailla ja vetää sähköjä tai kiinnittää tuulensuojalevyjä, jos samalla täytyy pitää silmällä, ettei lapsi syö nauloja lattialla.

Yhtenä vuonna lapsemme oli päiväkodissa, vaikka miehellä oli loma. Mies hoiti dementoituneen tätinsä asiat kuntoon. Piti viedä täti lääkäriin, anoa hoitopaikkaa, hoitaa paperiasioita, etsiä tädille virallinen huoltaja (mikä se nyt on, mikä määrätään, jos ihminen ei enää kykene omista asioistaan päättämään), muuttaa tavarat jne. Täti saattoi yhtäkkiä kadota kotoaan, ja häntä sitten piti etsiä ties mistä. Ei siinä olisi hommat kovin hyvin onnistuneet, jos olisi pitänyt samaan aikaan huolehtia pikkumukulasta.

Onneksi tädin asiat järjestyivät, ja hän on hyvässä palvelutalossa. Ei se ihan kädenkäänteessä käynyt. Lapsikin on jo kouluikäinen.

Vierailija
594/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, tämä ei tietenkään koske niitä, jotka työskentelevät kesällä. Ei, ei myöskän heitä, jotka lastensuojelullisten tarpeiden takia pitävät lapset hoidossa myös kesällä. Tämä koskee heitä, jotka haluavat lomailla ilman lapsia. Tällöinhän kyse on itsekkyydestä. Lapsi EI tarvitse hoitoa, hän ei jää mistään korvaamattomasta paitsi, jos on pois kesäpäivystyksestä. Jaksaisitteko itse olla ilman taukoja alinomaa hälyssä ja metelissä? Olla KOKO ajan suuren ihmismäärän ympäröimänä. Ihmissuhdekoukerot rasittavat myös lasta ja välillä tekee hyvää vaan olla hissukseen kotona tai lomailla perheen kesken. Lapsi opettelee joka päivä elämää täysillä, se on kovaa hommaa. Kaikki tarpeellista lapsen kehitykselle, mutta jos on mahdollisuus välillä olla lomalla, se tukisi parhaiten lapsen hyvinvointia. Hoitajat tekevät parhaansa, mutta eivät he tuulimyllyjä vastaan voi taistella. Ryhmät voivat kesälläkin olla suuria, meteli on kovaa, vieraita aikuisia jne

Jos se päivähoito on kerran kohtuuttoman hirveää kidutusta lapsille, niin kyllähän se on sitä ihan yhtälailla työssäkäyvien lapsille. Lakiin vaan pakollinen heinäkuun loma kaikille alle 5 v lasten vanhemmille niin tämäkin on ratkaistu. Onnea vaan terveydenhuollon järjestämiseen.

Päiväkodissa ollaan melkoisessa hälinässä, lapsetkin tarvitsevat lomaa siitä hälinästä ja kun kuitenkin useimnmat ovat valveillaoloajastaan työpäivinä perheensä parissa vain muutaman tunnin, niin onhan se ihana kun välillä saa viettää aikaa enemmänkin siellä kotona.

Mutta ihan ymmärrettävää, että moni huomaa lastenteon rasittavuuden vasta siinä vaiheessa kun maito on jo maassa ja lapsihan siitä sitten kantaa seuraukset, kun vanhempi kaipaakin enemmän vapautta/rauhaa elämäänsä. Voi kun jokainen tutustuisi siihen lapsiperhe-elämään ihan konkreettisesti ennenkuin tekisi itse niitä lapsia.

Voi kun jokainen tutustuisi yhteisasumiseen, ennen kuin muuttaa yhteen jonkun kanssa.

Voi kun jokainen tutustuisi ajamiseen, ennen kuin ryhtyy ajamaan.

Voi kun jokainen tutustuisi työarkeen, ennen kuin lähtee opiskelemaan haluamaansa alaa.

Voi kun jokainen tutustuisi sisaruksena olemiseen, ennen kuin vanhemmat tekevät lisää lapsia.

Voi kun jokainen tutustuisi koiran kanssa elämiseen ympärivuorokautisesti, ennen kuin ottaa sen ensimmäisen koiran.

Voi kun jokainen tutustuisi pianonsoittoon, ennen kuin aloittaa pianotunnit.

Voi kun jokainen tutustuisi ruuanlaittoon, ennen kuin alkaa tehdä ruokaa.

Vierailija
595/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua vähän säälittää tuttavien lapsi, joka nyt 2v, juuri hieman puhuvana ja vuoden jo päikyssä olleena, joutui vielä lähes koko heinäkuuksi vieraaseen kesäpäivystyspäiväkotiin, kun isällä loma vasta heinäkuun lopussa (ja vain pari vko, kun vaihtoi työpaikkaa) ja äidillä gradun teko. Mummo olisi ollut käytettävissä hoitoavuksi ja molemmat vanhemmat työskentelevät kotona, joten itse olisin yrittänyt jotenkin toisin järjestää. Mutta joillakin on kova luotto päiväkotiin.

Ja nämä, jotka laittavat lapsensa vapaapäivinä ja omalla lomalla päikkyyn, ovat minun mielestäni laiskoja paskoja. Miten ne ilkeävät? Kyseessä ei todellakaan kaikilla ole mikään lastensuojelullinen tarve vaan oma laiskuus ja mukavuuden halu kuten tälläkin jotkut tunnustaneet.

Vierailija
596/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm... Varhaiskasvatuksessa asiat koostuvat monista hippusista... Joista rakentuu kokonaisuus. Se koira näyttää älähtävän, johon kalikka kolahtaa...

Miksi hankkia lapsia, jos niiden kanssa ei halua olla?

Suomalaiset sanonnat on mukavia. Jos sinua syytetään aiheetta, ole hiljaa. Sitten sanotaan, että vaikeneminen on myöntymisen merkki. Sanopa jotain, niin sanotaan, että se älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Et voi voittaa.

Vierailija
597/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli päivähoitojärjestelmästä on vaivihkaa tullut sosiaalityön alajaosto. Eikö tässä ole kenenkään mielestä mitään omituista? Itse pitäisin sen mieluummin saman tyyppisenä kuin aikaisemminkin, eli hoitopaikkana lapsille, joiden vanhemmat ovat työssä. (Nyt havitellaan jo 6 kk ikäiselle subjektiivista päivähoito-oikeutta, kuulostaa ihan mahtavalle. Kohta palstalla huutavat puolivuotiaiden äidit, että tarvitsevat omaa aikaa, ja että ei se kenellekään kuulu, miksi vauva on hoidossa.) Hoitopäivien hinnan tulisi määräytyä hoitotuntien mukaan. Vanhemmat voisivat säästää hoidattamalla lastaan vähemmän.

Meidän kunnassa hoidosta maksetaan tuntien mukaan. Ymmärtääkseni tämä on laita monessa kunnassa. Meillä on erilaisia aikahaarukoita. Esim. 50–80 tuntia kuussa maksaa X verran, 81–120 tuntia X verran, 121–150 tuntia X verran jne.

Ongelma on se, että jos katsoo pystyvänsä tekemään limittäin puolison kanssa töitä niin, että juuri se 120 tuntia riittää, ja sitten tuleekin jokin pirun ylityö ja menee parilla tunnilla yli sen 120 tuntia kuussa, niin kolme seuraavaa kuukautta joutuu maksamaan täyttä hintaa. Siis 151 tuntia. Vaikka ne seuraavat kolme kuukautta pitäisi lasta todellisuudessa vaikka vain 80 tuntia.  Toisin päin tämä ei tietenkään toimi. Jos siis on tehnyt sopimuksen 81–120 tunnista ja jonain kuuna pitääkin vain 60 tuntia, se ei mitenkään alenna maksua.

Vierailija
598/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua vähän säälittää tuttavien lapsi, joka nyt 2v, juuri hieman puhuvana ja vuoden jo päikyssä olleena, joutui vielä lähes koko heinäkuuksi vieraaseen kesäpäivystyspäiväkotiin, kun isällä loma vasta heinäkuun lopussa (ja vain pari vko, kun vaihtoi työpaikkaa) ja äidillä gradun teko. Mummo olisi ollut käytettävissä hoitoavuksi ja molemmat vanhemmat työskentelevät kotona, joten itse olisin yrittänyt jotenkin toisin järjestää. Mutta joillakin on kova luotto päiväkotiin.

Ja nämä, jotka laittavat lapsensa vapaapäivinä ja omalla lomalla päikkyyn, ovat minun mielestäni laiskoja paskoja. Miten ne ilkeävät? Kyseessä ei todellakaan kaikilla ole mikään lastensuojelullinen tarve vaan oma laiskuus ja mukavuuden halu kuten tälläkin jotkut tunnustaneet.

Jaa että mummo olisi jaksanut katsoa kaksivuotiasta 8 tuntia päivässä usean viikon ajan? Joopa joo. Miksi olisi pitänyt rasittaa vanhaa ihmisiä noin, jos on käytettävissä päiväkoti? Siellä pari tuntia menee ruokailuihin, pari tuntia nukkumiseen, pari tuntia ulkoiluun ja pari tuntia sisäleikkeihin. On tuttu ja turvallinen paikka, tutut lapset ja aikuiset ympärillä. Kesällä ryhmät ovat pienempiä ja rauhallisempia kuin muuna aikana. 

Meidän lähipäiväkoti, jossa lapsenikin aikoinaan oli, oli tosi kiva. Kuumina päivinä siellä oli vesileikkejä pihassa, pieni kahluuallas ja uitettavia muoviankkoja, tehtiin metsäretkiä, käytiin lammella katsomassa sorsanpoikasia, sisällä oli jumpparataa jne. Lapsi rakasti päiväkotia, olisi halunnut väkisin mennä sinne lomallakin. Varsinkin kun siellä oli kaikki kaverit. Se oli semmoinen liikuntapäiväkoti, jossa oli joka päivä jotain liikunnallista. Välillä menivät tien toisella puolella olevalle urheilukentälle ihan vain juoksemaan ympäri kenttää tai potkimaan palloa.

Vierailija
599/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja tän piti siis olla vastaus aiemmalle joka ihmetteli 20-vuoden traumoja ja vitut XD

Toivottavasti kasvat aikuiseksi ja opettelet asiallisen kielenkäytön ennen lastentekoa.

Vierailija
600/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos pitäisit huolta omista asioistasi? Itse olen kilparatsastaja ja lapseni on kesäpäivystyksessä klo.09-15.30. Valitettavasti en voi ottaa sitä 40 hevosen sekaan sähkölankoihin touhuilemaan päiväksi.

Lomailemme myöhemmin syksyllä/jouluna pitemmän aikaa ulkomailla. Sielläkin tod. Näk palkataan lastenhoitaja.

Ehkä ensimmäisenä päivänä päivystyksessä on sekavaa; sen jälkeen kyllä ollut ihan asiallista toimintaa. Kannattaa matkustaa vaikka kambodzaan ja tutkia siellä lasten oikeuksia niin alkaa tämä suomen meininki tuntua sangen asialliselta. Suosittelen myös visiittiä johonkin orpokotiin Afrikassa. Suomessa 99% lapsista voi hyvin ja saa esim. Ravitsevaa ruokaa. On sangen typerää arvostella suomen olosuhteita kun ulkomailla lapsiraukat ovat vailla perustarpeita kuten riittävä ruoka ja terveydenhuolto.

Eihän tämä aloitus koskenut sinua, sinähän et lomaile.

Kysymys on siitä, että muu perhe lomailee ja yksi lapsi on normaalisti päiväkodissa. En itsekään sitä ymmärrä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan