Kesäpäivystyspäiväkodissa lapsia joilla vanhempi kotona
Ja ei, kyse ei ole sosiaalisista, psyykkisistä tms ongelmista perheessä vaan lapsi tuodaan ihan muuten vain päivystys aikana hoitoon ja vieläpä normaalipituisiksi päiviksi.
Tämä on sellainen asia jota en ikikuunapäivänä ymmärrä enkä tule ymmärtämäänkään, äärimmäisen surullista katsoa sen lapsen "tuskaa" ja oireilua aamuisin ja päivän mittaan siitä, kuinka hänet tuodaan hoitoon, vieraaseen paikkaan ja osin/kokonaan vieraiden aikuisten ja kavereiden joukkoon, kun hän tietää että vanhempi on kotona joko lomalla tai pienemmän sisaruksen kanssa.
Järki hoi älä jätä, kun äly jo loppui.
Mutta ehkä tämä saunamainen kuumuus, vieras ympäristö ja vieraat aikuiset on sitten kys vanhempien mielestä sitä mitä se oma lapsi tarvitsee.
Kommentit (729)
Ei, tämä ei tietenkään koske niitä, jotka työskentelevät kesällä. Ei, ei myöskän heitä, jotka lastensuojelullisten tarpeiden takia pitävät lapset hoidossa myös kesällä. Tämä koskee heitä, jotka haluavat lomailla ilman lapsia. Tällöinhän kyse on itsekkyydestä. Lapsi EI tarvitse hoitoa, hän ei jää mistään korvaamattomasta paitsi, jos on pois kesäpäivystyksestä. Jaksaisitteko itse olla ilman taukoja alinomaa hälyssä ja metelissä? Olla KOKO ajan suuren ihmismäärän ympäröimänä. Ihmissuhdekoukerot rasittavat myös lasta ja välillä tekee hyvää vaan olla hissukseen kotona tai lomailla perheen kesken. Lapsi opettelee joka päivä elämää täysillä, se on kovaa hommaa. Kaikki tarpeellista lapsen kehitykselle, mutta jos on mahdollisuus välillä olla lomalla, se tukisi parhaiten lapsen hyvinvointia. Hoitajat tekevät parhaansa, mutta eivät he tuulimyllyjä vastaan voi taistella. Ryhmät voivat kesälläkin olla suuria, meteli on kovaa, vieraita aikuisia jne
Vierailija kirjoitti:
Ei, tämä ei tietenkään koske niitä, jotka työskentelevät kesällä. Ei, ei myöskän heitä, jotka lastensuojelullisten tarpeiden takia pitävät lapset hoidossa myös kesällä. Tämä koskee heitä, jotka haluavat lomailla ilman lapsia. Tällöinhän kyse on itsekkyydestä. Lapsi EI tarvitse hoitoa, hän ei jää mistään korvaamattomasta paitsi, jos on pois kesäpäivystyksestä. Jaksaisitteko itse olla ilman taukoja alinomaa hälyssä ja metelissä? Olla KOKO ajan suuren ihmismäärän ympäröimänä. Ihmissuhdekoukerot rasittavat myös lasta ja välillä tekee hyvää vaan olla hissukseen kotona tai lomailla perheen kesken. Lapsi opettelee joka päivä elämää täysillä, se on kovaa hommaa. Kaikki tarpeellista lapsen kehitykselle, mutta jos on mahdollisuus välillä olla lomalla, se tukisi parhaiten lapsen hyvinvointia. Hoitajat tekevät parhaansa, mutta eivät he tuulimyllyjä vastaan voi taistella. Ryhmät voivat kesälläkin olla suuria, meteli on kovaa, vieraita aikuisia jne
Missä ihmeen persaukinaisessa kunnassa niitä megaryhmiä riittää kesäksikin? Omani on ollut tämänkin viikon päiväkodissa. Ryhmässä näyttää olevan alle 10 lasta. Aika leppoisaa niillä siellä on. Asumme Helsingin keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 2 vuotias poika joka on tällä hetkellä päivähoidossa vaikka olen itse kotona. Olen raskaana rv 24 ja synnytys on meinannut käynnistyä kahdesti. Se on saatu kuitenkin estettyä lääkkeillä ja nyt mulle on laitettu tukilanka. Mies aloittaa loman kahden viikon päästä jolloin poika lomailee myös. Itse tällä hetkellä lähinnä makoilen ja toivon, että edes muutama viikko päästään eteenpäin niin vauvan mahdollisuudet pysyä elossa on suuremmat. En voi nostaa mitään, en voi seistä niin kauaa että tekisin ruokaa, en voi juosta askeltakaan taaperon perässä ym. Olen itkuinen ja ahdistunut. Silti mies oli saanut alkuviikolla hoitoon viedessä kuulla että 2v kyllä nauttisi siellä kotona äidin kanssa lomailusta..
Onko päiväkodilla tiedossa tilanteesi? Jos on niin ymmärrystä pitäisi löytyä ja lapsesi paikka on pk:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen persaukinaisessa kunnassa niitä megaryhmiä riittää kesäksikin? Omani on ollut tämänkin viikon päiväkodissa. Ryhmässä näyttää olevan alle 10 lasta. Aika leppoisaa niillä siellä on. Asumme Helsingin keskustassa.
Täällä ei ole yhtään lasta hoidossa tällä hetkellä.
En ole ap mutta samoilla linjoilla ajatusteni kanssa. Minä tiedän, ketkä ryhmäni lasten vanhemmat ovat esim. hoitovapaalla tai työttöminä. Työttömät ovat ihan itse kertoneet. Oman kotikuntani linjaus on, että päivystyshoitoa ei heille myönnetä. Jos joillain vanhemmilla ei jostain syystä ole kesälomaa niin fine, sitten lapsi on päivystyksessä. Näitä on kyllä ollut hyvin harvoin.
Ryhmäni vanhemmat ovat muutenkin avoimesti kertoneet jos esim. lapsen isovanhempi on kuollut, vanhemmat ovat eroamassa tms. Nämä vaikuttavat lapseen ja saattavat näkyä lapsen käytöksessä, jaksamisessa jne. Mielestäni se on lapsesta välittämistä ja meidän pk.n ammattitaitoon luottamista.
Heinäkuu on myös maksuton kuukausi, jos lapsi on aloittanut päiväkodissa viimeistään edellisvuoden syyskuussa, maksuton, vaikka lapsi olisi päivystyksessä.
KESÄLOMAaika on toukokuusta syyskuuhun. Meillä on kiertävä kesäloma, silloin kahtena vuotena peräkkäin tulee kaksi lomakautta jota päiväkodin työntekijät katsovat kiertoon. Eli syyskuu ja seuraavana kesänä toukokuu. Sitten onkin kolme hyväksyttävää lomakesää. Miten se on niin vaikeaa ymmärtää ettei jokaisella työpaikalla tai jokaisella alalla voi lomiaan päättää? Meillä ainakin lapset on pois hoidosta aina kun ollaan vapailla tai lomilla. Puoliso on pienyrittäjä joka ei lomia voi pitää kun päivän silloin toisen tällöin ja lisänä juhlapyhät ja viikonloput. Eipä aateltu kun lapsia saatiin että se jollekin on ongelma .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, asutaan Vantaalla ja vaikka suurin osa lähialueen päiväkodeista on kiinni ja vain yksi päivystävä päiväkoti auki, niin tässä ainoassa aukiolevassakin on nyt heinäkuussa todella hiljaista.
Oli ryhmä iso taikka pieni, se ei poista sitä tosiasiaa, että lapsi kaipaa lomaa. Voitte puolustella ihan miten vaan, mutta pieni hengähdystauko päivähoidosta olisi kaikille lapsille suotavaa. Jos ei töiden takia onnistu, sillehän ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 2 vuotias poika joka on tällä hetkellä päivähoidossa vaikka olen itse kotona. Olen raskaana rv 24 ja synnytys on meinannut käynnistyä kahdesti. Se on saatu kuitenkin estettyä lääkkeillä ja nyt mulle on laitettu tukilanka. Mies aloittaa loman kahden viikon päästä jolloin poika lomailee myös. Itse tällä hetkellä lähinnä makoilen ja toivon, että edes muutama viikko päästään eteenpäin niin vauvan mahdollisuudet pysyä elossa on suuremmat. En voi nostaa mitään, en voi seistä niin kauaa että tekisin ruokaa, en voi juosta askeltakaan taaperon perässä ym. Olen itkuinen ja ahdistunut. Silti mies oli saanut alkuviikolla hoitoon viedessä kuulla että 2v kyllä nauttisi siellä kotona äidin kanssa lomailusta..
Onko päiväkodilla tiedossa tilanteesi? Jos on niin ymmärrystä pitäisi löytyä ja lapsesi paikka on pk:ssa.
Lapsen paikka on päiväkodissa, jos perheellä on hoitosopimus.
Simple as that.
Miehen pitää valittaa päiväkodin johtajalle, jos henkilöstö käyttäytyy asiattomasti.
Näin. Mutta PÄIVYSTYSaikana päivystävä päiväkoti on Helvetin esikartano. Kirjaimellisesti näinä helleviikkoina.
Meillä päivystys alkoi jo kesäkuun puolesta välistä jolloin helletta ollut jo viikkoja. Rutikuiva piha pöllyää hiekkaa. Vähäisetkin ruohopläntit kuivuneet lapsilauman jalkojen alla. Varjoa ei missään.
Vanha 1960-luvun päiväkoti imenyt tiiliseiniensä kautta kuumuuden joka ei laske lämpiminä kesäöinä. Sisällä +30, tuuletinhyrrät kierrättävät kuumuutta.
Lapset on väsyneitä viikkokausien kuumuuteen. Monella ei ole kotonakaan mahdollisuutta saada levättyä kuumuudessa jos asuvat esim. kerrostalossa. Väsyneitä, kitiseviä ja hikisiä lapsia.
Ei ole välttämättä yhtään tuttua oman talon aikuista koko kesänä omassa ryhmässä. Tuntemattomia aikuisia jooa viidestä päiväkodista ja nämäkin aikuiset katoavat lomilleen ja uudet tulevat taas hetkeksi tilalle.
Ja vieraat lapset niistä viidestä päiväkodista.
Tähän lisänä ”Varhaiskasvatuksen Perussetti” : isot ryhmät, usein ”lailliset tilapäiset ryhmäkoon ylitykset” kun työntekijöitä sairaana eikä sijaisia saada.
Meteli 8-10 tuntia, poislukien 1-2 tunnin päivälepoaika.
Jatkanko listaa vielä, ”Säilöstä” kesäPÄIVYSTYSajasta jolloin pyrimme parhaan mukaan pitämään lapset hengissä, ruokittuina ja puhtaina? Puhtaanapitokin vaikeaa hien, aurinkorasvojen, pöllyävän hiekan vuoksi.9
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on yleensä aina lasu-sossun lähtökohta, että lapsi voisi asua vanhempansa luona. Niissäkin tilanteissa, että vanhemmalla on jaksamisen kanssa ongelmia, mutta asia voidaan hoitaa päivähoidolla, että lapsi voi asua kotona, niin siihen tähdätään. Ei ole kenenkään etu, että muutaman kesäviikon takia lapsi joutuu lopullisesti asumaan vieraaseen perheeseen ja eroon vanhemmastaan. Yrittäkää sisäistää tämä. Lasuja voi tehdä niin paljon kuin haluaa aiheesta, että lapsi on lomankin päiväkodissa, mutta se on melkolailla bumerangi-efekti, koska kyllä lasu suosittelee ennemmin sitä päivystyshoitoa lapselle kuin huostaanottoa. Fakta on ja kokemusta aiheesta.
Mutta entä se lapsen etu saada joskus olla pidempi pätkä rauhassa kodissa, jossa ei tarvitse koko aikaa olla osa isompaa ryhmää ja odottaa vuoroaan? Kesäpäivystys on lapselle yhtä kuormittavaa kuin aikuiselle uuteen työpaikkaan meneminen: vieras talo, vieraat käytännöt, yhtäkkiä ympärillä monta vierasta ihmistä, joihin pitää tutustua: opetella nimet ja rakentaa luottamus, että uskaltaa kertoa aikuiselle esim. vessahädästä kesken ulkoilun tai näyttää paha mieli, kun sattuu kipeästi.
Eikö tällaisille lapsille voisi päiväkodin sijaan taata vakituista tukiperhettä, jossa saa lomailla edes viikon-pari ja toisinaan vaikka viikonloppuisinkin?
Varhaiskasvatuslaissa päivähoitoa ei pidetä kuormittavana tekijänä, se on lapselle paras mahdollinen asia! Lapsi oppii olemaan muiden kanssa ja lapselle taataan optimaaliset kasvuolosuhteet. Varhaiskasvatusta pidetään jokaisen lapsen oikeutena, oikeastaan velvollisuutena. Koti ei koskaan eikä missään olosuhteissa korvaa päivähoitoa edes osittain, koti ei tarjoa kasvulle tukea. Rauhallinen oleskelu onnistuu päiväkodissakin eikä lapselle ole hyväksi se, että hänet säilötään kotiin piiloon maailmalta.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta samoilla linjoilla ajatusteni kanssa. Minä tiedän, ketkä ryhmäni lasten vanhemmat ovat esim. hoitovapaalla tai työttöminä. Työttömät ovat ihan itse kertoneet. Oman kotikuntani linjaus on, että päivystyshoitoa ei heille myönnetä. Jos joillain vanhemmilla ei jostain syystä ole kesälomaa niin fine, sitten lapsi on päivystyksessä. Näitä on kyllä ollut hyvin harvoin.
Ryhmäni vanhemmat ovat muutenkin avoimesti kertoneet jos esim. lapsen isovanhempi on kuollut, vanhemmat ovat eroamassa tms. Nämä vaikuttavat lapseen ja saattavat näkyä lapsen käytöksessä, jaksamisessa jne. Mielestäni se on lapsesta välittämistä ja meidän pk.n ammattitaitoon luottamista.
Heinäkuu on myös maksuton kuukausi, jos lapsi on aloittanut päiväkodissa viimeistään edellisvuoden syyskuussa, maksuton, vaikka lapsi olisi päivystyksessä.
Teillä ehkä kerrotaan, mutta ei voi minusta vaatia että vanhemmat alkavat avautumaan vieraille ihmisille esim. mielenterveysongelmistaan. Ei ainakaan meidän päiväkoti tiennyt minun raskauden jälkeisestä masennuksestani. Tosin meille ei kyllä valitettukaan lapsen päivähoidosta, ainakaan päin naamaa.
Kyllä tälläiset räksyttäjät pistää vihaksi, kun tietää ja ymmärtää minkä paineen alaisena nyt korona-aikana hoitajat, lääkärit, rajavartiosto, poliisi, virkamiehet, hoitaja- ja lääkäriopiskelijat jne. työskentelevät ja heiltä perutaan lomia ja nyt ap. ja hänen kaltaiset ovat viemässä myös lasten päivähoito-oikeus.
Jotkut ihan oikeasti joutuvat tekemään myös kesällä töissä, jotta yhteiskunnan rattaat pyörivät ja ap. saisi hoitoa jos sairastuu ja ne tuet rullaisi.
Ja kaikilla vanhemmilla ei ole lomaa tai joku heitä elättäisi esim. nyt korona-aikana, jos altistuu koronalle, siihen tarvitaan keskimäärin 9 eri alan osaajaa, jotta tartunnat eivät räjähtäisi käsiin.
Jotenkin surullista tämä muiden jatkuva haukkuminen ja syyllistäminen, kun pönkitetään omaa egoa. Itse olen lapseton, mutta silti luulen, monen päiväkoti-ikäisten mieluimmin olevan kotona lastensa kanssa. Itsekin olisin, vaikka vuoden ympäri, kun olisi elättäjä ja muut veronmaksajat kustantausivat elämän.
Ja mikä tekee suomalaisesta lapsesta niin erityisen ja vaativan, kun muualla Euroopassa lapset menevät kouluun 3-4v ja lomaa muutama viikko koulusta ja usein vanhemmilla ei lainkaan.
Ja se mistä kannattaa olla huolissaan, on pahansuopaisuus, sillä asenteet ja esimerkki siirtyy lapselle, niin hyvässä kuin pahassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos se päivähoito on kerran kohtuuttoman hirveää kidutusta lapsille, niin kyllähän se on sitä ihan yhtälailla työssäkäyvien lapsille. Lakiin vaan pakollinen heinäkuun loma kaikille alle 5 v lasten vanhemmille niin tämäkin on ratkaistu. Onnea vaan terveydenhuollon järjestämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on yleensä aina lasu-sossun lähtökohta, että lapsi voisi asua vanhempansa luona. Niissäkin tilanteissa, että vanhemmalla on jaksamisen kanssa ongelmia, mutta asia voidaan hoitaa päivähoidolla, että lapsi voi asua kotona, niin siihen tähdätään. Ei ole kenenkään etu, että muutaman kesäviikon takia lapsi joutuu lopullisesti asumaan vieraaseen perheeseen ja eroon vanhemmastaan. Yrittäkää sisäistää tämä. Lasuja voi tehdä niin paljon kuin haluaa aiheesta, että lapsi on lomankin päiväkodissa, mutta se on melkolailla bumerangi-efekti, koska kyllä lasu suosittelee ennemmin sitä päivystyshoitoa lapselle kuin huostaanottoa. Fakta on ja kokemusta aiheesta.
Mutta entä se lapsen etu saada joskus olla pidempi pätkä rauhassa kodissa, jossa ei tarvitse koko aikaa olla osa isompaa ryhmää ja odottaa vuoroaan? Kesäpäivystys on lapselle yhtä kuormittavaa kuin aikuiselle uuteen työpaikkaan meneminen: vieras talo, vieraat käytännöt, yhtäkkiä ympärillä monta vierasta ihmistä, joihin pitää tutustua: opetella nimet ja rakentaa luottamus, että uskaltaa kertoa aikuiselle esim. vessahädästä kesken ulkoilun tai näyttää paha mieli, kun sattuu kipeästi.
Eikö tällaisille lapsille voisi päiväkodin sijaan taata vakituista tukiperhettä, jossa saa lomailla edes viikon-pari ja toisinaan vaikka viikonloppuisinkin?
Varhaiskasvatuslaissa päivähoitoa ei pidetä kuormittavana tekijänä, se on lapselle paras mahdollinen asia! Lapsi oppii olemaan muiden kanssa ja lapselle taataan optimaaliset kasvuolosuhteet. Varhaiskasvatusta pidetään jokaisen lapsen oikeutena, oikeastaan velvollisuutena. Koti ei koskaan eikä missään olosuhteissa korvaa päivähoitoa edes osittain, koti ei tarjoa kasvulle tukea. Rauhallinen oleskelu onnistuu päiväkodissakin eikä lapselle ole hyväksi se, että hänet säilötään kotiin piiloon maailmalta.
Otin tämän sarkasmina, olihan se sitä, olihan?
Kiroan sitä päivää, kun lastentarhanopettejat lanseerasivat sanan "varhaiskasvatus". Olen oikeasti tavannut henkilön, joka sanoo, että hänpä voi olla kotiäiti, koska hänellä on lastentarhanopettajan koulutus! (Eli ilman yliopistokoulutusta olisi vähän riskaapelia...). Ja pitääkö lakiin varhaiskasvatuksesta todellakin saada maininta siitä, että lapsi kasvaa ja kehittyy myös ihan omassa perheessä?! Että se ei enää ole ihmisille itsestään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi työtön koskaan työllistyä, jos ei ole lapsille hoitopaikkaa.
Ja se on myös edellytys, jos aikoo saada työttömyyskorvausta.
Ainakin meillä töissä, työttömiä palkataan sijaiseksi, jotka tulevat lyhyellä varoitusajalla, joskus puhutaan jopa tunneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehheh... Aika hurjaa kuvitella, ettei päiväkodissa tiedettäisi aika paljon perheiden asioista. Teitä näkee kuukausia päivittäin... Työvaatteet erottaa kotivaatteista. Aika monet ovat kertoneet etätöistään jne. Asenteet ns. Omaan aikaan ovat tulleet tutuiksi... Jotkut vanhemmat eivät pidä lastaan päiväkodissa hetkeäkään pidempään kuin on tarvis ja osa venyttää päiviä joka viikko.
Vanhempien jaksaminen näkyy meille ammattitaitoisille työntekijöille yleensä pitkässä juoksussa. Laiskat ja mukavuudenhaluiset ovat oma lukunsa. Lapset kertoilevat monenlaista, kun aikuisista on tullut heille läheisiä.Meitä näkee viitenä päivänä viikossa muutaman minuutin, viedessä ja hakiessa, ja tuokin aika menee aika pitkälti lasten asioista keskusteluun. Kommenttisi kertoo, että taidat enemmänkin kuvitella kuin oikeasti kuunnella toisten kuulumisia. Päälläolevista vaatteista kuvittelet voivasi päätellä missä henkilö on koko päivänsä viettänyt (vaatteethan voi vaihtaa vaikka ihan sitä nimenomaista päiväkotireissua varten) tai kuvittelet että pieni lapsi puhuu vain ja ainoastaan totta, eikä mielikuvitus, toisten kertomiset, todellisuus ja iltasatu mene heillä koskaan sekaisin.
No jaa. Kyllä ihmisen koulutustaustankin näkee jo aika nopeasti. Onko siis korkeakoulutus takana vai onko ns hanttihommissa. Voi jutella ihan muutaman minuutin ihmisen kanssa ja tämän huomaa jo. Kuten yleissivistyksen muunkin tason.
Itse aloitukseen sen verran, että ymmärrän hyvin jos haluaa käydä ruokakaupassa ilman lasta ja hakee lapsen siksi tunnin myöhemmin tai on yksinhuoltaja ja haluaa pitää kesällä omaa lomaa hetken. Sellaisiakin Ap on kuin totaaliyksinhuoltajat. Kannattaa syyttää sitä vastuutonta vanhempaa eikä sitä, joka vie lapsensa päivystyshoitoon saadakseen lomaa.
Kahden vanhemman talouksissa tuo lienee kuitenkin harvinaisempaa, meillä ei ainakaan ole ollut tarvetta päivystyshoidolle jos toinen vanhempi lomailee. Toki uupumus voi kohdata kenet tahansa tai jokin muu sairaus, eli en lähtisi arvostelemaan tietämättä todellista tilannetta. Lapsistakin on eroa. Jos sinulla olisi vaativa monisairas tai erityislapsi, voi olla, että haluaisit välillä omaa lomaa. Kaikkien lasten kanssa lomapuuha ei ole kivaa tai helppoa.
Silloin kun oma lapsi oli päiväkodissa (2 vuotta sitten) ns. päivystyskuukausi oli vain työssäkäyvien lapsille. En tiedä miten tätä sitten vahdittiin kunnan toimesta. Vähänlaisesti oli kuitenkin lapsia päiväkodissa. Oma oli siellä aina osan heinäkuuta, kun ei se loma ole kaikilla aina koko heinäkuu automatic.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta 😱, luulisi, että olisi jokin laki tai pykälä joka estäisi moisen?! Mutta eipä se mitään uutta ole ettei kaikki vanhemmat ole kykeneviä ajattelemaan lapsensa parasta.
Mitä väliä lakipykälillä, kun ei kuitenkaan voida vaatia mitään todistusta siitä että henkilö käy esim. töissä kesällä eikä ole lomalla? Ihmiset kun, ylläripylläri, osaa puhua asioita jotka eivät ole totta, joten pelkkä kysyminenhän ei vielä johda mihinkään.
Lapsen etua ei tosiaankaan kaikki ajattele, tai LASTEN etua, kun vie täyteenbuukattuun päivystykseen lapsen, joke ei oikeasti edes hoitoa tarvisi, se ei ole kivaa niille muillekkaan lapsille siellä päivystyksessä.
Tosin nämä päivystykset on kyllä muutenkin kunnilta järjen riemuvoitto, usein aivan liikaa lapsia saman katon alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehheh... Aika hurjaa kuvitella, ettei päiväkodissa tiedettäisi aika paljon perheiden asioista. Teitä näkee kuukausia päivittäin... Työvaatteet erottaa kotivaatteista. Aika monet ovat kertoneet etätöistään jne. Asenteet ns. Omaan aikaan ovat tulleet tutuiksi... Jotkut vanhemmat eivät pidä lastaan päiväkodissa hetkeäkään pidempään kuin on tarvis ja osa venyttää päiviä joka viikko.
Vanhempien jaksaminen näkyy meille ammattitaitoisille työntekijöille yleensä pitkässä juoksussa. Laiskat ja mukavuudenhaluiset ovat oma lukunsa. Lapset kertoilevat monenlaista, kun aikuisista on tullut heille läheisiä.Meitä näkee viitenä päivänä viikossa muutaman minuutin, viedessä ja hakiessa, ja tuokin aika menee aika pitkälti lasten asioista keskusteluun. Kommenttisi kertoo, että taidat enemmänkin kuvitella kuin oikeasti kuunnella toisten kuulumisia. Päälläolevista vaatteista kuvittelet voivasi päätellä missä henkilö on koko päivänsä viettänyt (vaatteethan voi vaihtaa vaikka ihan sitä nimenomaista päiväkotireissua varten) tai kuvittelet että pieni lapsi puhuu vain ja ainoastaan totta, eikä mielikuvitus, toisten kertomiset, todellisuus ja iltasatu mene heillä koskaan sekaisin.
No jaa. Kyllä ihmisen koulutustaustankin näkee jo aika nopeasti. Onko siis korkeakoulutus takana vai onko ns hanttihommissa. Voi jutella ihan muutaman minuutin ihmisen kanssa ja tämän huomaa jo. Kuten yleissivistyksen muunkin tason.
Itse aloitukseen sen verran, että ymmärrän hyvin jos haluaa käydä ruokakaupassa ilman lasta ja hakee lapsen siksi tunnin myöhemmin tai on yksinhuoltaja ja haluaa pitää kesällä omaa lomaa hetken. Sellaisiakin Ap on kuin totaaliyksinhuoltajat. Kannattaa syyttää sitä vastuutonta vanhempaa eikä sitä, joka vie lapsensa päivystyshoitoon saadakseen lomaa.
Kahden vanhemman talouksissa tuo lienee kuitenkin harvinaisempaa, meillä ei ainakaan ole ollut tarvetta päivystyshoidolle jos toinen vanhempi lomailee. Toki uupumus voi kohdata kenet tahansa tai jokin muu sairaus, eli en lähtisi arvostelemaan tietämättä todellista tilannetta. Lapsistakin on eroa. Jos sinulla olisi vaativa monisairas tai erityislapsi, voi olla, että haluaisit välillä omaa lomaa. Kaikkien lasten kanssa lomapuuha ei ole kivaa tai helppoa.
Yllättävän yleista kahden vanhemman talouksissakin, toinen voi olla töissä ja toisella voi olla parempaa tekemistä kuin lastensa hoito, voi olla esim. remontteja, talon rakennuksia, auton rassausta tai ihan mitä tahansa muuta kiinnostavampaa ja varmasti aika moni osaa perustella, miksi juuri HÄN tarvitsee sitä omaa aikaa lomallakin.