Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäpäivystyspäiväkodissa lapsia joilla vanhempi kotona

Vierailija
08.07.2021 |

Ja ei, kyse ei ole sosiaalisista, psyykkisistä tms ongelmista perheessä vaan lapsi tuodaan ihan muuten vain päivystys aikana hoitoon ja vieläpä normaalipituisiksi päiviksi.
Tämä on sellainen asia jota en ikikuunapäivänä ymmärrä enkä tule ymmärtämäänkään, äärimmäisen surullista katsoa sen lapsen "tuskaa" ja oireilua aamuisin ja päivän mittaan siitä, kuinka hänet tuodaan hoitoon, vieraaseen paikkaan ja osin/kokonaan vieraiden aikuisten ja kavereiden joukkoon, kun hän tietää että vanhempi on kotona joko lomalla tai pienemmän sisaruksen kanssa.
Järki hoi älä jätä, kun äly jo loppui.
Mutta ehkä tämä saunamainen kuumuus, vieras ympäristö ja vieraat aikuiset on sitten kys vanhempien mielestä sitä mitä se oma lapsi tarvitsee.

Kommentit (729)

Vierailija
481/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on elokuussa lomaa 3 viikkoa joista 2 viikkoa lapsi on päiväkodissa.

Sinä aikana minä teen projektejani kotona loppuun ja palaudun vähän vuorotöistäni.

En ajattele tämän olevan itsekästä, koska mulla on vain yksi 4-vuotias lapsi jolle on hauskempaa olla kavereittensa kanssa päiväkodissa kuin ylikuormittuneen äidin kanssa kotona.

4-vuotiaani herää aikaisin aamulla ja tarvitsee paljon virikettä. Hän viihtyy hyvin päiväkodissa.

Joistakin on itsekästä, kun ei tehdä sisarusta lapselle. Itse katson, että leikkikaverit päiväkodissa ajavat saman asian. On lapselle tärkeää oppia päiväkodissa kaveritaitoja.

Heinäkuussa kun olen vielä töissä, osan arkivapaistani lapseni saa olla kotona, osan on päiväkodissa koska palaudun töistä.

Ensi vuonna jos lomani sattuu heinäkuulle, sama homma eli lapsi on päiväkodissa osan lomastani. En halua joutua sairaslomalle loppuunpalaneena.

Vierailija
482/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, tämä ei tietenkään koske niitä, jotka työskentelevät kesällä. Ei, ei myöskän heitä, jotka lastensuojelullisten tarpeiden takia pitävät lapset hoidossa myös kesällä. Tämä koskee heitä, jotka haluavat lomailla ilman lapsia. Tällöinhän kyse on itsekkyydestä. Lapsi EI tarvitse hoitoa, hän ei jää mistään korvaamattomasta paitsi, jos on pois kesäpäivystyksestä. Jaksaisitteko itse olla ilman taukoja alinomaa hälyssä ja metelissä? Olla KOKO ajan suuren ihmismäärän ympäröimänä. Ihmissuhdekoukerot rasittavat myös lasta ja välillä tekee hyvää vaan olla hissukseen kotona tai lomailla perheen kesken. Lapsi opettelee joka päivä elämää täysillä, se on kovaa hommaa. Kaikki tarpeellista lapsen kehitykselle, mutta jos on mahdollisuus välillä olla lomalla, se tukisi parhaiten lapsen hyvinvointia. Hoitajat tekevät parhaansa, mutta eivät he tuulimyllyjä vastaan voi taistella. Ryhmät voivat kesälläkin olla suuria, meteli on kovaa, vieraita aikuisia jne

Jos se päivähoito on kerran kohtuuttoman hirveää kidutusta lapsille, niin kyllähän se on sitä ihan yhtälailla työssäkäyvien lapsille. Lakiin vaan pakollinen heinäkuun loma kaikille alle 5 v lasten vanhemmille niin tämäkin on ratkaistu. Onnea vaan terveydenhuollon järjestämiseen.

Päiväkodissa ollaan melkoisessa hälinässä, lapsetkin tarvitsevat lomaa siitä hälinästä ja kun kuitenkin useimnmat ovat valveillaoloajastaan työpäivinä perheensä parissa vain muutaman tunnin, niin onhan se ihana kun välillä saa viettää aikaa enemmänkin siellä kotona.

Mutta ihan ymmärrettävää, että moni huomaa lastenteon rasittavuuden vasta siinä vaiheessa kun maito on jo maassa ja lapsihan siitä sitten kantaa seuraukset, kun vanhempi kaipaakin enemmän vapautta/rauhaa elämäänsä. Voi kun jokainen tutustuisi siihen lapsiperhe-elämään ihan konkreettisesti ennenkuin tekisi itse niitä lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennaltaehkäisen masennusta kirjoitti:

Sinä aikana minä teen projektejani kotona loppuun ja palaudun vähän vuorotöistäni.

En ajattele tämän olevan itsekästä, koska mulla on vain yksi 4-vuotias lapsi jolle on hauskempaa olla kavereittensa kanssa päiväkodissa kuin ylikuormittuneen äidin kanssa kotona.

4-vuotiaani herää aikaisin aamulla ja tarvitsee paljon virikettä. Hän viihtyy hyvin päiväkodissa.

Joistakin on itsekästä, kun ei tehdä sisarusta lapselle. Itse katson, että leikkikaverit päiväkodissa ajavat saman asian. On lapselle tärkeää oppia päiväkodissa kaveritaitoja.

Heinäkuussa kun olen vielä töissä, osan arkivapaistani lapseni saa olla kotona, osan on päiväkodissa koska palaudun töistä.

Ensi vuonna jos lomani sattuu heinäkuulle, sama homma eli lapsi on päiväkodissa osan lomastani. En halua joutua sairaslomalle loppuunpalaneena.

Missä isä?

Mikset ennemmin palkkaa kotiin apua tai ota perhetyötä sinne? Oppisit hoitamaan sitä kotia ilman että se kuormittaa noin.

Vierailija
484/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se lapsen isä oikein hommaa? Ilmeisesti on kuvioissa, kun puhut ettette tee lapsia enää.

Vierailija
485/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on yleensä aina lasu-sossun lähtökohta, että lapsi voisi asua vanhempansa luona. Niissäkin tilanteissa, että vanhemmalla on jaksamisen kanssa ongelmia, mutta asia voidaan hoitaa päivähoidolla, että lapsi voi asua kotona, niin siihen tähdätään. Ei ole kenenkään etu, että muutaman kesäviikon takia lapsi joutuu lopullisesti asumaan vieraaseen perheeseen ja eroon vanhemmastaan. Yrittäkää sisäistää tämä. Lasuja voi tehdä niin paljon kuin haluaa aiheesta, että lapsi on lomankin päiväkodissa, mutta se on melkolailla bumerangi-efekti, koska kyllä lasu suosittelee ennemmin sitä päivystyshoitoa lapselle kuin huostaanottoa. Fakta on ja kokemusta aiheesta.

Mutta entä se lapsen etu saada joskus olla pidempi pätkä rauhassa kodissa, jossa ei tarvitse koko aikaa olla osa isompaa ryhmää ja odottaa vuoroaan? Kesäpäivystys on lapselle yhtä kuormittavaa kuin aikuiselle uuteen työpaikkaan meneminen: vieras talo, vieraat käytännöt, yhtäkkiä ympärillä monta vierasta ihmistä, joihin pitää tutustua: opetella nimet ja rakentaa luottamus, että uskaltaa kertoa aikuiselle esim. vessahädästä kesken ulkoilun tai näyttää paha mieli, kun sattuu kipeästi.

Eikö tällaisille lapsille voisi päiväkodin sijaan taata vakituista tukiperhettä, jossa saa lomailla edes viikon-pari ja toisinaan vaikka viikonloppuisinkin?

Varhaiskasvatuslaissa päivähoitoa ei pidetä kuormittavana tekijänä, se on lapselle paras mahdollinen asia! Lapsi oppii olemaan muiden kanssa ja lapselle taataan optimaaliset kasvuolosuhteet. Varhaiskasvatusta pidetään jokaisen lapsen oikeutena, oikeastaan velvollisuutena. Koti ei koskaan eikä missään olosuhteissa korvaa päivähoitoa edes osittain, koti ei tarjoa kasvulle tukea. Rauhallinen oleskelu onnistuu päiväkodissakin eikä lapselle ole hyväksi se, että hänet säilötään kotiin piiloon maailmalta.

Otin tämän sarkasmina, olihan se sitä, olihan?

Kiroan sitä päivää, kun lastentarhanopettejat lanseerasivat sanan "varhaiskasvatus". Olen oikeasti tavannut henkilön, joka sanoo, että hänpä voi olla kotiäiti, koska hänellä on lastentarhanopettajan koulutus! (Eli ilman yliopistokoulutusta olisi vähän riskaapelia...). Ja pitääkö lakiin varhaiskasvatuksesta todellakin saada maininta siitä, että lapsi kasvaa ja kehittyy myös ihan omassa perheessä?! Että se ei enää ole ihmisille itsestään selvää.

Ei ole olemassa sellaista päivää, jolloin lastentarhanopettajat olisivat lanseeraneet sanan varhaiskasvatus. Kyllä se on lanseerattu jossain ylemmällä taholla, STM:ssa tai OPH:ssa tms.

Vierailija
486/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olette tehneet lapsen tuohon kuvioon? Isä ei ilmeisesti hoida lasta tai kotia tai projekteja ollenkaan ja äiti vuorotöissä, eikö käynyt ennen lapsentekoa mielessä, että aika raskaaksi saattaa mennä?

Lapsesi siis asuu päiväkodissa, hienoa, muutama tunti kotona, sitten nukkumaan ja taas päiväkotiin ja koet lapsesi silti rasitteeksi (sun pitää koko ajan saada palautua ilman lasta = koet oman lapsesi työmaaksi).

Vierailija
487/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, tämä ei tietenkään koske niitä, jotka työskentelevät kesällä. Ei, ei myöskän heitä, jotka lastensuojelullisten tarpeiden takia pitävät lapset hoidossa myös kesällä. Tämä koskee heitä, jotka haluavat lomailla ilman lapsia. Tällöinhän kyse on itsekkyydestä. Lapsi EI tarvitse hoitoa, hän ei jää mistään korvaamattomasta paitsi, jos on pois kesäpäivystyksestä. Jaksaisitteko itse olla ilman taukoja alinomaa hälyssä ja metelissä? Olla KOKO ajan suuren ihmismäärän ympäröimänä. Ihmissuhdekoukerot rasittavat myös lasta ja välillä tekee hyvää vaan olla hissukseen kotona tai lomailla perheen kesken. Lapsi opettelee joka päivä elämää täysillä, se on kovaa hommaa. Kaikki tarpeellista lapsen kehitykselle, mutta jos on mahdollisuus välillä olla lomalla, se tukisi parhaiten lapsen hyvinvointia. Hoitajat tekevät parhaansa, mutta eivät he tuulimyllyjä vastaan voi taistella. Ryhmät voivat kesälläkin olla suuria, meteli on kovaa, vieraita aikuisia jne

Missä ihmeen persaukinaisessa kunnassa niitä megaryhmiä riittää kesäksikin? Omani on ollut tämänkin viikon päiväkodissa. Ryhmässä näyttää olevan alle 10 lasta. Aika leppoisaa niillä siellä on. Asumme Helsingin keskustassa. 

Täällä ei ole yhtään lasta hoidossa tällä hetkellä.

Ilmeisesti kuntakohtaisia eroja sitten, meidän talossa on jokaikinen päivystys enemmän lapsia kuin normaalisti ja aikamoista kaaosta on se eläminen. Päättäjien mielestä säästäminen on kuitenkin tärkeämpää ja onhan kyse vain n. kuukaudesta. Itse en pidä päivystysaikaan missään määrin turvallisena, välttämättä lapsilla ei ole edes omia tuttuja hoitajia talossa, on iso riski että tiedonkulku katkeaa ja esim. allergiat ja lääkitykset ei tule muiden työntekijöiden tietoon, samoin lapsen luovuttaminen on iso riski, kun ei vieraat työntekijät tiedä miltä lapsen vanhemmat näyttää, eikä välttämättä tiedä tai muista, jos on joku lapsi jota ei saa esim. luovuttaa kuin tietylle henkilölle.

Vierailija
488/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KESÄLOMAaika on toukokuusta syyskuuhun. Meillä on kiertävä kesäloma, silloin kahtena vuotena peräkkäin tulee kaksi lomakautta jota päiväkodin työntekijät katsovat kiertoon. Eli syyskuu ja seuraavana kesänä toukokuu. Sitten onkin kolme hyväksyttävää lomakesää. Miten se on niin vaikeaa ymmärtää ettei jokaisella työpaikalla tai jokaisella alalla voi lomiaan päättää? Meillä ainakin lapset on pois hoidosta aina kun ollaan vapailla tai lomilla. Puoliso on pienyrittäjä joka ei lomia voi pitää kun päivän silloin toisen tällöin ja lisänä juhlapyhät ja viikonloput. Eipä aateltu kun lapsia saatiin että se jollekin on ongelma .

Se EI ole ongelma, koska lapsennehan saavat viettää lomaa. Eikä ole ongelma, jos tuotte lapsenne päiväkotiin heinäkuussa, koska olette töissä.

Vierailija
489/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehheh... Aika hurjaa kuvitella, ettei päiväkodissa tiedettäisi aika paljon perheiden asioista. Teitä näkee kuukausia päivittäin... Työvaatteet erottaa kotivaatteista. Aika monet ovat kertoneet etätöistään jne. Asenteet ns. Omaan aikaan ovat tulleet tutuiksi... Jotkut vanhemmat eivät pidä lastaan päiväkodissa hetkeäkään pidempään kuin on tarvis ja osa venyttää päiviä joka viikko.

Vanhempien jaksaminen näkyy meille ammattitaitoisille työntekijöille yleensä pitkässä juoksussa. Laiskat ja mukavuudenhaluiset ovat oma lukunsa. Lapset kertoilevat monenlaista, kun aikuisista on tullut heille läheisiä.

Meitä näkee viitenä päivänä viikossa muutaman minuutin, viedessä ja hakiessa, ja tuokin aika menee aika pitkälti lasten asioista keskusteluun. Kommenttisi kertoo, että taidat enemmänkin kuvitella kuin oikeasti kuunnella toisten kuulumisia. Päälläolevista vaatteista kuvittelet voivasi päätellä missä henkilö on koko päivänsä viettänyt (vaatteethan voi vaihtaa vaikka ihan sitä nimenomaista päiväkotireissua varten) tai kuvittelet että pieni lapsi puhuu vain ja ainoastaan totta, eikä mielikuvitus, toisten kertomiset, todellisuus ja iltasatu mene heillä koskaan sekaisin.

No jaa. Kyllä ihmisen koulutustaustankin näkee jo aika nopeasti. Onko siis korkeakoulutus takana vai onko ns hanttihommissa. Voi jutella ihan muutaman minuutin ihmisen kanssa ja tämän huomaa jo. Kuten yleissivistyksen muunkin tason.

Itse aloitukseen sen verran, että ymmärrän hyvin jos haluaa käydä ruokakaupassa ilman lasta ja hakee lapsen siksi tunnin myöhemmin tai on yksinhuoltaja ja haluaa pitää kesällä omaa lomaa hetken. Sellaisiakin Ap on kuin totaaliyksinhuoltajat. Kannattaa syyttää sitä vastuutonta vanhempaa eikä sitä, joka vie lapsensa päivystyshoitoon saadakseen lomaa.

Kahden vanhemman talouksissa tuo lienee kuitenkin harvinaisempaa, meillä ei ainakaan ole ollut tarvetta päivystyshoidolle jos toinen vanhempi lomailee. Toki uupumus voi kohdata kenet tahansa tai jokin muu sairaus, eli en lähtisi arvostelemaan tietämättä todellista tilannetta. Lapsistakin on eroa. Jos sinulla olisi vaativa monisairas tai erityislapsi, voi olla, että haluaisit välillä omaa lomaa. Kaikkien lasten kanssa lomapuuha ei ole kivaa tai helppoa.

Yllättävän yleista kahden vanhemman talouksissakin, toinen voi olla töissä ja toisella voi olla parempaa tekemistä kuin lastensa hoito, voi olla esim. remontteja, talon rakennuksia, auton rassausta tai ihan mitä tahansa muuta kiinnostavampaa ja varmasti aika moni osaa perustella, miksi juuri HÄN tarvitsee sitä omaa aikaa lomallakin.

Mitä vikaa siinä remontoinnissakin on? Lapsen etuko on asua hometalossa, kun remontointikin on näemmä nykyisin sellaisia turhaa puuhaa jonka kunnon vanhempi jättää tekemättä viettääkseen aikaa lasten kanssa?

Vierailija
490/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on sairaalloisen uupunutta porukkaa, kun joutuu vapaapäivinä ja lomilla viemään lapsensa päiväkotiin. Kannattaisi hakea apua omaan jaksamiseen, ihan vaikka lastensuojelusta ja työterveyshuollosta. Ei ole tervettä elämää tuommoinen, että on niin väsynyt, ettei omaa lastaan pysty hoitamaan.

Eihän se kivaa ole, että joutuu katsomaan totuutta silmiin. Mutta niin se vaan menee, että noin uupuneita vanhempia on olemassa. Ja siksi on erinomainen asia, että meillä on subjektiivinen päivähoito-oikeus myös kesällä. Sillä paitsi helpotetaan näiden uupuneiden vanhempien tilannetta, myös ennaltaehkäistään uupumisen syntymistä. Lisäksi se päivähoito on monesti se apu, mitä tarjotaan, kun lähdet apua hakemaan. 

Lapsen väsymisellä ei sitten ole mitään väliä?

Ikäväähän se on, mutta esim. Sen kymmenlapsisen perheen äiti ei saa lisävoimia sillä, että häneltä kielletään päivähoidon käyttö. Eikä auta, että lällättelet, että itsehän hän lapsensa on hankkinut. Monenlaiset ihmiset saavat lapsia ja sitten ne lapset ovat. Eivät kaikki ole harkittu viimeisen päälle.

Joku valopää lisääntynyt, kun tulee yllätyksenä että 10 lapsen hoitaminen voi olla aika raskas työmaa ja vieläpä aika pitkäksi aikaa 25-30 vuotta.

Ja niitä lapsia pitää jatkuvasti hoidossa sellaisetkin joilla on 1-2 lasta ja molemmat vanhemmat asuvat saman katon alla.

Vierailija
491/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette tehneet lapsen tuohon kuvioon? Isä ei ilmeisesti hoida lasta tai kotia tai projekteja ollenkaan ja äiti vuorotöissä, eikö käynyt ennen lapsentekoa mielessä, että aika raskaaksi saattaa mennä?

Lapsesi siis asuu päiväkodissa, hienoa, muutama tunti kotona, sitten nukkumaan ja taas päiväkotiin ja koet lapsesi silti rasitteeksi (sun pitää koko ajan saada palautua ilman lasta = koet oman lapsesi työmaaksi).

Olen eri, mutta myös ne ihmiset joiden elämä ei ole täydellistä tekee lapsia. Ihan hyvä niin, koska muuten me kuoltaisiin sukupuuttoon.

Vierailija
492/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehheh... Aika hurjaa kuvitella, ettei päiväkodissa tiedettäisi aika paljon perheiden asioista. Teitä näkee kuukausia päivittäin... Työvaatteet erottaa kotivaatteista. Aika monet ovat kertoneet etätöistään jne. Asenteet ns. Omaan aikaan ovat tulleet tutuiksi... Jotkut vanhemmat eivät pidä lastaan päiväkodissa hetkeäkään pidempään kuin on tarvis ja osa venyttää päiviä joka viikko.

Vanhempien jaksaminen näkyy meille ammattitaitoisille työntekijöille yleensä pitkässä juoksussa. Laiskat ja mukavuudenhaluiset ovat oma lukunsa. Lapset kertoilevat monenlaista, kun aikuisista on tullut heille läheisiä.

Meitä näkee viitenä päivänä viikossa muutaman minuutin, viedessä ja hakiessa, ja tuokin aika menee aika pitkälti lasten asioista keskusteluun. Kommenttisi kertoo, että taidat enemmänkin kuvitella kuin oikeasti kuunnella toisten kuulumisia. Päälläolevista vaatteista kuvittelet voivasi päätellä missä henkilö on koko päivänsä viettänyt (vaatteethan voi vaihtaa vaikka ihan sitä nimenomaista päiväkotireissua varten) tai kuvittelet että pieni lapsi puhuu vain ja ainoastaan totta, eikä mielikuvitus, toisten kertomiset, todellisuus ja iltasatu mene heillä koskaan sekaisin.

No jaa. Kyllä ihmisen koulutustaustankin näkee jo aika nopeasti. Onko siis korkeakoulutus takana vai onko ns hanttihommissa. Voi jutella ihan muutaman minuutin ihmisen kanssa ja tämän huomaa jo. Kuten yleissivistyksen muunkin tason.

Itse aloitukseen sen verran, että ymmärrän hyvin jos haluaa käydä ruokakaupassa ilman lasta ja hakee lapsen siksi tunnin myöhemmin tai on yksinhuoltaja ja haluaa pitää kesällä omaa lomaa hetken. Sellaisiakin Ap on kuin totaaliyksinhuoltajat. Kannattaa syyttää sitä vastuutonta vanhempaa eikä sitä, joka vie lapsensa päivystyshoitoon saadakseen lomaa.

Kahden vanhemman talouksissa tuo lienee kuitenkin harvinaisempaa, meillä ei ainakaan ole ollut tarvetta päivystyshoidolle jos toinen vanhempi lomailee. Toki uupumus voi kohdata kenet tahansa tai jokin muu sairaus, eli en lähtisi arvostelemaan tietämättä todellista tilannetta. Lapsistakin on eroa. Jos sinulla olisi vaativa monisairas tai erityislapsi, voi olla, että haluaisit välillä omaa lomaa. Kaikkien lasten kanssa lomapuuha ei ole kivaa tai helppoa.

Yllättävän yleista kahden vanhemman talouksissakin, toinen voi olla töissä ja toisella voi olla parempaa tekemistä kuin lastensa hoito, voi olla esim. remontteja, talon rakennuksia, auton rassausta tai ihan mitä tahansa muuta kiinnostavampaa ja varmasti aika moni osaa perustella, miksi juuri HÄN tarvitsee sitä omaa aikaa lomallakin.

Mitä vikaa siinä remontoinnissakin on? Lapsen etuko on asua hometalossa, kun remontointikin on näemmä nykyisin sellaisia turhaa puuhaa jonka kunnon vanhempi jättää tekemättä viettääkseen aikaa lasten kanssa?

Remontoinnin voi myös teetättää muilla, jos ei ehdi lasten ollessa kotona remontoida. Ainahan näitä selityksiä keksii vaikka mistä, mutta kuten sanoin, omat harrastukset kiinnostaa enemmän kuin omien lasten kanssa oleminen.

Oman talon remontointia ei lasketa työksi.

Vierailija
493/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta myös ne ihmiset joiden elämä ei ole täydellistä tekee lapsia. Ihan hyvä niin, koska muuten me kuoltaisiin sukupuuttoon.

Ahhahhah! Hahahhahhahhaa! Aamun paras vitsi :D Vai että ihmiskunta kuolisi sukupuuttoon jos väsyneet suomalaiset vuorontyöntekijät laiskoine puolisoineen ei pyöräyttelisi ylivilkkaita kakaroita tänne muiden hoidettavaksi.

Vierailija
494/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt, ihan oikeasti. Voisitteko kaikki arvon keskustelijat ottaa huomioon seuraavan seikan: Lapsi kesäpäivystyshoidossa voi olla jo lastensuojelun tukitoimenpide!

Monet olisivat tekemässä lasua näistä, vaikka on mahdollista, että lastensuojelu on suositellut lapsen päivähoitoa kesälläkin vanhempien jaksamisen tukemiseksi/edistämiseksi.

Ymmärtäkää tämä.

Päiväkodilla on tieto, jos lapsi on varhaiskasvatuksessa lastensuojelun tukitoimenpiteenä. Tällöin päiväkoti tekee yhteistyösuunnitelman lastensuojelun sosiaalityöntekijän kanssa, jossa sovitaan hoitopäivät myös kesäpäivystysajalle. 

Tämä ei tarkoita, että kaikilla hoitajilla on tämä tieto. Esimerkiksi meidän päiväkodissa näistä asioista tietää vain jokaisen ryhmän lastentarhaopettaja luottamuksellisena tietona, eikä muut pk-työntekijät. Näistä ei myöskään infota päivystävän päiväkodin työntekijöitä laisinkaan, vaan oma päiväkoti ilmoittaa omien lastensa hoitotarpeen sitä sen enempää avaamatta. Näin Espoossa.

Vierailija
495/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystys päiväkoti pk-seudulla, ryhmässä 25 lasta ja minimissään 12. Sisällä kuuma kuin saunassa eikä ilma kierrä, ulkosään tietää jokainen.

Ryhmässä myös lapsia joilla äiti kotona vaikkapa 2v sisaruksen kanssa ja tuodaan se 3v "nauttimaan" kokonaisiksi päiviksi. Ja vielä kehtaavat valittaa, jos jokin sukka tmv hävinnyt, siitä saa kuulla monta päivää.

Ei v*ttu 🤯

Vierailija
496/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se päivähoito on kerran kohtuuttoman hirveää kidutusta lapsille, niin kyllähän se on sitä ihan yhtälailla työssäkäyvien lapsille. Lakiin vaan pakollinen heinäkuun loma kaikille alle 5 v lasten vanhemmille niin tämäkin on ratkaistu. Onnea vaan terveydenhuollon järjestämiseen.

Päiväkodissa ollaan melkoisessa hälinässä, lapsetkin tarvitsevat lomaa siitä hälinästä ja kun kuitenkin useimnmat ovat valveillaoloajastaan työpäivinä perheensä parissa vain muutaman tunnin, niin onhan se ihana kun välillä saa viettää aikaa enemmänkin siellä kotona.

Mutta ihan ymmärrettävää, että moni huomaa lastenteon rasittavuuden vasta siinä vaiheessa kun maito on jo maassa ja lapsihan siitä sitten kantaa seuraukset, kun vanhempi kaipaakin enemmän vapautta/rauhaa elämäänsä. Voi kun jokainen tutustuisi siihen lapsiperhe-elämään ihan konkreettisesti ennenkuin tekisi itse niitä lapsia.

Joo, ymmärsin että päiväkoti on sinusta kauhea paikka. Mutta miksi täällä sitten jankataan ettei tämä koske työssäkäyviä vanhempia? Ihan yhtä kamalaa se päivähoito on kuule heidänkin lapsilleen. Joko se päivähoito on niin hirveää että pitää jättää lapset tekemättä ellei ole varaa jäädä kotiäidiksi/-isäksi kouluikään asti - tai sitten se ei ole. Nyt sen hirveys tuntuu vaihtelevan sen mukaan miksi se lapsi on hoidossa. Tämä kertoo sen, ettei kyse ole lopulta siitä lapsen parhaasta, vaan motivaatio on vaan syyllistää ja haukkua "väärästä syystä" lapsensa päivähoitoon tuovia vanhempia.

Vierailija
497/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Remontoinnin voi myös teetättää muilla, jos ei ehdi lasten ollessa kotona remontoida. Ainahan näitä selityksiä keksii vaikka mistä, mutta kuten sanoin, omat harrastukset kiinnostaa enemmän kuin omien lasten kanssa oleminen.

No voihan sitä miettiä onko parempi että lapsi on ehkä yhden kesän päivystyspäiväkodissa kun vanhemmat remppaa vai seuraavat 3 kesää siellä kun vanhemmat joutuvat tekemään ylitöitä ja olla pitämättä lomia että saavat kovan remppalainan maksettua pois kun joutuivat maksamaan ulkopuolisille työntekijöille.

Vierailija
498/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on yleensä aina lasu-sossun lähtökohta, että lapsi voisi asua vanhempansa luona. Niissäkin tilanteissa, että vanhemmalla on jaksamisen kanssa ongelmia, mutta asia voidaan hoitaa päivähoidolla, että lapsi voi asua kotona, niin siihen tähdätään. Ei ole kenenkään etu, että muutaman kesäviikon takia lapsi joutuu lopullisesti asumaan vieraaseen perheeseen ja eroon vanhemmastaan. Yrittäkää sisäistää tämä. Lasuja voi tehdä niin paljon kuin haluaa aiheesta, että lapsi on lomankin päiväkodissa, mutta se on melkolailla bumerangi-efekti, koska kyllä lasu suosittelee ennemmin sitä päivystyshoitoa lapselle kuin huostaanottoa. Fakta on ja kokemusta aiheesta.

Mutta entä se lapsen etu saada joskus olla pidempi pätkä rauhassa kodissa, jossa ei tarvitse koko aikaa olla osa isompaa ryhmää ja odottaa vuoroaan? Kesäpäivystys on lapselle yhtä kuormittavaa kuin aikuiselle uuteen työpaikkaan meneminen: vieras talo, vieraat käytännöt, yhtäkkiä ympärillä monta vierasta ihmistä, joihin pitää tutustua: opetella nimet ja rakentaa luottamus, että uskaltaa kertoa aikuiselle esim. vessahädästä kesken ulkoilun tai näyttää paha mieli, kun sattuu kipeästi.

Eikö tällaisille lapsille voisi päiväkodin sijaan taata vakituista tukiperhettä, jossa saa lomailla edes viikon-pari ja toisinaan vaikka viikonloppuisinkin?

Varhaiskasvatuslaissa päivähoitoa ei pidetä kuormittavana tekijänä, se on lapselle paras mahdollinen asia! Lapsi oppii olemaan muiden kanssa ja lapselle taataan optimaaliset kasvuolosuhteet. Varhaiskasvatusta pidetään jokaisen lapsen oikeutena, oikeastaan velvollisuutena. Koti ei koskaan eikä missään olosuhteissa korvaa päivähoitoa edes osittain, koti ei tarjoa kasvulle tukea. Rauhallinen oleskelu onnistuu päiväkodissakin eikä lapselle ole hyväksi se, että hänet säilötään kotiin piiloon maailmalta.

Otin tämän sarkasmina, olihan se sitä, olihan?

Kiroan sitä päivää, kun lastentarhanopettejat lanseerasivat sanan "varhaiskasvatus". Olen oikeasti tavannut henkilön, joka sanoo, että hänpä voi olla kotiäiti, koska hänellä on lastentarhanopettajan koulutus! (Eli ilman yliopistokoulutusta olisi vähän riskaapelia...). Ja pitääkö lakiin varhaiskasvatuksesta todellakin saada maininta siitä, että lapsi kasvaa ja kehittyy myös ihan omassa perheessä?! Että se ei enää ole ihmisille itsestään selvää.

Ei ole olemassa sellaista päivää, jolloin lastentarhanopettajat olisivat lanseeraneet sanan varhaiskasvatus. Kyllä se on lanseerattu jossain ylemmällä taholla, STM:ssa tai OPH:ssa tms.

Kyllä se sana on ihan lastentarhanopettajien koulutuksesta peräisin. Lastentarhaopettajille tuli hyvä sauma saada näkyvyyttä työlleen samalla kun Suomessa mentiin yhä puuttuvampaan vasemmistolaiseen perhepolitiikkaan ja tuolla varhaiskasvatustermillä saatiin kansa uskomaan siihen, että  lapselle olisi parempi olla "kasvatettavana" erillään perheestään ja että "varhaiskasvatus" tuo lapsen elämään jotain sellaista, jota kotona ei voi saada. Tämä sopii  "tarvitsen omaa aikaa"-vanhemmille oikein hyvin. He voivat aina vedota subjektiivisen päivähoidon oikeuteensa. Välillä yrittää joku tarhan täti herättää myötätuntoa väsyneiden lasten puolesta. Mutta aika nopeasti lynkataan täällä palstalla. Lapselle pitäisi kirjata lakiin oikeus omaan perheeseensä, mutta vasemmistopolitiikassa yhteiskunta on aina parempi kasvattaja, kuin lapsen vanhemmat. Kotona lapselle saatetaan opettaa haitallisia ajatuksia, jotka ovat ristiriidassa ajan ideologian kanssa.

Vierailija
499/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työksi, mutta se on pakko tehdä. Ei se jeesus sentään mikään vapaaehtoinen harrastus ole. Ja kaikilla ei ole kymppitonneja laittaa siihen että ulkopuoliset tekee. Mutta ei ole pakko ymmärtää, ei kuulosta siltä että edes haluaisit muuta kuin räksyttää.

Vierailija
500/729 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hienoa jos kaikille voitaisiin taata laadukasta varhaiskasvatusta 8-10 h / pvä ja ympäri vuoden. Mutta näinhän asia ei ole. Ei ole rahaa, resursseja, tiloja, hoitajia, opettajia. Sen vuoksi sudjektiivista päivähoitoa tulisi rajata.

4h/pvä virikehoitoa alle 6-vuotiaalle lapselle on hyvä ja sopiva määrä. Jos perheessä ongelmia niin ne tapaukset katsottava erikseen. Päiväkodit pitäisi pitää auki ympäri vuoden, ei mitään kesä ja joulupäivystyksiä missä lapsia raijataan vieraisiin taloihin. Loma-aikoina virikelapsia tai lomailevien vanhempien lapsia ei vaan yksinkertaisesti pitäisi ottaa hoitoon, jotta voidaan taata hyvä hoito niille joille se on pakollista ja samalla mahdollistaa suurimman osan henkilökunnasta lomailu loma-aikoina; jolloin se vaikuttaa mahdollisimman vähän muun vuoden toimintaan ja suurimman osan lapsista arkeen. Loma-aikoina joka ryhmässä voisi olla esim. 1-2 oman talon aikuista ja lisäksi kesäsijaisia tulisi käyttää niinkuin muillakin työpaikoilla tehdään.

T. Lastenhoitaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan