Kesäpäivystyspäiväkodissa lapsia joilla vanhempi kotona
Ja ei, kyse ei ole sosiaalisista, psyykkisistä tms ongelmista perheessä vaan lapsi tuodaan ihan muuten vain päivystys aikana hoitoon ja vieläpä normaalipituisiksi päiviksi.
Tämä on sellainen asia jota en ikikuunapäivänä ymmärrä enkä tule ymmärtämäänkään, äärimmäisen surullista katsoa sen lapsen "tuskaa" ja oireilua aamuisin ja päivän mittaan siitä, kuinka hänet tuodaan hoitoon, vieraaseen paikkaan ja osin/kokonaan vieraiden aikuisten ja kavereiden joukkoon, kun hän tietää että vanhempi on kotona joko lomalla tai pienemmän sisaruksen kanssa.
Järki hoi älä jätä, kun äly jo loppui.
Mutta ehkä tämä saunamainen kuumuus, vieras ympäristö ja vieraat aikuiset on sitten kys vanhempien mielestä sitä mitä se oma lapsi tarvitsee.
Kommentit (729)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyö on ok, mutta aika erikoista, jos lapsi ei voi olla päiväkodista lomalla kesällä vaikkapa neljä viikkoa, jouluna viikon, hiihtolomalla viikon ja vanhempien pitäessä lomista osan eri aikoina, enemmänkin. Jos vaihtaa työpaikkaa, lomia ei ole niin paljoa.
Olen pahoillani, mutta emme voi laittaa vanhusten palveluasumisyksikköä kiinni vain siksi, että lapset saisivat lomaa. Emme myöskään voi kaikki vaihtaa työpaikkaa, koska sitten jäisi vanhukset oman onnensa nojaan. Loma-aikoja meillä ei itse päätetä, vaan ne määrätään.
Kyllä ne loma-ajat pitää silti olla eli lapsesi ei jää ilman kesälomaa.
Mikään laki ei määrää, että loma pitää olla juuri kesällä. Lisäksi jos on määräaikainen pätkätyöntekijä, ei mitään lomia edes kerry.
Laki nimenomaan määrää, että valtaosan lomasta pitää sijoittua kesälomakaudelle 1.5.-30.9. ja määräaikaisella kertyvät lomat siinä missä vakituisellakin.
Pätkätyöntekijälle mitään ehdi kertyä. Miten pihalla te olette?
Katsopa lomakertymä palkkakuitistasi. Pätkätyöläisellekin kertyy vuosilomaa ja ne maksetaan rahana, jos ei pysty pitämään vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö on ok, mutta aika erikoista, jos lapsi ei voi olla päiväkodista lomalla kesällä vaikkapa neljä viikkoa, jouluna viikon, hiihtolomalla viikon ja vanhempien pitäessä lomista osan eri aikoina, enemmänkin. Jos vaihtaa työpaikkaa, lomia ei ole niin paljoa.
Miksi vanhemmat pitäisivät lomiaan eri aikaan? Meillä ainakin halutaan reissata perheenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän moni hermostui kun tajusi et pk:ssa ei ollakaan ihan tietämättömiä kodin asioista😂
Kyllähän jo viisivuotias osaa aika hyvin kertoa meneekö vanhemmat töihin vai tekevätkö töitä kotona.
Meillä on periaate et kaksi viikkoa pitäisi olla lapsella lomaa kesällä
Ja voin kertoa et on kyllä tiettyjen vanhempien hankala sitä toteuttaa vuodesta toiseen.Ja taas yksi tantta, joka kuvittelee että hän tietää kaiken 😂😂
5-vuotias ei mitenkään tiedä, mitä äiti ja isä tekevät sinä aikana, kun hän on päiväkodissa. Etkä tiedä sinäkään. Eikä se edes kuulu sinulle. Sinä saat palkkaa siitä, että hoidat niitä lapsia. Se palkka juoksee, vaikka isä ja äiti n'ussisivat kiimaisesti koko lapsen hoitoajan. Se taitaakin olla sinun ongelmasi. Et ole saanut kunnon kyytejä niin nyt kiristää, kun osalla on siihen mahdollisuus.
Ketähän tässä kiristää??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, mutta emme voi laittaa vanhusten palveluasumisyksikköä kiinni vain siksi, että lapset saisivat lomaa. Emme myöskään voi kaikki vaihtaa työpaikkaa, koska sitten jäisi vanhukset oman onnensa nojaan. Loma-aikoja meillä ei itse päätetä, vaan ne määrätään.
Mikään laki ei määrää, että loma pitää olla juuri kesällä. Lisäksi jos on määräaikainen pätkätyöntekijä, ei mitään lomia edes kerry.
Laki nimenomaan määrää, että valtaosan lomasta pitää sijoittua kesälomakaudelle 1.5.-30.9. ja määräaikaisella kertyvät lomat siinä missä vakituisellakin.
Katsopa lomakertymä palkkakuitistasi. Pätkätyöläisellekin kertyy vuosilomaa ja ne maksetaan rahana, jos ei pysty pitämään vapaana.
Ja sillä rahallako ostan lapselle kesäloman? Sen loman, jota itse en voi pitää vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pässi! Ei se ole mitään lomaa, jos se maksetaan rahana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei kerry lomaa. Niinhän minä juuri sanoin. Ne eurot pankkitilillä ei muutu lomaksi mitenkään päin.
Kun näitä kommentteja lukee, niin tulin siihen tulokseen, että olette oikeassa: teillä on subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen, huom. teillä vanhemmilla (näytätte ymmärtäneen sen niin). Ei lapsella, sillä ei ole oikeuksia, edes lomaan.
Lapsille on oikeasti parempi olla päiväkodissa vaikka koko kesän. Siellä sentään pidetään huolta. Mitä niitä siihen kotiin jalkoihin pyörimään ja häiritsemään kesälomalla, penteleen pennut.
Ei näin urpoja vanhempia voi olla!
Eipä sitä joka työpaikassa vaan päätetä mihin aikaan lomat on. Lisäksi lomaa ei kesäkaudella välttämättä ole paria viikkoa enempää, opiskelijalla ei sitäkään jos saa kesätöitä tai pätkätöitä tekevällä, jonka on vaan otettava ne keikat mitä saa. Itsekin tein jossain vaiheessa töitä 0-sopimuksella, pakko oli ilmoittaa lapselle täydet hoitoajat kun ei tiennyt etukäteen milloin on töitä ja kuinka paljon. Todella p*rseestä semmoinen, onneksi nykyään on arkipäivätoimistotyö josta saa lomaa kuin haluaa. Mutta tajuan sentään paremmin kuin hyvin, ettei kaikki ole yhtä onnekkaita.
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä kommentteja lukee, niin tulin siihen tulokseen, että olette oikeassa: teillä on subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen, huom. teillä vanhemmilla (näytätte ymmärtäneen sen niin). Ei lapsella, sillä ei ole oikeuksia, edes lomaan.
Lapsille on oikeasti parempi olla päiväkodissa vaikka koko kesän. Siellä sentään pidetään huolta. Mitä niitä siihen kotiin jalkoihin pyörimään ja häiritsemään kesälomalla, penteleen pennut.
Ei näin urpoja vanhempia voi olla!
No ei siellä päikyssä vanhempia kasvateta, joten halusit tai et se päivähoito-oikeus on nimenomaan lapsella. Jos et muuten usko, voit lukea lakikirjasta. Sen sijaan oikeutta lomaan ei ole läheskään aina edes aikuisilla. Tervetuloa esimerkiksi yksityisyrittäjien maailmaan katselemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta 😱, luulisi, että olisi jokin laki tai pykälä joka estäisi moisen?! Mutta eipä se mitään uutta ole ettei kaikki vanhemmat ole kykeneviä ajattelemaan lapsensa parasta.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus on kirjattu lakiin. Tarkoittaa sitä, että kaikilla lapsilla on oikeus päivähoitoon. Ap tuskin tietää koko totuutta näiden lasten perheistä, joten se voi hyvinkin olla lapsen parhaaksi, että ovat päivähoidossa.
Jos noin olisi, olisi parasta huostaanottaa lapset. Oletpa typerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäloman ajankohta tulee olla touko-syyskuun välillä, sanoo laki. Lisäksi työehtosopimuksissa on omat määräykset. Määräaikaisille kertyy myös lomaa.
Mutta sen loman saa myös pitää muuna aikaan vuodessa niin halutessaan. Itse esim. en pidä juurikaan kesälomaa, koska säästelen pitkää lomaa ensi talveen, jolloin tästä maasta toivottavasti pääsee jo matkailemaan muualle. Ei olla isovanhempia nähty kohta pariin vuoteen, kun asuvat toisella mantereella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta 😱, luulisi, että olisi jokin laki tai pykälä joka estäisi moisen?! Mutta eipä se mitään uutta ole ettei kaikki vanhemmat ole kykeneviä ajattelemaan lapsensa parasta.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus on kirjattu lakiin. Tarkoittaa sitä, että kaikilla lapsilla on oikeus päivähoitoon. Ap tuskin tietää koko totuutta näiden lasten perheistä, joten se voi hyvinkin olla lapsen parhaaksi, että ovat päivähoidossa.
Joo, parempihan se on repiä lapsi kotoaan pysyvästi ventovieraaseen paikkaan kuin antaa hänen asua kotonaan ja käydä päivät tutussa päiväkodissa. Te, jotka ehdottelette huostaanottoa tuosta vaan olette kyllä harvinaisen ulapalla siitä, mitä se huostaanotto oikeasti tarkoittaa. Se ei ole mikään autonvaihtoon verrattava kepeä tapaus, jossa tavara (=lapsi) vaan vaihtaa omistajaa ja kaikki jatkuu kivasti. Pahimmillaan huostaanotettu lapsi joutuu laitoskierteeseen, jossa häntä pompotellaan paikasta toiseen eikä ketään kiinnosta. Ääriesimerkkinä kodin ulkopuolelle sijoituksen seurauksista eräskin Koskelan tapaus. Ei nähty, ei kiinnostanut.
Eikö edes mahdollisuus laitoslapsiin saa suomalaisia lisääntymään. Se on jo uusavuttomuutta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäloman ajankohta tulee olla touko-syyskuun välillä, sanoo laki. Lisäksi työehtosopimuksissa on omat määräykset. Määräaikaisille kertyy myös lomaa.
Mutta sen loman saa myös pitää muuna aikaan vuodessa niin halutessaan. Itse esim. en pidä juurikaan kesälomaa, koska säästelen pitkää lomaa ensi talveen, jolloin tästä maasta toivottavasti pääsee jo matkailemaan muualle. Ei olla isovanhempia nähty kohta pariin vuoteen, kun asuvat toisella mantereella.
Mutta eihän semmoinen päikyn tädeille sovi, lasten tarvitsee saada lomaa _kesällä_, ettei tule paheksunta. Talvella vietettyä lomaa ei lasketa. Kesäpäivystyksessä olevat lapset näet haittaavat päikkytätien omia lomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet typerä. Et edes tiedä, mitä huostaanotto tarkoittaa etkä varsinkaan mitä se maksaa ja miten vaikea prosessi se kaikkinensa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on valinnastasi. Voisit pitää kesäloman jos haluaisit.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä joka työpaikassa vaan päätetä mihin aikaan lomat on. Lisäksi lomaa ei kesäkaudella välttämättä ole paria viikkoa enempää, opiskelijalla ei sitäkään jos saa kesätöitä tai pätkätöitä tekevällä, jonka on vaan otettava ne keikat mitä saa. Itsekin tein jossain vaiheessa töitä 0-sopimuksella, pakko oli ilmoittaa lapselle täydet hoitoajat kun ei tiennyt etukäteen milloin on töitä ja kuinka paljon. Todella p*rseestä semmoinen, onneksi nykyään on arkipäivätoimistotyö josta saa lomaa kuin haluaa. Mutta tajuan sentään paremmin kuin hyvin, ettei kaikki ole yhtä onnekkaita.
Kesälomaa pitää antaa 24 päivää, jos lomaa on kertynyt.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin oli sääntö, että vanhemmat tulevat suoraan töistä hakemaan lapset päiväkodista. Kauppareissu oli kielletty. Sama koskee edelleen työmatkan tapaturmavakuutusta. Kaupan ovesta astumisen jälkeen alkaa omavastuu eli työnantajan vakuutus ei ole voimassa. Yhteiskunnan palveluja ei ole tarkoitettu väärinkäytettäviksi.
Itse asiassa työnantajan tapaturmavakuutus työmatkaa varten kattaa sellaisen kotimatkan, joka on päivittäin säännönmukainen. Tämä kävi ilmi, kun työkaveri haki lapsen päiväkodista ja ajoi kolarin pk:n ja kodin välillä. Työnantaja oli luulossa, että vakuutus katkeaa pk:n ovelle, mutta kun työkaveri pystyi näyttämään toteen, että lapsen hakeminen päiväkodista on jokapäiväinen osa työmatkaa, vakuutus korvasi kolarin.
Vähän ohiksena, mutta miten joidenkin on vaikea käsittää, että lomaa ei ole, jos sitä ei kerry? Jos koulu loppuu 31.5 ja kesätyöt tai vaikka vakityötkin alkaa 1.6. lomaa ei ole. Jos vaihtaa työpaikkaa ja aloittaa uudessa työssä 1.5, lomaa ei kerry ellei sitä saa uusiin ehtoihin neuvoteltua, vaikka ei olisi ollut päivääkään työttömänä, edellisestä työpaikasta on ehkä lomat pidetty ennen sitä, mutta silloin ei ole ollut kesä.
Itse oli jo 1998 tilanteessa, ettei virallista kesälomaa ollut. Työ oli vuoden määräaikaisuus ja sitä ennen olin ollut koulutuksessa. Miehellä oli kyllä kesäloma, joten lapset saivat kesäloman, mutta ihan näin esimerkkinä. Itse sain pidettyä lomapäiviä ihan työnantajan ehdotuksesta, koska esikoinen aloitti koulun ja sieltä suunnasta kysyttiin, että haluanko pitää kertyneitä lomapäiviä siinä yhteydessä. Sain ja pidin. Mutta on tilanteita, ettei kesälomaa kerry.
Boomereita haukutaan, etteivät ymmärrä nykypäivää. Ovatko kaikki nämä, jotka jankuttavat että kesälomaa pitää antaa jos kertyy, kaikki boomereita, jotka eivät tajua ollenkaan, mitä pätkätyö terminä on? Minä tajuan, että se voi olla viikko siellä kuukausi täällä ja työnantaja voi vaihtua moneenkin kertaan. Pätkätyöläiset ovat tyypillisesti vuokrafirman kirjoilla, tekevät sijaisuuksia ja voivat olla eri vuokrafirmojen kirjoilla. Työnantaja ei ole velvolllinen antamaan lomaa muualla kertyineistä työsuhteista.
Mutta ei, minäkään en ymmärrä, että jos itsellä on töistä lomaa, miksi lapsi pitäisi pitää päiväkodissa. Koristeeksiko nämä ihmiset on lapsen hankkineet, jos eivät lapsen kanssa halua koskaan olla? Itse olin pätkätyöläinen lasten ollessa pieniä ja välillä pidin tietoisesti palkattomia jaksoja - en nostanut korvaustaakaan - kesäaikana, vuosi 1998 oli poikkeus.
Minnehän ne lomat kertyvät? Olisi kiva ottaa käyttöönkin joskus.
t. määräaikaisia pätkiä eri paikoissa tekevä