Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se niin että ennakkoperintö ei kannata, vaan ainoastaan lahjoitetaan rahaa 3v välein se alle 5000€

Vierailija
08.07.2021 |

Mun vanhemmat voi siis lahjoittaa meidän 5 henkiselle perheelle vajaa 25 000€ 3v välein.
Entäs mökki, miten sen kanssa tulisi toimia? Arvo 175 000 euroa.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossakin asioissa käynnyt onni... kirjoitti:

Lakien mukaan, jos kulkee niin kyllähän melko paljon pystyy rahaa/elatusapua antamaan. Meidänkin perheelle tulee 800 e joka kuukausi tilille. Kolme henkinen perhe ja kaksi lahjoittajaa. Toinen auto vanhempieni nimissä. Lasten lapselleen ostaa pyörät, puhelimet jne. Minun usean tuhannen sairaala laskut maksoi, kun jouduin olemaan sairaalassa 2 kk. ( katto on mutta vuodepaikasta joutuu maksamaan) lääkkeitä maksettu jne. Itse olen sairastellut vakavasti muutaman vuoden sisällä, joten apu tulee tarpeeseen. Vanhempani auttavat, koska voivat. Pyydetty ei olla, koska en kehtaisi. Tällä avulla ollaan pystytty elämään ilman tukia ja asumaan omistusasunnossa. ( josta vielä velkaa) Tilanne olisi aivan toinen, jos olisin pysynyt terveenä niin rahaa emme tarvitsisi. Tai jos vanhemmillani ei olisi mahdollisuutta auttaa. Olen hyvin onnekas tässä suhteessa ja kiitollinen vanhemmilleni. Miulummin kuitenkin olisin pysynyt terveenä, enkä ollut pitkillä sairauslomilla, sekä työttömänä.

Laskujen maksattimen toisella olisi erittäin järkevää, jos jollain on tähän mahdollisuus. Rahaa voi lahjoittaa lakien mukaan. Pikku hiljaa voi esim. Mökkiä jne. siirtää eteenpäin jos ei rahaa anna lahjaksi.

Kiinteistöä ei voi lahjoittaa paloissa verovapaasti.

Aiemmat omistajat voivat jättää hallinta-oikeuden esim. metsän tuottoon (kasvuun). Lisäksi voivat toimia "talkkareina" asuttamassaan rakennuksessa. Nämä ovat sopimusasioita. Hallintaoikeuset voivat tosin heikentää lainansaantimahdollisuuksia. Hallintaoikeuden pidättämknen vähentää veroa samoin, kuin vaikkapa metsänsuojelu.

Vierailija
42/56 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa, te voisitte tehdä minusta varakkaan, jos vaikkapa miljoona ihmistä lahjoittaisi minulle kukin yhden euron, ei enempää. Eikö olisi hienoa? Olisin sitten miljonääri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteisenä voi lahjoitella vaikka kuinka isoja summia. Juuri se on yksi niin paljon parjatun käteisen rahan hyvistä puolista. Sitä paitsi en muutenkaan ymmärrä sitä, että rahoista, joista on jo kerran maksettu verot, pitäisi vielä uudestaan maksaa veroa edes lahjoitusten muodossa.

Voi ja ei voi. Jos käyt nostamassa usein isoja summia käteistä niin pankki haluaa nähdä kuitteja minne rahat ovat menneet.

Lotonnut olen kovasti, ja hedelmäpelejä tykkään pelailla päivittäin?

Vierailija
44/56 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ollut kuitenkin että ALLE 5000€ saa lahjoittaa 3v välein? Eli 4999€ per 3 v?

Vierailija
45/56 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.minilex.fi/a/kiinteist%C3%B6n-lahjoitus-osissa

Tosiaan kiinteistöjä ei voi lahjoittaa pienemmissä osissa.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000007302955.html

Mökkejä kannattaa näköjään lahjoittaa ainakin yllä mainitun jutun perusteella.

Parhaiten asiat selviäisi, jos selvittäisi asiat esim. vanhempien kanssa joilta perintöä on saamassa. Itsellä on ainakin todella korkea kynnys ottaa asia puheeksi, jos vanhempani ei tätä tee. Rahat ja omaisuus on heidän eikä se minulle mitenkään kuulu, mutta jos veroseuraamuksia miettii asia kannattaisi selvittää..

Vierailija
46/56 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lottovoittaja Uuno KKK Turhapuro: - Jos ei saa menemään 100 000 markkaa päivässä, ei elämä yksinkertaisesti voi olla kivaa.

Vierailija
47/56 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No me ostettiin mieheni kanssa minun vanhemmiltani mökki ja maksetaan sitä ns. osissa pois. Lyhennys näkyy tilillä mutta vanhempani maksavat meille käteisenä saman summan takaisin.

Ilmoitin sinun osoitteesi poliisille ja verottajalle.

Vierailija
48/56 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten asiat selviäisi, jos selvittäisi asiat esim. vanhempien kanssa joilta perintöä on saamassa. Itsellä on ainakin todella korkea kynnys ottaa asia puheeksi, jos vanhempani ei tätä tee. Rahat ja omaisuus on heidän eikä se minulle mitenkään kuulu, mutta jos veroseuraamuksia miettii asia kannattaisi selvittää..

Kannattaa opetella sisäistämään lukemansa. Antamassasi linkissä ei sanota kiinteistön lahjottamisen osissa olevan mahdotonta. Siihen sisältyy kuitenkin tiettyjä edellytyksiä. Käytännössä se tuskin on kannattavaa muuten kuin harvinaisissa poikkeustapauksissa.

Vierailija
49/56 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen muusta (perittävästä) omaisuudesta, mökki kannattaa joko lahjoittaa tai jättää ennakkoperintönä. Hintaa voi aliarvostaa kait noin 85% käyvästä hinnasta. Jättämällä hallintaoikeus hintaa voi pienentää entisestään. Lisäksi tosiaan tuo laskujen maksu on hyvä tapa lahjoittaa rahaa, mökin mukana tulee ehkä tie-vesi-jäte-sähkölaskuja.

Jotkut tekee myös niin, että tekevät kiinteistökaupan ja sille korottoman maksusuunnitelman, esim. 500e/kk. Tekemiään maksuja voi sitten nostaa vanhempansa tililtä pankkikortilla ja käyttää esim. lounasruokailuun (10e*20pvä =200e/kk), ruokakauppaan (300e? /kk) ja muihin arjen kuluihin.

Pankkihan ei tiedä, kuka sitä korttia ja pinkoodia käyttää, jos automaatilta nostaa. Eikä tuollaiset pienet summat kiinnosta pankkia tai verottajaa. Oikeinhan se ei tietenkään ole.

Ja lisäksi, vanhempi voi antaa velkaa anteeksi sen 4999e/5v.

Vierailija
50/56 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat haluavat rahaa lahjoittaa niin anna laskuja maksettaviksi. Laskut saa maksaa kuka tahansa.

Tosi fiksu ilmaisu.Toden totta laskut saa maksaa kuka tahansa ja käteistä rahaa voi antaa viikotain.kenelekään ei kuulu mihin rahani laitan.Niistä on kerran jo verot maksettu,minä itse!

Vierailija
51/56 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhlatkaa kaikki pois ajoissa, niin ei tarvi murehtia tällaisia jutskia!

Vierailija
52/56 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opetella sisäistämään lukemansa. Antamassasi linkissä ei sanota kiinteistön lahjottamisen osissa olevan mahdotonta. Siihen sisältyy kuitenkin tiettyjä edellytyksiä. Käytännössä se tuskin on kannattavaa muuten kuin harvinaisissa poikkeustapauksissa.

Ehkä kirjallinen ulosanti oli heikkoa... Olisi pitänyt tarkentaa, että kiinteistöä ei voi lahjoittaa tiyttyä euromäärää ( 4999€)

Muu lahjoitus tietysti onnistuu niin kuin mainitsit tietyin edellytyksin... Jutustahan se käy ilmi

Vierailija
53/56 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistön ongelma on, että jokainen erikseen lahjoitettu nurkka pitää lainhuudattaa tai piti ainakin joskus.

Vierailija
54/56 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No me ostettiin mieheni kanssa minun vanhemmiltani mökki ja maksetaan sitä ns. osissa pois. Lyhennys näkyy tilillä mutta vanhempani maksavat meille käteisenä saman summan takaisin.

Ilmoitin sinun osoitteesi poliisille ja verottajalle.

Ohis: Mistähän poimit osoitteen poliisille ja verottajalle? 

Vierailija
55/56 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se verovapaan lahjan määrä ole välttämättä mikään juttu. Perintövero on joka tapauksessa progressiivinen vero. Kannattavaa verosuunnittelua voi olla lahjoittaminen pitemmän ajan kuluessa myös lahjaveroraja ylittäen.

Vierailija
56/56 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteistä tiskiin vaan, niin johan homma pelittää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi