Psykologia & logopedia 2022
Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️
Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.
Kommentit (3036)
Nyt löytyi hyvä varavaihtoehto niille, joita kiinnosta aiheina tekniikka, luonnontieteet ja psykologia ja ei haittaa, vaikka koulutus ei anna pätevyyttä toimia psykologin työssä:
Teknillinen psykologia Aalto yliopistosta
https://www.aalto.fi/fi/uutiset/ainutlaatuinen-teknillisen-psykologian-…
Vierailija kirjoitti:
Nyt löytyi hyvä varavaihtoehto niille, joita kiinnosta aiheina tekniikka, luonnontieteet ja psykologia ja ei haittaa, vaikka koulutus ei anna pätevyyttä toimia psykologin työssä:
Osaisiko joku kertoa, miten eri yliopistot suhtautuvat opiskelijaan, joka on jo maisteri?
Viime vuoden psykaketjussa oli muistaakseni keskustelua siitä, että yliopistot suhtautuvat keskenään eri tavoin opiskelijaan, joka on jo maisteri joltakin alalta. Muistelen, että eri yliopistojen kohdalla oli eroa sen osalta, antavatko loikata maisterivaiheeseen psykan perus- ja aineopintojen jälkeen vaiko eivät/vaativatko jotakin täydentäviä opintoja jne.
Jos joku on näitä jo selvittänyt, olisi kiva, jos voisi kertoa - jos eroja on, mulla ainakin vaikuttaa siihen, mihin järjestykseen haluan eri opistot yhteishaussa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku kertoa, miten eri yliopistot suhtautuvat opiskelijaan, joka on jo maisteri?
Viime vuoden psykaketjussa oli muistaakseni keskustelua siitä, että yliopistot suhtautuvat keskenään eri tavoin opiskelijaan, joka on jo maisteri joltakin alalta. Muistelen, että eri yliopistojen kohdalla oli eroa sen osalta, antavatko loikata maisterivaiheeseen psykan perus- ja aineopintojen jälkeen vaiko eivät/vaativatko jotakin täydentäviä opintoja jne.
Jos joku on näitä jo selvittänyt, olisi kiva, jos voisi kertoa - jos eroja on, mulla ainakin vaikuttaa siihen, mihin järjestykseen haluan eri opistot yhteishaussa laittaa.
Ykkössivulla on tuosta, käy katsomassa!
Vierailija kirjoitti:
Tää mun korvaan kuulostaa kivalta, onkohan tonne miten vaikea päästä? Eka vuosi niin ei ole aikaisempia tilastoja missään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää mun korvaan kuulostaa kivalta, onkohan tonne miten vaikea päästä? Eka vuosi niin ei ole aikaisempia tilastoja missään...
Jyväskylässä alkoi tänä syksynä DI-koulutus ja myös sitä mainostettiin, että voi yhdistää käyttäytymistieteisiin (Jyväskylässä on Suomen vanhin kasvatustieteellinen) ja psykologiaan.
Jyväskylässä on myös kognitiotieteen maisteriohjelma, jossa yhdistetään tekniikkaa ja psykologiaa. Ennen sitä oli kandista asti Helsingissä, ehkä jossain vaiheessa taas palailee.
Paljon kiinnostavia vaihtoehtoja!
Vierailija kirjoitti:
Hei ihana kun kysyit tätä, tää on nimittäin mietityttäny muakin, enkä ollu tajunnu, että tuolla alotussivulla on noin kattavasti infoa! <3 Eli siis vissiin Jyväskylässä, Joensuussa ja Turussa pääsee nopeiten loikkaamaan maisterivaiheeseen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ihana kun kysyit tätä, tää on nimittäin mietityttäny muakin, enkä ollu tajunnu, että tuolla alotussivulla on noin kattavasti infoa! <3 Eli siis vissiin Jyväskylässä, Joensuussa ja Turussa pääsee nopeiten loikkaamaan maisterivaiheeseen. :)
Ite opiskelen Joensuussa ja meillä voi kyllä todella joustavasti aloittaa maisteriopinnot, vaikka ei olisi kaikkia kandin pakollisia tehnyt. Esim. minulla on yksi sivuaine kandista vielä kesken ja aloitin silti tänä syksynä gradun. Valmistun kandiksi varmaan loppu vuodesta. Eli tosi joustava siirtymä on.
Suositelkaapa jotain kivoja psykalle hakijoiden tilejä? :)
Olen hakemassa pääsykokeen kautta keväällä -22 Helsinkiin. Suurin osa aloituspaikoista menee todistusvalinnan kautta mutta osaako joku vastata henkilömäärän, joka Helsinkiin pääsee pääsykokeen kautta? Edes suuntaa antavan luvun.
Vierailija kirjoitti:
Olen hakemassa pääsykokeen kautta keväällä -22 Helsinkiin. Suurin osa aloituspaikoista menee todistusvalinnan kautta mutta osaako joku vastata henkilömäärän, joka Helsinkiin pääsee pääsykokeen kautta? Edes suuntaa antavan luvun.
(Vuonna 2021) voit tulla valituksi psykologian kandiohjelmaan kahdella tavalla:
todistusvalinnassa ylioppilastutkintotodistuksen perusteella valitaan 32 hakijaa (joista kaikki ensikertalaisia)
valintakoevalinnassa koepisteiden perusteella valitaan 21 hakijaa (joista ensikertalaisia vähintään 5).
t. Opintopolku
Toinen hakukerta, ekalla jäin varasilla 87. Nyt mietin valmennuskurssia, mulla on kyllä yksi maisteri alla, joten osaan jonkun verran tutkimusjuttuja yms. Meneeköhän rahat ihan hukkaan valmennuskurssilla?
Vierailija kirjoitti:
Toinen hakukerta, ekalla jäin varasilla 87. Nyt mietin valmennuskurssia, mulla on kyllä yksi maisteri alla, joten osaan jonkun verran tutkimusjuttuja yms. Meneeköhän rahat ihan hukkaan valmennuskurssilla?
Siihen nykymuotoinen pääsykoe tähtää, ja hyvä niin.
Mikä sulla meni kokeessa eniten pieleen? Varsin hyvinhän sinä olet pärjännyt, vaikkei ihan loppuun asti riittänytkään.
Vastausstrategiaa miettimällä saa helposti muutaman pisteen lisää. Artikkeleita lukemaan oppii lukemalla niitä, jokusen olet graduusi silmäillytkin. Onnistut treenaamaan lukemista ilman valmennuskurssiakin, onhan sulla aika paljon etumatkaa abiin nähden. Myös logiikkaa voi treenata omin päin.
Puheterapian koulutus käynnistynyt Joensuussa innokkaissa tunnelmissa – professori: "Aivan poikkeukselliset resurssit ja tilat"
https://yle.fi/uutiset/3-12135588
Tuossa jutussa luki, että ensi vuodelle Joensuun logopaikat kasvavat 25 --> 28.
Kohta alkaa tupsahdella tietoja muistakin yliopistoista.
Oletteko jo tutustuneet uuteen Opintopolkuun?
https://beta.opintopolku.fi/konfo/fi/
Mitä mieltä korottajat olette, kuinka monta ainetta on realistista kirjoittaa/korottaa kevään aikana, jos samalla opiskelee avoimessa psykan aineopintoja? Omista lukio-opinnoista on jo 15 vuotta aikaa :) Korkeakoulututkinto (ulkomailla suoritettu) ja akateemista työkokemusta on, joten opiskelurutiinit ovat kyllä suht kunnossa.
Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia psykologian kirjoituksiin tai muihin kirjoituksiin/korotuksiin valmistautumisesta näin aikuisiällä tai yliopistotutkinnon jälkeen. Paljonko lukutunteja/viikkoja otti (toki jokainen oppii eri tahtiin) ja miten vertaisit tätä työmäärää pääsykokeisiin valmistautumiseen?
Onko ensikertalaisuudesta konkreettista hyötyä, jos kuitenkin hakee vain pääsykokeilla? Vain muutama paikka näyttäisi olevan varattuna ensikertalaisille pääsykoejonossa, ja niissä jonoissa myös korkeammat pisterajat verrattuna ei-ensikertalaisjonoihin. Tässä on varmaan jotain, mitä en ymmärrä? Kiitos, jos joku voi selventää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä korottajat olette, kuinka monta ainetta on realistista kirjoittaa/korottaa kevään aikana, jos samalla opiskelee avoimessa psykan aineopintoja? Omista lukio-opinnoista on jo 15 vuotta aikaa :) Korkeakoulututkinto (ulkomailla suoritettu) ja akateemista työkokemusta on, joten opiskelurutiinit ovat kyllä suht kunnossa.
Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia psykologian kirjoituksiin tai muihin kirjoituksiin/korotuksiin valmistautumisesta näin aikuisiällä tai yliopistotutkinnon jälkeen. Paljonko lukutunteja/viikkoja otti (toki jokainen oppii eri tahtiin) ja miten vertaisit tätä työmäärää pääsykokeisiin valmistautumiseen?
Tarvittavat reaalit menee parin viikon työllä. Lukio aloitetaan 16-vuotiaana, jolloin on vielä määritelmällisesti lapsi, joten materiaali on tarkoitettu lasten aivoille. Hyvin valmiiksi pureskeltua.
Matikassa ja kielessä riippuu lähtötasostasi, matikka on kuitenkin ihan pelkkää työtä. Joudut myös opettelemaan matikkaeditorin ja symbolisen laskimen käytön. Kumpikaan ei ole vaikeaa, mutta ne pitää vaan käydä läpi.
Todennäköisesti olet opiskellut englanniksi, joten eiköhän E pätkähdä suoraan, L on haastava ja vaatii kaikkien kielioppiknoppien tietämisen. Enemmän pisteitä helpommalla saat uudella reaalilla.
En nyt yhtään muista minä vuonna äikkä muuttui, oletko kirjoittanut vanhat kaksi ainetta vai nykyisen tekstianalyysin osion sisältävän. Jos et, sekin pitää opetella.
Kuinka paljon sun pitäisi korottaa?
Minua surettaa kun psykologiaa on niin vaikea päästä opiskelemaan...