Psykologia & logopedia 2022
Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️
Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.
Kommentit (3036)
Vierailija kirjoitti:
"Omaa ajankäyttöä kannattaa pohtia perusteellisesti etukäteen sekä siltä kantilta, että sähköisessä kokeessa on erilliset osiot, joihin ei voi palata kuin että koko koe on auki koko koeajan."
En ymmärrä tätä lausetta. Onko sähköinen koe siis sellainen, että osioihin ei voi palata enää jälkikäteen vai häh?
Ei tiedä, kun koe on tässä muodossa sähköisenä vasta ekaa kertaa.
Esim. AMK-valintakoe on osiokohtainen, paluu ei jälkikäteen ole mahdollista. Myös yliopistossa on ollut aikarajoitettuja tehtäviä, mutta se taisi liittyä eniten kahden vuoden takaisiin etäkokeisiin, lyhyt suoritusaika eliminoi tehokkaasti googlailua.
Tietääkö joku miten oli oikiksessa ja Vakavassa viime vuonna, kun oli lähidigikokeet?
Vierailija kirjoitti:
Hitaasti menee aika. Ajankuluksi olen tehnyt vanhojen kokeiden logiikkatehtäviä.
Onko osa tehtävistä tarkoituksellisesti liian vaikeita selvitettäväksi kohtuullisessa ajassa ja tarkoitus onkin osata jättää nämä pois ajankäytöstä. Vai onko joku niin lahjakas että osaisi logiikkatehtävät tehdä lyhyessäkin ajassa?
kyllä niitä on vaan,kenties vähemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Omaa ajankäyttöä kannattaa pohtia perusteellisesti etukäteen sekä siltä kantilta, että sähköisessä kokeessa on erilliset osiot, joihin ei voi palata kuin että koko koe on auki koko koeajan."
En ymmärrä tätä lausetta. Onko sähköinen koe siis sellainen, että osioihin ei voi palata enää jälkikäteen vai häh?
Ei tiedä, kun koe on tässä muodossa sähköisenä vasta ekaa kertaa.
Esim. AMK-valintakoe on osiokohtainen, paluu ei jälkikäteen ole mahdollista. Myös yliopistossa on ollut aikarajoitettuja tehtäviä, mutta se taisi liittyä eniten kahden vuoden takaisiin etäkokeisiin, lyhyt suoritusaika eliminoi tehokkaasti googlailua.
Tietääkö joku miten oli oikiksessa ja Vakavassa viime vuonna, kun oli lähidigikokeet?
Vakavassa oli viime vuonna lähidigikoe ja koko koe pysyi auki koko ajan. Scrollattiin vaan ylös ja alas ja matskut avattiin toiselle välilehdelle. Hallintotieteen digitaalinen koe oli taas sellainen että oli päävalikko ja sieltä avattiin kysymykset ja vastauksen jälkeen palattiin päävalikkoon. Kaikissa kysymyksissä sai käydä niin usein kun halusi.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä sulaa hulluutta vai motivoivasti vaikuttavaa omnipotenssia kun mulla on jotenkin todella hyvä fiilis tämän vuoden hausta. Siis sellainen fiilis että tänä vuonna luonnistuu ja pääsen opiskelemaan. Olen jo mielikuvissa miettinyt käytännön järjestelyitä liittyen työhön, muuttoon yms.
Onko muillakin tällaista fiilistä - kuuluuko kuvioon ?
Minulla myös! Olen jotenkin tosi vakuuttunut että pääsen tänä vuonna sisään. Haen eka kertaa psykalle ja viime vuonna epäonnistuin vakavankin pääsykokeessa josta en tiedä mistä tämä ihmeellinen itsevarmuus kumpuaa. Toivottavasti se on intuitio :)
Tsemppiä kaikille luku-urakkaan. Itse tankkaan nämä pari viikkoa matikkaa ennen ennakkomatskun ilmestymistä
Jotenkin vaikka miten yritän tsempata itteeni että tänä vuonna luen niin perkuleesti noihin pääsykokeisiin jotta pääsen heittämällä sisään eikä tarvitsis siten enää osallistua kirjotuksiin mutta sit kuitenkin jostain iskee pieni epätoivo ja ajatus siitä että mitä jos ne omat taidot ei vaan riitä. Oon miettiny varavaihtoehtojakin psykan lisäks mutta jotenkin mikään muu ala ei oikein tunnu täyttävän niitä kaikkia "vaatimuksia" mitä itellä on. Pitäis kai vaan oppia ajattelemaan että ei ne kaikki psykalle sisään päässeet oo mitään yli-ihmisiä 10 ällän kirjottajia vaan ihan tavallisia niinkuin itsekin.
Ootko 466 hakenut aiemmin? Tai onko alla aikaisempaa korkeakoulututkintoa?
Vierailija kirjoitti:
Ootko 466 hakenut aiemmin? Tai onko alla aikaisempaa korkeakoulututkintoa?
2 kertaa oon aikaisemmin hakenut vaikka en oikeastaan kyllä sitä ekaa kertaa laske sen surkean etäkokeen takia xD Periaatteessa siis nyt toinen kerta kun osallistun oikeaan pääsykokeeseen. Olen edelleen ensikertalainen joten sen takia päätin juuri mennä korottamaan yo-arvosanoja mutta tuskin ainakaan vielä tänä keväänä pisteet riittää.
Olen suorittanut avoimessa yliopistossa sekä perus- että aineopinnot. Mietin, onko minulla sisään päästessäni oikeus käyttää koko 5,5 vuotta opiskeluun vaikka osa opinnoista on jo tehtynä? Tiedän että opintoja saa toki venyttää niin paljon kuin tarvitsee, mutta miten se vaikuttaa opintotukeen ja -lainaan?
kyllä psykaan on vaikeeta päästä, kaikki paikat täyttyy kun valinnat suoritettu
Vierailija kirjoitti:
Olen suorittanut avoimessa yliopistossa sekä perus- että aineopinnot. Mietin, onko minulla sisään päästessäni oikeus käyttää koko 5,5 vuotta opiskeluun vaikka osa opinnoista on jo tehtynä? Tiedän että opintoja saa toki venyttää niin paljon kuin tarvitsee, mutta miten se vaikuttaa opintotukeen ja -lainaan?
Totta kai on.
Ylellä oli hauska todennäköisyysartikkeli pienellä testillä. Vaikka näitä ei enää pääsykokeissa vaaditakaan, moni täältä varmasti osaa laskea nämä.
Putoaako voileipä aina väärinpäin? Miten maksimoida matchit Tinderissä? Testaa, osaatko laskea todennäköisyyksiä!
Näin unta, missä kerroin yhdelle tutulleni, että pääsykoemateriaalit tulevat viikon kuluttua. Tuttuni kommentoi siihen: "Kannattaa levätä tämä viimeinen viikko". Huvitti tuo uni, sillä suunnitelmissani oli aloittaa tällä viikolla ahkera lukeminen. Mutta ehkä lepääminen on tosiaan parempi vaihtoehto, että jaksaa painaa sen 4 viikkoa täysillä
Itse olen viime viikon valmistautuntu nimenomaan kiinnittämällä huomiota hyvinvointiin, ja tätä jatkan toki. Olen asettanut itselleni tiukan "nukkumaanmenoajan", lisännyt liikuntaa, jättänyt sokerin pois ruokavaliosta ja pyrkinyt tasaiseen ateriarytmiin jotta verensokerit ei heittelisi. Olen alkuvuodesta nykyisten opintojeni puitteissa tutustunut aivotutkimukseen oppimisen näkökulmasta, ja unen merkityksestä oppimisen ja muistin kannalta on vahvaa tutkimusnäyttöä aivotutkimuksissa. Mitä hyötyä on päntätä yömyöhään, jos uni kärsii ja aivot eivät pääse käsittelemään opittua unen aikana niin että uusi asia voisi painua pitkäkestoiseen muistiin? Riittävä uni myös vahvistaa aivojen kykyä oppia uutta. Toivon, että voisin olla koetilanteessa parhaimmillani.
Jo nyt huomaan, kuinka oloni on parempi ja virkeämpi ja huomaan pystyväni nyt toimimaan ja opiskelemaan tehokkaammin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen viime viikon valmistautuntu nimenomaan kiinnittämällä huomiota hyvinvointiin, ja tätä jatkan toki. Olen asettanut itselleni tiukan "nukkumaanmenoajan", lisännyt liikuntaa, jättänyt sokerin pois ruokavaliosta ja pyrkinyt tasaiseen ateriarytmiin jotta verensokerit ei heittelisi. Olen alkuvuodesta nykyisten opintojeni puitteissa tutustunut aivotutkimukseen oppimisen näkökulmasta, ja unen merkityksestä oppimisen ja muistin kannalta on vahvaa tutkimusnäyttöä aivotutkimuksissa. Mitä hyötyä on päntätä yömyöhään, jos uni kärsii ja aivot eivät pääse käsittelemään opittua unen aikana niin että uusi asia voisi painua pitkäkestoiseen muistiin? Riittävä uni myös vahvistaa aivojen kykyä oppia uutta. Toivon, että voisin olla koetilanteessa parhaimmillani.
Jo nyt huomaan, kuinka oloni on parempi ja virkeämpi ja huomaan pystyväni nyt toimimaan ja opiskelemaan tehokkaammin.
Mahtavaa, juuri näin! Tuo on yksi parasta valmistautumista ja se hyödyttää myös laajemmin kuin vain kuukauden pääsykoerypistyksen aikana.
Toivottavasti olet myös pyrkinyt eroon puhelimesta. Moni on sen kanssa aika riippuvainen, kun siellä on koko ajan jotain kivaa, viesti jossain tai pelissä uusi elämä. Tai vähintäänkin voisi olla! Jo pelkästään puhelimen kanssa samassa huoneessa oleminen hajottaa keskittymistä, vaikka puhelin ei olisi näkyvillä.
Tämmöisiä me 2020-luvun ihmiset ollaan.
Puhelimen vilkuilua olen myös pohtinut lukuaikana. Ajattelin suhtautua siihen samalla tavalla kuin töissäkin, jossa en kanna puhelinta mukana. Eli ruokatauoilla katson puhelinta ja kun lukupäivä pulkassa. Muutoin laitan sen "älä häiritse" tilaan, että en kuule värinää tai kilkatusta ja toiseen huoneeseen. Älykello pitää myös asettaa niin, että siihen ei tule puhelimen ilmoitukset.
Mä pääsen korjaamaan unirytmiä varsta kun mulla alkaa loma toukokuussa.
Kirjoitin kaikki 5 todistusvalinnassa katsottavaa ainetta tänä keväänä, ja alustavien pisteiden perusteella pääsisin suht helpostikin sisään. En nyt ollenkaan tiedä, alanko lukea pääsykokeisiin vai en… Alustavat voi kuitenkin laskea ja pisterajat muuttua, joten en uskalla tuudittautua täyteen turvallisuuteen siitä, että pääsen todistuksella sisään. Toisaalta ei ole kauheasti intoa pääsykoeurakkaan, varsinkin jos se osoittautuu turhaksi, enkä oikeastaan edes usko mahdollisuuksiini pääsykokeessa. Muita samassa tilanteessa?
Vieläkö Tampereella on vapaa sivuaineoikeus? Aikoinaan oli tapana mennä helpossa aineessa sisään ja ottaa varsinainen haluttu aine sivuaineeksi ja suorittaa sitä niin pitkälle, että pystyi lopulta vaihtamaan pääainetta. Itse luin pitkinä sivuaineina historiaa ja psykologiaa (ja yleiskiinnostuksena puolta tusinaa muuta ainetta lyhyenä) mutta päädyin lopulta suomen kieleen ja äikän opeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö Tampereella on vapaa sivuaineoikeus? Aikoinaan oli tapana mennä helpossa aineessa sisään ja ottaa varsinainen haluttu aine sivuaineeksi ja suorittaa sitä niin pitkälle, että pystyi lopulta vaihtamaan pääainetta. Itse luin pitkinä sivuaineina historiaa ja psykologiaa (ja yleiskiinnostuksena puolta tusinaa muuta ainetta lyhyenä) mutta päädyin lopulta suomen kieleen ja äikän opeksi.
On vapaa sivuaineoikeus, mutta pääaineen vaihtaminen ei onnistu tuolla lailla kuin lähialan opinnoissa, tyyliin matikasta fysiikkaan.
Millä todistuspisteillä olette hakemassa logolle? Ja mikä on ensimmäinen vaihtoehtonne?