Psykologia & logopedia 2022
Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️
Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.
Kommentit (3036)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulis jo kaikki tulokset, että pääsisi hyväksymään paikan.
Mitkä vielä puuttuu? Kai sinä, jos olet jo johonkin päässyt niin hyväksyä sen paikan?
Oon eri, mutta mä en ainakaan pysty hyväksymään paikkaa vielä. Ja vaikka voisinkin, haluan odottaa ne maisteritulokset koska olen kahden kaupungin rajalla ja jono voi hyvinkin liikahtaa vähän niiden tultua.
Vain ylimmät toiveet voi toistaiseksi hyväksyä.
Mitkä on pisterajat logolle? Mikä on alin pisteraja, jolla sinne olisi päässyt? Vai onko pisteet verrannollisia keskenään?
Tääl odotellaan vielä Jkl avoimen tuloksia. Nyt oli ilmestynyt lisätietoja kohta Jospa kohta tulis!
kirjoitti:
Tääl odotellaan vielä Jkl avoimen tuloksia. Nyt oli ilmestynyt lisätietoja kohta Jospa kohta tulis!
Paljonko sulla ka?
kirjoitti:
Vieläkö Oulun avoimessa yliopistossa jaellaan 5 arvosanoja ryhmätöistä? :D Kuulin viime vuonna, että Oulun avoimessa on ollut vähän höveliä ja ihmiset saaneet helposti vitosen arvosanoja. Mahdollisesti Jyväskylä nyt täyttynyt oululaisista. Keskiarvo oli aika korkea
Tulispa nyt ne Helsingin maisterivalinnat jo. Mut on hyväksytty Tampereelle kandi + maisteriin, mutta vielä tuo ykkösvaihtoehto odotuttaa. Mut Tampereelta kai sit vapautuis paikka, jos maisterista hyväksytään.
Vierailija kirjoitti:
Jos et päässyt nyt sisään, niin aiotko hakea uudelleen, vai oliko tämä nyt tässä? Peukku ylös tai alas. :)
Vauvoja tekemään, niin saa aihetta palstalle kirjoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt harmittaa niiiin paljon. Luin kokeeseen todella vähän. Skippasin kokonaan meta artikkelin ja sen tietoisuus artikkelin. Muut artikkelit luin 1-3 kertaa läpi, enkä osannut yhtäkään artikkelia hyvin. Kokeesta jätin tyhjäksi ainakin 25%. Ainoa osio, joka meni hyvin oli logiikka. Sain pisteitä 76. Eli jos olisin lukenut enemmän ja tosissani, niin olisin todennäköisesti päässyt 😭
Miksi skippasit artikkelit, jos niitä vaaditaan?
Missä viipyy lääkis, kauppis, oikis, Vakava...
Odottaminen ei lopu!
Muistan 2. luokan juoksukilpailun, jossa tulin toiseksi ja ystäväni kolmanneksi. Hän oli niin vihainen siitä, että voitin hänet ja totesi: "Olisin voittanut, jos olisin juossut kovempaa." Tuli nyt vaan mieleen, kun "olisin päässyt sisälle jos olisin lukenut", niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan 2. luokan juoksukilpailun, jossa tulin toiseksi ja ystäväni kolmanneksi. Hän oli niin vihainen siitä, että voitin hänet ja totesi: "Olisin voittanut, jos olisin juossut kovempaa." Tuli nyt vaan mieleen, kun "olisin päässyt sisälle jos olisin lukenut", niinpä.
Minä voitin koulun pituushypyssä hopeaa sentin erolla pronssimitalistiin. Häntä luonnollisesti harmitti. Minua ei niinkään harmittanut kullan menettäminen, kultahyppy oli nimittäin pidempi kuin oma ennätykseni. Tuli raja vastaan, en olisi pystynyt olemaan parempi.
Tässä lukuesimerkissä tilanne oli toinen. Olisi voinut lukea enemmän ja pärjätä paremmin, sillä lukeminen ihan aidosti oli puutteellista.
Oppimiskokemus.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys teille, jotka pääsitte pääsykokeella sisään:
- Miten valmistauduitte kokeeseen? Esim. lukustrategiat, lukuaika yms.
- Mitä tehtäviä teitte kokeessa? Jätittekö meta-matikan välistä yms?
Noniin tässä teille essee olkaa hyvä :D Olin varma etten pääse, koska en töitten (25-40h riippuen viikosta) takia pystynyt lukemaan niin paljon kuin muut hakijat + ensimmäinen hakukerta niin en ollut ihan varma mitä tehdä. Olin ilmottautunud kylläkin Vavan kurssille, ja hyvä niin! Siitä oli suuri apu.
Ennen materiaalin julkaisua olin kevään myötä kertaillut tilastomatematiikan peruskäsitteitä ja logiikkaa, ja kertaillut lukion pitkää matikkaa. Enkkua lukisin runsaasti jos ei olisi paljoa kokemusta, mutta koska oon suorittanut kandin englanniksi ja artikkeleiden lukeminen on tuttua niin sitä en tehnyt.
Luin jokaisen artikkelin kerran huolellisesti 1-3 päivän aikana töitten ja muun elämän ohessa (eli varmaan noin 6-10h riippuen artikkelista), ja käytin Vavalta opittuja opiskelutekniikoita. Tein mindpmapin, käytin exceliä tulosten/kokeiden ylöskirjaamiseeen ja kirjoitin muistiinpanoja artikkeleiden sivuille. Vasta neljättä artikkelia lukiessa keksin paremman tavan - sen sijaan että vasta muistelisin ja kertoisin lukemaani luettuani koko artikkelin, tein sen jo yhden kappaleen jälkeen. Eli joko juttelin kumppanille, soitin sisarukselle tai äitille ja kerroin mitä olin lukenut. Pari päivää ennen koetta kertailin artikkelit joita vähiten osasin ja muistin.
Meta-artikkelin skippasin kokonaan (katsoin vain Vavan luennot) koska luulin että siitä ei paljoa kyseltäisi. Toki edeltävänä iltana kertasin vielä Vavan luentotallenteelta sitä vähän, ja koitin muistella laskukaavoja ulkoa. Kokeessa osasin laskea kaksi tehtävää (koska muita kaavoja en muistanut ulkoa), ja noin puoleen kysymyksistä pystyin vastaamaan varmasti oikein tämän avulla. Mulla kävi tosi hyvä tuuri ettei niitä kaikkia laskuja edes hyväksytty kun olivat vääriä.
Lähes kaikkiin artikkelikysymyksiin vastasin, vain pari jätin vastaamatta koska en ollut täysin varma. Logiikkaan sain kaikkiin vastauksen, ja tykkäsin että oli mahdollista saada osittaisia pisteitä jos ei kerennyt molempia vihjeitä kunnolla laskemaan. Tämä varmasti myös vaikutti mun sisäänpääsyyn, koska ei tarvinnut ottaa riskiä että "molemmilla yhdessä ratkeaa" jos osasi sanoa että "ei ainakaan ratkea 1".
Tsemppiä kaikille jotka aikoo hakea ensivuonna, oon varma että pystytte siihen <3
Voisiko joku päivittää tänne, mikä avoimen väylän alin hyväksytty keskiarvo on, kunhan tulokset tulevat? Mielenkiinnosta haluaisin nähdä, olisinko päässyt sisään
Onko vielä monella vastaanottamatta paikka?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku päivittää tänne, mikä avoimen väylän alin hyväksytty keskiarvo on, kunhan tulokset tulevat? Mielenkiinnosta haluaisin nähdä, olisinko päässyt sisään
Muistaakseni on pyörinyt jossain 4.57
kuinka moni täällä on hakenut maisteriin Helsinkiin? Peukku ylös ja kuinka moni maisteriin Jyväskylään peukku alas.
Vierailija kirjoitti:
Todella huono esimerkki. Oletko kouluaikoina huomannut, että lukemisen määrä korreloi koenumeron kanssa? Mulla esim. pitkän matikan koearvosanat vaihteli 5-9 välillä. Jos luin paljon, sain 9. Yhden kurssin suoritin rimaa hipoen ja sain 5. On eri asia, jos yrittää kaikkensa ja silti koe menee huonosti, kuin että heikon valmistautumisen takia koe menee huonosti.
Viime vuonna Jyväskylän avoimeen oli alin 4,571428 / 5.
Mitkä vielä puuttuu? Kai sinä, jos olet jo johonkin päässyt niin hyväksyä sen paikan?