Psykologia & logopedia 2022
Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️
Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.
Kommentit (3036)
Vierailija kirjoitti:
Kysymys teille, jotka pääsitte pääsykokeella sisään:
- Miten valmistauduitte kokeeseen? Esim. lukustrategiat, lukuaika yms.
- Mitä tehtäviä teitte kokeessa? Jätittekö meta-matikan välistä yms?
Kuuntelin varjovalmennuksen luennot. Lukustrategia oli työssäkäyvänä kahen lapsen äitinä oli että lue aina ku suinki voit ja jaksat. Automatkoilla, kotitöitä tehdessä yms kuuntelin pdf:n lukuappilla artikkeleita. Opettelin viimesen päivän ulkoa tilastoartikkelin kaavoja. Vastasin TOSI varovaisesti artikkelikysymyksiin.
Mutta pidin myös toiseksi vikan viikonlopun täysin lukutaukoa ja palauduin ku alko tuntumaan että käy ylikierroksilla. Palautuminen on tärkeää päntätesäki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin paljon ja sain vaan 69 pistettä, tuntuu et tein kaikkeni. Oli kolmas hakukerta mut eka ku yritin ihan tosissani. Oon jo kohta 30v ja toiskertalainen, nykyinen ammatti ja työ ei oo ihan mun juttu ja haluisin vaan niin kovin opiskella psykologiaa, mut alkaa turhauttaa tässä vaiheessa, ku oon niin vanha ja haluisin pian tehä lapsiakin. En tiedä yhtään mitä tekisin, että jaksanko vielä ens vuonna yrittää vai suoritanko avoimen opintoja työn ohessa ja yritän sitä kautta, vaikka sitä kautta ei psykologian maisteriks voikaan valmistua. Mut ihan valtavasti onnea kaikille, jotka pääsi sisään! Oon ilonen teidän puolesta, ootte todellakin paikkanne ansainneet :)
Vanha...?? No mikä kenellekin on vanha. 😀 Pääsin opiskelemaan ja olen puolessa välissä kolmeakymmentä, en tunne itseäni vanhaksi kylläkään. Mutta joo, elämä on toki valintoja, toivottavasti löydät sen polun joka vie sua lähimmäs unelmiesi elämää ja voiman ja rohkeuden seurata sitä. Se voi olla psykologiaa tai sitten jotain muuta. 💕
No jos keulimaan aletaan, niin ikää on 46 ja nyt siis alanvaihto edessä 😅 Takana 90-luvulla suoritettu FM ja 20 vuotta työtä alalla jota oon oppinu vihaamaan. Että hyvin ehtii kuulkaa myöhemminki 😁
Haitko eka kertaa? Itse 40v ja eka hakukerta. En päässyt, mutta oon iloinen että edes hain ja yritin. Vuosia olen haaveillut tästä mutta kynnys on ollut liian korkea edes yrittää.
Onnea opiskelupaikasta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin paljon ja sain vaan 69 pistettä, tuntuu et tein kaikkeni. Oli kolmas hakukerta mut eka ku yritin ihan tosissani. Oon jo kohta 30v ja toiskertalainen, nykyinen ammatti ja työ ei oo ihan mun juttu ja haluisin vaan niin kovin opiskella psykologiaa, mut alkaa turhauttaa tässä vaiheessa, ku oon niin vanha ja haluisin pian tehä lapsiakin. En tiedä yhtään mitä tekisin, että jaksanko vielä ens vuonna yrittää vai suoritanko avoimen opintoja työn ohessa ja yritän sitä kautta, vaikka sitä kautta ei psykologian maisteriks voikaan valmistua. Mut ihan valtavasti onnea kaikille, jotka pääsi sisään! Oon ilonen teidän puolesta, ootte todellakin paikkanne ansainneet :)
Vanha...?? No mikä kenellekin on vanha. 😀 Pääsin opiskelemaan ja olen puolessa välissä kolmeakymmentä, en tunne itseäni vanhaksi kylläkään. Mutta joo, elämä on toki valintoja, toivottavasti löydät sen polun joka vie sua lähimmäs unelmiesi elämää ja voiman ja rohkeuden seurata sitä. Se voi olla psykologiaa tai sitten jotain muuta. 💕
No jos keulimaan aletaan, niin ikää on 46 ja nyt siis alanvaihto edessä 😅 Takana 90-luvulla suoritettu FM ja 20 vuotta työtä alalla jota oon oppinu vihaamaan. Että hyvin ehtii kuulkaa myöhemminki 😁
Pääsitkö säkin 46 v. sisään? Itsekin oon yli nelikymppinen ja yritin nyt ihan tosissani, mutta jäin todella kauas sisäänpääsystä. Masentaa ja ahdistaa, että miten saan itseni tsempattua uuteen hakuprosessiin.
Juu kyllä pääsin 🥳 Oon ihan onnesta soikeena täälä 😁
Upeeta, onnea tosi paljon!!! Montako kertaa hait ja kerro mulle salaisuutesi miten pääsit nyt sisään? Mulla on lapsia, toinen työ ja tuntuu epäuskottavalta, että saisin ensi vuonna itselleni enemmän lukuaikaa ja motivaatiota kuin mitä oli jo tänä keväänä.
Mua vähä hävettää jopa myöntää, että eka kerralla. Varjovalmennus oli ihan must. Muita luettelinki tuosa yllä.
Mutta täytyy sanoa, että oon tosi vahva luonnostaan logiikassa ja mulla on työn puolesta kokemusta englanninkielisten artikkelien luvusta. Sitä varmaan kannattaa harjotella jo etukäteen jos se on ihan outoa hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt harmittaa niiiin paljon. Luin kokeeseen todella vähän. Skippasin kokonaan meta artikkelin ja sen tietoisuus artikkelin. Muut artikkelit luin 1-3 kertaa läpi, enkä osannut yhtäkään artikkelia hyvin. Kokeesta jätin tyhjäksi ainakin 25%. Ainoa osio, joka meni hyvin oli logiikka. Sain pisteitä 76. Eli jos olisin lukenut enemmän ja tosissani, niin olisin todennäköisesti päässyt 😭
Jatkan vielä. Mä en oikeasti pääse tästä mun harmituksesta yli. Aloitin lukuprosessin tosissani ja aikomuksena oli lukea koko kuukausi täysillä. Jostain syystä kadotin mun lukumotivaatin noin viikon lukemisen jälkeen ja jotenkin luovutin. Ajattelin, etten kuitenkaan pääsisi ja luovutin lukemisen suhteen. Kävin vetämässä kokeessa artikkelien osalta lottiriviä ja suuren osan vastauksista jätin tyhjäksi. Ainoa, mihin panostin oli logiikka ja niistä sainkin melkein kaikki oikein. Tällä suorituksella 76 pistettä 😭 miten voi lottoamalla saada näin hyvät pisteet, en ymmärrä! Toki logiikka on 25% kokeesta, joten se selittää. Mutta en vaan pääse yli ajatuksesta, että jos olisin lukenut, niin olisin heittämällä päässyt sisään 😭
Tai sit et. Onhan tuokin tietysti defenssi muitten joukossa, mutta aika lapsenomainen sellainen.
No jos sain lähes lukematta ja lottoamalla näin hyvät pisteet, niin lukemalla olisin varmasti päässyt sisään, siihen ei tarvitse kummoista päättelykykyä. Suurin osa kysymyksistä meni nyt täysin lotolla, meta artikkelia ja tietoisuus artikkelia en ollut edes vilkaissut. Kokeella pääse sisään, jos noin 55% on oikein. Jos logiikasta saa kaikki oikein, niin artikkeleissa voi olla hyvin paljon virheitä ja silti voi päästä sisään. Mulla meni logiikka hyvin.
Voi harmittaa miltei enemmän kun tietää että olisi pystynyt parempaan kun olisi vain viitsinyt lukea. Itse päätin kun aloin lukeen että luen niin paljon kun kohtuudella pystyn ja se riittää mihin riittää. Ja se riitti 100.varasijaan. Mahkuja ei tietysti oo sisälle, mutta oon silti ihan tyytyväinen suoritukseeni, varsinkin kun logiikka meni ihan penkin alle. Mutta siis tärkeintä minulle oli että tiedän että tein sen mitä pystyin. Ei ainakaan tarvitse harmitella että kun ei vaan jaksanu/viitsinyt lukea. Paljolti kiinni myös siitä miten paljon on valmis töitä tekemään tuo kokeessa menestyminen.
Tsemppiä. Jos haet vielä niin opit ainakin että ens kerralla vaan pitää jatkaa vaikka kuinka tympäsee lukea. :)
Kiitos, kiva että joku ymmärtää mitä haen takaa. Tämä juuri harmittaa, kun olisin pystynyt niiiin paljon parempaan kun olisin vaan lukenut. Harmittaa se, että luovutin täysin. Olin varannut koko kuukauden lukemiselle, mutta luin ehkä 10 päivää jotain 2-3 tuntia päivässä. Välissä oli kaksi viikkoa, kun en lukenut juuri lainkaan ja mietin hetken, että en mene koko pääsykokeeseen. Mutta juuri ennen koetta luin vielä muutaman päivän ja ajattelin, että meen tsekkaamaan kokeen. Olin aivan varma, että en pääse edes varasijoille tällä suorituksella ja ihme oli suuri kun pääsinkin varasijalle 128 (hyvin menneen logiikan ansiosta).
Osaako joku sanoa miten varasijat päivittyy opintopolussa tai siis millä viiveellä? :) Tästä ollut ehkä joskus puhetta mutta en nyt muista yhtään miten menikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsitkö säkin 46 v. sisään? Itsekin oon yli nelikymppinen ja yritin nyt ihan tosissani, mutta jäin todella kauas sisäänpääsystä. Masentaa ja ahdistaa, että miten saan itseni tsempattua uuteen hakuprosessiin.
Juu kyllä pääsin 🥳 Oon ihan onnesta soikeena täälä 😁
Upeeta, onnea tosi paljon!!! Montako kertaa hait ja kerro mulle salaisuutesi miten pääsit nyt sisään? Mulla on lapsia, toinen työ ja tuntuu epäuskottavalta, että saisin ensi vuonna itselleni enemmän lukuaikaa ja motivaatiota kuin mitä oli jo tänä keväänä.
Mua vähä hävettää jopa myöntää, että eka kerralla. Varjovalmennus oli ihan must. Muita luettelinki tuosa yllä.
Mutta täytyy sanoa, että oon tosi vahva luonnostaan logiikassa ja mulla on työn puolesta kokemusta englanninkielisten artikkelien luvusta. Sitä varmaan kannattaa harjotella jo etukäteen jos se on ihan outoa hommaa.
Hienoa! Varjovalmennukseen kannattaa sitten varmaan munkin ens vuonna (jos haen) perehtyä. Nyt maksoin pitkän pennin valmennuskurssista, jonka hyöty oli toki iso noiden artikkeleiden suhteen, itse en olisi esimerkiksi ehtinyt tehdä tiivistelmiä/muistiinpanoja, mutta petyin siihen logiikan vähäisyyden vuoksi. Mullakin on englanti vahva, luulin hallitsevani artikkelit, mutta kompastuin selvästi siihen, että vastailin liian rohkeasti. Ja logiikka on mulla tosiaan heikko, en oo tottunut niihin lainkaan. Niissä jos parannan, ehkä voisi olla toivoa, ja JOS antaisivat taas englanninkielisen artikkelin itse kokeessa niin kuin viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa miten varasijat päivittyy opintopolussa tai siis millä viiveellä? :) Tästä ollut ehkä joskus puhetta mutta en nyt muista yhtään miten menikään.
Ne päivittyvät, kun on jotain paikkoja liikuttavaa. Psykaan sellaista ei oikein ole, sillä papereilla, joilla pääsee psykaan, pääsee melkein kaikkialle muuallekin. Pääsykoelukeminen taas on niin raskas, että sen ohessa ei mennä toiseen pääsykokeeseen.
Ei 30 v oo vanha. Älkää hupsiko. Eläkeikä voi olla 70 vee.
Vierailija kirjoitti:
Ei 30 v oo vanha. Älkää hupsiko. Eläkeikä voi olla 70 vee.
Tää. Eläkeikä on varmasti nousee vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö uudelleen? kirjoitti:
Eikä, mahtavaa!!! Miltä nyt tuntuu? Minne pääsit ja monesko hakukerta oli? Itse hain tokaa kertaa (ekaa kertaa tosissani) ja pisteet jäin 73:een. 93 varasija Ouluun ja 135 Jyväskylään. Luin koko toukokuun (tosin mulla pieni lapsi osapäivähoidossa, joten ei ollut koko päivää käytettävänä. Mietityttää, kannattaako vielä yrittää vai ei.
Tätä fiilistä on vaikea kuvailla lyhyesti. Oon hakenut yhteensä 5 vuotta, joista kaksi uskalsin yrittää täysillä. Viime vuonna oli kaikki pelissä, jäin pisteen päähän ja vietin koko kesän sisällä oikaisuvaatimuksia kirjoittaen. Istuin kaikki kesäpäivät neljän seinän sisällä valittaen pahaa oloa ja epäreilua elämää vauva-foorumilla. Aloitin toisen alan opinnot, jätin kesken kuukauden jälkeen.
Tämän kevään projekti olikin sitten puhdasta sadismia. Kellotin noin 300 lukutuntia vajaaseen kuukauteen ja luin käytännössä yksin kaikki valveillaolotunnit ilman yhtään välipäivää. En voi enkä halua suositella tätä kenellekään, mutta tämä oli kuitenkin strategia joka tuotti mulle 104 pistettä ja paikan haluamastani kaupungista.
Huomattavasti vähempi työ olisi riittänyt, mutta parempi näin päin.
Onnittelut! Sinä uskoit itseesi, olet sinnikäs ja sisukas. Hienoa!
Huomasitteko et jkl psykalle päässeille on oma telegram ryhmä! Linkki on stimuluksen instassa :)
Mulla lukee edelleen, että valinta on kesken. Eikö näiden pitänyt tulla yhtäaikaa?
2 kaksi vuotta se kesti ja nyt voin sanoa että
Hyvästi vauva.fi
Ja tervetuloa yliopisto-opinnot <3
Vierailija kirjoitti:
Hyvästi vauva.fi
Ja tervetuloa yliopisto-opinnot <3
Katoin kans et aika toksista porukkaa täällä, ehkä pystyy jättää tän taakseen ja suunnata katseen alkaviin opintoihin
Jos et päässyt nyt sisään, niin aiotko hakea uudelleen, vai oliko tämä nyt tässä? Peukku ylös tai alas. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvästi vauva.fi
Ja tervetuloa yliopisto-opinnot <3Katoin kans et aika toksista porukkaa täällä, ehkä pystyy jättää tän taakseen ja suunnata katseen alkaviin opintoihin
Kivaa, että saa jättää palstat ja jodelit taakseen, mut näin neljännen hakukerran jälkeen päässeenä ihmettelen, mitä normaalit ihmiset tekee keväisin kun ei tarvi valmistautua pääsykokeisiin???? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvästi vauva.fi
Ja tervetuloa yliopisto-opinnot <3Katoin kans et aika toksista porukkaa täällä, ehkä pystyy jättää tän taakseen ja suunnata katseen alkaviin opintoihin
Kivaa, että saa jättää palstat ja jodelit taakseen, mut näin neljännen hakukerran jälkeen päässeenä ihmettelen, mitä normaalit ihmiset tekee keväisin kun ei tarvi valmistautua pääsykokeisiin???? :D
Ellei opiskele niin työssä, kenties on perhe, harrastukset, matkailu, ulkoilu, ystävät, sukulaiset jne
Onko täällä Ouluun päässeitä? Onkohan Defenssillä mitään yhteydenpitokanavaa uusille fukseille? Kun näytti että Stimuluksella on telegram-ryhmä.
Tulis jo kaikki tulokset, että pääsisi hyväksymään paikan.