Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia & logopedia 2022

Vierailija
07.07.2021 |

Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️

Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.

Kommentit (3036)

Vierailija
261/3036 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se on epäreilua, että niitä, jotka säästää rahaa ja tekee paljon töitä, että pääsee valmennuskurssille, niin rangaistaan. Ei siinäkään ole mitään järkeä. Mun mielestä ei tarvi aina vetää tuota "ei ole mahdollisuutta " -korttia. Kyllä on jos haluaa. Mutta jos on laiska niin ei tietenkään silloin ole. 

Kukaan ei ole pakotettu valmennuskurssille, sinne osallistumisen voi valita ihan itse. Ajatus rangaistuksesta ei siis toimi millään tavalla tässä :D Olen tehnut itsekin noita kuuluisia töitä opiskelemalla avoimessa satojen ja taas satojen eurojen edestä, mutta en silti koe tulleeni kohdelluksi väärin, vaikken reippausmitalilla ja tilisaldolla sisään ole päässytkään. 

Ja ei - kaikilla ei ole mahdollisuutta. Se on elitistinen illuusio, josta ei näemmä olla millään valmiita päästämään irti, jotta oma vaaleanpunainen maailmankuva ei vaan särkyisi.

No nyt kyllä puhut ristiin. Olet itsekkin käyttänyt rahaa esim. avoimen opintoihin. Mutta sitten muut ei saisi käytää ollenkaan.

Vierailija
262/3036 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt teet köyhästä ihmisestä elitistin vain, koska valmennuskurssi. Okei. Eli ei saa pyrkiä kohti tavoitteita, koska itse olet laiska etkä jaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/3036 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästiin helmikuuhun asti ennen kuin riitely alkoi.

Hyvä me! 👍

Vierailija
264/3036 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se on epäreilua, että niitä, jotka säästää rahaa ja tekee paljon töitä, että pääsee valmennuskurssille, niin rangaistaan. Ei siinäkään ole mitään järkeä. Mun mielestä ei tarvi aina vetää tuota "ei ole mahdollisuutta " -korttia. Kyllä on jos haluaa. Mutta jos on laiska niin ei tietenkään silloin ole. 

Kukaan ei ole pakotettu valmennuskurssille, sinne osallistumisen voi valita ihan itse. Ajatus rangaistuksesta ei siis toimi millään tavalla tässä :D Olen tehnut itsekin noita kuuluisia töitä opiskelemalla avoimessa satojen ja taas satojen eurojen edestä, mutta en silti koe tulleeni kohdelluksi väärin, vaikken reippausmitalilla ja tilisaldolla sisään ole päässytkään. 

Ja ei - kaikilla ei ole mahdollisuutta. Se on elitistinen illuusio, josta ei näemmä olla millään valmiita päästämään irti, jotta oma vaaleanpunainen maailmankuva ei vaan särkyisi.

No nyt kyllä puhut ristiin. Olet itsekkin käyttänyt rahaa esim. avoimen opintoihin. Mutta sitten muut ei saisi käytää ollenkaan.

Ymmärsit väärin. Rahaa saa kyllä käyttää, mutta ei ole väärin, että kokeet suunnitellaan siten, ettei valmennuksista ole suoraa hyötyä valintaprosessissa. Porukka poraa täällä sitä, että ovat tehneet valinnan osallistua kurssille, mutta sitten onkin epäreilua kun ilman mitään takuita nää kaupallisin intressein laaditut  kurssit ei avaakaan ovia yliopistoon. Se ei ole mitenkään epäreilua. Jos jollekin on vielä epäselvää, yliopisto ei ole mitenkään kytköksissä valmennuskursseihin.

Vierailija
265/3036 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt teet köyhästä ihmisestä elitistin vain, koska valmennuskurssi. Okei. Eli ei saa pyrkiä kohti tavoitteita, koska itse olet laiska etkä jaksa.

Ei valmennuskurssi tee kenestäkään elitistiä, vaan ne lähtökohdat, joissa olevat ihmiset mieltävät itsensä köyhiksi. Köyhät eivät mm. saa mitään lainaa ulkomaan matkoihin, sillä rahat menevät hurvittelujen sijaan aidosti välttämättömyyksiin. Miksi et voi myöntää, ettet ole maailman huono-osaisin ihminen?

Vierailija
266/3036 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei valmennuskurssi tee kenestäkään elitistiä, vaan ne lähtökohdat, joissa olevat ihmiset mieltävät itsensä köyhiksi. Köyhät eivät mm. saa mitään lainaa ulkomaan matkoihin, sillä rahat menevät hurvittelujen sijaan aidosti välttämättömyyksiin. Miksi et voi myöntää, ettet ole maailman huono-osaisin ihminen?

Ja paskat mene. Kyllä Suomessa täysi-ikäisenä saa lainaa kun vaan hakee.

Vierailija
267/3036 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et vain voi myöntää, että kyllä kaikilla on mahdollisuuksia, jos osaa ne vain käytää. Ei tarvi tekeytyä saamattomaksi luuseriksi.

Vierailija
268/3036 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty jos ei osaa yhtään käyttää rahaa vaan ottaa lainaa maksamatta sitä takaisin, niin täytyy olla kyllä tampio. Mutta kyllä täysi-ikäinen ihminen voi yhden valmennuskurssin verran hakea lainaa ja maksaa erissä takaisin. Tekemällä TYÖTÄ. Oli se sitten Hesburger, Lidlin kassa, marjapelto tai mainosten jakamista. MItä vaan. Niin saa kyllä maksettua takaisin. Vaatii tietty tarmokkuutta.

Vierailija
269/3036 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietty jos ei osaa yhtään käyttää rahaa vaan ottaa lainaa maksamatta sitä takaisin, niin täytyy olla kyllä tampio. Mutta kyllä täysi-ikäinen ihminen voi yhden valmennuskurssin verran hakea lainaa ja maksaa erissä takaisin. Tekemällä TYÖTÄ. Oli se sitten Hesburger, Lidlin kassa, marjapelto tai mainosten jakamista. MItä vaan. Niin saa kyllä maksettua takaisin. Vaatii tietty tarmokkuutta.

Olet kyllä hieno ja reipas ihminen, toivottavasti elämä kantaa.

Vierailija
270/3036 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin olenkin :) Ei elämä kanna vaan minä itse omilla pikku kätösilläni kannan itseni.

Vierailija
271/3036 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin olenkin :) Ei elämä kanna vaan minä itse omilla pikku kätösilläni kannan itseni.

Toivottavasti saat säilytettyä tuon suloisen naiivin elämänasenteesi vielä pitkään ja systeemi suosii jatkossakin.

Ai nyt kuvittelet, että en olisi koskaan kohdannut mitään vastoinkäymisiä. No kuule jos se yhtään sua tyydyttää, niin olen kyllä kohdannut kaikenlaista. Sairastunutkin vakavasti. Elämä  potkii kyllä. Ihan kaikkia, ei tarvitse olla kateellinen.

Vierailija
272/3036 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää plis kahdenkeskeinen whatsapp-ryhmä. Ei tänne enää kiitos <3

Vierailija
273/3036 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi tommonen ”kaikilla on samat 24 tuntia päivässä” -ajattelu on kyllä ihan järjetöntä. Kyl täs pitää ottaa huomioon et sosiaalinen eriarvoisuus on oikea ilmiö, joka vaikuttaa hakijoiden mahdollisuuksiin päästä sisään.

Jos pitää alkaa näännyttämään itteensä ja karsii harrastuksista et pääsee valmennuskurssille se näkyy omassa jaksamisessa, joka kans typistää omia mahollisuuksia pärjätä. Onhan se ihan eri asia olla töissä et saa vuokran ja ruuat maksettua hakuprosessin aikana ku se että vanhemmat kattaa näit kuluja et voi käyttää kaiken aikansa opiskeluun.

Musta on erittäin hyvä asia, et koetta on muutettu silleen että ilman valmennuskurssiakin on realistiset mahollisuudet päästä sisään!

Vierailija
274/3036 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nämä "koska minäkin olen pystynyt, niin kuka tahansa pystyy" -argumentit on aina ihan yhtä tyhjän kanssa.

Mitä tulee köyhyyteen ja jokaisen mahdollisuuteen valmennuskursseille: Uskon kyllä että lapsuuden perheessäsi on ollut taloudellisesti tiukkaa, ja olet joutunut tekemään itse paljon työtä saadaksesi haluamasi asiat. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikilla olisi samat mahdollisuudet kuin sinulla. Itsekin olen 14-vuotiaasta saakka tehnyt kaikenlaisia töitä. En silti suinkaan saanut palkallani ulkomaanmatkaa, vaan ostin itselleni polkupyörän, lukiokirjoja, henkilövaa'an, arvoa/kautta bussilippuun. Vanhempani ovat velkaantuneita, osan palkastani käytin jo alaikäisenä heidän auttamiseen ja esimerkiksi vanhempieni lääkkeiden hankkimiseen.

Taloudellisen eriarvoisuuden lisäksi toinen asia on myös sosiaalinen eriarvoisuus. Itse sukuni ainoana lukion käyneenä en saanut lapsuuden kodista minkäänlaista henkistä tukea opiskelulleni. Olihan se heille ylpeyden aihe että suvussa on ylioppilas, mutta siihen se jäi. Ei ollut apua läksyjen pohtimiseen tai kurssiaiheista keskustelemiseen, saati että ylipäänsä peruskoulun jälkeinen koulutusjärjestelmä olisi heille tuttu. Ei ollut tukea tai kokemusta ylioppilaskirjoitusten suunnitteluun, järkevimpien ainevalintojen tekemiseen, tai jatko-opintovalintoihin. Kantapääopin kautta, nyt muita aloja kokeilleena, olen vihdoin pyrkimässä psykologiaan jota todella haluan ja nyt uskon tietäväni mihin olen ryhtymässä.

Minulla ei ole mahdollisuuksia tuhansien eurojen valmennuskurssille, vaikka tekisin töitä 24/7. Vuokrakin pitää maksaa, joskus pitää nukkuakin, ja pääsykokeeseenkin pitää lukea. Olen helpottunut siitä, että minun on mahdollista keskittyä toukokuussa ainoastaan pääsykokeeseen lukemiseen - näin ei ole kaikilla. Minulla ei myöskään ole sairauksia joiden kanssa joutuisin painiskelemaan tai muuta ylimääräistä huolta, joita monilla muilla varmasti on.

Kyllä, unelmien saavuttaminen vaatii työtä. Joillakin se vaatii enemmän työtä kuin toisilla. Mutta silti, vaikka joku saa omilla ponnistuksillaan vaatimattomistakin olosuhteista unelmansa saavutettua, ei lähtökohdat ole koskaan kaikille täysin samat ja valitettavasti, ihan kaikki ei aina ole vain omasta ponnistelusta kiinni. Ei edes varakkaiden perheiden lapsilla - jokaisella on omat haasteensa.

Tsemppiä meille kaikille! Valmennuskurssit ovat uskoakseni hyödyllisiä erityisesti jos ei ole korkeakouluopintoja takana, niistä on kauan aikaa tai on haasteita itseohjautuvuudessa (esim. lukusuunnitelman laatimisessa tai siinä pysymisessä). Valmennuskurssit voivat tuoda myös vertaistukea ja henkistä tsemppausta ja vahvistaa minäpystyvyyden tunnetta. Varmasti on monia hyötyjä. Silti on todella tärkeää ja mahtavaa, että valmennuskurssin käyminen ei ole sisäänpääsyn edellytys.

Vierailija
275/3036 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus on muuttunut Suomessa voimakkaasti periytyväksi ja tuossa yllä olikin keskeiset syyt. Jos kotona ei ole voimavaroja tai tietämystä kannustaa nuorta eteenpäin, kouluttautuminen pysähtyy helposti siihen.

Toivottavasti mahdollisimman moni tukea tarvitseva löytää tähän keskusteluun, sillä täältä saa tukea, apua ja motivaatiota hakemiseen.

Vierailija
276/3036 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menestykseen ja siihen, kuinka pitkälle pääsee elämässään, vaikuttaa ainakin seuraavat asiat:

- Terveys. Erityisesti psyykkinen terveys, mutta myös fyysinen.

- Älykkyys. Tämä on osittain perinnöllistä, osittain ympäristön muokkaamaa.

- Sosiaalinen tuki.

- Raha helpottaa asioita (esim. suuri perintö tai vanhemmilla saatu tuki)

- Vasta näiden asioiden jälkeen voidaan puhua ahkeruuden merkityksestä menestyksessä.

Toisin sanoen, menestyminen on äärimmäisen helppoa, jos sulla on ollut hyvä lapsuus, sulla on läheisiä ihmisiä, jotka tukevat sua, sulla on terveyttä ja pää toimii hyvin, nukut hyvin, sulla on keskimääräistä korkeampi älykkyysosamäärä ja olet saanut vanhemmilta taloudellista tukea.

Vastaavasti menestyminen on hankalaa tai oikeastaan mahdotonta, jos oot kokenut lapsuudessa vakavia traumoja, kärsit esim. ahdistuksesta ja masennuksesta, pää jumittaa, et saa nukuttua, sulla ei ole läheisiä ihmisiä ympärillä, koulunkäynti on ollut sulle aina vaikeaa, eikä vanhemmat ole tukeneet sua rahallisesti tai muutenkaan.

Nämä olivat nyt ääriesimerkkejä, mutta aivan oikeasta elämästä.

Vierailija
277/3036 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää hakeminen on nykyään niin tylsää, kun ei voi/tarvitse lukea tilastoa. Kaipaan keskustelua "Hei miten tää Holopulkin sivun x tehtävä y tehdään, sain eri tuloksen kuin kirjassa?"

Vierailija
278/3036 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelin et täällä ois jo vamistautumisesta keskustelua, mut sen sijaan hirvee väittely käynnissä :D 

Vierailija
279/3036 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aattelin et täällä ois jo vamistautumisesta keskustelua, mut sen sijaan hirvee väittely käynnissä :D 

Ainahan täällä alkuvaiheessa syntyy riita. Stressinpurkua sekä trollailijoita.

Kyllä se tästä, kunhan tullaan lähemmäs materiaalin julkaisua.

Vierailija
280/3036 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin geneettisillä tekijöillä kuin jokaisen lapsen erityisellä elämänkululla on suurin merkitys hyvin toimeentulevilla, korkeakoulutettujen vanhempien perheillä. Hyväosaisten perheiden lapsilla on enemmän vapautta valita itselleen sopiva koulutus.

Tässä myös vanhempien vaikutus korostuu. Hyväosaisten perheiden lapset hyötyvät eniten suotuisasta geneettisestä perimästä. Vanhemmilla on myös professori Jani Erolan mukaan enemmän mahdollisuuksia valita erilaisten polkujen välillä, joihin lapsia pusketaan.

– Helposti ajatellaan, että se on satunnaista vaihtelua. Todennäköisemmin se kertoo kuitenkin suurista sosioekonomisista eroista, mitä mahdollisuuksia on tehdä erilaisia valintoja. Tässä tapauksessa suurempi vaihtelu kertoo suuremmasta vapaudesta, Erola sanoo."

https://yle.fi/uutiset/3-12301873

Millainen on oma taustasi ja onko sinua kannustettu kotona opiskeluun?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme