Oikeastiko jotkut on sitä mieltä että lihava ihminen on ”alempiarvoinen”?
Tällaisen ajatuksen olen kuullut pari kertaa toisen ihmisen sanomana ja olen ollut tyrmistynyt.
Mistä johtuu hirveä läskiviha? Miten nykyaika on näin outoa että toisen ihmisen läskit kiinnostaa ja niitä on ”oikeus” arvostella?
Olen itse hoikka ja urheilen paljon, mutta mun mielestä lihavat ovat aivan yhtä arvokkaita kuin hoikatkin, ihmisarvo on sama.
Olen huolestunut siltä miten ikävää läskien haukkumista esiintyy - myös tällä palstalla.
Onko oikeasti siis ihmisiä jotka ajattelee että pahasti ylipainoinen on arvoton ja mitätön?
Kommentit (465)
Ylipaino ei ole koskaan terveellistä. Kun laiha arvostelee lihavaa, useinmiten laihalla on tarve korostaa omaa paremmuuttaan. Ihmisarvo on sama kummallakin.
Osa ihmisistä haluaa arvostella ja haukkua muita. Sanat vaihtelevat, mutta idea on sama. Miten siten ihmisen elämässä näkyy, jos hän pitäisi joitain alempiarvoisina?
Kaikki on samanarvoisia. Lihavuus on valinta. Lihavat miehet hakevat itselleen hoikkaa treffiseuraa ja suuttuvat, jos ei lihava kelpaa.
Jokaisen oma valinta ja ei voi suuttua jos kaikessa ei olla mieltyneitä lihavuuteen.
Jokainen olkoon juuri sen kokoinen kuin haluaa, kunhan ei ole sairaanloosen lihava tai laiha.
Oudointa on että esim. hieman ylipainoinen kumppanini haukkui naapuria "läskiksi"?! Samoin erästä tiettyä laulajaa "miss piggyksi". Samoin minä hänen kumppaninaan olen jonkin verran ylipainoinen, eli onko nuo kommentit suunnattu minulle vai miksei näe sanojensa taakse? Samoin esim. äitinsä on ylipainoinen jonkin verran.
Kaikilla on ihan sama ihmisarvo, oli laiha tai lihava tai ihan mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten en ota kantaa mutta huomiota herättävän lihavia on oudoksuttu aina, ei mikään uusi ilmiö.
Ei ole koskaan ennen halveksittu näin paljon kuin nykyään. Ei kasarilla, ei ysärillä jne. Ap
Ei koskaan? Ekana tulee mieleen kuinka lihavuus oli ihan sirkusesityksen arvoinen huvittavuus. Toisekseen kyllä ainakin mun nuoruudessa ysärillä lihaviin kiinnitettiin huomiota, tosin meidänkin luokalla oli niitä 1-2, nykyään taitaa olla isompi määrä.
En ole kiinnostunut ihmisten pituudesta ja painosta, joten ne eivät vaikuta mielipiteeseeni siitä, millainen joku ihminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ylipaino kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes omasta kehosta viitsi pitää huolto, niin varmasti muitakin ongelmia löytyy. Terveitä ihmisiä näkee katukuvassa turhan harvoin.
Ap tässä, olet tyypillinen väärin uskova ennakkoluuloinen. Moni lihava pitää itsestään huolta hyvin.
Samalla salilla missä käyn päivittäim, on useampi lihava, he käy siellä jumpassa ja salilla päivittäin. Käyneet jo vuosia. Treenaavat paljon!
Nyt et kyllä ymmärrä mistä puhut. Se ylipaino itsessään on se suurin riskitekijä terveydelle ja on yksi suurimmista sairauksien aiheuttajista. Jos on lihava eikä laihduta ylipainoaan pois niin ei voi sanoa huolehtivansa itsestään. Se on yksi tärkeimmistä asioista hoitaa kun huolehtii itsestään.
Olen ollut todella hoikka, nyt on ylipainoa, mutta laihdun koko ajan, koska minulla todettiin ruoka-allergioita. En silti haluaisi miestä, joka arvostelee naisten painoa. Naisella saattaa olla myös sukulaisia ja ystäviä kenellä on ylipainoa, joten en tykkää että heitäkään arvostellaan.
20-vuotiaana on myös helpompaa olla hoikka. Myöhemmin aineenvaihdunta hidastuu ja illat ja viikonloput on kodinhoitoa ja lastenhoitoa.
Myös käytettävissä oleva raha vaikuttaa, että voi syödä terveellisemmin, jos on enemmän rahaa. Ja siitä on kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jos olet tuota meltä niin lopetapa ensin itse "läskeistä" puhuminen kun puhut ihmisistä puhu vaikka lihavista tai ylipainoisita ihmisistä.
Tähän sitten tartuit? Selvä. Ap
Kyllä. Sinustako "läski" on neutraali ilmaisu ylipainoisesta ihmisestä vailla mitään halventavaa merkitystä?
Jos haluat puolustaa ylipainoisia, niin suosittelen vielä tsekkaamaan asenteesi.
Jos minä vaikka haluaisin puolustaa naisten oikeuksia ja puhuisin akoista, ämmistä ja nartuista, niin olisiko miten uskottavaa?
Otsikossa puhuin lihavista. Neutraali termi. Leipätekstissä oli sana läskiviha. Vakiintunut termi.
Kolmesti lyhyehkössä tekstissäsi käytit kyseistä ilmaisua. Se ei ole sattumaa. Mikä edes mahtoi ola avauksesi tarkoitus.
Vastaavia avauksia voisi tehdä tyyliin miksi jotkut putävät hulluja tyhminä, minusta hullut eivät ole vähemmän tyhmiä kuin viisaat.
Sinkkujen on ihan eri asia olla hoikka, voi illat ja viikonloput urheilla ja levätä.
Lapsiperheessä illat ja viikonloput on lastenhoitoa ja kodinhoitoa, kaikilla mieskään ei osallistu. Lisäksi monella vanhemmalla on stressiä, kun täytyy jaksaa töissä ja kotona, työttömällä vanhemmalla taas on usein stressiä rahasta, kun täytyisi ostaa lapsille sitä ja tätä, unet saattavat lyhentyä esim. itse nukun maksimissaan 4 tuntia yö, niin olen mennyt jo monta vuotta. Laihtuminen on vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ylipaino kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes omasta kehosta viitsi pitää huolto, niin varmasti muitakin ongelmia löytyy. Terveitä ihmisiä näkee katukuvassa turhan harvoin.
Ovatko siis vain terveet arvokkaita ihmisiä, muita saa kohdella rumasti?
Koska sitähän tässä kysyttiin.
Riittää näitä tyyppejä aika paljon, jotka kuvittelevat että runsas liikunnan harrastaminen pätevöittää ihan mihin tahansa riippumatta siitä miten tehokas tai tehoton koneisto otsan takana operoi.
Kyllähän lihomiseen on aina joku syy, äärimmäisen harvoin se on joku sairaus .
Ylipaino aiheuttaa veronmaksajille kuluja, kun joudutaan hoitamaan lihavuuden aiheuttamia sairauksia. Sama koskee myös alkoholi- ja tupakkasairauksia.
Kohtuuton syöminen on verrattavissa muihin riippvuussairauksiin ja sairautena lihavuuteen tulisi suhtautua. Luonnossa ei ole lihavia eläimiä. Ihmisen ei kuuluisi olla niin lihava, että se vaarantaa liikkumisen ja terveyden.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ihminen on eläin, joka pyrkii lisääntymään ja levittämään geenejään. Siksi ihminen vähintään tiedostamattaan hakee sellaisia kumppaneita, jotka ovat mahdollisimman suotuisia lisääntymiskumppaneita. Evoluutiobiologisesti tarkastellen lihavuus kielii heikkoudesta ja huonosta terveydestä. Siksi me ihmiset ihan luonnostaan suosimme hoikkia eli terveitä lajitovereitamme. Tästä biologisesta tosiasiasta ei pääse keskustelemalla mihinkään.
Onhan lihavalla huono itsehillintä ja ovat laiskoja.
Joo laihoissa on se huono puoli, että ei näe heti päältä millaisia ovat.
Kumppaniehdokkaana on alempiarvoinen, miltei arvoton.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset ennakkoluulot ovat valitettavan yleisiä nykyään. Että ylipainoinen ihminen on jotenkin kattavasti laiska, elämänhallintaongelmainen tms. Minun tuntemillani ylipainoisilla ihmisillä ei ole "muita ongelmia" yhtään sen enempää kuin muillakaan ihmisillä. Ovat ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, joilla on siisti koti, hyvin kasvatetut lapset, raha-asiat kunnossa, hyvä perhe jne. Alkoholia eivät yhtä lukuunottamatta käytä juuri lainkaan, harva heistä tupakoi tms. Syövät ihan normaalia ruokaa, myös runsaasti kasviksia ja hedelmiä. Harrastavat kevyttä liikuntaa jne. Mielestäni olisi rakentavampaa kohdata ihmiset yksilöinä sen sijaan, että tekee oletuksia toisten ihmisten ongelmallisuudesta pelkästään painoindeksin perusteella.
eikä anele armoa täältä läskeilleen. itse ne hankit, itse ne kannat.