Meneekö teillä muilla hermot överiruokarunkkareihin?
On mukavaa mennä syömään hyvin ravintolaan ystävien kanssa. Saa toisten laittamaa, (yleensä) maukasta ruokaa ja voi rauhassa seurustella kivassa seurassa ja hyvän ruoan ja juoman äärellä. Minusta nimenomaan ulos mennään syömään tapaamisen vuoksi, ei siksi, että tullaan leikkimään fiinejä ruoka-/viinikriitikoita.
Menee koko mukava ilta pilalle näillä tuntemusbrassailuilla. Miksi on niin pakko päästä pätemään, että eipä tullut amuse-broucheja vaikka pitäisi olla tasokas ravintola, minun pihvini on kyllä medium-+- eikä medium-. kaikki on vaan no olen syönyt parempaakin -tasoa ja valivalivali ja vali. Tai sitten minulla on vaan äärimmäisen kummallisia kavereita, mitä tulee tähän ravintolahavainnointiin.
Kyse on kuitenkin vain ruoasta. He, ihan normaalit järkevät ihmiset alentuvat haukkumaan tarjoilijoita jos viiniä ei tarjoilla oikealta puolelta. Koko ilta on tarkkailuntäyteistä. Tylsää.
Kyse on kuitenkin vain ruoasta, ihmisiä minä olen tullut tapaamaan. En
jauhamaan tarjoilijoiden perfection käytöksestä tai nenä nirpallaan tökkimään täysin hyvää ja maukasta, erittäin syömäkelpoista ruokaa, josta täytyy vain hakemalla hakea vikaa ja valittamisen aihetta.
Itse syön kaikenlaisissa paikoissa, kebab-ravintoloista fine diningiin, ja jos on valittamisen aihetta aivan oikeasti niin huomautan vaan ystävällisesti. Siis jos vaikka broileri on raakaa tai muuta vastaavaa. Mutta ei se kyllä minulle kaiken huomion keskipiste ole ja maailmanloppu, jos ruoka ei täysin täytä toiveitani. Siinähän otan tietoisen suuren suuren first world problem -"riskin", kun ylipäätään menen ulos syömään. Enhän voi tietää maistuuko ruoka minulle. Silti se tulee maksaa. Joten todella typerää.
Inhoan nykyajan ihmisiä. Kaikki ovat masentuneita valittajia eivätkä nauti mistään. Elämä on itsekeskeistä omaneduntavoittelua ja oman elämän julkituomista kaikin mahdollisin tavoin.
Emmekö voisi vaan nauttia elämästä ja läheisistämme, välittää heistä ja elää hetkessä?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:31"]
Se on Amuse-bouche, ei -brouche.
[/quote]
Kirjoitusvirhe. Näppärä havainto sinulta, kiva kun sisäistit viestini sisällön ja tartuit olennaiseen, kiitos!
ap
Ensin kirjoitat ”On mukavaa mennä syömään hyvin ravintolaan ystävien kanssa.” Sitten kirjoitat ”Inhoan nykyajan ihmisiä. Kaikki ovat masentuneita valittajia eivätkä nauti mistään.” Siis kenen kanssa siellä ravintolassa viihdyt? Entisajan ihmisten?
No minun hermoni eivät mene, mutta sinun hermosi tosiaan taitavat tarvita hiukan lepoa.
Samaa mieltä! Vastaavaa hifistelyä ja itsensä muiden yläpuolelle nostamista löytyy ruuan lisäksi ihan jokaiselta muultakin elämänalueelta. Tuntuu että on pakko yrittää päteä ja osoittaa "paremmuuttaan" joka paikassa.
Itekin valitat ap... Valivalivali.... Aloita muutos itsestäsi.
Ajattelen tuollaisten ihmisten olevan epävarmoja itsestään, ja epävarmuus purkautuu tuollaisena tarpeena päteä ja lytätä tarjoilijoita. Ruoalla on helppo brassailla, etenkin kun nykyään on muodikasta harrastaa ruoanlaittoa ja ravintoloita.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:35"]
Ensin kirjoitat ”On mukavaa mennä syömään hyvin ravintolaan ystävien kanssa.” Sitten kirjoitat ”Inhoan nykyajan ihmisiä. Kaikki ovat masentuneita valittajia eivätkä nauti mistään.” Siis kenen kanssa siellä ravintolassa viihdyt? Entisajan ihmisten?
[/quote]
Kai olisi täytynyt vaihtaa se "on" sanoihin "olisi jos olisi näin kuten tässä nyt seuraavaksi selostan".
Pilkunviilaajia tuntuu palstalla riittävän. :)
ap
Onneksi ei ole ystäviä eikä varaa muutenkaan syödä ravintolassa. Mutta joo, siis tollastako se on? Odotin ruokarunkkareilla jotain sellaista tyyppiä joka hekumoi sillä hyvällä ruolla vähän yli, ja kehuu omia tekeleitään, siis silleen positiivisessa mielessä jauhaa vain ruoasta. Mutta että mennään ravintolaan syömään kalliilla ja valittamaan? No hö, outoa.
hahah, no ei se että valittaa ravintolasa kyllä itsetunnosta ole kiinni. Pahimpia valittajia on just ne jotka "tietää" olevansa parempaa kastia. en kehtaa mennä perhetuttujeni (yritysjohtaja luovan alan firmassa ja vaimo yritysjohtajana toisessa isossa puljussa) kun valittavat jatkuvasti kaikesta, ihan kaikesta. vaikka viini olisi kuinka hyvää niin vähintään on kyseenalaistettava vuosikerran rypäle. argh, ymmärrän ap niin hyvin mistä puhut.
ollessani nuorempana töissä hyvässä ravintolassa, oli palaute välillä ihan käsittämätöntä, jos ei muusta kehdattu valittaa, niin sitten serviettien karheudesta. ihan pöpi päistä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:31"]Se on Amuse-bouche, ei -brouche.
[/quote]
Huoh.
Ensin ajattelin että hauska teksti ja tollastahan se joillain on ja yläpeukutin, mut alkaa tuntua et ap kuuluu itse tuohon ylimieliseen porukkaan ku nenä päähän
Ensin ajattelin että hauska teksti ja tollastahan se joillain on ja yläpeukutin, mut alkaa tuntua et ap kuuluu itse tuohon ylimieliseen porukkaan ku nenä päähän
Sehän on omanlaistaan small talkia! Ruuasta puhuminen (ei se aina ole valittamista) kuuluu ulkona syömiseen!
Ap:n jutussa piilee kai jonkinlainen totuus, vaikka en kyllä tuollaista ihmistyyppiä tunnista... Ihan oikeasti ruoka on kyllä muutakin kuin vain ravintoa ja voisit arvostaa sitä, että hyvän ruuan voi kokea suurenmoisena elämyksenä monilla aisteilla. Ystäväsi eivät ole yhtään sen "hienostelevampia", jos kokevat ruokailun eri tavalla kuin sinä. Mutta tuo jatkuva valittaminen on kieltämättä ikävä piirre.
Vaihda seuraa, et ole kaltaistesi joukossa selvästikään! Ja äänestäsi kuultaa kyllä aikamoine valivaliluonne myöskin. Vika on muissa, ei itsessä. Vain sinulla on varaa arvostella muita, niinhän?
Ja taas en voi kuin miettiä että miten se stefan richter mahtaa arvostella ruokia, kun kuulemma tykkää käydä grilleillä ja abc:llä syömässä ranskalaiset ja lehtipihvin.
Mun isä on just tollanen snobi, joka arvostelee. .. ärsyttävää! !!
Mä en ole törmännyt tuollaisiin ihmisiin. Tykkään itsekin syödä hyvää ruokaa, laidasta laitaan, ja miehen kanssa käydään pari kertaa vuodessa jossain todella hyvässä Michelin-tähditetyssä ravintolassa ihan vaan inspiroitumassa niiden ruuasta. Toki me ja kaverimme keskustelemme ruuasta, mutta tuollainen hirveä valittaminen ja esim. tarjoilijoiden arvostelu on minusta ihan ala-arvoista käytöstä muutenkin. Ehkä tää on joku suomalainen ilmiö sitten, asumme itse muualla Euroopassa eikä mieskään ole suomalainen...
Se on Amuse-bouche, ei -brouche.