Meneekö teillä muilla hermot överiruokarunkkareihin?
On mukavaa mennä syömään hyvin ravintolaan ystävien kanssa. Saa toisten laittamaa, (yleensä) maukasta ruokaa ja voi rauhassa seurustella kivassa seurassa ja hyvän ruoan ja juoman äärellä. Minusta nimenomaan ulos mennään syömään tapaamisen vuoksi, ei siksi, että tullaan leikkimään fiinejä ruoka-/viinikriitikoita.
Menee koko mukava ilta pilalle näillä tuntemusbrassailuilla. Miksi on niin pakko päästä pätemään, että eipä tullut amuse-broucheja vaikka pitäisi olla tasokas ravintola, minun pihvini on kyllä medium-+- eikä medium-. kaikki on vaan no olen syönyt parempaakin -tasoa ja valivalivali ja vali. Tai sitten minulla on vaan äärimmäisen kummallisia kavereita, mitä tulee tähän ravintolahavainnointiin.
Kyse on kuitenkin vain ruoasta. He, ihan normaalit järkevät ihmiset alentuvat haukkumaan tarjoilijoita jos viiniä ei tarjoilla oikealta puolelta. Koko ilta on tarkkailuntäyteistä. Tylsää.
Kyse on kuitenkin vain ruoasta, ihmisiä minä olen tullut tapaamaan. En
jauhamaan tarjoilijoiden perfection käytöksestä tai nenä nirpallaan tökkimään täysin hyvää ja maukasta, erittäin syömäkelpoista ruokaa, josta täytyy vain hakemalla hakea vikaa ja valittamisen aihetta.
Itse syön kaikenlaisissa paikoissa, kebab-ravintoloista fine diningiin, ja jos on valittamisen aihetta aivan oikeasti niin huomautan vaan ystävällisesti. Siis jos vaikka broileri on raakaa tai muuta vastaavaa. Mutta ei se kyllä minulle kaiken huomion keskipiste ole ja maailmanloppu, jos ruoka ei täysin täytä toiveitani. Siinähän otan tietoisen suuren suuren first world problem -"riskin", kun ylipäätään menen ulos syömään. Enhän voi tietää maistuuko ruoka minulle. Silti se tulee maksaa. Joten todella typerää.
Inhoan nykyajan ihmisiä. Kaikki ovat masentuneita valittajia eivätkä nauti mistään. Elämä on itsekeskeistä omaneduntavoittelua ja oman elämän julkituomista kaikin mahdollisin tavoin.
Emmekö voisi vaan nauttia elämästä ja läheisistämme, välittää heistä ja elää hetkessä?
Kommentit (38)
Mua ei haittaa ruuan arvostelu ravintolassa. Kyllä mä haluan saada rahoilleni vastinetta. Jos lähden ulos syömään, niin haluan sen täydellisen pihvin, josta maksan paljon enemmän kuin jos tekisin sen itse kotona. Se mikä ärsyttää on se, että jokaisesta annoksesta alkuruuasta jälkiruokaan pitää ottaa valokuva ja laittaa se faceen. Ihan oikeesti, ketä kiinnostaa?!
21, älä aina vedä tuota suomalaisuuskorttia joka keskusteluun. Ei ole tyypillistä suomalaisuutta olla moukka, ilkeä, käytöstavaton, lihava tai mitään muutakaan järjettömän ällöttävää. Se on ominaista vain liioitelevalla palstaprovolla.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:52"]
Ja taas en voi kuin miettiä että miten se stefan richter mahtaa arvostella ruokia, kun kuulemma tykkää käydä grilleillä ja abc:llä syömässä ranskalaiset ja lehtipihvin.
[/quote]
Taiteestakin saa muodostaa mielipteitä, vaikka ei itse olisi Michelangelo tai Karita Mattila. Tauluja saa katsoa, musiikkia kuunnella ja ruokia maistella olematta itse alan huippu. Älä nyt viitsi.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:00"]
21, älä aina vedä tuota suomalaisuuskorttia joka keskusteluun. Ei ole tyypillistä suomalaisuutta olla moukka, ilkeä, käytöstavaton, lihava tai mitään muutakaan järjettömän ällöttävää. Se on ominaista vain liioitelevalla palstaprovolla.
[/quote].
No ihmettelin vaan että miksi täällä ei törmää tuollaiseen käytökseen, vaikka ihmiset käyvätkin paljon ulkona syömässä. Ainoa ero minkä keksin, on että ei olla Suomessa. En oikeasti ole koskaan kuullut mitään vastaavaa, vaikka syön erittäin usein ulkona.
Minä nautin ruoasta, hyvää ruokaa kehun ja jos jää arvostelun varaa (kuten, että olisi voinut olla hieman paremmin maustettu, oli aavistuksen vaisu maku tms.) sanon siitä ruokailun päätteeksi. Maksan ja en välttämättä toiste syö samassa paikassa.
Mutta se, että päivitellään henkilöstön osaamutta ja nimenomaan vedotaan rahoille vastinetta -asenteeseen, tuntuu joskus ärsyttävältä. Etenkin kun kiireessä tarjoilijat yrittävät parhaansa. Toki minäkin välillä mietin, että heillä on koulutus ammattiin, ehkä etiketit tulisi tuntea. Mutta on tärkeäämpääkin siinä hetkessä, ainakin minulle.
Sain kerran ruokani mukana jonkun kiventapaisen suuhuni. Kävin nätisti sanomassa, että tässä annoksessa oli tämmöinen outo juttu. He pahoittelivat kovasti, antoivat 60€-lahjakortin ravintolaansa ja kyselivät olenko ok.
Halusin nyt vaan sanoa, että palautetta voi antaa ihan asiallisestikin ja yleensä se tuottaa paremman lopputuloksen kuin vihainen raivoaminen huonosta ruosta tai palvelusta. Minusta järkevä ihminen vaan toimii näin. Ja ystävien kanssa olisi mukava puhua muustakin kuin siitä, että heidän mielestään atmosfääri ei vastaa paikan hintatasoa tai järkyttyä edellämainitusta viinin väärältä puolelta tarjoilusta.
ap
Suomessa ulkona syöminen on todella kallista (liian) ja ihmiset käyvät ulkona harvemmin, joten odotukset ovat hyvin korkealla.
Jos maksan mansikoita kovatasoisen ravintolan menusta, odotan kyllä kaiken olevan yksityiskohtiaan myöden oikein. Kolmenkympin pihvin täytyy olla paistettu juuri sellaiseksi kuin on luvattu. Osaan arvostaa näitä asioita ja haluan ruoan tekijöiden ja tarjoajienkin arvostavan.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:27"]
Jos maksan mansikoita kovatasoisen ravintolan menusta, odotan kyllä kaiken olevan yksityiskohtiaan myöden oikein. Kolmenkympin pihvin täytyy olla paistettu juuri sellaiseksi kuin on luvattu. Osaan arvostaa näitä asioita ja haluan ruoan tekijöiden ja tarjoajienkin arvostavan.
[/quote]
Lisään vielä: Oikea osoite valituksille on tietenkin tarjoilija, ei pöytäseurue.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:52"]
Ja taas en voi kuin miettiä että miten se stefan richter mahtaa arvostella ruokia, kun kuulemma tykkää käydä grilleillä ja abc:llä syömässä ranskalaiset ja lehtipihvin.
[/quote]
Taiteestakin saa muodostaa mielipteitä, vaikka ei itse olisi Michelangelo tai Karita Mattila. Tauluja saa katsoa, musiikkia kuunnella ja ruokia maistella olematta itse alan huippu. Älä nyt viitsi.
[/quote]Mutta on se vaan jännä jos "huippukokille" maistuu tuollainen peruskuppilan safka, eikä valittelekaan Ja vieläpä lämmitetty eines? Meniskö joillakin se hifistely aivan yli? Kelpaako muille huippukokeille se "paska" mille av-mammat täällä naureskelevat. "Kuka luuseri syö abc:llä, sehän on sellaista paskaa"...
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:27"]
[/quote]
Lisään vielä: Oikea osoite valituksille on tietenkin tarjoilija, ei pöytäseurue.
[/quote]Niin, jos oikeasti on jotain vikaa. Mutta onko nyt muotia leikkiä gordon ramsaytä ja helvetin keittiötä tms. ohjelmaa joissa osaavien kokkien tuotoksista pitää ihan keksimällä keksiä kaameita virheitä? Vai alennustako ne yrittää saada?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:30"]
Mutta on se vaan jännä jos "huippukokille" maistuu tuollainen peruskuppilan safka, eikä valittelekaan Ja vieläpä lämmitetty eines? Meniskö joillakin se hifistely aivan yli? Kelpaako muille huippukokeille se "paska" mille av-mammat täällä naureskelevat. "Kuka luuseri syö abc:llä, sehän on sellaista paskaa"...
[/quote]
On ruokaa ja ruokaa. Mummon paistamat muurikkaletut, Hesen kerroshampurilainen ja kolmen ruokalajin illallinen Farangissa ovat kaikki ruokaa, mutta ne edustavat kaikki eri lajityyppejä eivätkä kilpaile samassa sarjassa. Berliiniläiseltä döner-kioskilta saa aivan uskomattoman herkullisen kebabin kolmella eurolla, mutta samanlainen annos osana fine dining -kokemusta ei lunastaisi oikein mitään odotuksia. -29
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:33"]
Niin, jos oikeasti on jotain vikaa. Mutta onko nyt muotia leikkiä gordon ramsaytä ja helvetin keittiötä tms. ohjelmaa joissa osaavien kokkien tuotoksista pitää ihan keksimällä keksiä kaameita virheitä? Vai alennustako ne yrittää saada?
[/quote]
Jos virhe on kaamea, ei sitä tarvitse keksimällä keksiä. Jos minulle luvataan pihvi medium rarena ja se toimitetaan minulle lähes kypsänä, kokki on tehnyt virheen, oli hän kuinka osaava tahansa. Minä osaan kyllä erottaa pihvin kypsyysasteen, korkkivikaisen viinin tai hiekan salaatin joukossa. -29
Hyvissä ja kunnianhimoisissa ravintoloissa ollaan aina kiinnostuneita palautteesta, ja henkilökunta keskustelee innokkaasti annoksen yksityiskohdista. -29
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:33"]
Niin, jos oikeasti on jotain vikaa. Mutta onko nyt muotia leikkiä gordon ramsaytä ja helvetin keittiötä tms. ohjelmaa joissa osaavien kokkien tuotoksista pitää ihan keksimällä keksiä kaameita virheitä? Vai alennustako ne yrittää saada?
[/quote]
Jos virhe on kaamea, ei sitä tarvitse keksimällä keksiä. Jos minulle luvataan pihvi medium rarena ja se toimitetaan minulle lähes kypsänä, kokki on tehnyt virheen, oli hän kuinka osaava tahansa. Minä osaan kyllä erottaa pihvin kypsyysasteen, korkkivikaisen viinin tai hiekan salaatin joukossa. -29
[/quote]No etkö sä osaa itse paistaa niitä pihvejäsi? Jos ne joka kerta tekee virheitä noiden suhteen, niin kannattaako mennä ulos syömään? Mikä nautinto seuraa illan valittamisesta, ystäviä tavatessa vaan valittelet kuinka nyt tuli maksettua turhasta? Kannattais sitten ehkä mennä sinne abc:lle.
Kaipa te maksatte hirveän hinnan niistä ruoista jos ihan pienestäkin menee annoksia roskiin. Synti ja häpeä kyllä heittää ruokaa sellaisten asioiden vuoksi hukkaan. Huh, onneksi mulla ei ole tosiaan varaa tuollaiseen syntiin.
Ei mene. Teen parempaa kotiruokaa kuin yksikään kuravittu, joka tätä ketjua lukee. Ei tarvitse mennä ravintolaan, jos osaa itse kokata parempaa. Fuck you :D
Ollessani teatterissa töissä asiakaspalvelijana tuli eräs "hieno" rouva valittamaan lattiasta. Se oli liian kovaa materiaalia, hänen kengistään kuului kuulemma ruma ääni kävellessä. Käski laittaa viestiä ylemmällä taholle.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:00"]
[/quote].
No ihmettelin vaan että miksi täällä ei törmää tuollaiseen käytökseen, vaikka ihmiset käyvätkin paljon ulkona syömässä. Ainoa ero minkä keksin, on että ei olla Suomessa. En oikeasti ole koskaan kuullut mitään vastaavaa, vaikka syön erittäin usein ulkona.
[/quote]
Täällä toinen joka ei ole ikinä kuullut vastaavaa. Vaikka asun Suomessa ja syön paljon ulkona :) Ehkä riippuu sitten tuttavapiiristä enemmän kuin kulttuurista.
Jos itse ylistät ruokaa, niin ehkä muut eivät kehtaa haukkua. Ja muutenkin jos jostain muut valittaa, niin heitä sinä jokin kehu ravintolaa kohtaan. Älä mene mukaan valittamiseen.