Lupasin palata kertomaan, kuinka alkoholittomat häämme sujuivat :)
Ja vastaus on, että hyvinhän ne sujuivat :)
Häitä vietettiin kesäkuun alussa, ihanassa vanhassa kartanossa,
vieraita oli reilu 100. Heistä 10 poistui hieman muuta porukkaa aiemmin, muut jaksoivat juhlia kanssamme puoleenyöhön asti, ilman pisaraakaan alkoholia :)
Poistujat olivat mieheni sukulaisia, jotka narisivat jo ennen häitä siitä, miksi häissämme ei ole alkoholia.
Kaikilta muilta tuli pelkkää kiitosta, eikä kukaan vaikuttanut kyllästyneeltä, nyt on onnellinen olo ja maanantaina suuntaamme häämatkalle! :)
Kommentit (61)
Häät olivat HÄÄPARIN juhlat. Eiköhän heillä ole oikeus tehdä niistä omannäköisensä.
En minäkään haluaisi omiin häihini alkoholia, koska emme sitä itse käytä. -Enkä toisaalta jaksaisi katsella häävieraiden "vapautumista" (mikä ainakin vanhempieni ja heidän puolisoidensa kohdalla on tosi ikävää katseltavaa).
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 03:17"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 01:46"]
Sama kuin jättäisi häistä kahvin pois.
[/quote]
Erinomainen vertaus. Ajattelen itse ihan samoin. Se, että juhla-aterialta jätetään se viini pois jonkin hölmön vakaumuksen tai saituuden nojalla, antaa kyllä juhlien järjestäjästä vähemmän mairittelevan kuvan. Voisiko joku kuvitella sulhasen ilmoittavan kutsussa: "Koska emme itse juo kahvia, hääjuhla tulee olemaan kahviton."
[/quote]
No mä jätän omissa häissäni länpimät ruuat tarjoamatta kun itsekään tykkää oikein syödä niitä. Tarjolla kurkkua ja selleriä. Ja tarjolla pelkkää laittikolaa, kun mä tykkään juoda sitä. Kun nää on mun häät ja mun näköset ja minäminäminä. Ja jos ei kiinnosta sellaset häät niin ei tarvii tulla. Niin ja mun häissä tarjotaan kahvit mut kukaan ei saa laittaa siihen mitään sekaan kun mä tykkään juoda kahvini mustana. Sit mä poltan mentholsavukkeita ja loukkaa jos joku ei niitä suostu jälkkäriksi polttaa ku mä tykkään niistä. Ja viinaa ei ole tarjolla kun mä en tykkää. Juomana on vain lämmintä vettä, kun en tykkää kylmästä. Ihan sama viihtyykö vieraat kunhan kaikki on mun näköstä!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:42"]
Voihan se olla, että jotkut puhuvatkin "pahaa" juhlistamme selän takana, mutta kovin kauan vieraat kuitenkin viihtyivät eli en usko, että kovin moni meinasi kuolla tylsyyteen :)
-Ap
[/quote]Kaipa minäkin olisin tappiin asti kun kerran lähtisin, jota en kyllä yleensä tee. Jos nyt kutsujakaan tulisi. Ja vaikka itse olisinkin todennäköisesti autolla, niin varmaan alkottomista ajattelisin että voi herran jee sentään kun on tylsät bileet.
Ja olen kyllä ollutkin kohtalaisen kuivissa häissä sen 4 kertaa kun olen ollut, ei ole tainnut tervetuliaismaljaa enempää olla tarjolla kolmissa niistä tai ei sitäkään, tosin niissä puoliksi lestahäissä korkattiin sen jälkeen kun ne vanhoilliset oli saatu lähtemään.
[/quote]
Mä olen ollut noissa puoliksi lestahäissä, ehkä olimme samoissa. Kyllähän kaikki tiesi, että noin siinä käy. Mutta me ja morsiamen mummo lähdimme myös aikaisin pois.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 04:04"]
Teillä oli varmasti poikkeuksellisen mukavat häät :) Aion itsekin pitää alkoholittomat häät tulevaisuudessa. Yleensä joudun poistumaan toisten häistä jo aika aikaisessa vaiheessa iltaa, kun porukka örveltää kännissä siellä, eikä niitä hullukaan jaksa katsoa. Onneksi yli puolet sukulaisista on samaa mieltä.
[/quote]
Sama. Minua huvittaa, kuinka kännääjät valittavat, että lähtevät alkoholittomista aikaisin pois. Eivätkö he känniltään ole huomanneet, että alkoholijuhlissa moni ei-juova lähtee aikaisin pois? Pitävätkö he itseään jollain tapaa arvokkaampina vieraana vai mistä on kyse? Mä lähden kyllä kesken ohjelmankin, jos joku alkaa olla ärsyttävän kännissä. Enkä tuntikausia jaksa olla muutenkaan, oli alkoa tai ei.
Ei se alko tee kaikille häistä kivaa.itse olin alkollisissa mutta ohjelmattomissa häissä tuntematta juuri muita kuin morsiusparin.kaikki keskenään tutut kännäsivät omissa oloissaan.itse olisin silloin valinnut ennemmin vähän ohjelmaa kuin alkoa.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:32"]
Kaikilta muilta tuli pelkkää kiitosta, eikä kukaan vaikuttanut kyllästyneeltä
[/quote]
No entäs ne miehen sukulaiset? Vai eikö niitä lasketa, paskasakkia kun ovat?
On se kumma kun mitään ei voi tehdä ilman alkoholia.
Toisaalta ymmärtäähän sen kun suomalaiset on niin apeeta ja ujoa porukkaa että pitäähän sitä nyt vähän rohkasevaa saada! Ja sitten voivotellaan kun alkoholiongelmat kasvaa voivoivoi..
Itse olin juhannuksena häissä, jotka tosin oli alkolliset. Sulhasella on tapana nauttia ns. Rähinäviinaa.. Ja se tapahtuu aina, kun juo. Joten sillä oli viinavahti, joka ei antanut sen juoda liikaa. Kyseinen vahti toi tölkin, kun edellisestä oli kulunut tarpeeksi aikaa.
Tälläkään miehellä ei ole omasta mielestään alkoholiongelmaa, eli riehuminen kännissä on ihan ok.. Oli erittäin rento tunnelma, kun kaikki odotti milloin sulholta menee kuppinurin. Näin ei onneksi tapahtunut, mutta varmasti olisi alkottomana ollut hauskempaa
On täällä nyt ihme valitusta siitä jos joku haluaa päättää juodaanko OMISSA juhlissa vai ei. Tää on taas tätä suvaitsevaisuuden vaatimista, toimii vaan aina yhteen suuntaan. (En ole ap, en raitis, ärsyttää vaan nää ahdasmieliset täällä)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 08:13"]
On täällä nyt ihme valitusta siitä jos joku haluaa päättää juodaanko OMISSA juhlissa vai ei. Tää on taas tätä suvaitsevaisuuden vaatimista, toimii vaan aina yhteen suuntaan. (En ole ap, en raitis, ärsyttää vaan nää ahdasmieliset täällä)
[/quote]
Olisi mielenkiintoista kuulla näiden alkojuhlijoiden puoluekanta. Puheet on niin fanaattista tuubaa, että jostain syystä jää kuva ateistisesta vasemmistoradikaalista.
t. Meidän häät 16 vuotta sitten oli alkoholittomat. Halusimme ihanat häät ja onnistuimme siinä.
No niin, sivistyneet ihmiset eivät narise vaikka juhlat olisivatkin perseestä.
minut on opetettu että juhlissa käyttäydytään hyvin oli ne minkälaiset tahansa ja koskaan ei haukuta (ainakaan päin naamaa)
Miksi kaikissa juhlissa pitäisi olla alkoholia?!? En tajuu...
Kyse ei ole siitä, etteikö voisi olla ilman viiniä. Viini nyt vain sattuu kuulumaan juhla-aterialle samalla tavalla kuin kahvi kuuluu meidän kulttuurissamme jälkiruokapöytään. Aivan varmasti kuuluisi jälkeenpäin nipotusta, jos ei pitkissä hääjuhlissa olisi lainkaan kahvitarjoilua! Ovatko näpä nipottajat silloin kahviongelmaisia?
Alkoholiongelmainenhan nimenomaan kuvittelee, että ihmiset juovat alkoholijuomia vain saadakseen päänsä sekaisin.
Tietysti tämä alkohooli asia on hääparin päätettävissä , tarjotaanko sitä vai ei. Mielestäni kuitenkin viini kuuluu juhla-aterialle ja häihin samoin kuin esimerkiksi hääkakku. Tuntuu, että täällä kommentoijilla ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa; häät ilman viinaa ovat perseestä tai häät viinalla= järjetöntä ryyppäystä. Oletteko tulleet ajatelleeksi sitä,että häät voidaan järjestää myös niin , että ne ovat jotain noiden kahden väliltä. Meillä oli ruualla viiniä, jota tarjoilia kaatoi. Viiniä olo varattu n. 2-3 kaatoa per vieras eli ei todellakaan mitään örvellystä saanut sillä määrällä aikaiseksi. Kummasti se kuitenkin rentoutti tunnelmaa ja kaikilla oli mukavaa. Teki myös tilanteesta heti juhlavamman vrt. jos tarjoilija olisi kaadellut vettä/kotikaljaa. Illalla kun vanhukset lähtivät jo kotimatkalle ja nuorisoa tuli paikalle lisää tarjolla oli olutta/siideriä/limsaa ja kaikilla oli hauskaa. Kaasot olivat järjestäneet pientä ohjelmaa, oli tanssia ja vapaata seurustelua. Kukaan ei örveltänyt, sammunut, oksentanut tai mitään ja kaikilla oli hauskaa. Saatiin monilta vierailta kehuja että parhaimmat häät missä ovat ikinä olleet. Miksi alkoholista pitää tehdä sellainen mörkö? Ulkomailla alkoholi kuuluu automaattisesti häihin. Ei siellä mietitä uskaltaako sitä tarjota vai ei. Miksi tämä asia täällä Suomessa aina niin vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 16:16"]
Mielestäni kuitenkin viini kuuluu juhla-aterialle ja häihin samoin kuin esimerkiksi hääkakku. Tuntuu, että täällä kommentoijilla ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa; häät ilman viinaa ovat perseestä tai häät viinalla= järjetöntä ryyppäystä. Oletteko tulleet ajatelleeksi sitä,että häät voidaan järjestää myös niin , että ne ovat jotain noiden kahden väliltä.
......
Ulkomailla alkoholi kuuluu automaattisesti häihin. Ei siellä mietitä uskaltaako sitä tarjota vai ei. Miksi tämä asia täällä Suomessa aina niin vaikeaa.
[/quote]
Katsoitko otsikkoa ja aloitusta? Keskustelu liittyy aikaisempaan ketjuun, jossa oli väitteitä, ettei häät onnistu ilman alkoholia. Häät onnistuvat alkoholilla ja ilman. Ilman alkoholia voi olla loistavia häitä aivan kuten ehdottamallasi tavalla. Ulkomailla taas alkoholi ei automaattisesti kuulu häihin. Riippuu hirveästi maasta, mutta myös suvusta. Olen ollut Pohjois-Irlannissa häissä, jossa ei tarjoiltu pisaraakaan, sinne mentiin koko viikonlopuksi ja tietenkin osa porukasta oli osan aikaa pubeissa, mutta häissä kaikki oli selvin päin.
Olen asunut Sveitsissä, Belgiassa, Italiassa, Philadelphiassa, Kaliforniassa ja Hong Kongissa. Ikää yli 50 ja missäön muualla kuin Suomessa en ole törmännyt alkoholittomiin häihin. Ja jokaisessa maissa olen osallistunut ainakin yksiin häihin. Suomessa on sairas alkoholikulttuuri. Monet tuntuvat ajattelevan että aina pitää vetää kännit. Tämä kertoo enempi niistä jotka näin ajattelevat, ja heillä on varmasti jotain traumaa tai oma alkoholiongelma taustalla. Väärinkäyttäjät ovat todellisuudessa erittäin marginaalinen vähemmistö.
Kiva kuulla kokemuksia. Itse olen suunnitellut että jos joskus nain avomieheni, alkoholia on tarjolla mutta rajoitetusti. Lisäksi häät tulisivat olemaan kahden kulttuurin väliset, joissa juomakulttuurikin poikkea suomalaisesta. En tahdo juoda pääyäni sekaisin omissa häissäni ja seuraavana päivänä herätä krapulassa ja miettiä mitä tein eilen. Kaksi olutta riittää minulle.
Taisivat käydä naukkailemassa taskumatista :)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 03:25"]
Vieraat oikein jaksoivat juhlia puoleenyöhön..? Jännä juttu kun tuohon aikaan yleensä lähdetään baariin.... ;) Häissä joissa itse olen ollut, on usein juhlittu ihan aamuun asti.
[/quote]
Meinasin juuri tulla kirjoittamaan samaa. Ihan puoleenyöhön juhlittiin. WOOHOO!!