Nyt puhuu Koskelan surmasta syytetyn pojan äiti
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eb214472-e6a4-480e-9b6a-164eb19c7ab9
Kuten huomaatte niin teko tuli täytenä yllätyksenä sekä kovana järkytyksenä epäillyn pojan äidille eikä kakkiaisten suorittama koko perheen lynkkaaminen mitä täällä on tehty ainakaan auta asiaa yhtään.
Täällä on myös hurskasteltu, ettei meidän poika ikinä tekisi tuollaista mutta samalla kerrotaan miten kakaroiden annetaan juosta ulkona yömyöhään vailla kuria. Ihan yhtä hyvin sinä voit saada poliisilta vastaavan soiton ja poikaasi epäillään vastaavasta rikoksesta.
Kommentit (1617)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole lynkannut mitään. Olisi kieltämättä kauheaa omalle kohdalle, pahinta toki hänelle je omaisilleen, jolle nuo teot tehtiin.
Mutta varmasti on itkua ja oksennusta tullut tämänkin tekijän vanhemmilta.
Kyllähän täällä on vanhemmat lynkattu ja väitetty, että pojan teko johtuu huonosta kasvatuksesta ja kotioloista.
No miten tuo muka sen kumoaisi? Yrittävät vain päästä päkähästä.
Ei tuo ole voinut puskista tulla
Tottakai se tulee puskista. Kenen tahansa lapsi voi syyllistyä raakaan murhaan.
Voi, mutta kyllä ne merkit pahoinvoinnista on nägtävissä ennen tälläisiä tekoja. Sokeudesta lapsen käytökseen, apaattisuuteen, pahoinvointiin ja hiljaiseen hyväksyntään näihin kaikkiin saa vanhemmat etsiskellä ihan sieltä peilistä. Nuori on sivuutettu, jätetty yksin selviämään kenties jo vuosikausiksi. Paha patoutuu ja purkautuu sitten esim. näin.
Huvittavia nämä"tietäjät":D jotka kertovat täällä miten tuiki tuntemattomassa perheessä on lapsia kasvatettu.
Raa'assa ja suunnitellussa murhassa ei minusta ole mitään hauskaa. Terve nuori ei tälläiseen pysty eikä tämmöistä suunnittele, ei edes ajattele. Pointti oli se, että näitä nuoria ei ole kasvatettu.
Mutta mistäs tiedät onko lapsi terve, ei voi alkaa kaikkia nuoria etukäteen tuomitsemaan. Se olisikin helppoa jos sen näkisi päällepäin mutta näin ei kaikissa tapauksissa ole.
Kasvatuksesta sinä et tiedä mitään. Vai haluatko vähän kertoa miten heitä on sitten kohdeltu kun väität tietäväsi!
Vaikea sanoa, miten heitä on kokhdeltu, mutta helppo on todeta, että jokin on mennyt pahasti vikaan. EI voi kutsua murhaajapoikaansa "lapseksi" (kuten yksi äideistä kuulusteluissa sanoi) ja samalla esittää, ettei vanhemmilla ole mitään vastuuta teoista.
Näin EI voisi käydä kenelle tahansa.
Kyllä voisi. Ja itse kasvatat omia kakaroitasi ihan samalla tavalla ilman kuria vai onko teillä pennuilla kotiintuloajat ja tiedätkö oikeasti missä he milloinkin ovat ja kenen seurassa?
Jännä että puhut asiasta kuin siinä olisi jotain ihmeellistä. Kyllä, minä tiedän suunnilleen missä lapseni ovat ja kenen kanssa. Kyllä, heillä on kotiintuloajat. Aivan normaalia toimintaa.
Mistä sinä tiedät missä ja kenen kanssa lapsesi on?
Kyllä mä näen lapseni liikkeet aina halutessani. Puhelimessa on paikannin, ihan lapsen turvallisuutta ajatellen. Täällä maaseudulla vielä ainakin ollaan tekemisissä myös lasten kavereiden vanhempien kanssa ja kyläilyt sovitaan erikseen. Missään ostareilla lapsella ei ole lupa pyöriä, ilman, että siitä ollaan sovittu etukäteen.
Ja lapsesi siis täyttää ensi vuonna 17.v?
No ei ole 17 vielä. Lapsen turvallisuus on mulle tärkeää oli hän 5 tai 17, ei sillä iällä ole merkitystä. Itse asiassa huoli on jopa suurempi, kun alkaa aikuistumaan ja viihtymään kodin ulkopuolella. Kysymys ei ole siitä, ettenkö luottaisi lapseeni, vaan siitä että maailma on muuttunut ja kaikkea sairasta tapahtuu ympärillämme.
On itsellänikin paikannin puhelimessa päällä, kun tykkään lenkkeillä metsässä, eikä koskaan voi tietää mitä saattaa sattua.
Tällä tarkoitan juuri sitä välittämistä ja kasvattamista terveeseen aikuisuuteen - olen kiinnostunut missä lapseni liikkuu ja milloin ja kenen seurassa. Sinä taas kehtaat väittää että olemme huonoja kasvattajia kun meillä on lapsillemme kotiintuloajat ja säännöt? Kun lapset muuttaa kodista pois, oletan että olen antanut mahdollisimman hyvät eväät matkaan ja minun velvollisuuteni päättyy osittain siihen ja hän vastaa teoistaan, toimistaan ja menoistaan itse siitä eteenpäin.Kyllä mä uskon että jokaiselle normaalille aikuiselle se oman lapsen turvallisuus on tärkeää.
Me ei voida tietää miten muut lapsiaan kasvattaa, siksi on vähän hölmöä täällä AINA lähteä tuomitsemaan vanhemmat kun iltalehdessä on juttu jonkun nuoren törttöilystä.Itellä on myös kohta 17.v nuori ja toki välitän ja rakastan häntä ja vaikka haluaisinkin välillä seurata hänen liikkeitään ja asettaa kotiintulo ajaksi klo 00 en silti sitä tee, hän ei ole ikinä rikkonut lupaustaan, ja toiminut minun nähteni esimerkillisesti.
Tiedän että hänkin virheitä tekee ja tiedän että en minä niitä kaikkia pysty estämään vaikka joka asiasta on juteltu, viimeksi juuri tästä kun nuori oli kiivennyt junan katolle ja kuoli sähköön.
Toivon vain että oma tyttöni ei kohtalokasta virhettä tee.
No ei voida niin. Mutta tässä tapauksessa ei ollut kyse mistään törttöilystä vaan murhasta, jota oli suunniteltu. Vuosien kiusaamisesta ja alistamisesta, jonka katkaisemiseksi ei aikuisilla ollut keinoja. Ja tarkoitan nyt aikuisilla vanhempia, sosiaaliviranomaisia, virkavaltaa, opettajia - joiden oletan (en tunne tapausta/taustoja täysin) olleen tekemisissä näiden poikien ja poikien vanhempien kanssa jo vuosia. Jos jatkuvissa väkivaltatilanteissakaan aikuiset eivät ota vastuuta, eivätkä saa kierrettä katkaistua, niin millä tolalla se kasvatus mahtaa olla siellä kotona?
Vierailija kirjoitti:
Siis murha tapahtui viime joulukuussa ja äiti on jo ehtinyt kirjoittaa kirjan???
Huomiota ja rahaa. Empatiakyvytön nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole lynkannut mitään. Olisi kieltämättä kauheaa omalle kohdalle, pahinta toki hänelle je omaisilleen, jolle nuo teot tehtiin.
Kyllähän täällä on vanhemmat lynkattu ja väitetty, että pojan teko johtuu huonosta kasvatuksesta ja kotioloista.
Voi, mutta kyllä ne merkit pahoinvoinnista on nägtävissä ennen tälläisiä tekoja. Sokeudesta lapsen käytökseen, apaattisuuteen, pahoinvointiin ja hiljaiseen hyväksyntään näihin kaikkiin saa vanhemmat etsiskellä ihan sieltä peilistä. Nuori on sivuutettu, jätetty yksin selviämään kenties jo vuosikausiksi. Paha patoutuu ja purkautuu sitten esim. näin.
Huvittavia nämä"tietäjät":D jotka kertovat täällä miten tuiki tuntemattomassa perheessä on lapsia kasvatettu.
Raa'assa ja suunnitellussa murhassa ei minusta ole mitään hauskaa. Terve nuori ei tälläiseen pysty eikä tämmöistä suunnittele, ei edes ajattele. Pointti oli se, että näitä nuoria ei ole kasvatettu.
Mutta mistäs tiedät onko lapsi terve, ei voi alkaa kaikkia nuoria etukäteen tuomitsemaan. Se olisikin helppoa jos sen näkisi päällepäin mutta näin ei kaikissa tapauksissa ole.
Kasvatuksesta sinä et tiedä mitään. Vai haluatko vähän kertoa miten heitä on sitten kohdeltu kun väität tietäväsi!
Miten tää menee sulle noin ihon alle? Onko huono omatunto omista kasvatustaidoista vai mistä syystä huudat täällä jokaiselle?
Ei minulla ole lapsia ja ei mene ihon alke, itseasiassa tähän ketjuun on vastannut moni eri ihminen.
Itseä vaan henkilökohtaisesti ottaa aivoon kun tuomitaan ilman todisteita.
Viitaten tätä edelliseen kommenttiisi niin en ole lapsia tuominnut, vaan vanhempia. Tälläinen käytös ei tule yllätyksenä, etenkään kun ongelmia ollut pitkän aikaa. Uhria oli kiusattu jo vuosia, eikä asiaan oltu puututtu tarpeeksi "kovalla kädellä" aiemmin. Että ne niistä todisteista joiden perään huutelet. Terve ihminen katuu kun on tehnyt jotain väärää, saa siitä rangaistuksen ja toivottavasti ottaa opikseen eikä toista virheitään uudestaan.
Mistä tiedät miten asiaan on puututtu? Jos tämä nyt niin päällepäin olisi pitänyt näkyä miksi kukaan muu esim. Koulu ei puuttunut?
Miksi uhrin vanhemmat eivät puuttuneet?Veikkaan että tämä on ollut suurilta osin pimennossa kaikilta koska kyllä jokainen vanhempi puuttuu asiaan jos tuollaista kuulee!
Tätä oli jatkunut vuosia. Siksi oletan että ei oltu puututtu tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin pihalla kuultua: "Mä rikon sun rillit ja pistän ne paskaks jos et anna sitä rekka-autoa minulle".
Ja vanhemmat pröystäilee kaukomatkoillaan Instassa.Ja sinä postailet kateellisena Vauvassa. ;)
Jäikö sinulta välistä jotakin?
Tämä tietyntyyppisen (nousukasmaisen) keskiluokan häiriintyneisyys ja ahneus alkavat kyllä jo olla vaara koko yhteiskunnalle. Materialistiset arvot - ja muita arvoja ei taida pahemmin olla, ehkä joku uskovaisuus, jolla vain vahvistetaan sitä omaa ylemmyydentuntoa, 'hyville tapahtuu hyviä asioita, kuten esim. varallisuuden kertyminen. Nyrpistellään alemmille ja ylemmille luokille, ollaan maailman omistajia, ihaillaan narsismia ja vahvamman oikeutta.
Koskela rinnastuu Ranta-ahon huumevyyhdin kanssa - siinäkin 'hyvän' perheen penskat asialla. Ja kun on jääty kiinni, alkaa selittely, uhrin/uhrien toisen kierroksen hyväksikäyttö kirjojen ja tv-dokkareiden ja tv-sarjojen muodossa, joita tämä samainen keskiluokka tuottaa kaupallisten medioiden tuella.
'Pelkään että poikani joutuu huonoille teille vankilassa' paitsi kauhistuttaa ja naurattaa, niin myös selvittää hyvin tämän kyseisen luokan ajatusmaailmaa. Yhä vieläkin ne on ne 'jotkut muut', jotka on niitä huonoja, jotka viekottelee hyvän perheen pulmuset pahoille tavoille jne. Oma lapsi on tappanut puolustuskyvyttömän lapsen mitä julmimmalla ja pitkäkestoisimmalla tavalla, mutta se ei vielä ole huono tie. Mikä sitten on huonoa? Ja kun tuota lausetta miettii, niin kyllähän se tämän äitykän 'huono' taitanee tarkoittaa köyhää, syrjäytynyttä. Ja tuollaisessa ajatusmaailmassa on ihan mahdoton sisäistää, ymmärtää, tajuta, että on itse n. sata kertaa huonompi ja häiriintyneempi kuin pahinkaan alkoholistiperheen huonolla hoidolla ollut penska. Niin syvälle nämä sisäistävät tämän oman kuvitellun paremmuutensa meihin muihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojeluun tarvittaisiin osaavia ihmisiä.
Ovathan nämä lasulaitosten ongelmat olleet tiedossa jo ainakin 90- luvulta asti. Pohjolan poikakodit ym.Siinä vaiheessa kun ensimmäiset elinvuodet on jo pilattu, ja pahat varhaisen vuorovaikutuksen häiriöt fakta, on enää rajallisesti tehtävissä. Ihmisiä ne on vaan sossutkin, ja lasten sijoittaminen laitoksiin on viimeinen vaihtoehto, mutta ei sekään ole taikakeino joka pelastaa vanhempiensa pahasti laiminlyömät lapset. Jossain vain heidänkin on oltava. Se on tosi, vaikka sitä ei kukaan halua myöntää.
Kannattaisko oikeasti panostaa siihen koulutukseen ja työpaikkoihin??
Kannattaisko panostaa ennalta ehkäisevään vanhemmustaitojen parantamiseen? Vaikka neuvolassa, jo ennen lasten hankkimista!
Mutta ennen kaikkea koulutukseen ja työpaikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"– [Pojalla] on ollut tapahtumien jälkeen hetkiä, jolloin hän olisi toivonut olevansa kuollut. Minä pelkään, että hän lähtee huonolle polulle ja eksyy vankilassaoloaikana väärään piiriin."
Eiköhän nyt ole myöhäistä. Poika (VN ilmeisesti) on lähtenyt huonolle polulle jo aikaa sitten.
Siis eikö toi ollut Allun äiti? Eihän muut antaneet mitään haastatteluja
Laita kuva!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisen elämänkokemuksen mukaan, jos perheessä on ok, että alaikäinen viettää synttäreitään pusikossa vetäen alkoholia ja kaveria lynkaten kimpassa niin aika vinossa on kaikki kompassit. Myös se, että ollaan turkasen tietämättömiä siitä, mitä se muksu touhuaa niin ollaan aika ulapalla ilman airoja. Jälkikäteen voidaan sitten sanoa, että ei ollut aavistustakaan. No syytä olisi tietää jotain alaikäisen tekemisistä? Ja jos ei tiedä niin ottaa selvää.
Kerrohan onko sinulla lapsia jotka ovat teinejä? Yleensä tätä moskaa saa lukea juuri kolme vuotiaiden lasten äideiltä jotka ovat 24/7 oman lapsen kanssa.
Minulla on 16- vuotias lapsi, syksyllä hän menee lukioon. Nyt on hänen viimeinen ”vapaa” kesänsä, seuraavina vuosina hän menee kesätöihin.
Soittelen hänelle pari kertaa päivässä/laitetaan viestiä.
He ajelevat ystäviensä kanssa mopolla, käyden uimassa, syömässä tms. Mitä nuoret nyt tekevät.
Nämä asiat ovat vain sen varassa mitä olen nuorelta itseltä kuullut?
Kerrotko miten varmistan asian? Ajelen perässä vahtien mitä hän tekee?
Itse ajattelen että luotan lapseni sanaan siitä mitä tekee kunhan välillä ilmoittaa missä mennään.Jos nyt selviäisi että hän on hölmöillyt niin kyllä puskista tulisi.
Tässä rautalangasta merkkejä:
Jos on koulusta monia poissaolotunteja, myöhästymisiä, puhutteluita ja jälki-istuntoja sekä muita yhteydenottoja, niin ongelmaa on. Ns. normaaleilla oppilailla ei näitä ole.
Jos lapsi/nuori jää aina valehtelusta tai muusta selittelystä kiinni.
Varastelu, viinanhaju, rahojen, kalliimpien esineiden tai vaatteiden epäselvä saantilähde ja oudot menot on aina epäilyksen aihe.
Omituiset kaverit (huonot käytöstavat, ruma kielenkäyttö, suttuisia, ei mitään välkkyjä koulussa muutenkaan). Kaverien vanhemmat olisi hyvä myös tietää.
Eroperhetausta. Usein ongelma siksi, ettei ketään kiinnosta em. asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis näitä tekijäpoikiako pitäisi sääliä, sitäkö tässä haetaan? Ei heru kyllä multa, sorry vaan.
Empatiahöyryissään kylpevät Koskela-ahdistujat annostelevat empatiaansa kovin epäempaattisesti ajatellessaan 2-vuotiaan aivoillaan, että tekijöiden perheet eivät empatiaa ansaitse.
No ei ansaitse. Vähän kun omilla aivosolujen jäämilläsi ajattelet asiaa niin ymmärrät. Sisarukset ehkä asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin pihalla kuultua: "Mä rikon sun rillit ja pistän ne paskaks jos et anna sitä rekka-autoa minulle".
Ja vanhemmat pröystäilee kaukomatkoillaan Instassa.Ja sinä postailet kateellisena Vauvassa. ;)
Jäikö sinulta välistä jotakin?
Ainakin kaukomatkoja kahdehtivalta jäi väliin se, mitä ei halunnut lapsen suusta kuulla. Valikoiva kuulo on tyypillinen oire moraalinvartijoilla.
Olihan tekijöissä yksi "alaikäinen" vanhempienkin mukaan. Ei voitu tuomita alaikäistä. Myöhemmin paljastunut täysyikäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut (kieroutuneet? Persoonallisuushäiriöiset? Yksinkertaiset?) vanhemmat eivät halua nähdä omassa lapsestaan mitään vikaa.
He kieltävät kaiken ja puolustavat viimeiseen saakka vaikka miten huonoa käytöstä, vaikka muut voisivat sen rautalangasta vääntäen todeksi osoittaa.
Puolustavat siltikin. Ja uskovat sinisilmäisesti kaiken tuuban, mitä oma lapsi valehtelee selvitäkseen satimesta.
En tiedä, mitä tämä on. Defenssi? Joku oman lapsuuden trauma? Omituinen kuvitelma, että lapseni arvostelu on yhtä kuin minun itseni arvostelu? Heikkoa itsetuntoa?
Tällaisia vanhempia on.
Vierailija kirjoitti:
"– [Pojalla] on ollut tapahtumien jälkeen hetkiä, jolloin hän olisi toivonut olevansa kuollut. Minä pelkään, että hän lähtee huonolle polulle ja eksyy vankilassaoloaikana väärään piiriin."
Eiköhän nyt ole myöhäistä. Poika (VN ilmeisesti) on lähtenyt huonolle polulle jo aikaa sitten.
Ei ollu VN vaan se vanhin poika, Aleksi, joka ei uhria ollut tuntenut lapsesta asti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, miten heitä on kokhdeltu, mutta helppo on todeta, että jokin on mennyt pahasti vikaan. EI voi kutsua murhaajapoikaansa "lapseksi" (kuten yksi äideistä kuulusteluissa sanoi) ja samalla esittää, ettei vanhemmilla ole mitään vastuuta teoista.
Kyllä voisi. Ja itse kasvatat omia kakaroitasi ihan samalla tavalla ilman kuria vai onko teillä pennuilla kotiintuloajat ja tiedätkö oikeasti missä he milloinkin ovat ja kenen seurassa?
Jännä että puhut asiasta kuin siinä olisi jotain ihmeellistä. Kyllä, minä tiedän suunnilleen missä lapseni ovat ja kenen kanssa. Kyllä, heillä on kotiintuloajat. Aivan normaalia toimintaa.
Kyllä mä näen lapseni liikkeet aina halutessani. Puhelimessa on paikannin, ihan lapsen turvallisuutta ajatellen. Täällä maaseudulla vielä ainakin ollaan tekemisissä myös lasten kavereiden vanhempien kanssa ja kyläilyt sovitaan erikseen. Missään ostareilla lapsella ei ole lupa pyöriä, ilman, että siitä ollaan sovittu etukäteen.
No ei ole 17 vielä. Lapsen turvallisuus on mulle tärkeää oli hän 5 tai 17, ei sillä iällä ole merkitystä. Itse asiassa huoli on jopa suurempi, kun alkaa aikuistumaan ja viihtymään kodin ulkopuolella. Kysymys ei ole siitä, ettenkö luottaisi lapseeni, vaan siitä että maailma on muuttunut ja kaikkea sairasta tapahtuu ympärillämme.
On itsellänikin paikannin puhelimessa päällä, kun tykkään lenkkeillä metsässä, eikä koskaan voi tietää mitä saattaa sattua.
Tällä tarkoitan juuri sitä välittämistä ja kasvattamista terveeseen aikuisuuteen - olen kiinnostunut missä lapseni liikkuu ja milloin ja kenen seurassa. Sinä taas kehtaat väittää että olemme huonoja kasvattajia kun meillä on lapsillemme kotiintuloajat ja säännöt? Kun lapset muuttaa kodista pois, oletan että olen antanut mahdollisimman hyvät eväät matkaan ja minun velvollisuuteni päättyy osittain siihen ja hän vastaa teoistaan, toimistaan ja menoistaan itse siitä eteenpäin.Kyllä mä uskon että jokaiselle normaalille aikuiselle se oman lapsen turvallisuus on tärkeää.
Me ei voida tietää miten muut lapsiaan kasvattaa, siksi on vähän hölmöä täällä AINA lähteä tuomitsemaan vanhemmat kun iltalehdessä on juttu jonkun nuoren törttöilystä.Itellä on myös kohta 17.v nuori ja toki välitän ja rakastan häntä ja vaikka haluaisinkin välillä seurata hänen liikkeitään ja asettaa kotiintulo ajaksi klo 00 en silti sitä tee, hän ei ole ikinä rikkonut lupaustaan, ja toiminut minun nähteni esimerkillisesti.
Tiedän että hänkin virheitä tekee ja tiedän että en minä niitä kaikkia pysty estämään vaikka joka asiasta on juteltu, viimeksi juuri tästä kun nuori oli kiivennyt junan katolle ja kuoli sähköön.
No ei voida niin. Mutta tässä tapauksessa ei ollut kyse mistään törttöilystä vaan murhasta, jota oli suunniteltu. Vuosien kiusaamisesta ja alistamisesta, jonka katkaisemiseksi ei aikuisilla ollut keinoja. Ja tarkoitan nyt aikuisilla vanhempia, sosiaaliviranomaisia, virkavaltaa, opettajia - joiden oletan (en tunne tapausta/taustoja täysin) olleen tekemisissä näiden poikien ja poikien vanhempien kanssa jo vuosia. Jos jatkuvissa väkivaltatilanteissakaan aikuiset eivät ota vastuuta, eivätkä saa kierrettä katkaistua, niin millä tolalla se kasvatus mahtaa olla siellä kotona?
Vaikea uskoa että kaikki olisivat olleet asiasta tietoisia ja kukaan ei olisi puuttunut!
Ammattilaisten olisi työnsä puolesta ollut jo pakkokin puuttua, ja uhrin vanhemmat, eivätkö hekään puuttuneet? Miksi?
Itse uskon että tässä tapaukset pahimmat faktat eivät olleet tiedossa ja äitikin sanoi että tuli täysin puskista.
Kyllä tuonikäinen pystyy jo salaamaan tiettyjä asioita niin hyvin että kotona ei mitään tällaista osata odottaa. Voi olla että jotain pieniä ongelmiabon ollut niinkuin joka muussakin perheessä mutta ei kai niiden perusteella voi omasta lapsesta yhtäkkiä sanoa että kykenee murhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisen elämänkokemuksen mukaan, jos perheessä on ok, että alaikäinen viettää synttäreitään pusikossa vetäen alkoholia ja kaveria lynkaten kimpassa niin aika vinossa on kaikki kompassit. Myös se, että ollaan turkasen tietämättömiä siitä, mitä se muksu touhuaa niin ollaan aika ulapalla ilman airoja. Jälkikäteen voidaan sitten sanoa, että ei ollut aavistustakaan. No syytä olisi tietää jotain alaikäisen tekemisistä? Ja jos ei tiedä niin ottaa selvää.
Kerrohan onko sinulla lapsia jotka ovat teinejä? Yleensä tätä moskaa saa lukea juuri kolme vuotiaiden lasten äideiltä jotka ovat 24/7 oman lapsen kanssa.
Minulla on 16- vuotias lapsi, syksyllä hän menee lukioon. Nyt on hänen viimeinen ”vapaa” kesänsä, seuraavina vuosina hän menee kesätöihin.
Soittelen hänelle pari kertaa päivässä/laitetaan viestiä.
He ajelevat ystäviensä kanssa mopolla, käyden uimassa, syömässä tms. Mitä nuoret nyt tekevät.
Nämä asiat ovat vain sen varassa mitä olen nuorelta itseltä kuullut?
Kerrotko miten varmistan asian? Ajelen perässä vahtien mitä hän tekee?
Itse ajattelen että luotan lapseni sanaan siitä mitä tekee kunhan välillä ilmoittaa missä mennään.Jos nyt selviäisi että hän on hölmöillyt niin kyllä puskista tulisi.
Tässä rautalangasta merkkejä:
Jos on koulusta monia poissaolotunteja, myöhästymisiä, puhutteluita ja jälki-istuntoja sekä muita yhteydenottoja, niin ongelmaa on. Ns. normaaleilla oppilailla ei näitä ole.
Jos lapsi/nuori jää aina valehtelusta tai muusta selittelystä kiinni.
Varastelu, viinanhaju, rahojen, kalliimpien esineiden tai vaatteiden epäselvä saantilähde ja oudot menot on aina epäilyksen aihe.
Omituiset kaverit (huonot käytöstavat, ruma kielenkäyttö, suttuisia, ei mitään välkkyjä koulussa muutenkaan). Kaverien vanhemmat olisi hyvä myös tietää.
Eroperhetausta. Usein ongelma siksi, ettei ketään kiinnosta em. asiat.
Juu osittain asiaa. Minä sain jälkkäriä kun myöhästelin menkkaväsymyksen takia ylä-asteella monesti. Sain silti kiitettäviä kielistä ja maantiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa että kaikki olisivat olleet asiasta tietoisia ja kukaan ei olisi puuttunut!
Ammattilaisten olisi työnsä puolesta ollut jo pakkokin puuttua, ja uhrin vanhemmat, eivätkö hekään puuttuneet? Miksi?Itse uskon että tässä tapaukset pahimmat faktat eivät olleet tiedossa ja äitikin sanoi että tuli täysin puskista.
Kyllä tuonikäinen pystyy jo salaamaan tiettyjä asioita niin hyvin että kotona ei mitään tällaista osata odottaa. Voi olla että jotain pieniä ongelmiabon ollut niinkuin joka muussakin perheessä mutta ei kai niiden perusteella voi omasta lapsesta yhtäkkiä sanoa että kykenee murhaan.
Ja hei, näitä kykeneviä oli kolme kappaletta.
Mikä tuo äiti on ammatiltaan? Muistanko oikein, että osa vanhemmista oli media-alalla töissä? Ylellä tmv? Eli hyödynnetty media-julkisuus? Karmeaa.
Onhan se nyt päivän selvää, että jokin on mennyt kasvatuksessa pieleen.
Ei normaaliälyinen halua listiä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa perheessä on normaalin rajapyykkiä siirretty urakalla kun murhakaan ei riitä väärillä poluilla olemiseen.
Mikähän olis huonompaa seuraa? Ehkä Eerikan isä ja äitipuoli. Ei tule muita mieleen
.
Toivon että joku huippujuristi perkaa ton kirjan ja vetää oikeuteen kaikki osalliset kirjan tekijät. En aio sitä ostaa taikka lukea, mutta jos siellä on Atsosta jotain niin jonkun syytteen varmaan pystyy nostamaan.