Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt puhuu Koskelan surmasta syytetyn pojan äiti

Vierailija
06.07.2021 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eb214472-e6a4-480e-9b6a-164eb19c7ab9

Kuten huomaatte niin teko tuli täytenä yllätyksenä sekä kovana järkytyksenä epäillyn pojan äidille eikä kakkiaisten suorittama koko perheen lynkkaaminen mitä täällä on tehty ainakaan auta asiaa yhtään.

Täällä on myös hurskasteltu, ettei meidän poika ikinä tekisi tuollaista mutta samalla kerrotaan miten kakaroiden annetaan juosta ulkona yömyöhään vailla kuria. Ihan yhtä hyvin sinä voit saada poliisilta vastaavan soiton ja poikaasi epäillään vastaavasta rikoksesta.

Kommentit (1617)

Vierailija
261/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"– [Pojalla] on ollut tapahtumien jälkeen hetkiä, jolloin hän olisi toivonut olevansa kuollut. Minä pelkään, että hän lähtee huonolle polulle ja eksyy vankilassaoloaikana väärään piiriin."

Eiköhän nyt ole myöhäistä. Poika (VN ilmeisesti) on lähtenyt huonolle polulle jo aikaa sitten. 

Eiköhän tuollainen poika ole se "huono polku" ihan itse, jonka seuraan jotkut epäonnekkaat sitten päätyvät...

Vierailija
262/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa ketjun monet kirjoittelijat ja alapeukuttajat, jotka syyttelevät murhaajapojan vanhempia siitä, etteivät ole huomanneet tämän tunnekylmyyttä ja siksi vanhemmat ovat jotenkin syyllisiä tekoon. Omaa empiatiakyvyttömyyttänne ette kuitenkaan itse huomaa, vissiin eivät vanhempannekaan, vai kuinka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uskon, että pojilla on ollut kaikenlaista jo ennen tätä ja onhan siitä ollut juttua liikkeellä."

Olihan näistä tekijöistä aika hyviäkin tietoja saatavissa lehtijutuissa. Kyllähän kouluvuosilta monet muistivat tämän kiusaamisasetelman olemassaolon, noin esimerkiksi. Hiljainen enemmistö pysyi ko. tapauksessakin hiljaisena. Ymmärrän minä senkin. Öykkärit olisivat ottaneet vasikoijat sitten uhreikseen. Tässä mielessä peli on raakaa.

Vierailija
264/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero- ja uusperheet. Vanhempia ei kiinnosta kuin oma alapää, teini-ikäisiä potkitaan laitoksiin syrjään oman onnen tieltä. Miksi tällaisia vanhempia teinit kiinnostaisi? Tulevia erolapsia pitää päästä pukkaamaan nopsaan ja esittelemään kotia instassa. Siinä kiinnostus isojen lasten asioihin, kun elämä pyörii oman navan ympärillä.

Vierailija
265/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Uskon, että pojilla on ollut kaikenlaista jo ennen tätä ja onhan siitä ollut juttua liikkeellä."

Olihan näistä tekijöistä aika hyviäkin tietoja saatavissa lehtijutuissa. Kyllähän kouluvuosilta monet muistivat tämän kiusaamisasetelman olemassaolon, noin esimerkiksi. Hiljainen enemmistö pysyi ko. tapauksessakin hiljaisena. Ymmärrän minä senkin. Öykkärit olisivat ottaneet vasikoijat sitten uhreikseen. Tässä mielessä peli on raakaa.

Käsittääkseni tämä epäilty ei edes tuntenut muita kovin pitkään eikä missään ole uutisoitu koulukiusaamisesta, kun ei ollut samassa koulussakaan uhrin kanssa.

Vierailija
266/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää myykö niille huumeita.

Vierailija
267/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain lailla ne tekijät lietsoivat itsensä viime vaiheessa sellaiseen mielentilaan, että siitä ei ollut enää paluuta. Tekoihinhan liittyi myös suunnitelmallisuutta, niitä hekumoitiin jo etukäteen.

Tapaus on monessakin mielessä siis hyvin sairas.

Vierailija
268/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat pilasivat elämänsä ennen kuin se ehti edes alkaa.  Joitakin tekoja ei voi hyvittää tai saada anteeksi. Luulivat olevansa jotain parempaa vaikka todellisuudessa veivätkin itseltään oman ihmisarvonsa.

Vierailija
269/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole siinä mielessä muuttunut omasta nuoruudesta, että oikeasti kiltille nuorelle tärkein asia koulussa on, ettei joudu itse kiusatuksi ja sulautuu sopivasti harmaaseen massaan.

Vierailija
270/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Näiden poikien haasteet ja ongelmat olleet tiedossa jo aiemmin, joten väite että asiat tulivat äidille yllätyksenä, on silkkaa valhetta."

Totta. Varmaan on ollut tekijäpoikien vanhemmilla tiettyä välinpitämättömyyttä noita esiintuotuja ongelmia kohtaan. Eihän se meidän poika...

Parempi kun et auo päätäsi, kun et tiedä asiasta mitään.  En usko, että olisivat koskaan ajatelleet, että heidän poikansa päätyisi näin julmaan rikokseen.  Mutta, ehkä sinä pystyt omistasi lapsistasi kuvittelemaan tämmöistä.

Kyseiset pojat olivat olleet rikollisuuden, päihteiden ja väkivaltaisuuden ongelmissa aiemminkin. En tiedä yksityiskohtia yhtään sen tarkemmin kuin sinäkään mutta ne joista olen lukenut, kertovat, ettei kyseessä ole yhteiskuntakelpoisiksi kasvatetut ihmiset.

Minulla ei ole lapsia, joten älä huolehdi kasvatustaidoistani. Ja toivottavasti ei ole sinullakaan sillä niin huonosti osaat käyttäytyä nimittelemällä minua/muita.

Vierailija
271/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikeasti kiltille nuorelle tärkein asia koulussa on, ettei joudu itse kiusatuksi ja sulautuu sopivasti harmaaseen massaan."

Kiusaajat tietävät tämän... enemmän kuin hyvin. Tähän se kiusaaminen osaltaan myös perustuu.

Vierailija
272/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Näiden poikien haasteet ja ongelmat olleet tiedossa jo aiemmin, joten väite että asiat tulivat äidille yllätyksenä, on silkkaa valhetta."

Totta. Varmaan on ollut tekijäpoikien vanhemmilla tiettyä välinpitämättömyyttä noita esiintuotuja ongelmia kohtaan. Eihän se meidän poika...

Parempi kun et auo päätäsi, kun et tiedä asiasta mitään.  En usko, että olisivat koskaan ajatelleet, että heidän poikansa päätyisi näin julmaan rikokseen.  Mutta, ehkä sinä pystyt omistasi lapsistasi kuvittelemaan tämmöistä.

Kyseiset pojat olivat olleet rikollisuuden, päihteiden ja väkivaltaisuuden ongelmissa aiemminkin. En tiedä yksityiskohtia yhtään sen tarkemmin kuin sinäkään mutta ne joista olen lukenut, kertovat, ettei kyseessä ole yhteiskuntakelpoisiksi kasvatetut ihmiset.

Minulla ei ole lapsia, joten älä huolehdi kasvatustaidoistani. Ja toivottavasti ei ole sinullakaan sillä niin huonosti osaat käyttäytyä nimittelemällä minua/muita.

Ai oli? Lähde? Jokainen? Tämä haastateltu äiti kertoi, että poika jäi viime syksynä kiinni kannabiksen käytöstä, josta vanhemmat ilmoitti poliisille ja antoi itse rangaistukseksi arestia. Mitä muuta vanhempien olisi pitänyt tehdä ja miten olisi pitänyt aavistaa tulevat tapahtumat?

Vierailija
273/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa ketjun monet kirjoittelijat ja alapeukuttajat, jotka syyttelevät murhaajapojan vanhempia siitä, etteivät ole huomanneet tämän tunnekylmyyttä ja siksi vanhemmat ovat jotenkin syyllisiä tekoon. Omaa empiatiakyvyttömyyttänne ette kuitenkaan itse huomaa, vissiin eivät vanhempannekaan, vai kuinka?

Tässä tapauksessa ei todellakaan ollut eikä ole mitään huvittavaa. Uhrin omaiset kärsii hiljaa ja tekijän sukulaiset öyhöttää mediassa. Perin erikoista ja nykyään hävyttömyydellä ei tunnu olevan mitään rajaa.

Vierailija
274/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en toipuisi uhrin vanhempana koskaan tuosta. Mikään tuomio tekijöille ei hyvittäisi tuota tekoa. Ne ovat niin lieviä, aivan liian lieviä. Ymmärrän maita, joissa kuolemantuomio on edelleen käytössä.

Vierailija
275/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kirja olisi pitänyt kirjoittaa vasta vuosien päästä, jos silloinkaan. Pöly ei ole vielä edes laskeutunut ja silti kokonainen kirja on jo asiasta tehty kaiken kansan luettavaksi.

Vierailija
276/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole lynkannut mitään. Olisi kieltämättä kauheaa omalle kohdalle, pahinta toki hänelle je omaisilleen, jolle nuo teot tehtiin.

Mutta varmasti on itkua ja oksennusta tullut tämänkin tekijän vanhemmilta.

Kyllähän täällä on vanhemmat lynkattu ja väitetty, että pojan teko johtuu huonosta kasvatuksesta ja kotioloista.

No miten tuo muka sen kumoaisi? Yrittävät vain päästä päkähästä.

Ei tuo ole voinut puskista tulla

Tottakai se tulee puskista. Kenen tahansa lapsi voi syyllistyä raakaan murhaan.

Voi, mutta kyllä ne merkit pahoinvoinnista on nägtävissä ennen tälläisiä tekoja. Sokeudesta lapsen käytökseen, apaattisuuteen, pahoinvointiin ja hiljaiseen hyväksyntään näihin kaikkiin saa vanhemmat etsiskellä ihan sieltä peilistä. Nuori on sivuutettu, jätetty yksin selviämään kenties jo vuosikausiksi. Paha patoutuu ja purkautuu sitten esim. näin.

Huvittavia nämä"tietäjät":D jotka kertovat täällä miten tuiki tuntemattomassa perheessä on lapsia kasvatettu.

Raa'assa ja suunnitellussa murhassa ei minusta ole mitään hauskaa. Terve nuori ei tälläiseen pysty eikä tämmöistä suunnittele, ei edes ajattele. Pointti oli se, että näitä nuoria ei ole kasvatettu.

Mutta mistäs tiedät onko lapsi terve, ei voi alkaa kaikkia nuoria etukäteen tuomitsemaan. Se olisikin helppoa jos sen näkisi päällepäin mutta näin ei kaikissa tapauksissa ole.

Kasvatuksesta sinä et tiedä mitään. Vai haluatko vähän kertoa miten heitä on sitten kohdeltu kun väität tietäväsi!

Vaikea sanoa, miten heitä on kokhdeltu, mutta helppo on todeta, että jokin on mennyt pahasti vikaan. EI voi kutsua murhaajapoikaansa "lapseksi" (kuten yksi äideistä kuulusteluissa sanoi) ja samalla esittää, ettei vanhemmilla ole mitään vastuuta teoista. 

Näin EI voisi käydä kenelle tahansa.

Kyllä voisi. Ja itse kasvatat omia kakaroitasi ihan samalla tavalla ilman kuria vai onko teillä pennuilla kotiintuloajat ja tiedätkö oikeasti missä he milloinkin ovat ja kenen seurassa?

Jännä että puhut asiasta kuin siinä olisi jotain ihmeellistä. Kyllä, minä tiedän suunnilleen missä lapseni ovat ja kenen kanssa. Kyllä, heillä on kotiintuloajat. Aivan normaalia toimintaa.

Mistä sinä tiedät missä ja kenen kanssa lapsesi on?

Kyllä mä näen lapseni liikkeet aina halutessani. Puhelimessa on paikannin, ihan lapsen turvallisuutta ajatellen. Täällä maaseudulla vielä ainakin ollaan tekemisissä myös lasten kavereiden vanhempien kanssa ja kyläilyt sovitaan erikseen. Missään ostareilla lapsella ei ole lupa pyöriä, ilman, että siitä ollaan sovittu etukäteen.

Ja lapsesi siis täyttää ensi vuonna 17.v?

No ei ole 17 vielä. Lapsen turvallisuus on mulle tärkeää oli hän 5 tai 17, ei sillä iällä ole merkitystä. Itse asiassa huoli on jopa suurempi, kun alkaa aikuistumaan ja viihtymään kodin ulkopuolella. Kysymys ei ole siitä, ettenkö luottaisi lapseeni, vaan siitä että maailma on muuttunut ja kaikkea sairasta tapahtuu ympärillämme.

On itsellänikin paikannin puhelimessa päällä, kun tykkään lenkkeillä metsässä, eikä koskaan voi tietää mitä saattaa sattua.

Tällä tarkoitan juuri sitä välittämistä ja kasvattamista terveeseen aikuisuuteen - olen kiinnostunut missä lapseni liikkuu ja milloin ja kenen seurassa. Sinä taas kehtaat väittää että olemme huonoja kasvattajia kun meillä on lapsillemme kotiintuloajat ja säännöt? Kun lapset muuttaa kodista pois, oletan että olen antanut mahdollisimman hyvät eväät matkaan ja minun velvollisuuteni päättyy osittain siihen ja hän vastaa teoistaan, toimistaan ja menoistaan itse siitä eteenpäin.

Kyllä mä uskon että jokaiselle normaalille aikuiselle se oman lapsen turvallisuus on tärkeää.

Me ei voida tietää miten muut lapsiaan kasvattaa, siksi on vähän hölmöä täällä AINA lähteä tuomitsemaan vanhemmat kun iltalehdessä on juttu jonkun nuoren törttöilystä.

Itellä on myös kohta 17.v nuori ja toki välitän ja rakastan häntä ja vaikka haluaisinkin välillä seurata hänen liikkeitään ja asettaa kotiintulo ajaksi klo 00 en silti sitä tee, hän ei ole ikinä rikkonut lupaustaan, ja toiminut minun nähteni esimerkillisesti.

Tiedän että hänkin virheitä tekee ja tiedän että en minä niitä kaikkia pysty estämään vaikka joka asiasta on juteltu, viimeksi juuri tästä kun nuori oli kiivennyt junan katolle ja kuoli sähköön.

Toivon vain että oma tyttöni ei kohtalokasta virhettä tee.

No ei voida niin. Mutta tässä tapauksessa ei ollut kyse mistään törttöilystä vaan murhasta, jota oli suunniteltu. Vuosien kiusaamisesta ja alistamisesta, jonka katkaisemiseksi ei aikuisilla ollut keinoja. Ja tarkoitan nyt aikuisilla vanhempia, sosiaaliviranomaisia, virkavaltaa, opettajia - joiden oletan (en tunne tapausta/taustoja täysin) olleen tekemisissä näiden poikien ja poikien vanhempien kanssa jo vuosia. Jos jatkuvissa väkivaltatilanteissakaan aikuiset eivät ota vastuuta, eivätkä saa kierrettä katkaistua, niin millä tolalla se kasvatus mahtaa olla siellä kotona?

Vaikea uskoa että kaikki olisivat olleet asiasta tietoisia ja kukaan ei olisi puuttunut!

Ammattilaisten olisi työnsä puolesta ollut jo pakkokin puuttua, ja uhrin vanhemmat, eivätkö hekään puuttuneet? Miksi?

Itse uskon että tässä tapaukset pahimmat faktat eivät olleet tiedossa ja äitikin sanoi että tuli täysin puskista.

Kyllä tuonikäinen pystyy jo salaamaan tiettyjä asioita niin hyvin että kotona ei mitään tällaista osata odottaa. Voi olla että jotain pieniä ongelmiabon ollut niinkuin joka muussakin perheessä mutta ei kai niiden perusteella voi omasta lapsesta yhtäkkiä sanoa että kykenee murhaan.

Tässä tapauksessa ehkä seisauttavinta oli se, että uhri oli niin kavereiden kuin yhteiskunnankin hampaissa, kun taas tekijät menivät yhteiskunnan normien mukaisesti - heihin ei kukaan kiinnittänyt huomiota. Kotona heidän käytökseensä ei osattu puuttua, eivätkä olleet minkään ammattiavun piirissä, vaikka näin jälkijättöisesti voidaan todeta, että kovasti aihetta olisi varmasti ollut. Taitaviksi valehtelijoiksi olivat kehittyneet ja osasivat tätä toiminassaan (kiusaamisessa ja uhrin manipuloinnissa taitavasti hyödyntää) Vanhemmille ja koululle vedettiin roolia, joka näköjään upposi täydestä, kun nyt ollaan niin sanattomia omien poikien tekosista.

Syyllisyys on varmasti rankka tunne tekijöiden vanhemmilla. En ole  tosin varma ovatko he kaikki senkään vertaa mieleltään kehittyneitä, että pystyisivät edes tuntemaan syyllisyyttä. Ehkä se on enemmän harmistusta siitä, että pojat toiminnallaan ovat pilanneet omansa ja läheistensä elämän aika totaalisesti.

Vierailija
277/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi tuon kirjan toimittaja ei haastatellut näiden syytteessä olevien poikien luokkakavereita? voisi antaa paljon lisätietoa aiheeseen. Tietysti siihen vaikuttaa ikä, mutta voisi vain avata asiaa enemmän.

Vierailija
278/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan se ainoa syyllisyys voisi olla vain se, että jäätiin teosta kiinni. Mitään muita tunnontuskia ei olisi.

En tiedä, onko tässä tapauksessa niin. Valitettavasti tyhjästä ei ole syntynyt sekään sanonta, että vankilat ovat syyttömiä täynnä...

Vierailija
279/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan, mutta jo tuossa lehtijutun kirjan pätkässä paljastui, että ainakin yhtä tekijää on kasvatettu häpeällä. Se jo vahingoittaa lasta.

Missä oli tällaista tietoa että olisi häpeällä kasvatettu?

En löytänyt.

Vierailija
280/1617 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni tämä epäilty ei edes tuntenut muita kovin pitkään eikä missään ole uutisoitu koulukiusaamisesta, kun ei ollut samassa koulussakaan uhrin kanssa.

Lyhyen aikaa tuntenut keksi tuon rankaisuleikin.   Ketkä olivat uhria koulukiusanneet, niitä ymmärtääkseni useampiakin, mutta 2 muuta olivat ymmärtääkseni aikoinaan samassa koulussa uhrin kanssa, mutta osallistuivatko koulukiusaamiseen, siitä ei ole tietoa.     -    Ja kiitos jo etukäteen, ettette tule tänne esittämään muka varmana tietona "mä luulen"-juttujanne.     -    Sitä on turha vatvoa, kuka oli syyllinen ja kuinka kauan tunsivat, koska tuttavuuden pituus ei ole olennaista tässä, vaan teot ko iltana, ja rangaistukset antaa sitten aikanaan tuomioistuin, kun mielentilatutkimuksetkin on saatu mukaan aineistoon.

Ja kuule, koulukiusaaminen on eri asia kuin nämä kuolemaan johtaneen illan tapahtumat.    Ei pidä sotkea asioita.   -   Koulukiusaamine voi jatkua vuosia, mutta todella harvinaista, että päättyy tämmöiseen.

Ja aivan varmasti ollut kaikille asianosaisille perheille todellinen shokki.