Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laivoilla riski sähköautojen akkupaloista. Ei voi sammuttaa. 1-2 autoa palaa eu:ssa viikossa laivan sisällä.

Vierailija
05.07.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-11975590

Aikamoinen uusi riski laivaliikenteeseen. Vielä kun sähköautot sen kun lisääntyvät.

Kommentit (118)

Vierailija
1/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski on suutin latauksen aikana. Ei niitä laivalla ladata, öljyllä

Vierailija
2/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sähköautoja laivalle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, riski on suurin latauksen aikana, mutta Miettikää, että nyt jo palaa 1-2 viikossa eu:ssa, niin paljonko palaa sähköautojen lisääntyessä.

Ja siinähän sitten täysi kansi akku autoja syttyy palamaan, niin mitä voidaan tehdä. Teräs sulaa.

Vierailija
4/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varustamot ovat havahtuneet kasvavaan riskiin, kun ro-ro-autolauttaliikenteessä kuljetetaan yhä enemmän sähkö- ja hybridiautoja. Meriturva kouluttaa merimiehiä nykyisin viikoittain autopalojen sammutukseen.

Sähköautojen akkupalot ovat viheliäinen sammutettava laivan sammutusryhmälle. Pahimmillaan litiumioniakkupalo voi vaurioittaa laivan rakenteita.

Akkupalossa lämpötila nousee helposti tuhanteen asteeseen. Teräs kestää 700 astetta lämmintä, ja sen jälkeen se menettää lujuutensa, muistuttaa FireSea Equipment oy:n toimitusjohtaja Ari Mattila.

Mikäli palo pääsee leviämään, vaarana on koko autokannen romahtaminen.

Vierailija
5/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on kyse vaurioituneista akuista, ei kolaroimattomien autojen rikki menneistä.

"Kunnossa olevan sähköauton litiumioniakustot eivät ole herkkiä syttymään, ja todennäköisyys akkupalolle laivakuljetuksen aikana on pieni. Ongelmia syntyy silloin, kun akustot ovat vaurioituneet esimerkiksi mekaanisen iskun seurauksena vaikkapa kolaritilanteessa, niihin kohdistuu poikkeavaa kuormitusta tai voimakasta lämpöä."

Vierailija
6/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautojen litiumakkujen palokaasut ovat erittäin myrkyllisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on kyse vaurioituneista akuista, ei kolaroimattomien autojen rikki menneistä.

"Kunnossa olevan sähköauton litiumioniakustot eivät ole herkkiä syttymään, ja todennäköisyys akkupalolle laivakuljetuksen aikana on pieni. Ongelmia syntyy silloin, kun akustot ovat vaurioituneet esimerkiksi mekaanisen iskun seurauksena vaikkapa kolaritilanteessa, niihin kohdistuu poikkeavaa kuormitusta tai voimakasta lämpöä."

Sähköauto menee lunastukseen pienestäkin kolhusta, eli jossain vaiheessa taas vakuutusmaksut nousevat.

Vierailija
8/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tähän kehitellä sammutus/turvaratkaisu sitä mukaa kun bensa-autot poistuvat liikenteestä. Eihän aikoinaan rekkojakaan kiinnitetty matkan ajaksi, eikä turvavöitä ollut käytössä ennen 1950-lukua ja valtavaa kolarikuolemien kasvua jne. 

Lisääntynyt tarve synnyttää ratkaisutarjontaa hyvin nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, riski on suurin latauksen aikana, mutta Miettikää, että nyt jo palaa 1-2 viikossa eu:ssa, niin paljonko palaa sähköautojen lisääntyessä.

Ja siinähän sitten täysi kansi akku autoja syttyy palamaan, niin mitä voidaan tehdä. Teräs sulaa.

Myrkkykaasut vaarallisempia kuin sulava teräs.

Vierailija
10/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tähän kehitellä sammutus/turvaratkaisu sitä mukaa kun bensa-autot poistuvat liikenteestä. .

Se olisi jo kehitetty jos se olisi mahdollista. Ohje on upottaa koko sähköauto vedellä täytettyyn konttiin, mutta sellaisia ei ole aina saatavilla kovinkaan helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykät kiellettävä laivoilla ja sisätiloissa!

"Nykykotitaloudessa saattaa olla useita kymmeniä litiumakkuja. Kännyköiden virtalähteinä on superohuita akkuja, kannettavissa tietokoneissa, akkuporakoneissa ja sähköavusteisissa polkupyörissä isompia.

Mikäli litiumakku vioittuu ja syttyy palamaan, on sen sammuttaminen hyvin haastavaa. Kännykän tai akkuporakoneen akkupalo saadaan haltuun litiumsammuttimella, sähköauton sammutukseen tarvitaan järeämpää kalustoa.

Palaessaan litiumakun lämpötila nousee nopeasti yli tuhanteen asteeseen ja akku jäähtyy hitaasti. Vaikka palo saataisiinkin sammumaan, se syttyy helposti uudestaan. "

https://yle.fi/uutiset/3-11899608

Onko teillä jo litiumsammutin älypuhelintanne varten? Kännykkä on vaarallinen laite!

Vierailija
12/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aluepalopäällikkö Sebastian Holm Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta muistuttaa, että litiumakkujen lataamiseen liittyy aina riskejä.

– Tiedän tapauksia, joissa kännykkä on ollut latauksessa ja lähtenyt siitä palamaan. Pitää muistaa, että kännykkääkin tulee aina ladata valvotusti. Sitä ei saa jättää lataukseen koko yöksi, koska silloin saattaa herätä palovaroittimen ääneen, kun palo jo roihuaa.

Suomen Sammutinpalvelun Erikssonin mukaan litiumakkupalo voi alkaa näennäisesti hyvinkin harmittomasta tapahtumasta.

– Kännykkä voi tippua lattialle tai kuumana päivänä jäädä auton kojelaudalle. Akkukennolla alkaa tapahtua prosesseja hyvin nopeasti. Jos edetään palovaiheeseen, nousee lämpötila yli tuhanteen asteeseen."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kännykän akku syttyi palamaan – 700 oppilaan koulu tyhjennettiin Rovaniemellä"

"Kännykän akun kärähtäminen Korkalovaaran koulussa Rovaniemellä johti koko koulun tyhjentämiseen keskiviikkona.

Hälytys tuli hieman ennen kello 12. Päivystävä pelastusviranomainen Ari Saarenpää Lapin pelastuslaitokselta kertoo, että koulupojat olivat käsitelleet irrallista kännykän akkua kovakouraisesti ja se oli syttynyt palamaan. Tapaus sattui ruokalan lähellä."

Vierailija
14/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on kyse vaurioituneista akuista, ei kolaroimattomien autojen rikki menneistä.

"Kunnossa olevan sähköauton litiumioniakustot eivät ole herkkiä syttymään, ja todennäköisyys akkupalolle laivakuljetuksen aikana on pieni. Ongelmia syntyy silloin, kun akustot ovat vaurioituneet esimerkiksi mekaanisen iskun seurauksena vaikkapa kolaritilanteessa, niihin kohdistuu poikkeavaa kuormitusta tai voimakasta lämpöä."

Litiumakusto on aina riski, yksi vikaantunut kenno akustossa voi aiheuttaa akkupalon.

Täysi polttoainetankki autossa ei ikinä syty itsestään palamaan, dieseliä ei saa syttymään kunnolla edes tulitikulla.

Nykyisin yleiset polttomoottoriautopalot alkavat aina sähköviasta tai viallisista saastelaitteista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tähän kehitellä sammutus/turvaratkaisu sitä mukaa kun bensa-autot poistuvat liikenteestä. .

Se olisi jo kehitetty jos se olisi mahdollista. Ohje on upottaa koko sähköauto vedellä täytettyyn konttiin, mutta sellaisia ei ole aina saatavilla kovinkaan helposti.

Sähköautopalon sammutus voi vaatia jopa 100 000 litraa sammutusvettä, ja palokaasut ovat niin myrkyllisiä, että sammutusväellä pitää olla savusukelluslaitteet.

Vierailija
16/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Latauksessa ollut kännykkä syttyi tuleen Saimaan ammattiopisto Sampon tiloissa Tukkikadulla Lappeenrannassa.

Puhelin oli latautumassa pöydällä. Tuleen syttyi myös pöydällä olleita papereita."

Vierailija
17/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Kuului kummallinen pamaus, jota seurasi välähdys" – varavirtalähde syttyi palamaan varusmiehen kaapissa"

"Varusmiehet ja kouluttaja olivat rikkoneet kaapin munalukon kenttälapiolla. Kaapissa oli tuolloin ollut jo liekkejä.

Kouluttaja ja varusmiehet ottivat käsisammutuslaitteet ja sammuttivat aluillaan olleen palon.

Tulipalo oli saanut alkunsa varavirtalähteestä.

– Palomestarin mukaan varavirtalähde oli palon ilmeisen syy. Se ei ollut palon alkamisen aikana lataamassa mitään laitetta, Hujanen kertoo."

Vierailija
18/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Turvallisuus- ja kemikaaliviraston mukaan varavirtalähteiden aiheuttamia paloja raportoidaan aika ajoin. Esimerkiksi viime viikolla Oulussa varavirtalähde syttyi palamaan kerrostalossa (Kaleva).

– Nämä tilanteet liittyvät litiumioniakkujen kuumenemiseen, joissa tekniikka on epävakaata ja niiden kanssa saa olla tarkkana, kertoo Tukesin ryhmäpäällikkö Hannu Mattila."

Vierailija
19/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
20/118 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös kerrostaloja joissa autotalli kellari kerrokses aika pahan tilanteen sekin vois aiheuttaa.