Laivoilla riski sähköautojen akkupaloista. Ei voi sammuttaa. 1-2 autoa palaa eu:ssa viikossa laivan sisällä.
https://yle.fi/uutiset/3-11975590
Aikamoinen uusi riski laivaliikenteeseen. Vielä kun sähköautot sen kun lisääntyvät.
Kommentit (118)
Juu, riski on suurin latauksen aikana, mutta Miettikää, että nyt jo palaa 1-2 viikossa eu:ssa, niin paljonko palaa sähköautojen lisääntyessä.
Ja siinähän sitten täysi kansi akku autoja syttyy palamaan, niin mitä voidaan tehdä. Teräs sulaa.
Varustamot ovat havahtuneet kasvavaan riskiin, kun ro-ro-autolauttaliikenteessä kuljetetaan yhä enemmän sähkö- ja hybridiautoja. Meriturva kouluttaa merimiehiä nykyisin viikoittain autopalojen sammutukseen.
Sähköautojen akkupalot ovat viheliäinen sammutettava laivan sammutusryhmälle. Pahimmillaan litiumioniakkupalo voi vaurioittaa laivan rakenteita.
– Akkupalossa lämpötila nousee helposti tuhanteen asteeseen. Teräs kestää 700 astetta lämmintä, ja sen jälkeen se menettää lujuutensa, muistuttaa FireSea Equipment oy:n toimitusjohtaja Ari Mattila.
Mikäli palo pääsee leviämään, vaarana on koko autokannen romahtaminen.
Tuossa on kyse vaurioituneista akuista, ei kolaroimattomien autojen rikki menneistä.
"Kunnossa olevan sähköauton litiumioniakustot eivät ole herkkiä syttymään, ja todennäköisyys akkupalolle laivakuljetuksen aikana on pieni. Ongelmia syntyy silloin, kun akustot ovat vaurioituneet esimerkiksi mekaanisen iskun seurauksena vaikkapa kolaritilanteessa, niihin kohdistuu poikkeavaa kuormitusta tai voimakasta lämpöä."
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on kyse vaurioituneista akuista, ei kolaroimattomien autojen rikki menneistä.
"Kunnossa olevan sähköauton litiumioniakustot eivät ole herkkiä syttymään, ja todennäköisyys akkupalolle laivakuljetuksen aikana on pieni. Ongelmia syntyy silloin, kun akustot ovat vaurioituneet esimerkiksi mekaanisen iskun seurauksena vaikkapa kolaritilanteessa, niihin kohdistuu poikkeavaa kuormitusta tai voimakasta lämpöä."
Sähköauto menee lunastukseen pienestäkin kolhusta, eli jossain vaiheessa taas vakuutusmaksut nousevat.
Eiköhän tähän kehitellä sammutus/turvaratkaisu sitä mukaa kun bensa-autot poistuvat liikenteestä. Eihän aikoinaan rekkojakaan kiinnitetty matkan ajaksi, eikä turvavöitä ollut käytössä ennen 1950-lukua ja valtavaa kolarikuolemien kasvua jne.
Lisääntynyt tarve synnyttää ratkaisutarjontaa hyvin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Juu, riski on suurin latauksen aikana, mutta Miettikää, että nyt jo palaa 1-2 viikossa eu:ssa, niin paljonko palaa sähköautojen lisääntyessä.
Ja siinähän sitten täysi kansi akku autoja syttyy palamaan, niin mitä voidaan tehdä. Teräs sulaa.
Myrkkykaasut vaarallisempia kuin sulava teräs.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tähän kehitellä sammutus/turvaratkaisu sitä mukaa kun bensa-autot poistuvat liikenteestä. .
Se olisi jo kehitetty jos se olisi mahdollista. Ohje on upottaa koko sähköauto vedellä täytettyyn konttiin, mutta sellaisia ei ole aina saatavilla kovinkaan helposti.
Kännykät kiellettävä laivoilla ja sisätiloissa!
"Nykykotitaloudessa saattaa olla useita kymmeniä litiumakkuja. Kännyköiden virtalähteinä on superohuita akkuja, kannettavissa tietokoneissa, akkuporakoneissa ja sähköavusteisissa polkupyörissä isompia.
Mikäli litiumakku vioittuu ja syttyy palamaan, on sen sammuttaminen hyvin haastavaa. Kännykän tai akkuporakoneen akkupalo saadaan haltuun litiumsammuttimella, sähköauton sammutukseen tarvitaan järeämpää kalustoa.
Palaessaan litiumakun lämpötila nousee nopeasti yli tuhanteen asteeseen ja akku jäähtyy hitaasti. Vaikka palo saataisiinkin sammumaan, se syttyy helposti uudestaan. "
https://yle.fi/uutiset/3-11899608
Onko teillä jo litiumsammutin älypuhelintanne varten? Kännykkä on vaarallinen laite!
"Aluepalopäällikkö Sebastian Holm Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta muistuttaa, että litiumakkujen lataamiseen liittyy aina riskejä.
– Tiedän tapauksia, joissa kännykkä on ollut latauksessa ja lähtenyt siitä palamaan. Pitää muistaa, että kännykkääkin tulee aina ladata valvotusti. Sitä ei saa jättää lataukseen koko yöksi, koska silloin saattaa herätä palovaroittimen ääneen, kun palo jo roihuaa.
Suomen Sammutinpalvelun Erikssonin mukaan litiumakkupalo voi alkaa näennäisesti hyvinkin harmittomasta tapahtumasta.
– Kännykkä voi tippua lattialle tai kuumana päivänä jäädä auton kojelaudalle. Akkukennolla alkaa tapahtua prosesseja hyvin nopeasti. Jos edetään palovaiheeseen, nousee lämpötila yli tuhanteen asteeseen."
"Kännykän akku syttyi palamaan – 700 oppilaan koulu tyhjennettiin Rovaniemellä"
"Kännykän akun kärähtäminen Korkalovaaran koulussa Rovaniemellä johti koko koulun tyhjentämiseen keskiviikkona.
Hälytys tuli hieman ennen kello 12. Päivystävä pelastusviranomainen Ari Saarenpää Lapin pelastuslaitokselta kertoo, että koulupojat olivat käsitelleet irrallista kännykän akkua kovakouraisesti ja se oli syttynyt palamaan. Tapaus sattui ruokalan lähellä."
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on kyse vaurioituneista akuista, ei kolaroimattomien autojen rikki menneistä.
"Kunnossa olevan sähköauton litiumioniakustot eivät ole herkkiä syttymään, ja todennäköisyys akkupalolle laivakuljetuksen aikana on pieni. Ongelmia syntyy silloin, kun akustot ovat vaurioituneet esimerkiksi mekaanisen iskun seurauksena vaikkapa kolaritilanteessa, niihin kohdistuu poikkeavaa kuormitusta tai voimakasta lämpöä."
Litiumakusto on aina riski, yksi vikaantunut kenno akustossa voi aiheuttaa akkupalon.
Täysi polttoainetankki autossa ei ikinä syty itsestään palamaan, dieseliä ei saa syttymään kunnolla edes tulitikulla.
Nykyisin yleiset polttomoottoriautopalot alkavat aina sähköviasta tai viallisista saastelaitteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tähän kehitellä sammutus/turvaratkaisu sitä mukaa kun bensa-autot poistuvat liikenteestä. .
Se olisi jo kehitetty jos se olisi mahdollista. Ohje on upottaa koko sähköauto vedellä täytettyyn konttiin, mutta sellaisia ei ole aina saatavilla kovinkaan helposti.
Sähköautopalon sammutus voi vaatia jopa 100 000 litraa sammutusvettä, ja palokaasut ovat niin myrkyllisiä, että sammutusväellä pitää olla savusukelluslaitteet.
"Latauksessa ollut kännykkä syttyi tuleen Saimaan ammattiopisto Sampon tiloissa Tukkikadulla Lappeenrannassa.
Puhelin oli latautumassa pöydällä. Tuleen syttyi myös pöydällä olleita papereita."
""Kuului kummallinen pamaus, jota seurasi välähdys" – varavirtalähde syttyi palamaan varusmiehen kaapissa"
"Varusmiehet ja kouluttaja olivat rikkoneet kaapin munalukon kenttälapiolla. Kaapissa oli tuolloin ollut jo liekkejä.
Kouluttaja ja varusmiehet ottivat käsisammutuslaitteet ja sammuttivat aluillaan olleen palon.
Tulipalo oli saanut alkunsa varavirtalähteestä.
– Palomestarin mukaan varavirtalähde oli palon ilmeisen syy. Se ei ollut palon alkamisen aikana lataamassa mitään laitetta, Hujanen kertoo."
"Turvallisuus- ja kemikaaliviraston mukaan varavirtalähteiden aiheuttamia paloja raportoidaan aika ajoin. Esimerkiksi viime viikolla Oulussa varavirtalähde syttyi palamaan kerrostalossa (Kaleva).
– Nämä tilanteet liittyvät litiumioniakkujen kuumenemiseen, joissa tekniikka on epävakaata ja niiden kanssa saa olla tarkkana, kertoo Tukesin ryhmäpäällikkö Hannu Mattila."
on myös kerrostaloja joissa autotalli kellari kerrokses aika pahan tilanteen sekin vois aiheuttaa.
Riski on suutin latauksen aikana. Ei niitä laivalla ladata, öljyllä