Mikä minussa voi olla vikana kun minulle sattuu kaikenlaista harvinaista ikävää?
Viimeisen kymmenen vuoden aikana elämässäni on sattunut monenlaista ikävää, osa niistä aika harvinaisia asioita. Sain erään melko harvinaisen sairauden, josta en parantunutkaan kuten tilastojen mukaan ihmiset parantuu. Lapseni sairastui vakavasti, hän onneksi on parantunut jo täysin. Olen menettänyt kaksi läheistäni kuolemalle yllättävällä ja harvinaisella tavalla. Olen joutunut erään henkilön kuusaamaksi vuosien ajaksi, hän mm. tehtailee minusta perättömiä juttuja joita jouduttu puimaan eri oikeusasteissa (olen voittanut kaikki oikeusjutut sillä kyseessä on puhdas kiusanteko). Kohdalleni on sattunut kaksi kiusaavaa esimiestä, toisen vuoksi jouduin jopa irtisanoutumaan (näistäkin on kirjalliset todisteet eikä kukaan ne nähnyt kiistä asiaa). Muutama muukin vastaava juttu.
No. Jopa muutama ystäväni on alkanut vihjailemaan, että olen jotenkin outo kun minulle sattuu kaikkea tällaista ja että minussa täytyy olla vikaa kun eihän kenelläkään vain käy noin, suoraan syytetty siitä että olen itse aiheuttanut tilanteeni.
Mikä minussa siis on vikana? Tuntuu että ystävätkin ovat kääntäneet minulle selkänsä. Olen katsonut peiliin monta kertaa, en löydä itsestäni syyllistä näihin asioihin. Mutta voiko ihmiset silti olla oikeassa?
Kommentit (85)
Vmp mikä itsekkyys. Ettäkö ne kuolemat ja muiden sairastumiset on jotenkin tapahtuneet sinulle?
Mikä itsekeskeisyys, koko masilma on olemassa vain siltä osin, kun se liittyy aloittajaan. Ei ihme ettei ihmiset jaksa, se ei ole kiusaamista ettei jaksa tuollaista itsekeskeisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vmp mikä itsekkyys. Ettäkö ne kuolemat ja muiden sairastumiset on jotenkin tapahtuneet sinulle?
Mikä itsekeskeisyys, koko masilma on olemassa vain siltä osin, kun se liittyy aloittajaan. Ei ihme ettei ihmiset jaksa, se ei ole kiusaamista ettei jaksa tuollaista itsekeskeisyyttä.
Joo, itse olen sairastunut ja yksi sukulainen kerää sääliä siitä kun HÄNELLE on kuulemma ollut todella rankkaa ja traumaattista se sairastumiseni. Olisiko se sairastuneelle kumminkin pahempaa? En itse ainakaan ole huomannut että hän olisi pistänyt tikkua ristiin hyväkseni, vaikka kovasti onkin kuulemma järkyttynyt ja kärsinyt. Kai se on aika sitten kulunut terapiassa juostessa eikä ole ehtinyt sen itse sairastuneen oloa miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ap on kirottu? Pahuutta on oikeasti olemassa...
Mä joskus nuorena ajattelin olevani kirottu. Yksikään nuoruuteni neljästä poikaystävästä ei elänyt edes 30-vuotiaiksi asti. Yksi joutui juhannuksena tappeluun ja kuoli, yksi ajoi autokolarin, yksi sairastui syöpään ja yksi kuoli tulipalossa.
Ai sinä? Eikö ne kuolleet pikemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kohtaa kiusaajia monessa eri paikassa ja yhteisössä, täytyy olla itsessäkin jotain vikaa. Ei ehkä nähdä omaa roolia ihan rehellisesti siinä vuorovaikutuksessa.
Lainaamani väite on yksi ärsyttävimpiä ja julmimpia mikä kiusatulle voidaan sanoa. - "olisit vaan jotenkin toisenlainen niin sinua ei kiusattaisi", on sen viesti.
Ainakin monet autismikirjon ihmiset kohtaavat kiusaaja monissa paikoissa. Ihan vaan siksi että heissä on jotain erilaista, eikä erilaisuutta yleensä siedetä kovin hyvin.
Näillä ihmisillä on usein "poikkeava" katsekontakti ja erilaiset ilmeet kuin yleensä ihmisillä. Tämä ilmeisesti saa kiusaajat aloittamaan kiusaamisensa.
On tylyä mennä sanomaan, että sinussa on vikaa, siksi sinua kiusataan. Pitäisi pikemminkin kasvattaa yhteisön sietokykyä erilaisuutta kohtaan.
Onhan tuossa huonoja juttuja, mutta on hyviäkin.
- lapsesi parantui kokonaan
- voitit oikeusjutun
- sanot että et tunne itseäsi fyysisesti vanhaksi, joten tästä voisi päätellä että oma sairautesi ei ole pilannut elämääsi kovinkaan pahasti
- kiusaavat esimiehet? tietenkin kiusaavat ihmiset pitää laittaa silti kuriin, mutta sinulla on ollut kuitenkin työkykyä ja työpaikkoja
Eivät nuo vastoinkäymiset ole mitään todella harvinaisia ja kaikille vieraita. Ystävät kai ovat erityisen hyväonnisia ja vähän todellisuudesta vieraantuneita, jos he näkevät niin, että on todella outoa jos vaikeuksia on kasaantunut tuon verran.