Missä menee inhimillisyyden raja hoitotyössä?
Onko se oikeasti "oikein" laittaa vanhukset vanhainkodeissa iltakuntoon ja yövaatteisiin jo klo 16 jälkeen? Vaihtaa silloin jo yövaipat,joiden kanssa ollaan aamu 8 asti?
Äitini on muutama viikko sitten siirtynyt kotoota vanhainkotiin ja siellä vieraillessani,olen huomannut että useimmat asukkaat ovat jo klo 17 yövaatteissa.
Kommentit (149)
Nyt on muistettava, että hoitajat jotka ovat töissä vanhustenhuollossa, eivät määrää työaikojaan. Ne määrää työnantaja eli kunta tai yritys joka hoivapalvelua tuottaa. Koska työvuorot vaihtuvat niinkuin vaihtuvat, myös henkilöstön määrä pienenee siihen yhteen hoitajaan klo 21.30 alkaen. Jos kaikkien vanhusten nukkumaan laittaminen jättäisiin yöhoitajalle, viimeiset olisivat yöpuvuissa ja puhtaissa vaipoissa vasta seuraavan vuorokauden puolella.
Ihan varmasti hoitajat tekevät parhaansa, mutta hoitotyö nyt vaan on sellainen laji että ihmistä ei yleensä minuutissa tai kahdessa hoideta. Siksi siihen kuluu aikaa. Ja koska hoidettavia on monta, on aloitettava ajoissa. En sitten tiedä olisiko se inhimillisempää jos hoidossa vanhukselle ei vaihdettaisi päivävaatteita lainkaan vaan kulkisivat yöpuvuissa jatkuvasti?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:26"]
"Miksiköhän Suomessa vanhukset juo vähän liikaa alkoholia ? "
Hoitoiässä olevat vanhukset ei juo alkoholia paljoakaan, ovat sitä ikäluokkaa joka ei päässyt naisina yksin baariin 60-luvulla...
[/quote]
Höpö höpö. Kummasti ovat hoitoiässä olevat naiset ryyppäämisen oppineet.
Oikeasti, ehkä hoitajana olen kyynistynyt, mutta oikeasti mitä väliä on, jos yöpaita on päällä klo16, varsinkin kun nykyisistä yöpyjamista ei tiedä onko yöpaita vai t-paita, meillä kesäsijainen vaihtoi aamulla mummolle yöpaidan yöpaitaan ja seuraavana aamuna löytyi uusi yöpaita taas päälle, siis ihan menivät t-paidasta.
Eli viekää mummoille vanhainkotiin kauniita, reippaan kokoisia trikoopyjamia, ei siksi että vaihdamme ne klo 16 vaan siksi että ne ovat inhimillisiä pukea, venyvät päälle kipeisiin ja jäykkiin raajoihin, toisin kuin suloiset flanellipyjamat.
Siinä vaiheessa kun minä olen vanhainkodissa, niin en tarvitse tosiaankaan erikseen mitään päivävaatteita. Mukava oloasu tai mekko vain, joka vaihdetaan kun likaantuu.
Ja kun katsoo kotona asuvia kotikuntoisia vanhuksia, niin moni ei vaihda päivävaatteita päiväksi...
Onneksi vanhainkoteja karsitaan koko ajan, saa omaiset antaa laadukasta hoitoa omaisilleen, kun vanhainkodeissa ei tehdä mitään oikein.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:48"]
Onneksi vanhainkoteja karsitaan koko ajan, saa omaiset antaa laadukasta hoitoa omaisilleen, kun vanhainkodeissa ei tehdä mitään oikein.
[/quote]
Joutaakin karsia pois epäinhimillisyyden ja laiskan hoitohenkilöstön. Potku perseelle. Hyi,mitä menoa.
Inhimillisyyden raja, hyvä ap, ei mene yövaatteiden laitossa. Ihan jossain muussa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:51"]
[/quote]
Joutaakin karsia pois epäinhimillisyyden ja laiskan hoitohenkilöstön. Potku perseelle. Hyi,mitä menoa.
[/quote]
Juuri näin. Nyt jokainen saa palkata kotiinsa henkilökuntaa tarpeeksi ja voi itse myös hoitaa omia läheisiään. Näin saavat vanhukset hyvää ja laadukasta hoitoa. Nyt heitä raahataan väkisin laitoksiin ja siellä kiusataan, vaikka vanhukset haluaisivat olla kotona omaisten hoidettavana.
[/quote]
[/quote]
Onks inhimillisempää jättää kokonaan hoitamatta???
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:52"]
[/quote]
[/quote]
Juuri näin. Nyt jokainen saa palkata kotiinsa henkilökuntaa tarpeeksi ja voi itse myös hoitaa omia läheisiään. Näin saavat vanhukset hyvää ja laadukasta hoitoa. Nyt heitä raahataan väkisin laitoksiin ja siellä kiusataan, vaikka vanhukset haluaisivat olla kotona omaisten hoidettavana.
[/quote]
Suuntaus on kotihoito,laitoksia lakkautetaan,ja Luojan kiitos suunta on oikea.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:50"]
Onko se oikeasti "oikein" laittaa vanhukset vanhainkodeissa iltakuntoon ja yövaatteisiin jo klo 16 jälkeen? Vaihtaa silloin jo yövaipat,joiden kanssa ollaan aamu 8 asti?
Äitini on muutama viikko sitten siirtynyt kotoota vanhainkotiin ja siellä vieraillessani,olen huomannut että useimmat asukkaat ovat jo klo 17 yövaatteissa.
[/quote]
Miksi veit äitisi laitokseen, kun olisit voinut antaa hänelle laadukasta hoitoa kotona. Halusiko muka äitisi vanhainkotiin. Uskon, että äitisi olisi ollut onnellisempi, kun hänen oma tyttönsä olisi hoitanut hänet kotona kuolemaan asti.
Nykyihmiset ovat niin itsekkäitä ja työntävät heti vanhukset laitoksiin, kun heistä ei voi enää hyötyä
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Laitosmuotoista hoitoa vähennetään suosien kotihoitoa.Laitos on aikansa elänyt,ei tätä päivää. Olen kunnallispolitiikassa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Suuntaus on kotihoito,laitoksia lakkautetaan,ja Luojan kiitos suunta on oikea.
[/quote]
Meille veronmaksajillekin mukavampaa, kun omaisten velvollisuuksia lisätään. Nyt on totuttu siihen, että mummot laitoksiin ja sitten vain kytätään perintöjä ja yhteiskunta maksaa. Omaiset saavat tulevaisuudessa ottaa vastuuta paljon enemmän tai sitten aukaista rahapussia ja maksaa kotihoitoon lisää palveluita. Kotiin saa yövaatteisiin pukijan vaikka klo 22, jos aukaisee lompakkoaan.
Suuntaus on kotihoito toisena kodinomainen, pieni asumispalveluyksikkö, pois epäinhimillinen, kolkko ja kammottava laitos.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Laitosmuotoista hoitoa vähennetään suosien kotihoitoa.Laitos on aikansa elänyt,ei tätä päivää. Olen kunnallispolitiikassa.
[/quote]
Sitä paitsi laitoshoito on äärimmäisen kallis veronmaksajille. Mieluummin hoidetaan kotona mahdollisimman pitkään
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:59"]
Suuntaus on kotihoito toisena kodinomainen, pieni asumispalveluyksikkö, pois epäinhimillinen, kolkko ja kammottava laitos.
[/quote]
Niinpä. Asumispalveluyksiköihin pääsee, kun maksaa itse. Tämä on oikea suuntaus, että itse satsaa omaan vanhuuteensa. Tai jos vanhuksella ei ole rahaa, niin lapset voivat maksaa vanhempiensa hyvästä hoidosta.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuka ne vanhukset hoitaa laadukkaasti kotona? Se hoitaja jolla on max 15 min. aikaa per vanhus? Oi miten kivaa on muistisairaalla tai muuten huonokuntoisella pelätä kotona. Tiedäthän siellä kunnallispolitiikassa, että valtava määrä muistisairaita lukitaan kotiin? On pakko, koska muuten he muistamattomuuttaan lähtevät ulos, eivätkä löydä talaisin kotiin. Hoitajilla jotka käyvät pari kertaa päivässä on avaimet. Laillista vankeutta.
Paljon on myös vanhuksia, jotaka pelkäävät olla yksin kotona, koska jos jotain sattuu, et osaa hälyyttää apua. Puhumattakaan, että pystyisit edes hoitamaan perusasioita. TIEDÄN vanhuksia, jotka ovat sängyssä 24/7kotonaan yksin, mutta ovatpahan kunallispoliitikon mieliksi kotona.
Pieni,kodinomainen palveluasuminen talo, jossa jokaisella vanhuksella oma huone, omat huonekalut tämä on jo todellisuutta.
Suomessa on jo valmiiksi korkea verotus, vaikka sitä vielä nostettaisiin, ei ole takuuta, että käytäntö muuttuisi vanhustenhoidossa. Hirveä kuva vanhustenhoidosta, onneksi ei tarvitse olla osallisena moiseen.