Missä menee inhimillisyyden raja hoitotyössä?
Onko se oikeasti "oikein" laittaa vanhukset vanhainkodeissa iltakuntoon ja yövaatteisiin jo klo 16 jälkeen? Vaihtaa silloin jo yövaipat,joiden kanssa ollaan aamu 8 asti?
Äitini on muutama viikko sitten siirtynyt kotoota vanhainkotiin ja siellä vieraillessani,olen huomannut että useimmat asukkaat ovat jo klo 17 yövaatteissa.
Kommentit (149)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:09"]Ei tuo ole elämää,jos klo 17.00 ollaan yöpuvussa, varmaan tuntuu pahalta omaisista. Laita sinäkin hoitsu omalle kohdallesi!!!!!!!!
[/quote]
Eihän se millään logiikalla ole hoitajien syytä!? Ennemminkin päättäjien... voitas kyllä palata vanhaan hyvään aikaan, kun vanhuksett hoidettiin kotona! Vanhainkodissa ei tosiaan ole mitään herkkua olla töissä ja on tosi inhottavaa kun omaiset kaatavat kaiken paskan hoitajien niakaan, vaikka he tekevät työnsä niinkuin on määrätty. Mene sä ihninen ittees ja kokeile kysistä työtä ennenkuin huutelet
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 10:57"]
Helppo huudella, että hoitakaa itse kotona, mutta eipä se aina ole niin helppoa. Omaa tuttavapiiriäni kun ajattelen, niin kovin harvassa ovat ne, joilla on nyt tai tulevaisuudessa oikeasti mahdollisuus hoitaa vanhempansa kotonaan. On omia terveysongelmia ja lasten terveysongelmia. On yksinhuoltajia, joiden täytyy käydä töissä ja jotka eivät siis voi olla vastuussa vanhuksesta, joka vaatisi tiiviimpää silmälläpitoa. On pariskuntia, joiden molemmat osapuolet ovat perheensä ainoita lapsia, ja eivät he kerta kaikkiaan voi ottaa kotiinsa asumaan neljää vanhusta. Sitten on tietysti niitä tilanteita, joissa iäkkäät vanhemmat itse ovat ehdottomasti sitä mieltä, etteivät ota vastaan lastensa apua. Ja tapauksia, joissa lapset asuvat eri paikkakunnalla kuin vanhempansa. Vanhemmat eivät suostu muuttamaan ja lapset eivät pysty - esimerkiksi siitä syystä, että puolison vanhemmat asuvat sillä nykyisellä asuinpaikkakunnalla. Ei se kuulkaa ole niin yksinkertaista.
[/quote]
Seli seli. Selityksiä kyllä löytyy. Mutta omia vanhempia on ensin vaadittu hoitamaan lapsenlapsia ja maksamaan vaunuja ja auttamaan talon rakentamisessa ja vaikka mitä. Mutta kun omat vanhemmat tarvitsee apua, niin ei nyt jaksa, kun on niin kiirevuosia ja omaakin elämää pitää elää.
Yksi äiti jaksaa hoitaa 10 lasta, mutta 10 lasta ei jaksa hoitaa yhtä äitiä. Tämä pitää edelleen paikkaansa. Kun omia vanhempia ei voi enää käyttää hyväksi, ne heivataan jonnekin laitokseen.
[/quote]
Siis mitä ihmeen vaunuja ja talonrakentamisia??
Vanhustenhoidon ongelmissa on taustalla paljon laajemmat kysymykset kuin yksittäisten hoitajien tai hoitolaitosten tai peräti kuntien työskentelytavat. Yhteiskunnallisella tasolla kysymys on viime kädessä siitä, miten Suomessa vanhuksia arvostetaan. Jos ajattelemme koko maailman mittakaavassa, ei tarvitse matkustaa kovinkaan kauas huomatakseen, miten on täysin itsestäänselvyys, että oma perhe huolehtii omasta iäkkäästä läheisestään - ei yhteiskunta. Mutta koska olemme Suomessa, elämme toki suomalaisen yhteiskunnan viitekehyksessä. Suomessa vanhuksia ei yksinkertaisesti arvosteta. Vanhukset ovat poliitikkojen silmissä täysin turhia ja tuottamattomia kansalaisia, jotka osaltaan ylläpitävät ja pahentavat kestävyysvajetta. Näin se vaan on ja tästä ajattelusta toimii esimerkkinä päättäjien haluttomuus tehdä vanhustenhuollolle mitään. Vanhuspalvelulaki saatiin hiljattain aikaan, mutta siihen ei riittänyt poliittista tahtoa saada kirjatuksi hoitajaminimiä, ainoastaan suosituksen, joita ei tarvitse noudattaa. Vanhuksia ei arvosteta Suomessa ja tämän vuoksi heidän hoitonsa ja elämänsä sallitaan olevan epäinhimillistä. Se ei ole yksittäisen hoitajan, sairaalan tai kunnan syytä. Se on laajamittainen yhteiskunnallinen ongelma, jota on äärimmäisen hankala muuttaa. Poliittista tahtoa ei löydy ennen kuin asenteet ja arvostus muuttuvat. Poliittisella tahdolla saadaan nopeastikin isoja muutoksia aikaan.
Tämän vuoksi myös omaiset ovat "hankalia" - heillä on hätä, kun ajan myötä heille realisoituu vanhustenhuollon surkea tila. Eihän sellaista ole tarvinnut ajatella ennen kuin se tulee omalle kohdalle ajankohtaiseksi. Omaiset haluavat omalle rakkaalle vanhukselleen parasta mahdollista hoitoa. Lienee riipaisevan ahdistavaa huomata, ettei sellaista olekaan saatavilla. Tämä sitten purkautuu ikävänä käytöksenä yleensä sitä kohtaan, jota on helpointa syyttää eli hoitajia.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:09"]Ei tuo ole elämää,jos klo 17.00 ollaan yöpuvussa, varmaan tuntuu pahalta omaisista. Laita sinäkin hoitsu omalle kohdallesi!!!!!!!!
[/quote]
Eihän se millään logiikalla ole hoitajien syytä!? Ennemminkin päättäjien... voitas kyllä palata vanhaan hyvään aikaan, kun vanhuksett hoidettiin kotona! Vanhainkodissa ei tosiaan ole mitään herkkua olla töissä ja on tosi inhottavaa kun omaiset kaatavat kaiken paskan hoitajien niakaan, vaikka he tekevät työnsä niinkuin on määrätty. Mene sä ihninen ittees ja kokeile kysistä työtä ennenkuin huutelet
[/quote]
Miten ihmeessä ne yövaatteet ehtii päivällä vaihtaa, jos ei illalla? Jos selittää työntekijämäärää syyksi, silloinhan työntekijöiden vuorot on vääriin aikoihin.
Kun tuossakin hommassa maksettaisiin ajoitettujen tehtävien mukaan niinkuin bussikuskeilla, työtaisteluita tietenkin seuraisi. Järkeä siihen toimintaan pitäisi silti saada. Lounaskahvilatkin elävät sillä, että työntekijät tekevät töitä silloin, kun töitä on.
Minä olen Tampereen kotihoidossa ja mulla on iltaisin 20 asiakasta. Viimeistään 15.30 on pakko aloittaa, ensin kyllä käydään niillä joilla ei ole unilääkkeitä tms. Suurin osa vaihtaa itse yövaatteisiin. Jotkut ymmärtävät ottaa iltalääkkeet ja syötävää itse kun ne on valmiiksi laitettu esille.
Pahinta tällä alalla ei ole kiire, vaan ymmärtämättömät ja pahansuovat omaiset.
Jokainen tätä keskustelua lukeva / siihen osallistuva voisi myös katsoa peiliin ja kysyä, mitä olen itse tehnyt tämän epäkohdan muuttamiseksi? Kaikki lienevät kuitenkin yksimielisiä siitä, että asiat ovat huonolla mallilla? Otitko yhteyttä kansanedustajaan tai oman kuntasi päätäjiin? Kirjoititko paikallislehden yleisönosastolle? Keräsitkö adressiin nimiä tai lähditkö jopa itse vaaleihin ehdolle muuttaaksesi asioita? Teitko alimioituksesta tai muista havaitsemistasi virheistä kantelun / ilmoituksen valvovalle viranomaiselle?
Mikäli ainoa asia, mitä olet tehnyt asian hyväksi, on nimettömänä vauva-lehden keskustelupalstalla kirjoittelu, TARTU NYT TOIMEEN JA TEE OIKEASTI JOTAIN!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:30"]
Vanhustenhoidon ongelmissa on taustalla paljon laajemmat kysymykset kuin yksittäisten hoitajien tai hoitolaitosten tai peräti kuntien työskentelytavat. Yhteiskunnallisella tasolla kysymys on viime kädessä siitä, miten Suomessa vanhuksia arvostetaan.
[/quote]
Vanhustenhuoltoon on allokoitu kyllä reilusti resursseja, mutta kun omaiset eivät ole valvomassa ja päivittäin kysymässä miten päivä meni, paine vanhusten ehdoilla toimimiseen on paljon alhaisempi kuin päiväkotien lapsilähtöisessä kasvatuksessa. Päiväkodeissakin tuppaa idioottimaisuuksia pääsemään aika ajoin lehtiin, mutta niistä ei pääse syntymään käytäntöjä, kun vanhemmat vaihtuvat ja osa oikeasti ottaa selvää mitä tehdään.
Minkähän haloon vanhemmat nostaisivatkaan, kun vaikka valmistelut päiväunille alkaisivat henkilökunnan määrän mukaan. Puhumattakaan, jos joku selvittäisi, kuinka ei ehditty vaihtaa vaippaa pariin päivään.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:54"]Joo aivan käsittämätöntä,miksi täytyy jo iltapäivällä laittaa yökuntoon?! Tuskinpa hoitajilla niin kiire on kotiin,etteikö ehtisi sitä vaikka klo 18 jälkeen tekemään..
[/quote]
Eli tarkoitatko, että meidän hoitajien pitäisi aloittaa iltapuuhat vasta kello 18 ja siten olla ylitöissä joka ilta noin kello 23 asti?
[/quote]
Jos se on työvuorojen ajoista kiinni, joku teistä hoitajistahan päättää miten työvuorot järjestellään. Ei pikkulapsiakaan minun lapsuudessa alettu valmistelemaan nukkumaan ennen pikkukakkosta.
Jos iltatoimet on aloitettava henkilökunnan työvuorojen mukaan, eiköhän työvuorot kuulu siirtää niiden työtehtävien ajalle. Muu on kuin päättäisi, että yövartija kulkee päivällä, koska silloin vartiointiin saa paremmin väkeä.