Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko m/s Estoniassa porealtaat, uima-altaat ja saunat?

Vierailija
04.07.2021 |

Kuka tietää?

Kommentit (567)

Vierailija
261/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On suoranainen ihme, ettei Estline mennyt konkkaan jo silloin vuonna 1994, oli se Estonian uppoaminen sentään sen verran iso onnettomuus. Firman toiminta jatkui peräti vuoteen 2001 saakka.

Vierailija
262/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustajille ei missään vaiheessa kuulutettu, että täytyy jättää laiva ja pelastautua. Olikohan se ihan tarkoituksella tehty, että ihmiset ei alkaisi rynniä hyteistä? Jos kapteeni olisi ollut elossa, niin hänet olisi lahdattu elävältä. Siksi hänen varmaan täytyi kadota lopullisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua jaksaa ihmetyttää tämä Estonian yliromantisointi. Turmassa kuoli vaan kourallinen suomalaisia, miksi liikuttaa niin paljon? Miksei esimerkiksi Tsernobylin onnettomuudesta jauheta yhtä kiimoissaan?

Estoniasta tekee koskettavan tuttuuden (ruotsinlaiva) ja lähellä tapahtumisen lisäksi myös ne olosuhteet, missä jouduttiin toimimaan.  Luonnonkatastrofeja ja sotia lukuunottamatta noin armotonta tilannetta tulee harvoin missään vastaan kuin Estonialla olevat joutuivat kokemaan.

Minun on myös helppo ymmärtää, miksi Estonia on niin "rakas" meille suomalaisille. Tosiaan tuo tuttu ympäristö eli ruotsinlaiva verrattuna ydinvoimalaan. Suomalaisten iso rooli pelastustöissä ja jälkiselvittelyissä. Suomen kielellä käyty viimeinen keskustelu Estonialta. Helppo tuntea sympatiaa pientä Viron kansaa kohtaan, joka oli juuri vapautunut Neuvostoliiton vallan alta. Paljon suomenruotsalaisiakin mukana.

Vierailija
264/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustajille ei missään vaiheessa kuulutettu, että täytyy jättää laiva ja pelastautua. Olikohan se ihan tarkoituksella tehty, että ihmiset ei alkaisi rynniä hyteistä?

Ehkä pikemminkin se, ettei komentosillalla ymmärretty tai suostuttu myöntämään tilanteen vakavuutta riittävän ajoissa.

Vierailija
265/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ikinä ota alakansien hyttejä jos vaikka tapahtuukin jotain todella ikävää. Mieluiten ylin kansi, kiitos.

Tyypillinen hysteerinen nainen.

Vierailija
266/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ruotsalainen tuttava, joka asuu Tukholmassa ja joka menetti Estonian uppoamisen seurauksena sekä 16-vuotiaan tyttärensä että aviomiehensä. Hän käy yhä edelleen silloin tällöin huutamassa tuskaansa merelle, kun iskee oikein paha ahdistuskohtaus.

Vierailija
267/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On suoranainen ihme, ettei Estline mennyt konkkaan jo silloin vuonna 1994, oli se Estonian uppoaminen sentään sen verran iso onnettomuus. Firman toiminta jatkui peräti vuoteen 2001 saakka.

Varmasti aikamoiset tukiaiset on järjestetty EU:sta. 

Vierailija
268/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ruotsalainen tuttava, joka asuu Tukholmassa ja joka menetti Estonian uppoamisen seurauksena sekä 16-vuotiaan tyttärensä että aviomiehensä. Hän käy yhä edelleen silloin tällöin huutamassa tuskaansa merelle, kun iskee oikein paha ahdistuskohtaus.

R.I.P. 2/852 (tässä tapauksessa).

Vierailija
269/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustajille ei missään vaiheessa kuulutettu, että täytyy jättää laiva ja pelastautua. Olikohan se ihan tarkoituksella tehty, että ihmiset ei alkaisi rynniä hyteistä?

Ehkä pikemminkin se, ettei komentosillalla ymmärretty tai suostuttu myöntämään tilanteen vakavuutta riittävän ajoissa.

minkä lisäksi tapahtumat eteni niin nopeasti että miehistö ei pysynyt niiden perässä

270/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä Esponian "uusista" reikävaurioista; unohdin sinappituupi pihalleni. Äkkiä sen sivuille ilmestyi reikiä, joita en osannut selittää.

Kehkeytyi kaksi teoriaa. Vaimoni esitti, että kova kuumotus olisi takana; minä ajattelin, että elukka on käynyt tuhlaamassa ainutkertaista nokkaansa. Vähän kuin vaimoni.

Olen pahoillani, mutta ms Estonia upposi, koska sen autokannelle pääsi vapaasti liikkuva muutaman sentin vesikerros.

Kylkireikiä voi ihan fysikaalisesti syntyä, kun alus kova kuin kivi iskeytyy täyttä vauhtia merenpohjaan tai siirtyy siellä. 852 uhria on silti ihan yhtä kuolleita.

Vierailija
271/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli suuttua oikein kunnolla, vaan mitäpä se auttaisi.

Vierailija
272/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua jaksaa ihmetyttää tämä Estonian yliromantisointi. Turmassa kuoli vaan kourallinen suomalaisia, miksi liikuttaa niin paljon? Miksei esimerkiksi Tsernobylin onnettomuudesta jauheta yhtä kiimoissaan?

Estoniasta tekee koskettavan tuttuuden (ruotsinlaiva) ja lähellä tapahtumisen lisäksi myös ne olosuhteet, missä jouduttiin toimimaan.  Luonnonkatastrofeja ja sotia lukuunottamatta noin armotonta tilannetta tulee harvoin missään vastaan kuin Estonialla olevat joutuivat kokemaan.

Minun on myös helppo ymmärtää, miksi Estonia on niin "rakas" meille suomalaisille. Tosiaan tuo tuttu ympäristö eli ruotsinlaiva verrattuna ydinvoimalaan. Suomalaisten iso rooli pelastustöissä ja jälkiselvittelyissä. Suomen kielellä käyty viimeinen keskustelu Estonialta. Helppo tuntea sympatiaa pientä Viron kansaa kohtaan, joka oli juuri vapautunut Neuvostoliiton vallan alta. Paljon suomenruotsalaisiakin mukana.

Suomenruotsalaisia (Suomen rannikolla asuvia ruotsinkielisiä) ei kyllä montaa ollut.

Vierailija
273/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

DXTR kirjoitti:

Näistä Esponian "uusista" reikävaurioista; unohdin sinappituupi pihalleni. Äkkiä sen sivuille ilmestyi reikiä, joita en osannut selittää.

Kehkeytyi kaksi teoriaa. Vaimoni esitti, että kova kuumotus olisi takana; minä ajattelin, että elukka on käynyt tuhlaamassa ainutkertaista nokkaansa. Vähän kuin vaimoni.

Olen pahoillani, mutta ms Estonia upposi, koska sen autokannelle pääsi vapaasti liikkuva muutaman sentin vesikerros.

Kylkireikiä voi ihan fysikaalisesti syntyä, kun alus kova kuin kivi iskeytyy täyttä vauhtia merenpohjaan tai siirtyy siellä. 852 uhria on silti ihan yhtä kuolleita.

Muutaman sentin?

Vierailija
274/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustajille ei missään vaiheessa kuulutettu, että täytyy jättää laiva ja pelastautua. Olikohan se ihan tarkoituksella tehty, että ihmiset ei alkaisi rynniä hyteistä? Jos kapteeni olisi ollut elossa, niin hänet olisi lahdattu elävältä. Siksi hänen varmaan täytyi kadota lopullisesti.

Miehistö ei tajunnut tilanteen vakavuutta. Miehistö sai salakielisen kuulutuksen, jonka mukaan laivalla oli tulipalo.  Infotiskin nainen päätti ominpäin antaa matkustajille hennolla äänellä lausutun "Häire häire"-kuulutuksen  kun laiva oli jo pahasti vinossa ja suurin osa matkustajista  ymmärsi homman nimen.

Vierailija
275/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva kai näitä erityisemmin ajattelee, mutta mielummin lapsen kanssa vaikka kylpylään kuin laivalle. Laivamatkan liittyy suurempia riskejä.

Mä luulen, että on tilastollisesti todennäköisempää, että lapsi hukkuu altaaseen kylpylässä kuin että joutuisitte uppoavaan laivaan.

Niin onkin, mutta siihen, hukkuuko lapsi altaaseen, pystyy aikuinen itse vaikuttamaan. Laivan uppoamiseen ei pysty.

Vierailija
276/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kansipaikka tai luksushytti (?) Estonialla, niin eipä paljon auttanut asiaa, pohjaan meni silti suurin osa matkustajista.

Vierailija
277/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehistö ei tajunnut tilanteen vakavuutta. Miehistö sai salakielisen kuulutuksen, jonka mukaan laivalla oli tulipalo.  Infotiskin nainen päätti ominpäin antaa matkustajille hennolla äänellä lausutun "Häire häire"-kuulutuksen  kun laiva oli jo pahasti vinossa ja suurin osa matkustajista  ymmärsi homman nimen.

Selvisikö infotiskin misukka hengissä?

278/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Todella pahalta näyttää nyt tässä."

Se joka lausui nuo sanat, näki jo toisen komerntosillan kyljen painuvan veden alle.

Joten tuki turpasi.

Vierailija
279/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsalaisia (Suomen rannikolla asuvia ruotsinkielisiä) ei kyllä montaa ollut.

Ruotsinsuomalaisia joo siis tarkoitin, kiitos korjauksesta.

t. 264

280/567 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estonialla kyllä kuulutettiin et laeval on häire. Se kuulostaa siltä jollain uutisklipillä.

Se ei kai hyödyttänyt ruotsalaisia, jotka luulivat että ruotsi on maailman alkukieli. Vaikka kaksi kolmasosaa ruotsin sanastosta on viuhahtanut huomaamatta alasaksasta ruotsiin.

Lainattu kieli ei voi olla alkukieli.