Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen ylipaino

Vierailija
07.07.2014 |

Hei!

Keskustelua kaipaisin koskien lapsen ylipainoa, onko kenties muita samassa tilanteessa olevia?

Olen itse ylipainoinen äiti, olen ollut lihava pikkulapsesta saakka. Sanotaanko, että noin 4vuotiaasta lähtien olin jo lihava enkä enää pyöreä. Olen myös muuten isokokoinen, ruumiinrakenteeni on roteva. Syksyllä 3v täyttävä tyttäreni on tullut täysin minuun, on roteva ja isokokoinen, ei vielä lihava mutta selvästi muhkeampi kuin useimmat muut ikäisensä.

Ongelmaksi on muodostunut se, etten tiedä mitä tekisin ettei lapsestani tulisi lihava. Olen viime vuosina itse laihtunut ja minulla on hyvä tietämys terveellisestä ruokavaliosta yms. Meillä ei arkena herkutella, syömme perusterveellistä kotiruokaa jne jne. Itse asiassa lapseni on melko pieniruokainen, myös kasvikset yms uppoaa. Herkkuja silloin tällöin, noin kerran viikossa, tyyliin jätski tai muutama karkki. Meillä ei siis -ihan oikeasti- syöpötellä miten sattuu. Joten en ymmärrä miten lapseni voi olla noinkin pyöreä, geenejähän ei voi syyttää - vai voiko?

Monet ystävien ja tuttavien hoikkaakin hoikemmat lapset tuntuvat syövän paljon enemmän, ja herkkuja menee ties miten paljon, monasti olen ollut aivan ihmeissäni tuosta.

Miten teillä muilla?

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Muistathan, että lapsia on erikokoisia! Roteva lapsi painaa enemmän kuin hoikka. Jos olet huolissasi lapsesi ruokavaliosta pidä ruokapäiväkirjaa ja ota se puheeksi ammattilaisen kanssa. Täällä netissä vaan ruokauskovaiset mellastavat...

Teen töitä lasten kanssa ja viime vuosina laihuuden ihannointi on alkanut hiipiä pientenkin lasten puheisiin. Ruoka-annoksia kytätään, jälkiruokaa ei syödä, leipää ei voidella jne. Älä pilaa lapsesi suhdetta ruokaan! Mitoiltaan hön vaikuttaa aivan normaalilta, keskimääräistä isommalta, mutta normaalilta (samoin hänen syömänsä määrät).

Vierailija
82/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette pakkosyöttäneet lapsistanne syöppöjä. Kaksi tuttua mammaa pakkosyötti lapsiaan noin 1-vuotiaana. Väkisin pari viikkoa lappoivat itkevälle lapselle puuroa ja ruokaa, niin johan oppi. Nyt ovat 3-vuotiaina kumpikin lihavia ja suu aukeaa kuin linnunpojalla joka kerta, kun ruokaa on saatavilla. Ruokahalu on hurja ja esim. kokonainen lihapiirakka on välipala. Aivan älytön annos mielestäni, jos 3-vuotias syö lihapiirakan välipalaksi! Sitten pari-kolme tuntia myöhemmin syödään taas kaksi perunaa ja viisi lihapullaa jne. Kumpikin on lisäksi jatkuvasti stressaantunut siitä, että lapsi varmasti saa tarpeeksi ruokaa. Tekisi mieli sanoa, että lopettaisi. Toinenkin on edelleen makkarareisi, vaikka eikö nuo makkarat yleensä katoa viimeistään 1-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika oli 105/16.4 4-vuotisneuvolassa. Tosi hoikka, mutta selkeät lihakset käsivarsissa, rintalihakset ja reisilihakset. Ehdottomasti hoikka lapsi kuitenkin. Nyt pari päivää on syöminen ollut ihan olematonta tän helteen takia, mutta normaalisti syö:

- aamupala: muroja kourallinen tai puuroa 3-5 lusikallista

- lounas: päiväkodissa yleensä, kotona esimerkiksi kaksi pientä perunaa ja pieni kauhallinen lihakastiketta

- välipala: jugurttia 1dl tai omena palasina

- päivällinen: vähemmän yleensä kuin lounaalla. Esim yksi peruna ja 2 lihapullaa.

- iltapala: sämpylän (pienen) puolikas pelkällä rasvalla ja parilla kurkun viipaleella.

Helposti vielä jää noistakin joku syömättä, kun ei jaksa. Herkkuja toki kiskoisi ja saakin jonkin verran, kun on niin energinen juoksija ja samalla syöminen on helposti närppimistä.

Vierailija
84/128 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos 113 :) näinhän se menee, massan mukana on mentävä eikä itse oteta selvää mikä oikeasti olisi terveellistä, suomesta kuolisi koko maanviljely ja elintarviketeollisuus jos suosituksia alettais muuttamaan, mennään näillä samoilla ja sairastutaan, pysyypähän lääketehtaat tyytyväisinä :) onneks jokainen on kuitenkin vastuussa vain oman perheensä syömisistä ja mulle riittää että mun lapset kasvaa terveellisellä ruualla, syököön muiden lapset miten lystää, tietoa olen jakanut monille mun ystäville ja monet heistä ovat vaihtaneetkin tuotteita terveellisempiin, koitan edes pienessä mittakaavassa saada ihmisiä kiinnostumaan ruuan sisällöstä, se paskan myyminen kaupassahan ei lopu koskaan, se nyt on selvää, mutta jos edes muutaman sais opetettua terveelliselle ja puhtaalle ruualle niin oon tyytyväinen :)

Vierailija
85/128 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

114 oli siis myös 44 :)

Vierailija
86/128 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin pitkä ketju ja aivan turhaan. Ap:n lapsi on lasten painoindeksilaskurin mukaan NORMAALIPAINOINEN

Vierailija
87/128 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koko ajan kirjoitin, jo aloitustekstissäni, että lapseni ei vielä ole lihava, mutta paino on yläkäyrillä ja on selvästi muhkeampi kuin monet muut lapset.. -ap

Vierailija
88/128 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 12:13"]

kiitos 113 :) näinhän se menee, massan mukana on mentävä eikä itse oteta selvää mikä oikeasti olisi terveellistä, suomesta kuolisi koko maanviljely ja elintarviketeollisuus jos suosituksia alettais muuttamaan, mennään näillä samoilla ja sairastutaan, pysyypähän lääketehtaat tyytyväisinä :) onneks jokainen on kuitenkin vastuussa vain oman perheensä syömisistä ja mulle riittää että mun lapset kasvaa terveellisellä ruualla, syököön muiden lapset miten lystää, tietoa olen jakanut monille mun ystäville ja monet heistä ovat vaihtaneetkin tuotteita terveellisempiin, koitan edes pienessä mittakaavassa saada ihmisiä kiinnostumaan ruuan sisällöstä, se paskan myyminen kaupassahan ei lopu koskaan, se nyt on selvää, mutta jos edes muutaman sais opetettua terveelliselle ja puhtaalle ruualle niin oon tyytyväinen :)

[/quote]

Vaikeuksia on yleensä tuoteselosteet. Niistä luetaan rasva ja kalori. Muusta ei väliä. Ja niidenkin pitää olla mahd. pieni. Laadulla ei ole väliä.

Vierailija
89/128 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 dl on liikaa.

Vierailija
90/128 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä itse ruoat, koska einekset ovat vain turhia kaloreita.

Vierailija
91/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihduntaki voi vaikuttaa ja miten liikutte? Onko teillä rytmi syömisis ettei esim syyä pitkin päivää leipää ym. Juodaako mehuja?

Vierailija
92/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikutaan suht paljon, tyttö on aika liikkuvainen ja vilkas. Syömisissä on rytmi, toki välillä väistämättä se lipsuu mutta pääsääntöisesti kyllä. Mehua harvoin, ehkä kerran viikossa. Maitoa juo suurimmaksi osaksi. Vettä pitäisi opettaa juomaan enemmän, mutta tuskin tuo rasvattomasta maidosta on lihonut kun ei sitkään litratolkulla mene.

Vierailija
93/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lukenut artikkeleita suoliston bakteerikannan vaikutuksesta painoon? Meidän lapsella paino alkoi nousta antibioottikierteen jälkeen. Ennen sitä lapsi oli alipainoinen, nyt on ylipainoinen vaikka liikkuu enemmän ja kotona on tarjolla entistä kevyempää ruokaa.

Vierailija
94/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenlääkärin ohje oli pyrkiä pitämään paino samana ja antaa pituuskasvun hoitaa asia pois päiväjärjestyksestä.

Vierailija
95/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jatka samaan malliin terveellisten ruokien kanssa. Meillä lapset pulskistuivat molemmat, kun yhdessä vaiheessa olivat paljon yksinään/keskenään ja jätin heille pizzaa ja voitaikinapasteijoita välipalaksi ja ostin pullaa tai munkkia ym. joka päivä. Kun tämä jäi pois ja he kasvoivat, paino on pysynyt normaalina. Opin että lapset syövät mitä heille tarjotaan...

Vierailija
96/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 02:35"]Oletko lukenut artikkeleita suoliston bakteerikannan vaikutuksesta painoon? Meidän lapsella paino alkoi nousta antibioottikierteen jälkeen. Ennen sitä lapsi oli alipainoinen, nyt on ylipainoinen vaikka liikkuu enemmän ja kotona on tarjolla entistä kevyempää ruokaa.

[/quote]

En ole kuullutkaan tuosta. Täytyy lukea. Antibioottikuurilla lapseni ei kyllä ole ollut kuin kerran.

Vaikea vain ymmärtää että miten lapseni on edes tullut noin pyöreäksi ylipäätään. Geeneillä on pakko olla jotain tekemistä asian kanssa. No jatkossahan sen näkee, alkaako tuo edetä ylipainon puolelle vai pysyykö vain tuollaisena rotevana, tuo isokokoisuus onkin varmaan perittyä mutta lihavuutta on vaikea uskoa muodostuvaksi ilman, että söisi väärin/liikkuisi liian vähän. -ap

Vierailija
97/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 02:29"]

Liikutaan suht paljon, tyttö on aika liikkuvainen ja vilkas. Syömisissä on rytmi, toki välillä väistämättä se lipsuu mutta pääsääntöisesti kyllä. Mehua harvoin, ehkä kerran viikossa. Maitoa juo suurimmaksi osaksi. Vettä pitäisi opettaa juomaan enemmän, mutta tuskin tuo rasvattomasta maidosta on lihonut kun ei sitkään litratolkulla mene.

[/quote]

Vaihda se rasvaton maito rasvalliseen ja muukin ruoka normaalirasvaista.

Sanoitte syövänne terveellisesti, millähän mittarilla?

Vierailija
98/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Jos syötte terveellisesti/säännöllisesti/liikutte, niin mikä selittää oman ylipainosi tai sen ettei paino laske? Voisiko sama syy selittää myös tyttäresi ylipainon?

Vierailija
99/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää päiväkirjaa syömisestä ja liikkumisesta, sen jälkeen on helppo todeta onko elintavoissa vikaa. Ja tutkia mahdollista lääketieteellistä syytä. Itselläni on kokemusta asiasta. Tosin niin, että yhdellä lapsella on taipumusta lihavuuteen. Kaikki muut perheenjäsenet ovat normaalipainoisia...

Vierailija
100/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, johan lapsesi sai valmiudet lihomiseen jo ollessaan sun vatsassa, läski kun kerran olet aina ollut...

ot, mä en usko hetkeäkään noihin sun juttuihin herkuista yms, kerran viikossa lasi mehua, kerran viikossa jätski tai pari karkkia... Ehkä syötte terveellisesti, mutta jotain lapsesi saa, mikä häntä lihottaa... Et vain näe sitä, tai et kerro meille.

Jos lapsi on neljän.-viiden vanhana pyöreä, on hän usein aikuisena ylipainoinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan