Paniikkihäiriö
Onko se paniikkihäiriöstä, että kaupassa alkaa ahdistaa ja kassalla pelottaa. Kädet hikoaa ja tuntuu, että kohta pyörtyy
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin
Miksi?
Mua alkaa huimata kassajonossa. Kärryyn nojaaminen helpottaa.
Sitä pystyy hallitsemaan itsekin. Mulla oli nuorempana niitä. Rauhoittavat auttaa jos ei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Huimaako paniikki?
Ennen nautin kaupassa käymisestä. Miksi se yht äkkiä vaan ahdistaa
Vierailija kirjoitti:
Sitä pystyy hallitsemaan itsekin. Mulla oli nuorempana niitä. Rauhoittavat auttaa jos ei muuten.
Osaatko sanoa miksi? Oliko stressiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huimaako paniikki?
Paniikiksi sen olen diagnosoinut, koska huimaus lakkaa, kun pääsee ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin
Miksi?
Jos ahdistaa siellä saa apua, kuten lääkettä tai terapiaa
Kuulostaa lievältä paniikkikohtaukselta. Älä kuitenkaan anna sen rajoittaa elämääsi. Lue ensi alkuun apuja esimerkiksi terveystalon tai terveyskirjaston sivuilta (monia muitakin hyviä on).
Omat kohtaukset yrittävät tulla vastaavissa "suljetuissa" paikoissa kuten bussissa, apteekkivuorolla tai juurikin kassajonossa. Aiemmin oli ihan kauheaa ja jopa pakenin, mutta pikku hiljaa olen opetellut menemään pelkoa kohden. Ne hengitysharjoitukset eivät ole ihan hölmöjä, kuten eivät monet muutkaan fyysiset keinot. Apuja ja tietoa on saatavilla.
Muistutus myös: Paniikkikohtaus on yleensä ohi viimeistään vartissa ja sitten helpottaa. Itse joskus vilkaisen kelloa, kun luulen kohtauksen tulevan ja lohdutan mieltäni rauhallisesti hengittäen: "Kello xx.xx tämä on jo ohi."
Ja nro 13 vielä jatkaa:
Usein oikeasti auttaa tekeminen. Ihan mikä vaan tiskaamisesta neulomiseen, vaikka et niitä kassajonossa voikaan tehdä ;-). Laske siellä vaikka ostosten yhteissummaa mielessäsi.
Ja tietty sitten lääkäriin, jos kohtaukset liikaa kuormittavat arkea. Muista silti mennä pelkoa kohti: "Ok. Tältä musta tuntuu nyt." Hetken päästä tuntuu paremalta.
Pystyykö paniikkikohtausta estämään?
Saatteko ennakko-oireita?
Pyydä betasalpaajia lääkäriltäsi.
Sinä olet luultavasti Intian aajurveedassa eli elämän (aayus [sic!] ; lue: aajus) tieteessä (veda; lue: veeda) vaata-tyyppi ("tuulihattu") joka reagoi laumassa tiivistyvään ahdistukseen keskivertoa voimakkaammin. Toisin sanoen, kolmesta dooshasta (doSa: vaata, pitta*, kapha**) vaata on hallitseva. Tai sitten et... Mikäli olet, suosittelen terapiaksi syvämeditaatiota (esim. TM, kaksi kertaa 20 minsaa vuoro kaudessa).
* sappi 🤮
** lima 🤣🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huimaako paniikki?
Puolisollani kyllä, eivät meinaa lääkärissä millään uskoa siihen. Iskivät vain jotain masennuslääkkeitä kouraan ja kotiin. Ei ne lääkkeet auta mitään niihin kohtauksiin.
Joo, mulle tuli kai kerran joku lievä paniikkikohtaus (ihan yks kaks).Olin siis äitini kanssa kahdestaan kotona, ja tuntui siltä, että huimaa,mutta en kuitenkaan horjunut tai ei tuntunut että pyörtyisin. Lisäksi tuli ihan epätodellinen ja kumma olo,mitä on edes vaikea selittää, halusin mennä omiin oloihini ja en edes pystynyt keskittyä siihen mitä äitini sanoo. Ikävä olo siis. En tajunnut mitä tapahtuu, vaikka olin kuitenkin ihan tajuissani. Luulin, ekakski että jokin sairaskohtaus. Myöhemmin kyllä googlettelin oireita, että voiko olla joku aivoverenkiertohäiriö, mutta tästä on jo monta kuukautta, eikä ole tullut uudestaan. Ei mun päätä tai edes särkynyt tai silmissä sumentunut tai mitään. En pyörtynyt. Ei ollut kipuja. Äitini myös tunnisti, että vaikutti lievältä paniikkiikohtaukselta. Hänellä on ollut myös ja meidän suvussa. Tämän lisäksi yksi läheinen sukulainen oli juuri kuollut ja oli tullut puhuttua kuolemasta ja sairauksista paljon, niin se ehkä vaikutti. Tuli tuo kohtaus parikin kertaa, kerran mun yksin ollessa kotona, mutta silloin jo tiesin, että se menee sitten ohi n. 30 minuutissa. Menin ulos kävelemään. Tuntui että jalkojen alla pyöri. Sitten se meni ohi.
tuo kuulostaa enenmmän sosiaalisten tilnteiden pelolta. Paniikkihäiriö tulee kohtauksina.
Paniikkikohtauksia on ollut myös ihan kunnollisia