Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen ylipaino

Vierailija
07.07.2014 |

Hei!

Keskustelua kaipaisin koskien lapsen ylipainoa, onko kenties muita samassa tilanteessa olevia?

Olen itse ylipainoinen äiti, olen ollut lihava pikkulapsesta saakka. Sanotaanko, että noin 4vuotiaasta lähtien olin jo lihava enkä enää pyöreä. Olen myös muuten isokokoinen, ruumiinrakenteeni on roteva. Syksyllä 3v täyttävä tyttäreni on tullut täysin minuun, on roteva ja isokokoinen, ei vielä lihava mutta selvästi muhkeampi kuin useimmat muut ikäisensä.

Ongelmaksi on muodostunut se, etten tiedä mitä tekisin ettei lapsestani tulisi lihava. Olen viime vuosina itse laihtunut ja minulla on hyvä tietämys terveellisestä ruokavaliosta yms. Meillä ei arkena herkutella, syömme perusterveellistä kotiruokaa jne jne. Itse asiassa lapseni on melko pieniruokainen, myös kasvikset yms uppoaa. Herkkuja silloin tällöin, noin kerran viikossa, tyyliin jätski tai muutama karkki. Meillä ei siis -ihan oikeasti- syöpötellä miten sattuu. Joten en ymmärrä miten lapseni voi olla noinkin pyöreä, geenejähän ei voi syyttää - vai voiko?

Monet ystävien ja tuttavien hoikkaakin hoikemmat lapset tuntuvat syövän paljon enemmän, ja herkkuja menee ties miten paljon, monasti olen ollut aivan ihmeissäni tuosta.

Miten teillä muilla?

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, minkä kokoinen lapsesi on suunnilleen? Meillä ensi viikolla 3 täyttävä tyttö, joka on aika isohko, mutta ei mielestäni lihava tai en ole ajatellut, että olisi. On 99cm ja 17,6kg. Neuvolassa tänään sitten terkkari sanoi, että on ylipainoinen lasten painoindeksin mukaan. Meillä kuulostaa nuo ruokamäärät aika samoilta kuin teillä, pitänee siis vähän rajoittaa annoskokoja meilläkin. Lapsemme on kyllä mielestäni todella "hyvä" syömään eli syö paljon verrattuna muihin samanikäisiin tuttuihimme...

Vierailija
62/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:33"]ruuan laatukin merkitsee, kuka täällä mainitsikin että eläinrasvat on epäterveellisiä, voisi päivittää tietonsa. Juuri oli tutkimus, että voi on terveellistä, eläinrasva on ihmiselle luonnollista rasvaa ja elimistö hyväksyy sen, toisin kuin täysin teollisesti valmistetut margariinit, tiesitkö että margariinia liotetaan bensassa sen tekovaiheissa? sama kuin syöttäisit lapsellesi bensaa, tuskin tiesit. Ne ketkä käyttää margariinia, niitä ei todellakaan kiinnosta terveellinen ruoka. Lapsesi aivot eivät saa kunnon rasvoja margariinista, siinä on omega 6 aivan liikaa suhteessa omega 3, tee viisas teko ja vaihda margariini voihin, käytä ruuanlaitossa oliiviöljyä ja kookosöljyä voin lisäksi. Vähärasvaiset juustot ja maitotuotteet kannattaa vaihtaa rasvaisiin, kaikesta kun karsitaan rasva pois, lapsesi aivot eivät saa mistään rasvaa, luonnollinen rasva on aivojen kehitykselle todella tärkeää, en voi käsittää miksi neuvolat ja muutenkin terveydenhuolto on niin rasvapelkoisia, pitäisi keskittyä sokerin määrään eikä rasvan. Itse olen elävä esimerkki että rasva ei todellakaan lihota vaan laihduttaa kun sokerit on minimissä. Kaurapuuroa jos lapsesi syö, laita siihen kunnon voisilmä  ja keitä se täysmaitoon niin pitää nälkää edes vähän pidempään. T. 44

[/quote]

Liotetaan bensassa? Täysin uutta minulle... Mistä tieto on peräisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margariinin valmistusprosessi:

1. Siementen jauhaminen ja öljyn poistaminen
Öljyä sisältävät siemenet, pähkinät tai pavut jauhetaan ja niistä poistetaan öljy erilaisten liuottimien avulla, joista yleisimpiä ovat heksaani ja heptaani (bensiinissä esiintyvä hiilivety).

2. Liuottimen poistaminen
Liuotin poistetaan seoksesta höyryttämällä seos noin 150 oC lämpötilassa.

3. Öljyn valkaisu
Öljy valkaistaan eli siitä poistetaan väriaineita (lehtivihreä ja beetakaroteeni) erilaisilla suodatusmenetelmillä tai 110 oC lämpökäsittelyllä.

4. Hajunpoisto
Hajujen poistamiseksi kuuma öljy käsitellään korkeassa alipaineessa 30-60 minuutin ajan. Prosessissa käytetään korkeaa 240-270 oC lämpötilaa.

5. Lesitiininpoisto sekä puhdistus lipeäkivellä
Öljystä riippuen siitä voidaan myös poistaa lesitiini ja se voidaan puhd istaa lipeäkivellä. Lipeäkivi muodostaa öljyyn saippua-aineita, joiden poisto tarvitsee lisäkäsittelyitä.

6. ”Talvikäsittely” - kylmyyskäsittely
Mahdollinen talvikäsittely käsittää öljyn jäähdyttämisen ja suodattamisen, jonka seurauksena öljy ei saostu jääkaappisäilytyksen aikana.

Lopputuloksena on kirkas, varsin stabiili ja melkein mauton öljy valmiina vietäväksi kaupan hyllylle myyntiin tai raaka-aineeksi margariiniteollisuudelle. Margariinin valmistamiseksi öljy tarvitsee vielä lisäkäsittelyn:

7. Vetykäsittely (hydrogenointi)
Margariinin tai leivontarasvan valmistamiseksi öljy käsitellään vetykaasulla, joka muuttaa öljyn kovempaan muotoon (helppo levittää leivälle). Prosessissa öljy käsitellään paineen alla korkeassa lämpötilassa (120-210 oC) 6-8 tunnin ajan. Apuna käytetään metallikatalysaattoria, joka on yleensä nikkeliä tai nikkeli/alumiiniseosta. Katalysaattoria saattaa jäädä vähän lopulliseen tuotteeseen. Öljyn vetykäsittely voi olla ns. osittainen tai kokonainen hydrogenointi. Suomessa osa margariineista tehdään vetykäsittelyn sijasta jähmeään muotoon käyttämällä ns. kiteyttämismenetelmää.

8. Lisäaineet
Jotta margariinille saataisiin puoleensa vetävä voita muistuttava ulkonäkö sekä ”vitamiinirikas” koostumus, joudutaan siihen lisäksi lisäämään erilaisia lisäaineita ja keinotekoisia vitamiineja.

Lähde:Erasmus Udo: Fats that Heal Fats that Kill
Pekka Lahtinen / JS

Vierailija
64/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä teille luonnollisen kasvirasvalevitteen valmistusprosessi, hyvää ruokahalua! T. 44

Vierailija
65/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

on teillä kyllä aika isoja kolmevuotiaita, mun 4v on 105cm ja 16,8kg t. 44

Vierailija
66/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:36"]Hei ap, minkä kokoinen lapsesi on suunnilleen? Meillä ensi viikolla 3 täyttävä tyttö, joka on aika isohko, mutta ei mielestäni lihava tai en ole ajatellut, että olisi. On 99cm ja 17,6kg. Neuvolassa tänään sitten terkkari sanoi, että on ylipainoinen lasten painoindeksin mukaan. Meillä kuulostaa nuo ruokamäärät aika samoilta kuin teillä, pitänee siis vähän rajoittaa annoskokoja meilläkin. Lapsemme on kyllä mielestäni todella "hyvä" syömään eli syö paljon verrattuna muihin samanikäisiin tuttuihimme...

[/quote]

Hei! Painoa on noin 16kg, mutta pituutta en osaa tarkasti sanoa, 95-100cm välillä. Välillä hyvä syömään, joskus taas ei syö oikein mitään, kuten nyt pari päivää on mennyt niin, että vähän närpitty vain. Johtuu varmaan helteestä. Itse en olisi huomannut että lapseni söisi enemmän kuin muut ikäisensä. Tuli juuri seurattua ihan vierestä kun olimme mökkeilemässä ystäväni kanssa, jolla samanikäisiä lapsia. -ap

Vierailija
67/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyi saatana, onneks meillä ei oo koskaan ollut margariinia, kyllä sen makukin kertoo mitä paskaa se on.

Vierailija
68/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:23"]... niitä kiusauksia missä on 300g niin ette siis jaksa syödä sellaista kerralla? Siinähän on noin 3dl ruokaa. Ja ovat varmaankin tarkoitettu kerralla syötäviksi.. [/quote]

Jos oikeasti sellainen laatikollinen on tarkoitettu kerralla syötäväksi, niin sitten selvisi miksi olen aina hoikka. Minusta siinä on kaksi kunnollista aikuisen annosta. Syödään siis esim. miehen tai pojan kanssa puoliksi. En missään tapauksessa jaksaisi syödä koko laatikollista. Mielestäni syön kuitenkin ihan normaaleja annoksia.

Vierailija
69/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:33"]ruuan laatukin merkitsee, kuka täällä mainitsikin että eläinrasvat on epäterveellisiä, voisi päivittää tietonsa. Juuri oli tutkimus, että voi on terveellistä, eläinrasva on ihmiselle luonnollista rasvaa ja elimistö hyväksyy sen, toisin kuin täysin teollisesti valmistetut margariinit, tiesitkö että margariinia liotetaan bensassa sen tekovaiheissa? sama kuin syöttäisit lapsellesi bensaa, tuskin tiesit. Ne ketkä käyttää margariinia, niitä ei todellakaan kiinnosta terveellinen ruoka. Lapsesi aivot eivät saa kunnon rasvoja margariinista, siinä on omega 6 aivan liikaa suhteessa omega 3, tee viisas teko ja vaihda margariini voihin, käytä ruuanlaitossa oliiviöljyä ja kookosöljyä voin lisäksi. Vähärasvaiset juustot ja maitotuotteet kannattaa vaihtaa rasvaisiin, kaikesta kun karsitaan rasva pois, lapsesi aivot eivät saa mistään rasvaa, luonnollinen rasva on aivojen kehitykselle todella tärkeää, en voi käsittää miksi neuvolat ja muutenkin terveydenhuolto on niin rasvapelkoisia, pitäisi keskittyä sokerin määrään eikä rasvan. Itse olen elävä esimerkki että rasva ei todellakaan lihota vaan laihduttaa kun sokerit on minimissä. Kaurapuuroa jos lapsesi syö, laita siihen kunnon voisilmä  ja keitä se täysmaitoon niin pitää nälkää edes vähän pidempään. T. 44

[/quote]

Itse käytän margariinia, ja koska lapseni sitä syö niin vähän (max 2 leipää päivässä) en näe siitä koituvan kauheasti haittaa. Oliiviöljy käytössä kyllä ruuanlaitossa. Ehdottomasti kyllä pitäisi lisätä noita rasvoja, juustoakin meillä syödään erittäin harvoin (paitsi raejuustoa) ja maito rasvatonta. Kiitos neuvoista. -ap

Vierailija
70/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Itse käytän margariinia, ja koska lapseni sitä syö niin vähän (max 2 leipää päivässä) en näe siitä koituvan kauheasti haittaa. Oliiviöljy käytössä kyllä ruuanlaitossa. Ehdottomasti kyllä pitäisi lisätä noita rasvoja, juustoakin meillä syödään erittäin harvoin (paitsi raejuustoa) ja maito rasvatonta. Kiitos neuvoista. -ap

Vierailija
71/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
72/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
73/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:36"]Hei ap, minkä kokoinen lapsesi on suunnilleen? Meillä ensi viikolla 3 täyttävä tyttö, joka on aika isohko, mutta ei mielestäni lihava tai en ole ajatellut, että olisi. On 99cm ja 17,6kg. Neuvolassa tänään sitten terkkari sanoi, että on ylipainoinen lasten painoindeksin mukaan. Meillä kuulostaa nuo ruokamäärät aika samoilta kuin teillä, pitänee siis vähän rajoittaa annoskokoja meilläkin. Lapsemme on kyllä mielestäni todella "hyvä" syömään eli syö paljon verrattuna muihin samanikäisiin tuttuihimme...

[/quote]

Hei! Painoa on noin 16kg, mutta pituutta en osaa tarkasti sanoa, 95-100cm välillä. Välillä hyvä syömään, joskus taas ei syö oikein mitään, kuten nyt pari päivää on mennyt niin, että vähän närpitty vain. Johtuu varmaan helteestä. Itse en olisi huomannut että lapseni söisi enemmän kuin muut ikäisensä. Tuli juuri seurattua ihan vierestä kun olimme mökkeilemässä ystäväni kanssa, jolla samanikäisiä lapsia. -ap

[/quote]

No on kyllä isoja lapsia! Meillä 5 v vähän päälle metrin (ei olla mitattu mutta käyttää 104-110 cm vaatteita) painaa saman verran...

Vierailija
74/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:23"]... niitä kiusauksia missä on 300g niin ette siis jaksa syödä sellaista kerralla? Siinähän on noin 3dl ruokaa. Ja ovat varmaankin tarkoitettu kerralla syötäviksi.. [/quote]

Jos oikeasti sellainen laatikollinen on tarkoitettu kerralla syötäväksi, niin sitten selvisi miksi olen aina hoikka. Minusta siinä on kaksi kunnollista aikuisen annosta. Syödään siis esim. miehen tai pojan kanssa puoliksi. En missään tapauksessa jaksaisi syödä koko laatikollista. Mielestäni syön kuitenkin ihan normaaleja annoksia.

[/quote]

Okei. No se on varmasti hoikkuutesi salaisuus. Ymmärränkin kyllä että hoikka nainen ei paljoa jaksa. Oma hoikka mieheni ei kyllä 150-200g ruokaa tulisi kuin vihaiseksi. -ap

Vierailija
75/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:36"]Hei ap, minkä kokoinen lapsesi on suunnilleen? Meillä ensi viikolla 3 täyttävä tyttö, joka on aika isohko, mutta ei mielestäni lihava tai en ole ajatellut, että olisi. On 99cm ja 17,6kg. Neuvolassa tänään sitten terkkari sanoi, että on ylipainoinen lasten painoindeksin mukaan. Meillä kuulostaa nuo ruokamäärät aika samoilta kuin teillä, pitänee siis vähän rajoittaa annoskokoja meilläkin. Lapsemme on kyllä mielestäni todella "hyvä" syömään eli syö paljon verrattuna muihin samanikäisiin tuttuihimme...

[/quote]

[/quote]

No on kyllä isoja lapsia! Meillä 5 v vähän päälle metrin (ei olla mitattu mutta käyttää 104-110 cm vaatteita) painaa saman verran...

[/quote]

Entä jospa se onkin sinun lapsesi vaan pieni? -ap

Vierailija
76/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:36"]Hei ap, minkä kokoinen lapsesi on suunnilleen? Meillä ensi viikolla 3 täyttävä tyttö, joka on aika isohko, mutta ei mielestäni lihava tai en ole ajatellut, että olisi. On 99cm ja 17,6kg. Neuvolassa tänään sitten terkkari sanoi, että on ylipainoinen lasten painoindeksin mukaan. Meillä kuulostaa nuo ruokamäärät aika samoilta kuin teillä, pitänee siis vähän rajoittaa annoskokoja meilläkin. Lapsemme on kyllä mielestäni todella "hyvä" syömään eli syö paljon verrattuna muihin samanikäisiin tuttuihimme...

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Joo on kyllä aika pieni 5-vuotias, jos vähän päälle metrin. Meillä 5-vuotias 114cm ja 21,5kg. Jos nyt oikein muistan niin oli 3-vuotiaana noin 100cm ja 18kg. Ei oo kyllä ollut missään vaiheessa lihava, aika lihaksikas/roteva tyttö kyllä ollut aina, eikä painoon puututtu neuvolassa millään tavalla. Ei mun mielestä siis myöskään ap:n lapsi kuulosta mitenkään liian isolta noilla mitoilla!

Vierailija
77/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytätkö ap vielä tuonkin jälkeen kun tiedät miten se valmistetaan? vaikuttaako terveelliseltä mielestäsi, onko se hyvän makuista? kokeilepa leipää voilla, ihan vaikka vaan testiksi. Rasvaton maito on värjättyä vettä, kaikki maidon hyödyt on tapettu, ostaisit edes lapsellesi luomu täysmaitoa (homogenoimaton eli maidon kaikkia hyötyä ei ole tuhottu) niin hän saisi hyvää maitoa, ei pitäisi olla rahakysymys, noin pieni ei juo litratolkulla maitoa, mutta sekin vähä olisi hyvä olla kunnollista 

T. 44

Vierailija
78/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:36"]Hei ap, minkä kokoinen lapsesi on suunnilleen? Meillä ensi viikolla 3 täyttävä tyttö, joka on aika isohko, mutta ei mielestäni lihava tai en ole ajatellut, että olisi. On 99cm ja 17,6kg. Neuvolassa tänään sitten terkkari sanoi, että on ylipainoinen lasten painoindeksin mukaan. Meillä kuulostaa nuo ruokamäärät aika samoilta kuin teillä, pitänee siis vähän rajoittaa annoskokoja meilläkin. Lapsemme on kyllä mielestäni todella "hyvä" syömään eli syö paljon verrattuna muihin samanikäisiin tuttuihimme...

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ole käyrien mukaan mitenkään poikkeuksellisen pieni...

Vierailija
79/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa keskustelua tässä ketjussa. Kauhea syyllistäminen käynnissä ja kiista onko 300g valmisruoka täyttävä.

Mun 2v syö ihan kevyesti sellaisen ison pilttipurkin 250g. Toki kun syödään pilttiä, syödään sitä suoraan purkista reissun päällä, jolloin kasviksia, maitoa tms ei ole. Poika söisi koko ajan jotain ja on hirveästi herkkujen perään. Käyrillä mennyt aina tasaisesti vähän miinuksella, mutta nyt huomaan pientä pömppömahaa. En ollut tajunnut miettiä ruokamääriä, koska ensimmäiset kaksi vuotta neuvolassa rampattiin painotarkkailussa. Meillä menee nyt ruokatottumukset remonttiin. 

Ihan turha täällä on haukkua äitejä, jotka pyytävät neuvoja pikkulapsen syömisiin. Ei kukaan halua, että oma lapsi on ylipainoinen. Asioihin kun herää ajoissa niin sehän on tärkeintä.

Vierailija
80/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:56"]

on teillä kyllä aika isoja kolmevuotiaita, mun 4v on 105cm ja 16,8kg t. 44

[/quote]

Hieman punkeroltahan tuokin kuulostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi