Lapsen ylipaino
Hei!
Keskustelua kaipaisin koskien lapsen ylipainoa, onko kenties muita samassa tilanteessa olevia?
Olen itse ylipainoinen äiti, olen ollut lihava pikkulapsesta saakka. Sanotaanko, että noin 4vuotiaasta lähtien olin jo lihava enkä enää pyöreä. Olen myös muuten isokokoinen, ruumiinrakenteeni on roteva. Syksyllä 3v täyttävä tyttäreni on tullut täysin minuun, on roteva ja isokokoinen, ei vielä lihava mutta selvästi muhkeampi kuin useimmat muut ikäisensä.
Ongelmaksi on muodostunut se, etten tiedä mitä tekisin ettei lapsestani tulisi lihava. Olen viime vuosina itse laihtunut ja minulla on hyvä tietämys terveellisestä ruokavaliosta yms. Meillä ei arkena herkutella, syömme perusterveellistä kotiruokaa jne jne. Itse asiassa lapseni on melko pieniruokainen, myös kasvikset yms uppoaa. Herkkuja silloin tällöin, noin kerran viikossa, tyyliin jätski tai muutama karkki. Meillä ei siis -ihan oikeasti- syöpötellä miten sattuu. Joten en ymmärrä miten lapseni voi olla noinkin pyöreä, geenejähän ei voi syyttää - vai voiko?
Monet ystävien ja tuttavien hoikkaakin hoikemmat lapset tuntuvat syövän paljon enemmän, ja herkkuja menee ties miten paljon, monasti olen ollut aivan ihmeissäni tuosta.
Miten teillä muilla?
Kommentit (128)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:50"]Monesti vanhemmat lappavat lasten lautasille liian isoja annoksia. Ja kaikki pitäisi syödä tai vanhemman mielenrauha järkkyy. Antakaa lasten ottaa itse ruokansa niin he eivät joudu syömään 50-100 kilokalorin extraa joka aterialla.
[/quote]
Lapseni on vieä niin pieni, että minä annostelen ruuan. Saa syödä sen verran kun jaksaa, annokset ovat tyyliin 3dl ruokaa + kasvikset. Joskus menee kaikki, joskus vain pari lusikallista.
[/quote]
3 desi lapselle? Järjetön määrä. Aikuinen nainenkaan ei syö kolmea desiä keittoakaan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 02:17"]
Hei!
Keskustelua kaipaisin koskien lapsen ylipainoa, onko kenties muita samassa tilanteessa olevia?
Olen itse ylipainoinen äiti, olen ollut lihava pikkulapsesta saakka. Sanotaanko, että noin 4vuotiaasta lähtien olin jo lihava enkä enää pyöreä. Olen myös muuten isokokoinen, ruumiinrakenteeni on roteva. Syksyllä 3v täyttävä tyttäreni on tullut täysin minuun, on roteva ja isokokoinen, ei vielä lihava mutta selvästi muhkeampi kuin useimmat muut ikäisensä.
Ongelmaksi on muodostunut se, etten tiedä mitä tekisin ettei lapsestani tulisi lihava. Olen viime vuosina itse laihtunut ja minulla on hyvä tietämys terveellisestä ruokavaliosta yms. Meillä ei arkena herkutella, syömme perusterveellistä kotiruokaa jne jne. Itse asiassa lapseni on melko pieniruokainen, myös kasvikset yms uppoaa. Herkkuja silloin tällöin, noin kerran viikossa, tyyliin jätski tai muutama karkki. Meillä ei siis -ihan oikeasti- syöpötellä miten sattuu. Joten en ymmärrä miten lapseni voi olla noinkin pyöreä, geenejähän ei voi syyttää - vai voiko?
Monet ystävien ja tuttavien hoikkaakin hoikemmat lapset tuntuvat syövän paljon enemmän, ja herkkuja menee ties miten paljon, monasti olen ollut aivan ihmeissäni tuosta.
Miten teillä muilla?
[/quote]
tuosta asiasta lueskelin ihan hiljakkoin ja äiti voi tehdä asialle paljonkin. Se millon äiti tekee lapsestaan läskin tai laihan loppuelämäkseen on sillon, kun te olette 'yhtä'. Eli siis raskaanaollessaan. Tona aikana lapsi syö mitä äitikin syö ja jos sillon porsastellaan, niin vekara on jo saanut kaikki läskiyteen tarvittavat muutokset jo ennen syntymäänsä. APn kohdalla toi on tietenkin jo liian myöhäistä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:36"]
Hei ap, minkä kokoinen lapsesi on suunnilleen? Meillä ensi viikolla 3 täyttävä tyttö, joka on aika isohko, mutta ei mielestäni lihava tai en ole ajatellut, että olisi. On 99cm ja 17,6kg. Neuvolassa tänään sitten terkkari sanoi, että on ylipainoinen lasten painoindeksin mukaan. Meillä kuulostaa nuo ruokamäärät aika samoilta kuin teillä, pitänee siis vähän rajoittaa annoskokoja meilläkin. Lapsemme on kyllä mielestäni todella "hyvä" syömään eli syö paljon verrattuna muihin samanikäisiin tuttuihimme...
[/quote]
Tässä on kyl muhku tyttö. =)
Ja sitten on lapsia jotka syövät todella paljon ja ovat aina vaan todella hoikkia. T. Sellaisten äiti joka ihmettelee miten vähän jotkut antavat lapsilleen ruokaa..
Meidän 5 v voi syödä vaikka 150 g lohta plus kasvikset ja perunaa yms.kerralla. Ja on aina kasvanut miinuskäyrällä. Hoikka rimpula aina ollut, vaikka syö todellakin enemmän kuin 3 dl aterioilla. Minusta 3 dl on kyllä vähän ruokaa aikuiselle, ja olen siis pieni ja normaalipainoinen nainen. Miten vähän te oikein syötte?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:50"]Monesti vanhemmat lappavat lasten lautasille liian isoja annoksia. Ja kaikki pitäisi syödä tai vanhemman mielenrauha järkkyy. Antakaa lasten ottaa itse ruokansa niin he eivät joudu syömään 50-100 kilokalorin extraa joka aterialla.
[/quote]
Lapseni on vieä niin pieni, että minä annostelen ruuan. Saa syödä sen verran kun jaksaa, annokset ovat tyyliin 3dl ruokaa + kasvikset. Joskus menee kaikki, joskus vain pari lusikallista.
[/quote]
3 dl ruokaa kasvisten lisäksi on hurja annoskoko pikkulapselle! Meillä oikeasti pieniruokainen 5 v enkä ole koskaan nähnyt hänen syövän tuota määrää yhdellä istumalla... Mystery solved.
[/quote]
Näinpä! Eeeh, mä olen aikuinen ja syön yleensä aterialla 2-3 dl (keittoa, laatikkoa, risottoa jne). Ihan järkky koko pienelle lapselle! Enkä edes ole mikään pieniruokainen..
Miksi ihmeessä annat sille niin paljon nenän eteen? Söi tai ei, lapsi oppii, että tuo on normaali ja "toivottava" määrä hänelle. Opetat lapsellesi vääristynyttä käsitystä siitä, mikä on normaali annoskoko.
Terve ihminen ei tarvitse lisättyä sokeria milliäkään. Kun syö tarpeeksi rasvaa ja proteiinia, haima ja maksa kyllä tuottavat aivojen tarvitsevan hiilarin ihan luonnostaan, kaikki sen päälle tuleva sokeri on aivan turhaa käytännössä. Meillä lapset saa sokerit hedelmistä, marjoista ja kasviksista, niissä tulee kuitenkin kaupan päälle kuidut ja vitamiinit, mitään näistä ei saa perunasta, pastasta ja riisistä joten ne on ihan turhia vatsan täyttäjiä ja turvotuksen aiheuttajia. Riisiä joskus laitan lapsille kun se on ainut mille keskimmäinen ei ole allerginen, mutta sitäkin on max kerta vkoon jos sitäkään! T. 44
Annoskoot. Pieni lapsi syö liikaa silloin kun makaronilaatikkoa en desi+leipää+maito jne. Lapsen annoskooon pitäisi ihan oikeesti olla hyppysellinen mut tätä ei moni aikuinen halua ymmärtää. Säännöllisellä, päivittäisellä kotiruoalla suurin osa lapsista lihoo eikä satunnaisilla herkupäivillä.
Voileipiä en myös antaisi lihomiseen taipuvaiselle lapselle ollenkaan. Tarkoitaan koskaan.