Lapsen ylipaino
Hei!
Keskustelua kaipaisin koskien lapsen ylipainoa, onko kenties muita samassa tilanteessa olevia?
Olen itse ylipainoinen äiti, olen ollut lihava pikkulapsesta saakka. Sanotaanko, että noin 4vuotiaasta lähtien olin jo lihava enkä enää pyöreä. Olen myös muuten isokokoinen, ruumiinrakenteeni on roteva. Syksyllä 3v täyttävä tyttäreni on tullut täysin minuun, on roteva ja isokokoinen, ei vielä lihava mutta selvästi muhkeampi kuin useimmat muut ikäisensä.
Ongelmaksi on muodostunut se, etten tiedä mitä tekisin ettei lapsestani tulisi lihava. Olen viime vuosina itse laihtunut ja minulla on hyvä tietämys terveellisestä ruokavaliosta yms. Meillä ei arkena herkutella, syömme perusterveellistä kotiruokaa jne jne. Itse asiassa lapseni on melko pieniruokainen, myös kasvikset yms uppoaa. Herkkuja silloin tällöin, noin kerran viikossa, tyyliin jätski tai muutama karkki. Meillä ei siis -ihan oikeasti- syöpötellä miten sattuu. Joten en ymmärrä miten lapseni voi olla noinkin pyöreä, geenejähän ei voi syyttää - vai voiko?
Monet ystävien ja tuttavien hoikkaakin hoikemmat lapset tuntuvat syövän paljon enemmän, ja herkkuja menee ties miten paljon, monasti olen ollut aivan ihmeissäni tuosta.
Miten teillä muilla?
Kommentit (128)
Eräs ystäväni kuljettaa lastaan tutkimuksissa, koska lapsi on todella lihava. Kysymys on 10-vuotiaasta tytöstä ja painoa arvelisin olevan 55-60kg, pituutta ehkä 145 maksimissaan. Lapsen isä on monta kertaa sanonut, että lapsi syö liikaa, mutta äiti hermostuu heti (eronneet vanhemmat), että lapsi syö hyvin vähän ja herkkuja harvoin, joten ongelman on oltava jossain muualla kuin ruuassa. Itse en todellakaan ole ruokanatsi ja itselläni on ylipainoa 15kg, mutta munkin mittapuulla hän puputtaa lastaa ihan liikaa. On kova tekemään ruokaa ja kaikki on rasvaa, kermaa, sokeria jne. Esimerkkinä koulun jälkeen pannaria ja sen kanssa aina hilloa + vispattua kuohukermaa. Illalliseksi uppopaistetut lohkoperunat (itse tehty) ja pihvi. Jälkkäriksi jotain leivonnaista. Käytännössä leipoo joka päivä mokkapaloja, juustokakkuja, viinereitä ja mitä milloinkin. Hän kai ei laske noita leivonnaisia ja rasvassa paistettuja suolaisia herkuiksi vaan karkkia ja sipsia ostaa kerran viikossa. Se ruokavalio on heillä oikeasti hämmentävä ja vielä hämmentävämpää on, että vie lasta tutkimuksissa sitkeästi väittäen, että lapsi syö vähän ja ongelma on jossain muualla.
Mulla 5-vuotias lähtenyt kovaa vauhtia pulskistumaan, ihan yhtäkkiä. Nyt on kova työ saada paino pysymään samassa ja että pituuskasvu tasoittaisi tilanteen. Lenkille olen ottanut hänet mukaan joka päivä, samoin ollaan koko ajan puistoissa yms niin että hän unohtaisi jatkuvan nälkänsä ja liikkuisi paljon. Todella huono omatunto asiasta, itse kun olen ylipainoinen :( hänen kohdallaan taisi vaan annoskoot nousta liian suuriksi, herkkuja syödään vain karkkipäivänä ja juhlissa ja kasviksia joka päivä, mutta tulin jotenkin sokeaksi sille ruuan määrälle jota tarjosin.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 17:06"]
Joo, suurinpiirtein tuon kokoiselle lautaselle itsekin annostelen, useimmiten osa ruuasta jää, äärimmäisen harvoin pyytää lisää.
[/quote]
Jos kerran useimmiten osa ruuasta jää, annostele tästä lähtien lautaselle vain 2/3 aikaisemmasta annoksesta.
[/quote]
Miksei jätä kokonaan ilman ruokaa?
"normaali" ruokavalio on kyllä kaukana oikeasti terveellisestä, perunaa, pastaa, vehnää (pasta, leivät) kaikki nämä lihottavat, joitakin helpommin ja joitakin ei. Suosittelisin jättämään ensinnäkin viljat pois ja lisätyn sokerin, miksi mehua tarvitsee juoda edes kerran vkossa? kotona ylipäätänsä ollenkaan? Hyvä että lapsi syö kasviksia, niillä voi korvata välipaloja. Syöttekö muroja? Jogurtteja? Niissä on älytön määrä sokeria vaikka ei uskoisi. Itse olen myös ylipainoinen ja ollaan koko perhe oltu VHH-ruokavaliolla tammikuusta lähtien, mulla on kolme tyttöä 4v, 1,5v ja 4kk, meillä ei ole perunaa, pastaa eikä viljaa koskaan arkiruuissa (1,5v on niille allerginen) ainut vilja mitä välillä lapset saa on 100% kaura, siitä keskimmäinen ei ole reagoinut jos saa silloin tällöin, monta pvää putkeen syötynä yöt taas huononi selvästi niin vähennettiin määrää. Itsellä on paino tippunut synnytyksen jälkeen 10,5kg, koko loppuraskauden paino pysyi samassa tai vähän laskikin kun aloitettiin tämä. Lauantaisin lapset saa 1 lakupatukan tai mehujään, se riittää heille herkuksi. Turkkilainen jogurtti marjoilla ja pähkinöillä on lasten herkkua! marjasmoothie myös (turkkilainen juge, marjoja, avokadoa, täysmaitoa) maito meillä on luomu täysmaitoa, juustot kermajuustoja, lapset monesti pyytävät välipalaksi kurkkua, porkkanaa ja juustoa. Se on täysin siitä kiinni mitä lapset syö, mihin ne pienenä opetetaan. En tiedä kovin montaa 4vuotiasta joka haluaa lohisalaattia ruuaksi kun saa itse toivoa :) rasvaa on turha pelätä, sokeri se paha on mitä tulisi välttää.
En lukenut koko ketjua, mutta pakko kommentoida. Vaikea uskoa, että normaalia kotiruokaa normaaleja annoksia syövä lapsi voisi tulla ylipainoiseksi. Lihavilla lapsilla ei ole yleensä normaalia ateriarytmiä vaan herkkuja, limsaa ym. puputetaan milloin sattuu ja kaikki on kuorrutettu sokerilla. Uskokaa tai älkää, mutta normaaleja annoksia kotiruokaa syövä lapsi ei liho.
Terv. lääkäri
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:54"]"normaali" ruokavalio on kyllä kaukana oikeasti terveellisestä, perunaa, pastaa, vehnää (pasta, leivät) kaikki nämä lihottavat, joitakin helpommin ja joitakin ei. Suosittelisin jättämään ensinnäkin viljat pois ja lisätyn sokerin, miksi mehua tarvitsee juoda edes kerran vkossa? kotona ylipäätänsä ollenkaan? Hyvä että lapsi syö kasviksia, niillä voi korvata välipaloja. Syöttekö muroja? Jogurtteja? Niissä on älytön määrä sokeria vaikka ei uskoisi. Itse olen myös ylipainoinen ja ollaan koko perhe oltu VHH-ruokavaliolla tammikuusta lähtien, mulla on kolme tyttöä 4v, 1,5v ja 4kk, meillä ei ole perunaa, pastaa eikä viljaa koskaan arkiruuissa (1,5v on niille allerginen) ainut vilja mitä välillä lapset saa on 100% kaura, siitä keskimmäinen ei ole reagoinut jos saa silloin tällöin, monta pvää putkeen syötynä yöt taas huononi selvästi niin vähennettiin määrää. Itsellä on paino tippunut synnytyksen jälkeen 10,5kg, koko loppuraskauden paino pysyi samassa tai vähän laskikin kun aloitettiin tämä. Lauantaisin lapset saa 1 lakupatukan tai mehujään, se riittää heille herkuksi. Turkkilainen jogurtti marjoilla ja pähkinöillä on lasten herkkua! marjasmoothie myös (turkkilainen juge, marjoja, avokadoa, täysmaitoa) maito meillä on luomu täysmaitoa, juustot kermajuustoja, lapset monesti pyytävät välipalaksi kurkkua, porkkanaa ja juustoa. Se on täysin siitä kiinni mitä lapset syö, mihin ne pienenä opetetaan. En tiedä kovin montaa 4vuotiasta joka haluaa lohisalaattia ruuaksi kun saa itse toivoa :) rasvaa on turha pelätä, sokeri se paha on mitä tulisi välttää.
[/quote]
No meillä kyllä syödään perunaa, pastaa ja riisiä. En usko että nuo ketään lihottavat, kohtuudella syötynä. Syödään ruokaympyrän mukaisesti. Mehua ei kotona olekaan, mummolassa saa. Jugurttia ja muroja emme syö. -ap
Aivot tarvitsee hiilihydraatteja, siksi peruna, pasta tai riisi kuuluu oikeaoppiseen ruokaympyrään.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:21"]
Aivot tarvitsee hiilihydraatteja, siksi peruna, pasta tai riisi kuuluu oikeaoppiseen ruokaympyrään.
[/quote]
Hiilihydraatteja saa kyllä muualtakin kuin perunasta.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:12"]Meidän 5 v voi syödä vaikka 150 g lohta plus kasvikset ja perunaa yms.kerralla. Ja on aina kasvanut miinuskäyrällä. Hoikka rimpula aina ollut, vaikka syö todellakin enemmän kuin 3 dl aterioilla. Minusta 3 dl on kyllä vähän ruokaa aikuiselle, ja olen siis pieni ja normaalipainoinen nainen. Miten vähän te oikein syötte?
[/quote]
No sitä minäkin ihmettelen, mutta moni on sanonut että 3dl on hirmuinen määrä että kai se on uskottava... Ja että 300g ruokaakin on jättiannos... Kummallista tosin, että tosielämässä en ole tuollaisiin ihmisiin törmännyt. -ap
Meillä lapset 2,5v ja 4v syö todellakin jopa 3dl ruokaa. Ruoka maistuu hyvin ja normaalin kokoisilta näyttävät ja kai ihan normaaleilla käyrilläkin kasvavat kun ei neuvolassa ole kummemmin asiasta puhuttu, sanottu vaan että tasaisesti kasvaa. 4v oli viimeksi 103cm ja 17,5kg. 2vuotiaan pituutta en tiedä mutta noin 14 kg. Mun mielestä ap:n lapsen ruokamäärät kuulostaa ihan tavallisilta ei mitenkään isoilta!
Hei! Lapsen mitat ei välttämättä kerro onko lapsi ylipainoinen. Itselläni myös 3 vuotias tytär, joka on hieman pyöreä, ei mikään läski, mutta vähän makkaroita on. Pituutta on noin metri ja painaa about 18. Kaverillani on 3,5v tytär, jonka mitat on lähestulkoon samat, mutta tällä lapsella ei näytä olevan yhtään ylimääräistä, on timmi kuin mikäkin huippu-urheilija! Tosi lihaksikas ja harteikas lapsi. Mistä lie johtuu moiset erot, kun pituudessa ja painossa ei näillä kahdella eroa. meillä kai liikutaan vähemmän ja he ovatkin koko perhe tosi sporttista väkeä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:50"]Monesti vanhemmat lappavat lasten lautasille liian isoja annoksia. Ja kaikki pitäisi syödä tai vanhemman mielenrauha järkkyy. Antakaa lasten ottaa itse ruokansa niin he eivät joudu syömään 50-100 kilokalorin extraa joka aterialla.
[/quote]
Lapseni on vieä niin pieni, että minä annostelen ruuan. Saa syödä sen verran kun jaksaa, annokset ovat tyyliin 3dl ruokaa + kasvikset. Joskus menee kaikki, joskus vain pari lusikallista.
[/quote] 3 dl ruokaa on tosi paljon tuon ikäisellä... Annan esim desin makaronilaatikkoa ja lapset siltikään ei aina syö loppuun, normaaleja, liikkuvia lapsia. 3 ja 5 v syövät saman verran, 3 v vähän rotevampi. 5-6 kertaa päivässä syödään, 2lämmintä ruokaa, aamiainen, iltapala ja sitten välissä esim omena, jukurttijuoma(lasten) tms.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 17:27"]
Meillä kolmesta lapsesta yksi on pullukka ja kaksi kukkakeppejä. Tämä pyöreä lapsi on kaikkein liikunnallisin ja ei syö mielestäni muita enempää. On kyllä allerginen ja astmainen, liekö tällä vaikutusta.. Todella vaikea ajatella mitä tämän suhteen voisi tehdä.
[/quote]
Astmalääkkeiden kortisoni lihottaa.
[/quote] ei todellakaan lihota. Kortisoni suun kautta nautittuna liiallisina annoksina voi kerätä nestettä. Terveisin lääkäri.
Olen kolmekymppinen, enkä ole tainnut ikinä vetäistä kolmea desiä sapuskaa yhdellä istumalla, kuulostaa kyllä aika paljolta 4v:lle.
104, millä järjellä saat noilla mitoilla punkeron? Tyttö on todella luikku, kaikissa housuissa pitää kiristää vyötäröä ja pömppömahasta ei tietoakaan. Näin kamalasti se voi lihottaa, käyrillä pituus on vähän yli ja paino vähän ali nollakäyrän, että punkero oot ite T.44
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:36"]
Hei! Painoa on noin 16kg, mutta pituutta en osaa tarkasti sanoa, 95-100cm välillä.
[/quote]
Hei ap,
lapsesihan ei ole lihava, joten älä suotta huolestu.
Täältä pääset lasetn painoindeksilaskuriin:
http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk01073
Luettelemasi syömiset kuulostavat järkeviltä. Jos lapsi ei jaksa syödä lautastaan tyhjäksi, voit hyvin hiukan pienentää annoskokoja, mutta liikaa asiasta ei kannata stressata.
Ennen kaikkea, lisää arkiliikuntaa!
- 24
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:36"]Hei ap, minkä kokoinen lapsesi on suunnilleen? Meillä ensi viikolla 3 täyttävä tyttö, joka on aika isohko, mutta ei mielestäni lihava tai en ole ajatellut, että olisi. On 99cm ja 17,6kg. Neuvolassa tänään sitten terkkari sanoi, että on ylipainoinen lasten painoindeksin mukaan. Meillä kuulostaa nuo ruokamäärät aika samoilta kuin teillä, pitänee siis vähän rajoittaa annoskokoja meilläkin. Lapsemme on kyllä mielestäni todella "hyvä" syömään eli syö paljon verrattuna muihin samanikäisiin tuttuihimme...
[/quote]
Hei! Painoa on noin 16kg, mutta pituutta en osaa tarkasti sanoa, 95-100cm välillä. Välillä hyvä syömään, joskus taas ei syö oikein mitään, kuten nyt pari päivää on mennyt niin, että vähän närpitty vain. Johtuu varmaan helteestä. Itse en olisi huomannut että lapseni söisi enemmän kuin muut ikäisensä. Tuli juuri seurattua ihan vierestä kun olimme mökkeilemässä ystäväni kanssa, jolla samanikäisiä lapsia. -ap
[/quote]
No on kyllä isoja lapsia! Meillä 5 v vähän päälle metrin (ei olla mitattu mutta käyttää 104-110 cm vaatteita) painaa saman verran...
[/quote]
Entä jospa se onkin sinun lapsesi vaan pieni? -ap
[/quote]
Ei ole käyrien mukaan mitenkään poikkeuksellisen pieni...
[/quote]
Jaa, no ei minunkaan lapseni mitenkään 'poikkeuksellisen' iso ole.. En muutenkaan ymmärrä että tullaan pelkästään taivastelemaan sitä, miten iso/pieni toisten lapsi on... -ap
Lapsen painoindeksilaskurin mukaan ap lapsesi on normaalipainoinen.
Annoskoko? Yleensä lihavan vanhemman lapset ovat lihavia ruokailutapojen, ei geenie takia... Sanoit olevasi itse edelleen lihava? Eiköhän se lapsen lihavuuden syy löydy sieltä samasta mistä sinunkin...