Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen ylipaino

Vierailija
07.07.2014 |

Hei!

Keskustelua kaipaisin koskien lapsen ylipainoa, onko kenties muita samassa tilanteessa olevia?

Olen itse ylipainoinen äiti, olen ollut lihava pikkulapsesta saakka. Sanotaanko, että noin 4vuotiaasta lähtien olin jo lihava enkä enää pyöreä. Olen myös muuten isokokoinen, ruumiinrakenteeni on roteva. Syksyllä 3v täyttävä tyttäreni on tullut täysin minuun, on roteva ja isokokoinen, ei vielä lihava mutta selvästi muhkeampi kuin useimmat muut ikäisensä.

Ongelmaksi on muodostunut se, etten tiedä mitä tekisin ettei lapsestani tulisi lihava. Olen viime vuosina itse laihtunut ja minulla on hyvä tietämys terveellisestä ruokavaliosta yms. Meillä ei arkena herkutella, syömme perusterveellistä kotiruokaa jne jne. Itse asiassa lapseni on melko pieniruokainen, myös kasvikset yms uppoaa. Herkkuja silloin tällöin, noin kerran viikossa, tyyliin jätski tai muutama karkki. Meillä ei siis -ihan oikeasti- syöpötellä miten sattuu. Joten en ymmärrä miten lapseni voi olla noinkin pyöreä, geenejähän ei voi syyttää - vai voiko?

Monet ystävien ja tuttavien hoikkaakin hoikemmat lapset tuntuvat syövän paljon enemmän, ja herkkuja menee ties miten paljon, monasti olen ollut aivan ihmeissäni tuosta.

Miten teillä muilla?

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:han sanoi, että luuli 300 g olevan sama kuin 3 dl. Ja 300 g on 1-3 v. Purkkiruokakoko.

Vierailija
42/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:23"]No aika linnunannoksia syötte... Jos nyt ajatellaan esim kaupan valmisruokia, (vaikka täällähän toki ei kukaan moista roskaa ole koskaan maistanut, mutta kuitenkin niitä varmaan kaupan hyllyssä olette havainneet) niitä kiusauksia missä on 300g niin ette siis jaksa syödä sellaista kerralla? Siinähän on noi opn 3dl ruokaa. Ja ovat varmaankin tarkoitettu kerralla syötäviksi.. (Ja ei, tästä ei tarvitse vetää johtopäätöksiä että elämme näillä valmisruuilla harva se päivä, tämä on ihan esimerkki). Kyllä mun normaalipainoiset kaverit ja sukulaiset sen 3dl syö vähintään ruokaa kerralla.. Ja kuten aiemmin kirjoitin että punnitsin lapsen ruuan ja tuo söi semmoisen 125g noin... Joskus syö vain lusikallisen jne. Desi makaronilastikkoa 5-vuotiaalle ja se on sitten hirmuisen paljon se?! Öööööööh.. -ap

[/quote]

Niin, aikuiselle se 3 dl on ok, mutta se sin lapsi on kaukana aikuisesta.. Eikä kyse ole siitä mitä jaksaa syödä, vaan mikä riittää... Syömisen tarkoitus ei ole vetää itseä halkeamispisteeseen, vaan syödä riittävästi, ei liikaa. Huomaa, että sulla on hiukan vääristynyt suhde ruokaan monessa mielessä.

[/quote]

Voi hyvänen aika.... Kellähän tässä nyt on vääristynyt suhde ja mihin. Kaksi kertaa nyt olen sanonut että lapsi söi noin 125g ruokaa. Joskus syö enemmän, joskusvähemmän. Esimerkiksi lasten valmis-purkkiruuat, 8kk purkeissa on 200g ruokaa ja niissä 1-3v tarkoitetuissa 300g ruokaa. Itse ajattelin että 3dl on suurinpiirtein se 300g mutta ehkä se sitten on deseinä enemmän se annos, anteeksi nyt kauheasti! :D kuitenkin ilmoitin grammoinakin sitten tuon määrän. Että onko tuo 125g nyt liikaa sitten?!

[/quote]

Ok, älä hiilly! Mutta miksi ihmeessä sitten ladot lapsen lautaselle niin hirveästi ruokaa jos hän oikeasti syö noin paljon vähemmän? Eikö olisi fiksumpaa laittaa ekaksi vähän ja antaa lapsen pyytää tarvittaessa lisää? Ja kyllä, 5x ison lapsen purkkiruokaa/vrk on minusta edelleen aivan tolkuton määrä ruokaa 4-vuotiaalle. Omat pieniruokaiset ja hoikat lapset ovat syöneet noin kuuteen ikävuoteen asti ehkä max 2 tuollaista purkillista vrk... Siis määrissä, ovat olleet totaalikieltäytyjiä purkkiruuista. Plus vihannekset ja maito. Pieni lapsi tarvitsee paljon vähemmän ruokaa kuin kuvittelisit.

[/quote]

Mistä ihmeestä oikein puhut? Kirjoitin että laitoin lautaselle 250g ja lapsi söi 125g noin. Ja kuten sanoin joskus syö enemmänkin. Purkkiruokia meillä ei syödä kuin hyvin harvoin olen ostanut hätävaraksi. Mutta siis en ymmärtänyt tuota 5x purkkiruokaa päivässä - kuka syö niin? ja kenen lapsi on 4v? Minun lapseni on alle 3v ja meillä ei syödä viittä isoa purkkiruokaa päivässä. :D luitko aloitustani lainkaan? -ap

[/quote]

Sorry, luin mutta eilen, joten lapsen ikä unohtui. Joku ketjussa puhui aikaisemmin 4-vuotiaasta. Siis oletan että teillä syödään suomalaiskansallisesti 5x vrk. Ja itse sanoit että laitat noin 3 dl plus kasvikset kerralla lautaselle, joten oletin että tämä tapahtuu 5 krt/vrk. Jospa kertoisit sitten ihan yksityiskohtaisesti vaikka tyypillisen vrk:n kaikki syömiset niin ei tarvitsisi arvailla?

[/quote]

Missä syödään 5 lämmintä ruokaa päivässä?

Noh esimerkki:

Aamupala: n. 1dl 4 viljan tai kaurapuuroa, marjoja

Lounas: lämmintä ruokaa 100-250g + salaattia tai kasviksia, juomana maito

Välipala: Omena

Päivällinen: samoin kuin lounas

Iltapala: pala täysjyväruisleipää, päällä margariini+leikkele ja kurkku, joku hedelmä esim mandariini, juomana maito

Onko liikaa siis? Tottakai otan järkevän palautteen vastaan, mutta tuntuu kuin nyt hieman hyökkäävää asennetta olisi ilmassa eikä kunnolla lueta, mitä kirjoitan... -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:23"]No aika linnunannoksia syötte... Jos nyt ajatellaan esim kaupan valmisruokia, (vaikka täällähän toki ei kukaan moista roskaa ole koskaan maistanut, mutta kuitenkin niitä varmaan kaupan hyllyssä olette havainneet) niitä kiusauksia missä on 300g niin ette siis jaksa syödä sellaista kerralla? Siinähän on noin 3dl ruokaa. Ja ovat varmaankin tarkoitettu kerralla syötäviksi.. (Ja ei, tästä ei tarvitse vetää johtopäätöksiä että elämme näillä valmisruuilla harva se päivä, tämä on ihan esimerkki). Kyllä mun normaalipainoiset kaverit ja sukulaiset sen 3dl syö vähintään ruokaa kerralla.. Ja kuten aiemmin kirjoitin että punnitsin lapsen ruuan ja tuo söi semmoisen 125g noin... Joskus syö vain lusikallisen jne. Desi makaronilastikkoa 5-vuotiaalle ja se on sitten hirmuisen paljon se?! Öööööööh.. -ap

[/quote]

Niin, aikuiselle se 3 dl on ok, mutta se sin lapsi on kaukana aikuisesta.. Eikä kyse ole siitä mitä jaksaa syödä, vaan mikä riittää... Syömisen tarkoitus ei ole vetää itseä halkeamispisteeseen, vaan syödä riittävästi, ei liikaa. Huomaa, että sulla on hiukan vääristynyt suhde ruokaan monessa mielessä.

[/quote]

Voi hyvänen aika.... Kellähän tässä nyt on vääristynyt suhde ja mihin. Kaksi kertaa nyt olen sanonut että lapsi söi noin 125g ruokaa. Joskus syö enemmän, joskusvähemmän. Esimerkiksi lasten valmis-purkkiruuat, 8kk purkeissa on 200g ruokaa ja niissä 1-3v tarkoitetuissa 300g ruokaa. Itse ajattelin että 3dl on suurinpiirtein se 300g mutta ehkä se sitten on deseinä enemmän se annos, anteeksi nyt kauheasti! :D kuitenkin ilmoitin grammoinakin sitten tuon määrän. Että onko tuo 125g nyt liikaa sitten?!

[/quote]

Ja by the way se kommentti vääristymisestä viittasi ainoastaan tuohon että oletat että ihmiset syövät siihen pisteeseen kun eivät enää jaksa enempää - itse syön ainakin vain siihen pisteeseen että pärjään, en missään tapauksessa halua syödä itseäni ähkyyn...

[/quote]

Missä lukee että oletan ihmisten syövän ähkyyn? -ap

[/quote]

Ihmettelit, eikö aikuinen jaksa syödä 3 dl...

[/quote]

Ihmettelin, eikö aikuinen jaksa 300g ruokaa. -ap

Vierailija
44/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 17:01"]Uusi suomalainen tutkimus julkaistiin juuri. Sama määrä ruokaa, sama liikunta, niin toinen kulutti jopa 1000 kaloria enemmän mitä toinen! Geenit määräävät painostamme 60-80 % (suomalaisen lihavuustutkijan mukaan). Se ei kuitenkaan tarkoita, että on tuomittu elämään lihavana. Paljon liikuntaa ja terveellistä ruokaa. Ja määrät oltava pieniä. Toiset lihoo helposti, toiset eivät liho millään.

[/quote]

Totta. Terkuin läpipasko läpipaskosta suvusta. Syön kuin sika, en liiku enkä liho.

Vierailija
45/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:21"]Ap:han sanoi, että luuli 300 g olevan sama kuin 3 dl. Ja 300 g on 1-3 v. Purkkiruokakoko.

[/quote]

Ihanaa, joku osaa lukea :) kiitos ja kumarrus sinulle, joka et heti hyökkää kimppuun kuin yleinen syyttäjä vaan osaat lukeakin. Minä siis hölmönä ajattelin että 300g ruokaa on noin 300g, ja tosiaan nuo purkkiruuat ovat myös sen 300g.. Sen pohjalta laskin että lapsi syö useimmiten 100-250g ruokaa, poikkeuksiakin toki on joskus mutta pääsääntöisesti noin :) -ap

Vierailija
46/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:23"]No aika linnunannoksia syötte... Jos nyt ajatellaan esim kaupan valmisruokia, (vaikka täällähän toki ei kukaan moista roskaa ole koskaan maistanut, mutta kuitenkin niitä varmaan kaupan hyllyssä olette havainneet) niitä kiusauksia missä on 300g niin ette siis jaksa syödä sellaista kerralla? Siinähän on noi opn 3dl ruokaa. Ja ovat varmaankin tarkoitettu kerralla syötäviksi.. (Ja ei, tästä ei tarvitse vetää johtopäätöksiä että elämme näillä valmisruuilla harva se päivä, tämä on ihan esimerkki). Kyllä mun normaalipainoiset kaverit ja sukulaiset sen 3dl syö vähintään ruokaa kerralla.. Ja kuten aiemmin kirjoitin että punnitsin lapsen ruuan ja tuo söi semmoisen 125g noin... Joskus syö vain lusikallisen jne. Desi makaronilastikkoa 5-vuotiaalle ja se on sitten hirmuisen paljon se?! Öööööööh.. -ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ok, älä hiilly! Mutta miksi ihmeessä sitten ladot lapsen lautaselle niin hirveästi ruokaa jos hän oikeasti syö noin paljon vähemmän? Eikö olisi fiksumpaa laittaa ekaksi vähän ja antaa lapsen pyytää tarvittaessa lisää? Ja kyllä, 5x ison lapsen purkkiruokaa/vrk on minusta edelleen aivan tolkuton määrä ruokaa 4-vuotiaalle. Omat pieniruokaiset ja hoikat lapset ovat syöneet noin kuuteen ikävuoteen asti ehkä max 2 tuollaista purkillista vrk... Siis määrissä, ovat olleet totaalikieltäytyjiä purkkiruuista. Plus vihannekset ja maito. Pieni lapsi tarvitsee paljon vähemmän ruokaa kuin kuvittelisit.

[/quote]

Mistä ihmeestä oikein puhut? Kirjoitin että laitoin lautaselle 250g ja lapsi söi 125g noin. Ja kuten sanoin joskus syö enemmänkin. Purkkiruokia meillä ei syödä kuin hyvin harvoin olen ostanut hätävaraksi. Mutta siis en ymmärtänyt tuota 5x purkkiruokaa päivässä - kuka syö niin? ja kenen lapsi on 4v? Minun lapseni on alle 3v ja meillä ei syödä viittä isoa purkkiruokaa päivässä. :D luitko aloitustani lainkaan? -ap

[/quote]

Sorry, luin mutta eilen, joten lapsen ikä unohtui. Joku ketjussa puhui aikaisemmin 4-vuotiaasta. Siis oletan että teillä syödään suomalaiskansallisesti 5x vrk. Ja itse sanoit että laitat noin 3 dl plus kasvikset kerralla lautaselle, joten oletin että tämä tapahtuu 5 krt/vrk. Jospa kertoisit sitten ihan yksityiskohtaisesti vaikka tyypillisen vrk:n kaikki syömiset niin ei tarvitsisi arvailla?

[/quote]

Noh esimerkki:

Iltapala: pala täysjyväruisleipää, päällä margariini+leikkele ja kurkku, joku hedelmä esim mandariini, juomana maito

Onko liikaa siis? Tottakai otan järkevän palautteen vastaan, mutta tuntuu kuin nyt hieman hyökkäävää asennetta olisi ilmassa eikä kunnolla lueta, mitä kirjoitan... -ap

[/quote]

Okei, rauhotu. Ruoan määrällä ei ole niin paljon merkitystä kuin ruoan laadulla.

Ymmärsitkö?

Vierailija
47/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:18"]No siis, esim. valmisruokasatsi makaroni- tai vaikka maksalaatikkoa ei kyllä mielestäni TODELLAKAAN ole yksi annos!!! Sehän on aivan järkky määrä, jos oheen ottaa vielä salaatin ja leivän. Mielestäni esim. saarioisen maksalaatikosta syö kevyesti kaksi-kolme ateriaa.

Ilmeisesti sinulla ap on aika erilainen käsitys normaaleista annoskoista. Ajattelepa vaikka ihmisen mahalaukun kokoa, ei sekään ole mikään valtava säkki vaan loppupeleissä aika pieni, ei ole mitään järkeä änkeä sitä ähkyyn joka aterialla. Tokihan siitä lihoo!

[/quote]

No maksalaatikko on 400g, tarkoitin niitä 300g ruokia. En kyllä tunne ketään joka tulisi ähkyyn 300g ruokaa, (tuttavapiirissäni on paljon hoikkia ihmisiä ja miehenikin on hoikka) mutta uskotaan sitten. Täysin vääristynyt on ajatusmaailmani. -ap

Vierailija
48/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Noh esimerkki:

[/quote]

Okei, rauhotu. Ruoan määrällä ei ole niin paljon merkitystä kuin ruoan laadulla.

Ymmärsitkö?

[/quote]

Olen kyllä ihan rauhallinen? Jahas, no nyt siis lähdetään inttämään seuraavaksi sitä, että tarjoan lapselleni vääränlaista ruokaa. No mikäs siinä. -ap

Vierailija
49/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:18"]No siis, esim. valmisruokasatsi makaroni- tai vaikka maksalaatikkoa ei kyllä mielestäni TODELLAKAAN ole yksi annos!!! Sehän on aivan järkky määrä, jos oheen ottaa vielä salaatin ja leivän. Mielestäni esim. saarioisen maksalaatikosta syö kevyesti kaksi-kolme ateriaa.

Ilmeisesti sinulla ap on aika erilainen käsitys normaaleista annoskoista. Ajattelepa vaikka ihmisen mahalaukun kokoa, ei sekään ole mikään valtava säkki vaan loppupeleissä aika pieni, ei ole mitään järkeä änkeä sitä ähkyyn joka aterialla. Tokihan siitä lihoo!

[/quote]

No maksalaatikko on 400g, tarkoitin niitä 300g ruokia. En kyllä tunne ketään joka tulisi ähkyyn 300g ruokaa, (tuttavapiirissäni on paljon hoikkia ihmisiä ja miehenikin on hoikka) mutta uskotaan sitten. Täysin vääristynyt on ajatusmaailmani. -ap

[/quote]

Missasit edelleen pointin: ideana on lopettaa syöminen KAUAN ennen ähkyä. Eli se ei koskaan ole se tavoite. Tavoite on syödä ainoastaan sen verran että jaksaa seuraavalle aterialle.

Vierailija
50/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

LUULIN lapseni olevan ylipainoinen. Merkkasin 2kk ajan joka ikisen suupalan ylös ja näytin päiväkirjan 4v lääkärillä. Lääkäri totesi lapsen olevan ihannepainoinen ja syömisten olevan täydelliset. Lukivat neuvolatädin kanssa yhdessä ruokapäiväkirjaa puolen tunnin ajan ja keskustelivat siitä. Tarkoitus oli löytää epäkohdat ja asiat joita mahdollisesti teemme väärin lapsen ravitsemuksessa. Tarvittaessa olisimme päässeet ravitsemusterapeutille.

Voisitko ap pitää ruokapäiväkirjaa ja näyttää lääkärille/ravitsemusterapeutille?

Vierailija
51/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:23"]No aika linnunannoksia syötte... Jos nyt ajatellaan esim kaupan valmisruokia, (vaikka täällähän toki ei kukaan moista roskaa ole koskaan maistanut, mutta kuitenkin niitä varmaan kaupan hyllyssä olette havainneet) niitä kiusauksia missä on 300g niin ette siis jaksa syödä sellaista kerralla? Siinähän on noi opn 3dl ruokaa. Ja ovat varmaankin tarkoitettu kerralla syötäviksi.. (Ja ei, tästä ei tarvitse vetää johtopäätöksiä että elämme näillä valmisruuilla harva se päivä, tämä on ihan esimerkki). Kyllä mun normaalipainoiset kaverit ja sukulaiset sen 3dl syö vähintään ruokaa kerralla.. Ja kuten aiemmin kirjoitin että punnitsin lapsen ruuan ja tuo söi semmoisen 125g noin... Joskus syö vain lusikallisen jne. Desi makaronilastikkoa 5-vuotiaalle ja se on sitten hirmuisen paljon se?! Öööööööh.. -ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Noh esimerkki:

[/quote]

Varmaan ihan ok, mutta pieniruokainen tuo lapsi ei noilla ruuilla missään tapauksessa ole. Normaali-isoruokaisena kaksivuotiaana pitäisin. Ja isoruokaisen lapsen kanssa on ruuan laatuun kiinnitettävä ihan hurjasti huomiota ettei liho; pieniruokaisen kanssa saa joskus olla tyytyväinen kun lapsi syö yleensä jotain...

Vierailija
52/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:18"]No siis, esim. valmisruokasatsi makaroni- tai vaikka maksalaatikkoa ei kyllä mielestäni TODELLAKAAN ole yksi annos!!! Sehän on aivan järkky määrä, jos oheen ottaa vielä salaatin ja leivän. Mielestäni esim. saarioisen maksalaatikosta syö kevyesti kaksi-kolme ateriaa.

[/quote]

[/quote]

Missasit edelleen pointin: ideana on lopettaa syöminen KAUAN ennen ähkyä. Eli se ei koskaan ole se tavoite. Tavoite on syödä ainoastaan sen verran että jaksaa seuraavalle aterialle.

[/quote]

No tuskin kovin monella tuttavapiirissäni olevalla hoikalla se ähky onkaan tavoitteena.... -ap

Vierailija
53/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:23"]No aika linnunannoksia syötte... Jos nyt ajatellaan esim kaupan valmisruokia, (vaikka täällähän toki ei kukaan moista roskaa ole koskaan maistanut, mutta kuitenkin niitä varmaan kaupan hyllyssä olette havainneet) niitä kiusauksia missä on 300g niin ette siis jaksa syödä sellaista kerralla? Siinähän on noi opn 3dl ruokaa. Ja ovat varmaankin tarkoitettu kerralla syötäviksi.. (Ja ei, tästä ei tarvitse vetää johtopäätöksiä että elämme näillä valmisruuilla harva se päivä, tämä on ihan esimerkki). Kyllä mun normaalipainoiset kaverit ja sukulaiset sen 3dl syö vähintään ruokaa kerralla.. Ja kuten aiemmin kirjoitin että punnitsin lapsen ruuan ja tuo söi semmoisen 125g noin... Joskus syö vain lusikallisen jne. Desi makaronilastikkoa 5-vuotiaalle ja se on sitten hirmuisen paljon se?! Öööööööh.. -ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Noh esimerkki:

[/quote]

Varmaan ihan ok, mutta pieniruokainen tuo lapsi ei noilla ruuilla missään tapauksessa ole. Normaali-isoruokaisena kaksivuotiaana pitäisin. Ja isoruokaisen lapsen kanssa on ruuan laatuun kiinnitettävä ihan hurjasti huomiota ettei liho; pieniruokaisen kanssa saa joskus olla tyytyväinen kun lapsi syö yleensä jotain...

[/quote]

Ok, kiitos :) täytyy koittaa pienentää annoskokoja. -ap

Vierailija
54/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:40"]LUULIN lapseni olevan ylipainoinen. Merkkasin 2kk ajan joka ikisen suupalan ylös ja näytin päiväkirjan 4v lääkärillä. Lääkäri totesi lapsen olevan ihannepainoinen ja syömisten olevan täydelliset. Lukivat neuvolatädin kanssa yhdessä ruokapäiväkirjaa puolen tunnin ajan ja keskustelivat siitä. Tarkoitus oli löytää epäkohdat ja asiat joita mahdollisesti teemme väärin lapsen ravitsemuksessa. Tarvittaessa olisimme päässeet ravitsemusterapeutille.

Voisitko ap pitää ruokapäiväkirjaa ja näyttää lääkärille/ravitsemusterapeutille?

[/quote]

Hyvä idea, voisin viedä sitten 3v neuvolaan näytille. Lapsi tosin ei vielä ole lihava, mutta ylärajoilla mennään käyrillä, joten voisin tuon tehdä! -ap

Vierailija
55/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:40"]LUULIN lapseni olevan ylipainoinen. Merkkasin 2kk ajan joka ikisen suupalan ylös ja näytin päiväkirjan 4v lääkärillä. Lääkäri totesi lapsen olevan ihannepainoinen ja syömisten olevan täydelliset. Lukivat neuvolatädin kanssa yhdessä ruokapäiväkirjaa puolen tunnin ajan ja keskustelivat siitä. Tarkoitus oli löytää epäkohdat ja asiat joita mahdollisesti teemme väärin lapsen ravitsemuksessa. Tarvittaessa olisimme päässeet ravitsemusterapeutille.

[/quote]

Hyvä idea, voisin viedä sitten 3v neuvolaan näytille. Lapsi tosin ei vielä ole lihava, mutta ylärajoilla mennään käyrillä, joten voisin tuon tehdä! -ap

[/quote]

Hyvä! Tuo auttoi myös meitä vanhempia näkemään, miten syömme ja millaista ravintoa lapsemme saa. Yhäkään meillä ei ole maistettu karkkia, sitä ihmettelivät... Toivottavasti päiväkirjan pito voisi auttaa sinua ap! Nyt on hyvä aika analysoida tilanne.

Vierailija
56/128 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:33"]

ruuan laatukin merkitsee, kuka täällä mainitsikin että eläinrasvat on epäterveellisiä, voisi päivittää tietonsa. Juuri oli tutkimus, että voi on terveellistä, eläinrasva on ihmiselle luonnollista rasvaa ja elimistö hyväksyy sen, toisin kuin täysin teollisesti valmistetut margariinit, tiesitkö että margariinia liotetaan bensassa sen tekovaiheissa? sama kuin syöttäisit lapsellesi bensaa, tuskin tiesit. Ne ketkä käyttää margariinia, niitä ei todellakaan kiinnosta terveellinen ruoka. Lapsesi aivot eivät saa kunnon rasvoja margariinista, siinä on omega 6 aivan liikaa suhteessa omega 3, tee viisas teko ja vaihda margariini voihin, käytä ruuanlaitossa oliiviöljyä ja kookosöljyä voin lisäksi. Vähärasvaiset juustot ja maitotuotteet kannattaa vaihtaa rasvaisiin, kaikesta kun karsitaan rasva pois, lapsesi aivot eivät saa mistään rasvaa, luonnollinen rasva on aivojen kehitykselle todella tärkeää, en voi käsittää miksi neuvolat ja muutenkin terveydenhuolto on niin rasvapelkoisia, pitäisi keskittyä sokerin määrään eikä rasvan. Itse olen elävä esimerkki että rasva ei todellakaan lihota vaan laihduttaa kun sokerit on minimissä. Kaurapuuroa jos lapsesi syö, laita siihen kunnon voisilmä  ja keitä se täysmaitoon niin pitää nälkää edes vähän pidempään. T. 44

[/quote]

Olet aivan oikeassa, mutta täällä neuvosi menevät täysin hukkaan.

Mammoille neuvolantäti on sellainen auktoriteetti, että omat aivot jää narikkaan :)

Vierailija
57/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sokeri ja hiilarit meidän lapsia lihota. Tiedän joo ettei ole terveellisintä mutta kyllä päivittäin syö muroja tai jugurttia, pastaa ym. Ja on kuin kukkakeppi.

Vierailija
58/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nuo lapsesi syömiset miltään kauhean suurilta näytä, mutta eivät toisaalta kovin pieniltäkään. Mutta jos kerran lapsesi paino on käyrän ylärajoilla, syö hän kulutukseensa nähden vähän liikaa. Sillä, että panet lapsen lautaselle säännöllisesti ruokaa enemmän kuin mitä hän jaksaa syödä, todennäköisesti kannustat lastasi syömään joka aterialla aina muutaman lusikan enemmän kuin mitä hän söisi, jos hän annostelisi ruokansa itse. Ymmärrän, että lapsesi on vielä pieni ottamaan ruokansa itse lautaselle, mutta voisit kuitenkin parantaa tilannetta sillä, että panisit lapsen lautaselle ensin ruokaa selvästi vähemmän ja antaisit lisää vasta sitten, jos lapsi pyytää.

Vierailija
59/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:59"]Eivät nuo lapsesi syömiset miltään kauhean suurilta näytä, mutta eivät toisaalta kovin pieniltäkään. Mutta jos kerran lapsesi paino on käyrän ylärajoilla, syö hän kulutukseensa nähden vähän liikaa. Sillä, että panet lapsen lautaselle säännöllisesti ruokaa enemmän kuin mitä hän jaksaa syödä, todennäköisesti kannustat lastasi syömään joka aterialla aina muutaman lusikan enemmän kuin mitä hän söisi, jos hän annostelisi ruokansa itse. Ymmärrän, että lapsesi on vielä pieni ottamaan ruokansa itse lautaselle, mutta voisit kuitenkin parantaa tilannetta sillä, että panisit lapsen lautaselle ensin ruokaa selvästi vähemmän ja antaisit lisää vasta sitten, jos lapsi pyytää.

[/quote]

Ok, annostelen tästedes vähemmän, kiitos neuvosta ! :) -ap

Vierailija
60/128 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruuan laatukin merkitsee, kuka täällä mainitsikin että eläinrasvat on epäterveellisiä, voisi päivittää tietonsa. Juuri oli tutkimus, että voi on terveellistä, eläinrasva on ihmiselle luonnollista rasvaa ja elimistö hyväksyy sen, toisin kuin täysin teollisesti valmistetut margariinit, tiesitkö että margariinia liotetaan bensassa sen tekovaiheissa? sama kuin syöttäisit lapsellesi bensaa, tuskin tiesit. Ne ketkä käyttää margariinia, niitä ei todellakaan kiinnosta terveellinen ruoka. Lapsesi aivot eivät saa kunnon rasvoja margariinista, siinä on omega 6 aivan liikaa suhteessa omega 3, tee viisas teko ja vaihda margariini voihin, käytä ruuanlaitossa oliiviöljyä ja kookosöljyä voin lisäksi. Vähärasvaiset juustot ja maitotuotteet kannattaa vaihtaa rasvaisiin, kaikesta kun karsitaan rasva pois, lapsesi aivot eivät saa mistään rasvaa, luonnollinen rasva on aivojen kehitykselle todella tärkeää, en voi käsittää miksi neuvolat ja muutenkin terveydenhuolto on niin rasvapelkoisia, pitäisi keskittyä sokerin määrään eikä rasvan. Itse olen elävä esimerkki että rasva ei todellakaan lihota vaan laihduttaa kun sokerit on minimissä. Kaurapuuroa jos lapsesi syö, laita siihen kunnon voisilmä  ja keitä se täysmaitoon niin pitää nälkää edes vähän pidempään. T. 44

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi