Lapsen ylipaino
Hei!
Keskustelua kaipaisin koskien lapsen ylipainoa, onko kenties muita samassa tilanteessa olevia?
Olen itse ylipainoinen äiti, olen ollut lihava pikkulapsesta saakka. Sanotaanko, että noin 4vuotiaasta lähtien olin jo lihava enkä enää pyöreä. Olen myös muuten isokokoinen, ruumiinrakenteeni on roteva. Syksyllä 3v täyttävä tyttäreni on tullut täysin minuun, on roteva ja isokokoinen, ei vielä lihava mutta selvästi muhkeampi kuin useimmat muut ikäisensä.
Ongelmaksi on muodostunut se, etten tiedä mitä tekisin ettei lapsestani tulisi lihava. Olen viime vuosina itse laihtunut ja minulla on hyvä tietämys terveellisestä ruokavaliosta yms. Meillä ei arkena herkutella, syömme perusterveellistä kotiruokaa jne jne. Itse asiassa lapseni on melko pieniruokainen, myös kasvikset yms uppoaa. Herkkuja silloin tällöin, noin kerran viikossa, tyyliin jätski tai muutama karkki. Meillä ei siis -ihan oikeasti- syöpötellä miten sattuu. Joten en ymmärrä miten lapseni voi olla noinkin pyöreä, geenejähän ei voi syyttää - vai voiko?
Monet ystävien ja tuttavien hoikkaakin hoikemmat lapset tuntuvat syövän paljon enemmän, ja herkkuja menee ties miten paljon, monasti olen ollut aivan ihmeissäni tuosta.
Miten teillä muilla?
Kommentit (128)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 16:59"]Minä annostelen lapselleni näppituntumalla niin, että pienelle lautaselle (n. 21 cm halkaisijaltaan) lautasmallin mukaan. Lisää ei saa muuta kuin kasviksia tai vettä. On tuntunut toimivalta, koska paino on alkanut laskea/pysyy ennallaan.
10
[/quote]
Joo, suurinpiirtein tuon kokoiselle lautaselle itsekin annostelen, useimmiten osa ruuasta jää, äärimmäisen harvoin pyytää lisää.
No parin vuoden sisällä sen sitten näkee, mihin suuntaan paino menee. Nyt on kuitenkin vielä niin pieni, että on lapsenpyöreyttäkin paljon, ja ruumiinrakenteelle ei mitään voi. Liikkumisesta selvästi pitää paljon, joten joku liikuntaharrastus vähän isompana täytyy keksiä. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 17:01"]Uusi suomalainen tutkimus julkaistiin juuri. Sama määrä ruokaa, sama liikunta, niin toinen kulutti jopa 1000 kaloria enemmän mitä toinen! Geenit määräävät painostamme 60-80 % (suomalaisen lihavuustutkijan mukaan). Se ei kuitenkaan tarkoita, että on tuomittu elämään lihavana. Paljon liikuntaa ja terveellistä ruokaa. Ja määrät oltava pieniä. Toiset lihoo helposti, toiset eivät liho millään.
[/quote]
Ohhoh, pitääköhän oikeasti paikkansa... Jotenkin olen skeptinen, mutta toisaalta... Olen itsekin huomannut vuosien varrella, että lihon helposti. Hoikka mieheni syö sellaisia määriä ruokaa lihomatta, että välillä kateellisena seuraa ... -ap
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 17:01"]Uusi suomalainen tutkimus julkaistiin juuri. Sama määrä ruokaa, sama liikunta, niin toinen kulutti jopa 1000 kaloria enemmän mitä toinen! Geenit määräävät painostamme 60-80 % (suomalaisen lihavuustutkijan mukaan). Se ei kuitenkaan tarkoita, että on tuomittu elämään lihavana. Paljon liikuntaa ja terveellistä ruokaa. Ja määrät oltava pieniä. Toiset lihoo helposti, toiset eivät liho millään.
[/quote]
Kuka alapeukuttaa? Tutkimus löytyy netistä ja on virallinen lihavuustutkijoiden tutkimus! Ja kuten sanoin, huonot geenit eivät tarkoita sitä, että on automaattisesti lihava! Sen eteen pitää vain tehdä töitä.
Meillä kolmesta lapsesta yksi on pullukka ja kaksi kukkakeppejä. Tämä pyöreä lapsi on kaikkein liikunnallisin ja ei syö mielestäni muita enempää. On kyllä allerginen ja astmainen, liekö tällä vaikutusta.. Todella vaikea ajatella mitä tämän suhteen voisi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 17:06"]
Joo, suurinpiirtein tuon kokoiselle lautaselle itsekin annostelen, useimmiten osa ruuasta jää, äärimmäisen harvoin pyytää lisää.
[/quote]
Jos kerran useimmiten osa ruuasta jää, annostele tästä lähtien lautaselle vain 2/3 aikaisemmasta annoksesta.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 17:27"]
Meillä kolmesta lapsesta yksi on pullukka ja kaksi kukkakeppejä. Tämä pyöreä lapsi on kaikkein liikunnallisin ja ei syö mielestäni muita enempää. On kyllä allerginen ja astmainen, liekö tällä vaikutusta.. Todella vaikea ajatella mitä tämän suhteen voisi tehdä.
[/quote]
Astmalääkkeiden kortisoni lihottaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 17:27"]
[/quote]
Astmalääkkeiden kortisoni lihottaa.
[/quote]
Meillä on muuten myös tällainen tilanne. Pienempänä oli astmalääkkeet, mutta nyt kouluikäisenä ei enää päivittäin. Hänellä on taipumus lihoa ja joudumme olemaan tarkkana syömisen kanssa, mutta en usko, että lapsesta koskaan varsinaisesti hoikkaa tulee.
10
No aika linnunannoksia syötte... Jos nyt ajatellaan esim kaupan valmisruokia, (vaikka täällähän toki ei kukaan moista roskaa ole koskaan maistanut, mutta kuitenkin niitä varmaan kaupan hyllyssä olette havainneet) niitä kiusauksia missä on 300g niin ette siis jaksa syödä sellaista kerralla? Siinähän on noin 3dl ruokaa. Ja ovat varmaankin tarkoitettu kerralla syötäviksi.. (Ja ei, tästä ei tarvitse vetää johtopäätöksiä että elämme näillä valmisruuilla harva se päivä, tämä on ihan esimerkki). Kyllä mun normaalipainoiset kaverit ja sukulaiset sen 3dl syö vähintään ruokaa kerralla.. Ja kuten aiemmin kirjoitin että punnitsin lapsen ruuan ja tuo söi semmoisen 125g noin... Joskus syö vain lusikallisen jne. Desi makaronilastikkoa 5-vuotiaalle ja se on sitten hirmuisen paljon se?! Öööööööh.. -ap
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:23"]No aika linnunannoksia syötte... Jos nyt ajatellaan esim kaupan valmisruokia, (vaikka täällähän toki ei kukaan moista roskaa ole koskaan maistanut, mutta kuitenkin niitä varmaan kaupan hyllyssä olette havainneet) niitä kiusauksia missä on 300g niin ette siis jaksa syödä sellaista kerralla? Siinähän on noin 3dl ruokaa. Ja ovat varmaankin tarkoitettu kerralla syötäviksi.. (Ja ei, tästä ei tarvitse vetää johtopäätöksiä että elämme näillä valmisruuilla harva se päivä, tämä on ihan esimerkki). Kyllä mun normaalipainoiset kaverit ja sukulaiset sen 3dl syö vähintään ruokaa kerralla.. Ja kuten aiemmin kirjoitin että punnitsin lapsen ruuan ja tuo söi semmoisen 125g noin... Joskus syö vain lusikallisen jne. Desi makaronilastikkoa 5-vuotiaalle ja se on sitten hirmuisen paljon se?! Öööööööh.. -ap
[/quote]
Niin, aikuiselle se 3 dl on ok, mutta se sin lapsi on kaukana aikuisesta.. Eikä kyse ole siitä mitä jaksaa syödä, vaan mikä riittää... Syömisen tarkoitus ei ole vetää itseä halkeamispisteeseen, vaan syödä riittävästi, ei liikaa. Huomaa, että sulla on hiukan vääristynyt suhde ruokaan monessa mielessä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:23"]No aika linnunannoksia syötte... Jos nyt ajatellaan esim kaupan valmisruokia, (vaikka täällähän toki ei kukaan moista roskaa ole koskaan maistanut, mutta kuitenkin niitä varmaan kaupan hyllyssä olette havainneet) niitä kiusauksia missä on 300g niin ette siis jaksa syödä sellaista kerralla? Siinähän on noin 3dl ruokaa. Ja ovat varmaankin tarkoitettu kerralla syötäviksi.. (Ja ei, tästä ei tarvitse vetää johtopäätöksiä että elämme näillä valmisruuilla harva se päivä, tämä on ihan esimerkki). Kyllä mun normaalipainoiset kaverit ja sukulaiset sen 3dl syö vähintään ruokaa kerralla.. Ja kuten aiemmin kirjoitin että punnitsin lapsen ruuan ja tuo söi semmoisen 125g noin... Joskus syö vain lusikallisen jne. Desi makaronilastikkoa 5-vuotiaalle ja se on sitten hirmuisen paljon se?! Öööööööh.. -ap
[/quote]
Niin, aikuiselle se 3 dl on ok, mutta se sin lapsi on kaukana aikuisesta.. Eikä kyse ole siitä mitä jaksaa syödä, vaan mikä riittää... Syömisen tarkoitus ei ole vetää itseä halkeamispisteeseen, vaan syödä riittävästi, ei liikaa. Huomaa, että sulla on hiukan vääristynyt suhde ruokaan monessa mielessä.
[/quote]
Voi hyvänen aika.... Kellähän tässä nyt on vääristynyt suhde ja mihin. Kaksi kertaa nyt olen sanonut että lapsi söi noin 125g ruokaa. Joskus syö enemmän, joskusvähemmän. Esimerkiksi lasten valmis-purkkiruuat, 8kk purkeissa on 200g ruokaa ja niissä 1-3v tarkoitetuissa 300g ruokaa. Itse ajattelin että 3dl on suurinpiirtein se 300g mutta ehkä se sitten on deseinä enemmän se annos, anteeksi nyt kauheasti! :D kuitenkin ilmoitin grammoinakin sitten tuon määrän. Että onko tuo 125g nyt liikaa sitten?!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:23"]No aika linnunannoksia syötte... Jos nyt ajatellaan esim kaupan valmisruokia, (vaikka täällähän toki ei kukaan moista roskaa ole koskaan maistanut, mutta kuitenkin niitä varmaan kaupan hyllyssä olette havainneet) niitä kiusauksia missä on 300g niin ette siis jaksa syödä sellaista kerralla? Siinähän on noin 3dl ruokaa. Ja ovat varmaankin tarkoitettu kerralla syötäviksi.. (Ja ei, tästä ei tarvitse vetää johtopäätöksiä että elämme näillä valmisruuilla harva se päivä, tämä on ihan esimerkki). Kyllä mun normaalipainoiset kaverit ja sukulaiset sen 3dl syö vähintään ruokaa kerralla.. Ja kuten aiemmin kirjoitin että punnitsin lapsen ruuan ja tuo söi semmoisen 125g noin... Joskus syö vain lusikallisen jne. Desi makaronilastikkoa 5-vuotiaalle ja se on sitten hirmuisen paljon se?! Öööööööh.. -ap
[/quote]
[/quote]
Voi hyvänen aika.... Kellähän tässä nyt on vääristynyt suhde ja mihin. Kaksi kertaa nyt olen sanonut että lapsi söi noin 125g ruokaa. Joskus syö enemmän, joskusvähemmän. Esimerkiksi lasten valmis-purkkiruuat, 8kk purkeissa on 200g ruokaa ja niissä 1-3v tarkoitetuissa 300g ruokaa. Itse ajattelin että 3dl on suurinpiirtein se 300g mutta ehkä se sitten on deseinä enemmän se annos, anteeksi nyt kauheasti! :D kuitenkin ilmoitin grammoinakin sitten tuon määrän. Että onko tuo 125g nyt liikaa sitten?!
[/quote]
Ok, älä hiilly! Mutta miksi ihmeessä sitten ladot lapsen lautaselle niin hirveästi ruokaa jos hän oikeasti syö noin paljon vähemmän? Eikö olisi fiksumpaa laittaa ekaksi vähän ja antaa lapsen pyytää tarvittaessa lisää? Ja kyllä, 5x ison lapsen purkkiruokaa/vrk on minusta edelleen aivan tolkuton määrä ruokaa 4-vuotiaalle. Omat pieniruokaiset ja hoikat lapset ovat syöneet noin kuuteen ikävuoteen asti ehkä max 2 tuollaista purkillista vrk... Siis määrissä, ovat olleet totaalikieltäytyjiä purkkiruuista. Plus vihannekset ja maito. Pieni lapsi tarvitsee paljon vähemmän ruokaa kuin kuvittelisit.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:23"]No aika linnunannoksia syötte... Jos nyt ajatellaan esim kaupan valmisruokia, (vaikka täällähän toki ei kukaan moista roskaa ole koskaan maistanut, mutta kuitenkin niitä varmaan kaupan hyllyssä olette havainneet) niitä kiusauksia missä on 300g niin ette siis jaksa syödä sellaista kerralla? Siinähän on noin 3dl ruokaa. Ja ovat varmaankin tarkoitettu kerralla syötäviksi.. (Ja ei, tästä ei tarvitse vetää johtopäätöksiä että elämme näillä valmisruuilla harva se päivä, tämä on ihan esimerkki). Kyllä mun normaalipainoiset kaverit ja sukulaiset sen 3dl syö vähintään ruokaa kerralla.. Ja kuten aiemmin kirjoitin että punnitsin lapsen ruuan ja tuo söi semmoisen 125g noin... Joskus syö vain lusikallisen jne. Desi makaronilastikkoa 5-vuotiaalle ja se on sitten hirmuisen paljon se?! Öööööööh.. -ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja by the way se kommentti vääristymisestä viittasi ainoastaan tuohon että oletat että ihmiset syövät siihen pisteeseen kun eivät enää jaksa enempää - itse syön ainakin vain siihen pisteeseen että pärjään, en missään tapauksessa halua syödä itseäni ähkyyn...
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:23"]No aika linnunannoksia syötte... Jos nyt ajatellaan esim kaupan valmisruokia, (vaikka täällähän toki ei kukaan moista roskaa ole koskaan maistanut, mutta kuitenkin niitä varmaan kaupan hyllyssä olette havainneet) niitä kiusauksia missä on 300g niin ette siis jaksa syödä sellaista kerralla? Siinähän on noin 3dl ruokaa. Ja ovat varmaankin tarkoitettu kerralla syötäviksi.. (Ja ei, tästä ei tarvitse vetää johtopäätöksiä että elämme näillä valmisruuilla harva se päivä, tämä on ihan esimerkki). Kyllä mun normaalipainoiset kaverit ja sukulaiset sen 3dl syö vähintään ruokaa kerralla.. Ja kuten aiemmin kirjoitin että punnitsin lapsen ruuan ja tuo söi semmoisen 125g noin... Joskus syö vain lusikallisen jne. Desi makaronilastikkoa 5-vuotiaalle ja se on sitten hirmuisen paljon se?! Öööööööh.. -ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ok, älä hiilly! Mutta miksi ihmeessä sitten ladot lapsen lautaselle niin hirveästi ruokaa jos hän oikeasti syö noin paljon vähemmän? Eikö olisi fiksumpaa laittaa ekaksi vähän ja antaa lapsen pyytää tarvittaessa lisää? Ja kyllä, 5x ison lapsen purkkiruokaa/vrk on minusta edelleen aivan tolkuton määrä ruokaa 4-vuotiaalle. Omat pieniruokaiset ja hoikat lapset ovat syöneet noin kuuteen ikävuoteen asti ehkä max 2 tuollaista purkillista vrk... Siis määrissä, ovat olleet totaalikieltäytyjiä purkkiruuista. Plus vihannekset ja maito. Pieni lapsi tarvitsee paljon vähemmän ruokaa kuin kuvittelisit.
[/quote]
Mistä ihmeestä oikein puhut? Kirjoitin että laitoin lautaselle 250g ja lapsi söi 125g noin. Ja kuten sanoin joskus syö enemmänkin. Purkkiruokia meillä ei syödä kuin hyvin harvoin olen ostanut hätävaraksi. Mutta siis en ymmärtänyt tuota 5x purkkiruokaa päivässä - kuka syö niin? ja kenen lapsi on 4v? Minun lapseni on alle 3v ja meillä ei syödä viittä isoa purkkiruokaa päivässä. :D luitko aloitustani lainkaan? -ap
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:23"]No aika linnunannoksia syötte... Jos nyt ajatellaan esim kaupan valmisruokia, (vaikka täällähän toki ei kukaan moista roskaa ole koskaan maistanut, mutta kuitenkin niitä varmaan kaupan hyllyssä olette havainneet) niitä kiusauksia missä on 300g niin ette siis jaksa syödä sellaista kerralla? Siinähän on noin 3dl ruokaa. Ja ovat varmaankin tarkoitettu kerralla syötäviksi.. (Ja ei, tästä ei tarvitse vetää johtopäätöksiä että elämme näillä valmisruuilla harva se päivä, tämä on ihan esimerkki). Kyllä mun normaalipainoiset kaverit ja sukulaiset sen 3dl syö vähintään ruokaa kerralla.. Ja kuten aiemmin kirjoitin että punnitsin lapsen ruuan ja tuo söi semmoisen 125g noin... Joskus syö vain lusikallisen jne. Desi makaronilastikkoa 5-vuotiaalle ja se on sitten hirmuisen paljon se?! Öööööööh.. -ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja by the way se kommentti vääristymisestä viittasi ainoastaan tuohon että oletat että ihmiset syövät siihen pisteeseen kun eivät enää jaksa enempää - itse syön ainakin vain siihen pisteeseen että pärjään, en missään tapauksessa halua syödä itseäni ähkyyn...
[/quote]
Missä lukee että oletan ihmisten syövän ähkyyn? -ap
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:23"]No aika linnunannoksia syötte... Jos nyt ajatellaan esim kaupan valmisruokia, (vaikka täällähän toki ei kukaan moista roskaa ole koskaan maistanut, mutta kuitenkin niitä varmaan kaupan hyllyssä olette havainneet) niitä kiusauksia missä on 300g niin ette siis jaksa syödä sellaista kerralla? Siinähän on noin 3dl ruokaa. Ja ovat varmaankin tarkoitettu kerralla syötäviksi.. (Ja ei, tästä ei tarvitse vetää johtopäätöksiä että elämme näillä valmisruuilla harva se päivä, tämä on ihan esimerkki). Kyllä mun normaalipainoiset kaverit ja sukulaiset sen 3dl syö vähintään ruokaa kerralla.. Ja kuten aiemmin kirjoitin että punnitsin lapsen ruuan ja tuo söi semmoisen 125g noin... Joskus syö vain lusikallisen jne. Desi makaronilastikkoa 5-vuotiaalle ja se on sitten hirmuisen paljon se?! Öööööööh.. -ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mistä ihmeestä oikein puhut? Kirjoitin että laitoin lautaselle 250g ja lapsi söi 125g noin. Ja kuten sanoin joskus syö enemmänkin. Purkkiruokia meillä ei syödä kuin hyvin harvoin olen ostanut hätävaraksi. Mutta siis en ymmärtänyt tuota 5x purkkiruokaa päivässä - kuka syö niin? ja kenen lapsi on 4v? Minun lapseni on alle 3v ja meillä ei syödä viittä isoa purkkiruokaa päivässä. :D luitko aloitustani lainkaan? -ap
[/quote]
Sorry, luin mutta eilen, joten lapsen ikä unohtui. Joku ketjussa puhui aikaisemmin 4-vuotiaasta. Siis oletan että teillä syödään suomalaiskansallisesti 5x vrk. Ja itse sanoit että laitat noin 3 dl plus kasvikset kerralla lautaselle, joten oletin että tämä tapahtuu 5 krt/vrk. Jospa kertoisit sitten ihan yksityiskohtaisesti vaikka tyypillisen vrk:n kaikki syömiset niin ei tarvitsisi arvailla?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:23"]No aika linnunannoksia syötte... Jos nyt ajatellaan esim kaupan valmisruokia, (vaikka täällähän toki ei kukaan moista roskaa ole koskaan maistanut, mutta kuitenkin niitä varmaan kaupan hyllyssä olette havainneet) niitä kiusauksia missä on 300g niin ette siis jaksa syödä sellaista kerralla? Siinähän on noin 3dl ruokaa. Ja ovat varmaankin tarkoitettu kerralla syötäviksi.. (Ja ei, tästä ei tarvitse vetää johtopäätöksiä että elämme näillä valmisruuilla harva se päivä, tämä on ihan esimerkki). Kyllä mun normaalipainoiset kaverit ja sukulaiset sen 3dl syö vähintään ruokaa kerralla.. Ja kuten aiemmin kirjoitin että punnitsin lapsen ruuan ja tuo söi semmoisen 125g noin... Joskus syö vain lusikallisen jne. Desi makaronilastikkoa 5-vuotiaalle ja se on sitten hirmuisen paljon se?! Öööööööh.. -ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Missä lukee että oletan ihmisten syövän ähkyyn? -ap
[/quote]
Ihmettelit, eikö aikuinen jaksa syödä 3 dl...
Eli ap tarjoaa lapselleen, 2v. aikuisten annoksia ruokaa? Ja sitten ihmettelee, miksi lapsi lihoo..
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 07:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 02:29"]
Liikutaan suht paljon, tyttö on aika liikkuvainen ja vilkas. Syömisissä on rytmi, toki välillä väistämättä se lipsuu mutta pääsääntöisesti kyllä. Mehua harvoin, ehkä kerran viikossa. Maitoa juo suurimmaksi osaksi. Vettä pitäisi opettaa juomaan enemmän, mutta tuskin tuo rasvattomasta maidosta on lihonut kun ei sitkään litratolkulla mene.
[/quote]
Vaihda se rasvaton maito rasvalliseen ja muukin ruoka normaalirasvaista.
Sanoitte syövänne terveellisesti, millähän mittarilla?
[/quote]
Samaa ihmettelin. Meilläkin juodaan normaalia rasvaista maitoa eikä käytetä light-tuotteita. Yhtään läskiä meidän perheessä ei ole. Tosin emme osta sokeria, vehnää tai keinomakeutusaineita. Esim. letut teen banaaneista, en vehnästä. Banaanin makeus riittää, sokeria ei tarvita. Salaatinkastikkeena oliiviöljy, sillä hyviä rasvoja tarvitaan hoikkana pysymiseen.
[/quote]
Kun luullaan, että rasva on se lihottava aine. Sokeria kyllä saa syödä.
[/quote]sokeri on myrkkyä samaten eläinrasvat ei hyvästä. Liikkukaa päivittäin.
No siis, esim. valmisruokasatsi makaroni- tai vaikka maksalaatikkoa ei kyllä mielestäni TODELLAKAAN ole yksi annos!!! Sehän on aivan järkky määrä, jos oheen ottaa vielä salaatin ja leivän. Mielestäni esim. saarioisen maksalaatikosta syö kevyesti kaksi-kolme ateriaa.
Ilmeisesti sinulla ap on aika erilainen käsitys normaaleista annoskoista. Ajattelepa vaikka ihmisen mahalaukun kokoa, ei sekään ole mikään valtava säkki vaan loppupeleissä aika pieni, ei ole mitään järkeä änkeä sitä ähkyyn joka aterialla. Tokihan siitä lihoo!
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 14:44"]Meillä on isoruokanen viisivuotias tyttö. Jos söisimme samoin, kuin lapsuudessani, olisi lapsi taatusti lihava.
Meillä lapset syövät ruualla vähemmän perunaa, riisiä tai pastaa, kuin muita kasviksia. Esim. joka ruualla on höyrytettyjä kasviksia tuoreiden lisäksi.
Itse puputin muksuna lähinnä sitä perunaa ja hieman porkkanaraastetta sinä sivussa.
Kastikkeet teen lähes poikkeuksetta kasvispohjaisiksi. Lapsena söin ruskeaa ja valkokastiketta, sekä kermasooseja.
Leipä meillä on aina tummaa. Tosi harvoin ohrarieskaa ja käytännössä ei koskaan mitään ranskanleipiä tai patonkeja. Lapsuuteni leivät olivat usein vaaleita.
Jogurtit ja rahkat maustamattomina ja lisäksi marjoja ja hedelmiä, ripaus vaniljasokeria/intiaanisokeria.
Mehut vain mummon marjamehuina, ei limppareita tai kaupan mehuja.
Riisi ja pasta täysjyvää, ja nämä aterian sivuosassa. Ruualla ei syödä leipää.
Leikkeleet kokolihaa ja liha vähärasvaista, paljon kanaa ja kalaa..
Syömme kaikkiaan täysin poikkeavasti kuin lapsuudesani. Ja lapsuuskotini ruoka oli sitä rehellistä kotiruokaa!
Syömme ulkona ja kahvittelemme kahviloissa viikottain. Karkkipäivää ja kyläilyjä on säännöllisen epäsäännöllisesti. Rakastamme jätskiä ja pullan puputusta. Käytännössä joka päivä on jotain herkkua, mutta perusruokavalion ollessa hyvä, ei herkuttelu ole ongelma.
Pointtini tässä vuodatuksessa on se, että kotiruualla ja kotiruualla on eroa. Jos en tietoisesti olisi pyrkinyt lapsuudenkodistani merkittävästi poikkeavaan kokkailuun, olisi meilläkin lihavia lapsia.
[/quote]
Meillä oli lapsuudenkodissani tismalleen samoin. Rasvaisia kastikkeita, paljon perunaa, vaaleaa leipää, paljon makeita herkkuja...
Nyt meillä syödään aikalailla samoin kuin teillä. Riisi ja pasta täysjyvää, ei käytössä mitään kermoja tai juustoja, vain täysjyväruisleipää, jugurtteja yms tosi harvoin. Mehua (vaikka sitä joku epäilikin) vain kerran viikkoon mummolassa kun meille ei mehuja ostella. -ap