Kerrostaloasujat - vinkkejä veden säästämiseen, tarkoitus minimoida joka pisara!
Muutin asuntoon jossa on huoneistokohtainen vesimittari. Nyt on kauhea paniikki että tulee hirveä tasauslasku vuoden päästä. :D En oikein hahmota miten paljon voin käyttää vettä että se pysyisi siinä ennakkoon perittävässä summassa 20e/kk, joten ajattelin nyt minimoida joka ikisen pisaran mitä käytän.
Lyhyempi suihku joo, ja täydet pesukoneelliset ym. vinkit olen kyllä lukenut. Mutta onko sulla jotain "omia" säästövinkkejä, kuten aamulla juomavesi kannuun ja jääkaappiin, ettei tarvitse päivän mittaan laskea joka kerta vettä saadakseen raikasta. Kerro miten pihistelet?
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Onko joku jolla on tullut lisälaskua, millainen veden käyttäjä olet ja paljonko olet joutunut pulittamaan lisää? Tai onko joku joka on saanut reilusti palautuksia?
AP
Käyn päivittäin suihkussa (kovimmilla helteillä kaksi kertaa/pvä) ja pesen kohtuullisen paljon pyykkiä yksin asuvaksi ja aina tuo 25€/kk mikä meillä on veden kustannus, on riittänyt. Jonkun euron on saanut tasauslaskussa hyvitystä seuraavaan laskuun.
Juomavesi on kannussa jääkaapissa, suihkussa suljen hanan saippuoinnin ajaksi, yritän pestä astianpesukoneen ja pyykkikoneen vain täytenä. Vessan vedän "pienemmällä vedolla" pissan jälkeen. Ei sen suurempia säästöyrityksiä, mutta hyvin on riittänyt.
Parhaat vinkit tässä ketjussa on ollut, että kusee lavuaariin ja kerää suihkussa veden ämpäreihin isompien tarpeiden huuhteluita varten 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsi, miten tyhmä aloitus. Ensinnäkin, ne putket tarvitsevat vettä pysyäkseen toimivina. Toisekseen, kuten täällä mainittiinkin jo, voit alkaa peseytyä lavuaarista tai pesuvadista, sitä tuskin haluat?
Itse en käy aamuisin suihkussa, vaan pesen kainalot lavuaarin yllä (vesi juoksee hanasta koko ajan sen minuutin ajan, iiik!). Sitten olen joutunut viime aikoina huuhtelemaan vessanpönttöäni kaatovedellä (asun okt:ssa ja pönttö vuotaa koko ajan, joten tuloveden hana on kiinni, ennen kuin saan korjaajan). Teen niin, että aamuisin, kun valutan hanasta vettä saadakseni sen kylmänä ja raikkaana otan veden talteen. Huuhtelen pöntön sillä, eli vain kaadan sinne 5-8l vettä joka käyntikerta.
Jos käyt suihkussa, voisit ”kerätä” vettä asettelemalla jalkoihisi vateja ja ämpäreitä ja huuhtoa vessanpönttöä niillä vetämisen sijaan.
Toisekseen vesikannu jääkaapissa säästää kylmän veden valutusprosessia, itselläni on sellainen Ikeasta, kätevä luonnonkorkillinen malli, mutta en aina jaksa käyttää sitä.
Koska oma veteni on superhaplaa, koska en maksa jätevesimaksua. Maksan vain puhtaasta tulovedestä ja se on aika halpaa.
Kastelen vedellä mm. puutarhaani. Onneksi en asu enää kerrostalossa.Suosittelen tekemään kokeen tuosta ensimmäisestä väittämästäsi. Ota esim jokin kupari tms putki ja kaada vettä lävitse. Vie putki varastoon ja toista testi vuoden päästä. Tällä kokeella voit havainnoida itsellesi kuinka putki toimii.
Keittiössä on ainakin syytä laskea vettä ihan reippaasti, koska väkisinkin putkiin menee kaikenlaista töhkää astioista. Omakohtaista kokemusta on, kun suvun vanhat naiset säästävät vettä ja laskevat sitä tipoittain altaaseen. Sitten on keittiön viemäri tukossa eikä aina riitä pelkkä putkimiesaine vaan on pitänyt vesilukkokin möhnästä puhdistella. Olen kuullut, että ongelmia on ollut kerrostaloissa, joissa enemmistö asujista on näitä pihejä vedensäästäjiä. Eikä sinne vessanpönttöönkään voi paperia mättää, jos ei joka käynnillä pönttöä vedä. Tästäkin ihan kokemusta on sukulaisten kautta kertynyt, miten sitten käy...
Juu, se vesilukon puhdistus kuuluu ihan jokaisen asukkaan perusrutiineihin. Niissä pesualtaissa on hyvä pitää roskasuodattimia ja välillä pistää keitinvedet menemään, niin eipä siinä putket tukkoon mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Ei tuohon tarvitse ”pihistää jokaista tippaa” todellakaan.
Kunhan et seiso suihkussa mietiskelemässä.
Vessaakin vedän toistakymmentä kertaa päivässä (rakkovaiva), ja ihan peruslaskelman sisällä.
Lisää maksavat ne, jotka tosiaan seisovat niitä 20 min tai yli suihkuja.Okei, tämäkin hyvä tietää. En tosiaan nyt hahmota vielä yhtään että mikä on se määrä ettei tule laskua perään.
AP
Ja meillä on siis myös tuo 20 e/kk oletus, ja kulutus tarkistetaan vuosittain. On sovittu, et palautuksia ei makseta, se toimistotyö veisi aikaa enemmän kuin palautusten summan nähden järkevää. Mut lisää en ole koskaan maksanut.
Itse olen entinen köyhä, nykyinen isotuloinen. Mutta kehotan miettimään, kannattaako vääntää itsensä luokille jokapäiväisessä elämässä 2 e/kk säästön takia. Paljon enempää et voine pihistää.
Vertaukseksi: viikonloppuna kaupungissa voi kerätä pulloja ja tölkkejä puistosta tunnissa viidentoista euron edestä hyvinä iltoina.
(Lapseni harrastaa tätä.)Palautuksia ei makseta? Minä sain viime tasaus laskussa palautusta 90e ja iso raha meikäläiselle. Mikä järki tuossa on? Kerran vuoteen tasaus laskut,ei voi olla niin kallista toimistotyö.
Meillä ne palautukset olisivat ihan oikeasti tosi pieniä.
Oli yhteinen päätös, yksimielinen, että niihin käytettävä aika laitetaan johonkin muuhun ja rahat yhteiseen kassaan. Teillä vaihtelu näyttää olevan poikkeuksellisen suuri. Jos voit saada 90 e palautuksia, joidenkin vedenkulutuksen täytyy olla aika isoa.
Ei suuri palautus kerro muiden kulutuksesta mitään, eli ei ennakko aina ole suuri, vaikka joku isomman palautuksen saisikin. Itse maksan ennakkona kahdelta hengeltä yhteensä 30e/kk ja palautusta tulee vuosittain n. 80e. Suihkussa käydään päivittäin ja tiski- ja pyykkikoneet pyörivät pari kertaa viikossa, mutta vettä ei lotrata missään.
Jonkun aiemmin kirjoittama 10-30min suihku ei mielestäni ole todellakaan mikään nopea suihku. Eihän siellä tarvitse kuin kastella itsensä, saippuoida kaikki tarvittavat saippuat ja huuhdella kerralla kaikki pois. Onkohan meillä hana auki edes 5min, vai meneekö alle, en ole koskaan kellottanut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vesimaksu on 18€/hlö/kk. Ikinä ole tullut lisälaskua vaikka en tarkkaa kulutusta tiedäkään. Ei säästellä mitenkään erityisesti vettä, esimerkiksi näillä helteillä tulee käytyä suihkussa 2-3 päivässä ja pyykkiäkin tulee aika paljon, kun lakanoita joutuu vaihtamaan tiheämmin.
Helteillä kylmää vettä löytyy jääkaapista, koska muuten saisi odottaa ikuisuuden, että hanasta tulee tarpeeksi kylmää vettä.
Jos haluat pienentää omaa vesilaskuasi, niin käytä pesutupaa ja lenkkisaunavuoroja ahkerasti. Kannattaa myös katsoa, ettei vessanpönttö valuta vettä.
Kuulostaa oudolta ettei tulisi lisälaskua tuolla lotraamisella, siis teilläkö muka on huoneistokohtaiset vesimittarit? Eiköhän ole kiinteä vesimaksu.
Hassua, että kiinteän vesimaksun taloissa ei säästellä vettä. Kyllä sielläkin vedet tulee asukkaiden maksettavaksi vuokran tai vastikkeen muodossa sekä maksun korotuksena seuraavana vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku jolla on tullut lisälaskua, millainen veden käyttäjä olet ja paljonko olet joutunut pulittamaan lisää? Tai onko joku joka on saanut reilusti palautuksia?
AP
Asun yksin. Vedestä laskutetaan 22 euroa kuukaudessa. Tasauslasku tulee kaksi kertaa vuodessa. Saan aina reilusti palautusta, todellinen vedenkulutukseni maksaa siis n. 15 euroa kuukaudessa. Käyn suihkussa 3 kertaa viikossa, lyhyessä suihkussa. Katkaisen veden kun saippuoin itseni ja kun saippuoin hiukseni. Minulla ei ole pyykkikonetta eikä astianpesukonetta. Olen tarkka asianpesuveden suhteen, en laita allasta täyteen ja huuhtelen pari astiaa kerralla ja katkaisen aina veden niin etten tuhlaa sitä turhaan. Vessan vedän joka käynnillä. Juotavaa vettä pidän kannussa jääkaapissa. Kun keitän kananmunia, säästän sen veden kukkienkasteluvedeksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vessanpytyn kulutuksen voit puolittaa
Syömällä vähemmän.
Riippuu taloyhtiöstä ja mittarin kunnosta miten paljon asukkaalta riistetään rahaa vesilaskuun. Tämä kannattaa aina tiedostaa. Se vesi on todellisuudessa paljon halvempaa kuutiohinnalta mitä taloyhtiö siitä veloittaa. Samalla käytöllä jollekin ei tule isoa tasauslaskua, toiselle voi tulla jopa yli tonnin lasku.
Myös vuokranantaja voi ottaa välistä. Näin on käynyt mulle.
Vierailija kirjoitti:
No me ei kyllä asuta kerrostalossa, mutta kommentoin silti. Meillä on neljä henkeä ja neljä eläintä, vesilasku 15e/kk. Pyykinpesukone, kuivina kesinä kasvien kastelu ulkona. Tiskataan vadissa, peseydytään kauhatekniikalla. Remontista johtuen otetaan talteen käsienpesuvedet, naamanpesy yms huuhteluvedet, jotka käytetään vessan vetämiseen ämpäreillä. Vessaan ei siis tule vettä ollenkaan. Kolme pissaa ja vessan veto. Ei sinne mitään virtsasakkaa ole kerääntynyt näiden kolmen vuoden aikana kun näin ollaan eletty. Meillä jätevesi on kalliimpaa kuin puhdas vesi. Ja me voidaan tietty viedä tiskivedet tunkiolle, kerrostalossa se hiukan hankalampaa..
Älkää suotta viekö tiskivesiä tunkiolle. Jäteveden laskutus lasketaan suoraan siitä minkä verran puhdasta vettä talouteen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Ei tuohon tarvitse ”pihistää jokaista tippaa” todellakaan.
Kunhan et seiso suihkussa mietiskelemässä.
Vessaakin vedän toistakymmentä kertaa päivässä (rakkovaiva), ja ihan peruslaskelman sisällä.
Lisää maksavat ne, jotka tosiaan seisovat niitä 20 min tai yli suihkuja.Okei, tämäkin hyvä tietää. En tosiaan nyt hahmota vielä yhtään että mikä on se määrä ettei tule laskua perään.
AP
Ja meillä on siis myös tuo 20 e/kk oletus, ja kulutus tarkistetaan vuosittain. On sovittu, et palautuksia ei makseta, se toimistotyö veisi aikaa enemmän kuin palautusten summan nähden järkevää. Mut lisää en ole koskaan maksanut.
Itse olen entinen köyhä, nykyinen isotuloinen. Mutta kehotan miettimään, kannattaako vääntää itsensä luokille jokapäiväisessä elämässä 2 e/kk säästön takia. Paljon enempää et voine pihistää.
Vertaukseksi: viikonloppuna kaupungissa voi kerätä pulloja ja tölkkejä puistosta tunnissa viidentoista euron edestä hyvinä iltoina.
(Lapseni harrastaa tätä.)Palautuksia ei makseta? Minä sain viime tasaus laskussa palautusta 90e ja iso raha meikäläiselle. Mikä järki tuossa on? Kerran vuoteen tasaus laskut,ei voi olla niin kallista toimistotyö.
Meillä ne palautukset olisivat ihan oikeasti tosi pieniä.
Oli yhteinen päätös, yksimielinen, että niihin käytettävä aika laitetaan johonkin muuhun ja rahat yhteiseen kassaan. Teillä vaihtelu näyttää olevan poikkeuksellisen suuri. Jos voit saada 90 e palautuksia, joidenkin vedenkulutuksen täytyy olla aika isoa.Ei suuri palautus kerro muiden kulutuksesta mitään, eli ei ennakko aina ole suuri, vaikka joku isomman palautuksen saisikin. Itse maksan ennakkona kahdelta hengeltä yhteensä 30e/kk ja palautusta tulee vuosittain n. 80e. Suihkussa käydään päivittäin ja tiski- ja pyykkikoneet pyörivät pari kertaa viikossa, mutta vettä ei lotrata missään.
Jonkun aiemmin kirjoittama 10-30min suihku ei mielestäni ole todellakaan mikään nopea suihku. Eihän siellä tarvitse kuin kastella itsensä, saippuoida kaikki tarvittavat saippuat ja huuhdella kerralla kaikki pois. Onkohan meillä hana auki edes 5min, vai meneekö alle, en ole koskaan kellottanut.
Luepa tarkemmin, kirjoitin 10-30 min suihkuaikaa VIIKOSSA. Jos hana on 5 minuuttia auki päivittäin, ylitätte jo tuon ajan.
EN YMMÄRRÄ MIKÄ ON MITTARI TALON TASAUS LASKU. JOS ON MITTARI MIKSET OTA LASKUA ITSELLESI. minulla vesi lasku putosi 10-12e/ kk kun tuli mittarit. HYVÄ UUDISTUS. SILTI KÄYTÄN SAMAAN TAPAAN. oneksi tuli laki että nämä läträäjät suvun pyykkärit joutuvat maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elät yksin niin et kuluta vettä tuon 20e edestä. Paitsi jos käyt päivittäin puolen tunnin suihkuissa niin voi liipata läheltä.
No ei voi ihan näin sanoa. Mä asun yksin ja sain just ensimmäisen huoneistokohtaisen vesilaskuni. Maksettavaa oli 2,5 kk 68 euroa. En ole suihkussa seisoja, en ole koskaan ollut, tulee kuuma jne. Pyykit pesen pääsäntöisesti taloyhtiön pyykkituvassa, oma 5 kg koneellinen pyörii 2-3 krt/kk. Astianpesukone on päällä joka toinen päivä, pesen täysiä koneellisia. Keittiössä ei ole kuin yksi allas, niin olen ajatellut, että koneella pesu kuluttaa vähemmän kuin juoksevan veden alla käsin tiskaaminen tai ylipäätään juoksevan veden alla astioiden huuhteleminen. Juomavettä on jääkaapissa pulloissa ja hammasmukissa hampaita pestessä. Mulla on saunavuoro lauantaisin ja viikolla käyn taloyhtiön lenkkisaunassa. Muuten käyn kotona suihkussa kerran päivässä.
Omasta mielestäni en ole siis mikään vedellä lotraaja ja silti lasku oli noinkin suuri. Vedenhinta ei käsittääkseni ole myöskään joka paikassa sama, ainakaan lämpimän veden.
Veikkaanpa, että lotraat pitkään suihkussa. Ota joskus aikaa.
Ja se on totta, veden hinnassa on suuria eroja paikkakunnittain.
Juurihan kirjoitin tuohon, että en ole suihkussa seisoja, en ole koskaan ollut eli silloinkaan, kun veden on maksanut joku muu. Hiukset pesen kahdesti viikossa, lenkkisaunassa ja omalla vuorollani. Iltaisin käyn suihkussa niin, että kastelen kropan ja naaman, suljen hanan, levitän suihkusaippuan ja kasvojen pesuaineen, avaan hanan ja huuhtelen pois. Aikaa menee koko touhuun 5 min, josta hana päällä 2 min. Vedenpaine on asetettu alhaiseksi taloyhtiön putkiremontin yhteydessä 5 vuotta sitten ja suihkupäässä on lisäksi oma säätö, joka on minulla pienimmällä. Eli kuten sanoin, en ole millään mittapuulla veden suurkuluttaja ja silti laskun suuruus yllätti.
Itse en kertomaani enempää ala pihistelemään, joku järki siinäkin millainen asumismukavuus on. Itse olen asunut Helsingissä ja Tampereella kerrostaloissa ja vesimaksu on viimeiset 10 vuotta ollut 25-30 euroa vuokran päälle. Esim. 6 vuotta sitten Tampereelle muuttaessani vesimaksu oli vuokran päälle 25 € ja siitä nousi joka vuosi eurolla tai parilla, niin että viime vuonna vesimaksu oli 30 €. Nyt asun ensimmäistä kertaa sellaisessa asunnossa, jossa on huoneistokohtainen kulutusmittari ja laskutus 4*/vuodessa. Hienoinen yllätys oli tuo laskun suuruus, mutta ei se mikään älyttömän suuri ollut. En tiedä, missä päin Suomea ja minkälaisilla elämäntavoilla maksu oikeasti olisi vain 20 €/kk.
• suihkussa vain peseydytään eikä lojuta turhaan
• keitettyjen kanamunien jäähdytysvesi otetaan talteen ja käytetään vaikka kukkien kasteluun
• jos haluaa juoda kylmää vettä niin sitä laitetaan jääkaappiin kannuun eikä lorotella kraanasta niin kauan, että tulee kylmää
• hampaiden pesun aikana veden ei tarvitse juosta koko ajan
• pyykkejä pestään täysia koneellisia
• jos peset astioita käsin niin älä pese juoksevan veden alla vaan vadissa
• ainakaan yksin asuessa ei joka pissan jälkeen tarvitse vetää vessaa
Voit ilmoittaa vesilaitokselle lukeman aiemminkin niin saat tasauslaskun ja uuden vuosikulutusarvion
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elät yksin niin et kuluta vettä tuon 20e edestä. Paitsi jos käyt päivittäin puolen tunnin suihkuissa niin voi liipata läheltä.
No ei voi ihan näin sanoa. Mä asun yksin ja sain just ensimmäisen huoneistokohtaisen vesilaskuni. Maksettavaa oli 2,5 kk 68 euroa. En ole suihkussa seisoja, en ole koskaan ollut, tulee kuuma jne. Pyykit pesen pääsäntöisesti taloyhtiön pyykkituvassa, oma 5 kg koneellinen pyörii 2-3 krt/kk. Astianpesukone on päällä joka toinen päivä, pesen täysiä koneellisia. Keittiössä ei ole kuin yksi allas, niin olen ajatellut, että koneella pesu kuluttaa vähemmän kuin juoksevan veden alla käsin tiskaaminen tai ylipäätään juoksevan veden alla astioiden huuhteleminen. Juomavettä on jääkaapissa pulloissa ja hammasmukissa hampaita pestessä. Mulla on saunavuoro lauantaisin ja viikolla käyn taloyhtiön lenkkisaunassa. Muuten käyn kotona suihkussa kerran päivässä.
Omasta mielestäni en ole siis mikään vedellä lotraaja ja silti lasku oli noinkin suuri. Vedenhinta ei käsittääkseni ole myöskään joka paikassa sama, ainakaan lämpimän veden.
Veikkaanpa, että lotraat pitkään suihkussa. Ota joskus aikaa.
Ja se on totta, veden hinnassa on suuria eroja paikkakunnittain.
Juurihan kirjoitin tuohon, että en ole suihkussa seisoja, en ole koskaan ollut eli silloinkaan, kun veden on maksanut joku muu. Hiukset pesen kahdesti viikossa, lenkkisaunassa ja omalla vuorollani. Iltaisin käyn suihkussa niin, että kastelen kropan ja naaman, suljen hanan, levitän suihkusaippuan ja kasvojen pesuaineen, avaan hanan ja huuhtelen pois. Aikaa menee koko touhuun 5 min, josta hana päällä 2 min. Vedenpaine on asetettu alhaiseksi taloyhtiön putkiremontin yhteydessä 5 vuotta sitten ja suihkupäässä on lisäksi oma säätö, joka on minulla pienimmällä. Eli kuten sanoin, en ole millään mittapuulla veden suurkuluttaja ja silti laskun suuruus yllätti.
Itse en kertomaani enempää ala pihistelemään, joku järki siinäkin millainen asumismukavuus on. Itse olen asunut Helsingissä ja Tampereella kerrostaloissa ja vesimaksu on viimeiset 10 vuotta ollut 25-30 euroa vuokran päälle. Esim. 6 vuotta sitten Tampereelle muuttaessani vesimaksu oli vuokran päälle 25 € ja siitä nousi joka vuosi eurolla tai parilla, niin että viime vuonna vesimaksu oli 30 €. Nyt asun ensimmäistä kertaa sellaisessa asunnossa, jossa on huoneistokohtainen kulutusmittari ja laskutus 4*/vuodessa. Hienoinen yllätys oli tuo laskun suuruus, mutta ei se mikään älyttömän suuri ollut. En tiedä, missä päin Suomea ja minkälaisilla elämäntavoilla maksu oikeasti olisi vain 20 €/kk.
Tuntuu kyllä tosi kalliilta vedeltä. Onko Tampereella vesi kalliimpaa kuin muualla?
Lämmin vesi maksaa enemmän kuin kylmä. Pesukone ja tiskikone sellaiset, jotka pesevät tehokkaasti vähällä vedellä ja aina vain täysiä koneellisia. (Sähkö on halpaa, siirto on se mikä maksaa) Tiskikoneeseen meneviä tiskejä ei pidä huuhdella mitenkään ja mieti miten ne asettelet, jotta mahtuu mahd. paljon astioita.
Sinuna en alkaisi tekemään elämästä liian hankalaa tai säästämään vettä hygienian tai muiden tärkeiden asioiden kustannuksella.
Vedä se pönttö joka käytön jälkeen, pese myös kädet ihan normaalisti (voit toki vaikka hinkata ensin saippuaa ja sitten vasta avata hanan tai sulkea hanan saippua hinkkaamisen ajaksi).
Älä tingi suihkussakäymisestä, voit ottaa toki lyhyempiä suihkuja ja sammutella sitä hanaa vaikka siksi aikaa kun sheivailet, jos harrastat sitä suihkun yhteydessä.
Jos sinulla on uudehko pyykinpesukone, niin se on todennäköisesti jo valmiiksi ns. vettä säästävä, eli mittaa vedenkäytön automaattisesti pyykinmäärän mukaan. Jos näin on, niin pyykkiä ei ole sen enempää tarve pestä täpätäysinä koneina -ne vaan nimittäin peseytyy ja huuhtoutuu silloin huonosti.
Järkevä pyykinpesu riittää, katso ohjelmat vedenkulutuksineen koneesi käyttöohjeista. Jos taloyhtiössä on pyykkitupa, niin hyödynnä sitä ainakin isompien pyykkien (petivaatteet, ulkovaatteet jne) kanssa.
Jos on oikein likaista vaatetta, siivousvälineitä ym. niin liota ämpärissä juoksevan veden sijaan.
Vettä voi tosiaan laittaa kannuun jääkaappiin, vesilasin tai pullon pohjalle jääneillä vesillä voi kastella kukkia.
Hyvä idea oli tuo jonkun kirjoittama, että tarkkaile normaalikulutusta mittarista (tai netistä?) niin näet miten kannattaa toimia.
Onpas Suomessa köyhää porukkaa kun pitää tuollaisia ihme kikkoja tehdä, että vettä ei kuluisi. Käytän itse vettä niin paljon kuin tykkään ja maksan vesilaskut. Täällä jopa joku kävi vain kerran viikossa suihkussa, en kyllä tuollaisen haisevan kaatopaikan kanssa haluaisi asua. Vettä kuluu sen mitä kuluu, elämä maksaa, ainakin Suomessa.