Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrostaloasujat - vinkkejä veden säästämiseen, tarkoitus minimoida joka pisara!

Vierailija
04.07.2021 |

Muutin asuntoon jossa on huoneistokohtainen vesimittari. Nyt on kauhea paniikki että tulee hirveä tasauslasku vuoden päästä. :D En oikein hahmota miten paljon voin käyttää vettä että se pysyisi siinä ennakkoon perittävässä summassa 20e/kk, joten ajattelin nyt minimoida joka ikisen pisaran mitä käytän.

Lyhyempi suihku joo, ja täydet pesukoneelliset ym. vinkit olen kyllä lukenut. Mutta onko sulla jotain "omia" säästövinkkejä, kuten aamulla juomavesi kannuun ja jääkaappiin, ettei tarvitse päivän mittaan laskea joka kerta vettä saadakseen raikasta. Kerro miten pihistelet?

Kommentit (286)

Vierailija
41/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitsi, miten tyhmä aloitus. Ensinnäkin, ne putket tarvitsevat vettä pysyäkseen toimivina. Toisekseen, kuten täällä mainittiinkin jo, voit alkaa peseytyä lavuaarista tai pesuvadista, sitä tuskin haluat?

Itse en käy aamuisin suihkussa, vaan pesen kainalot lavuaarin yllä (vesi juoksee hanasta koko ajan sen minuutin ajan, iiik!). Sitten olen joutunut viime aikoina huuhtelemaan vessanpönttöäni kaatovedellä (asun okt:ssa ja pönttö vuotaa koko ajan, joten tuloveden hana on kiinni, ennen kuin saan korjaajan). Teen niin, että aamuisin, kun valutan hanasta vettä saadakseni sen kylmänä ja raikkaana otan veden talteen. Huuhtelen pöntön sillä, eli vain kaadan sinne 5-8l vettä joka käyntikerta.

Jos käyt suihkussa, voisit ”kerätä” vettä asettelemalla jalkoihisi vateja ja ämpäreitä ja huuhtoa vessanpönttöä niillä vetämisen sijaan.

Toisekseen vesikannu jääkaapissa säästää kylmän veden valutusprosessia, itselläni on sellainen Ikeasta, kätevä luonnonkorkillinen malli, mutta en aina jaksa käyttää sitä.

Koska oma veteni on superhaplaa, koska en maksa jätevesimaksua. Maksan vain puhtaasta tulovedestä ja se on aika halpaa.

Kastelen vedellä mm. puutarhaani. Onneksi en asu enää kerrostalossa.

Suosittelen tekemään kokeen tuosta ensimmäisestä väittämästäsi. Ota esim jokin kupari tms putki ja kaada vettä lävitse. Vie putki varastoon ja toista testi vuoden päästä. Tällä kokeella voit havainnoida itsellesi kuinka putki toimii.

No ei se yksi putki, vaan PUTKISTO. Huomaa taas, ketkä täällä eivät lue lehtiä ja pysy sivistyksessä mukana. Jos seuraisit aikaasi, olisit lukenut, että veden niukkuus ja säästäminen on haitallista putki(sto)lle.

https://yle.fi/uutiset/3-9436135

” Vesipihistely voi kostautua – pissahuuhtelu tukkii vanhoja putkia. Viemärien tukkeutumiset ovat yleistyneet viime vuosina. Vedenvähyys voi vaikeuttaa viemärien toimintaa.”

Vierailija
42/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haen ruoka/juomaveden alakerran huoltotilan hanasta, samoin kukankasteluvesi tulee täältä. Vessassa käyn kauppakeskuksella. Lapsen kun vien vanhemmille hoitoon niin pesetän siellä lapsen likapyykin. Säkki vaan likaisia vaatteita mukaan.

Suihkussa käyn seisomalla lasten ammeessa, pikainen kastautuminen, hana kiinni, saippuointi ja sitten kaataa altaaseen kertyneen veden päälle.

Jos ei ole kiire niin astiat pestään huoltotilan vedellä, mutta joskus käytetään ihan astianpesukonetta. Aina ei jaksa säästää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna en murehtisi. Kun asuin kaupungin kämpässä sain aina parikymppiä palautusta tasauslaskulla. Normaalisti käytin vettä ja vedin vessaa (tietysti 🙄). Mieskin oli paljon luonani, mutta maksoin siis yhden henkilön vesimaksua. Pyykkikonetta tosin minulla ei ollut, mutta tiskit jouduin tiskaamaan käsin, mikä taas kulutti enemmän vettä kuin jos minulla olisi ollut tiskikone.

Hyvä tietää tämäkin. :)

AP

Vierailija
44/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Ei tuohon tarvitse ”pihistää jokaista tippaa” todellakaan.

Kunhan et seiso suihkussa mietiskelemässä.

Vessaakin vedän toistakymmentä kertaa päivässä (rakkovaiva), ja ihan peruslaskelman sisällä.

Lisää maksavat ne, jotka tosiaan seisovat niitä 20 min tai yli suihkuja.

Okei, tämäkin hyvä tietää. En tosiaan nyt hahmota vielä yhtään että mikä on se määrä ettei tule laskua perään. 

AP

Ja meillä on siis myös tuo 20 e/kk oletus, ja kulutus tarkistetaan vuosittain. On sovittu, et palautuksia ei makseta, se toimistotyö veisi aikaa enemmän kuin palautusten summan nähden järkevää. Mut lisää en ole koskaan maksanut.

Itse olen entinen köyhä, nykyinen isotuloinen. Mutta kehotan miettimään, kannattaako vääntää itsensä luokille jokapäiväisessä elämässä 2 e/kk säästön takia. Paljon enempää et voine pihistää.

Vertaukseksi: viikonloppuna kaupungissa voi kerätä pulloja ja tölkkejä puistosta tunnissa viidentoista euron edestä hyvinä iltoina.

(Lapseni harrastaa tätä.)

Ei kuulosta ihan lailliselta, ettei palautuksia makseta. Ylimääräiset toki laskutetaan sentilleen 🙄

Vierailija
45/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vessaakin vedän toistakymmentä kertaa päivässä (rakkovaiva), ja ihan peruslaskelman sisällä.

Okei, tämäkin hyvä tietää. En tosiaan nyt hahmota vielä yhtään että mikä on se määrä ettei tule laskua perään. 

AP

Ja meillä on siis myös tuo 20 e/kk oletus, ja kulutus tarkistetaan vuosittain. On sovittu, et palautuksia ei makseta, se toimistotyö veisi aikaa enemmän kuin palautusten summan nähden järkevää. Mut lisää en ole koskaan maksanut.

Itse olen entinen köyhä, nykyinen isotuloinen. Mutta kehotan miettimään, kannattaako vääntää itsensä luokille jokapäiväisessä elämässä 2 e/kk säästön takia. Paljon enempää et voine pihistää.

Vertaukseksi: viikonloppuna kaupungissa voi kerätä pulloja ja tölkkejä puistosta tunnissa viidentoista euron edestä hyvinä iltoina.

Palautuksia ei makseta? Minä sain viime tasaus laskussa palautusta 90e ja iso raha meikäläiselle. Mikä järki tuossa on? Kerran vuoteen tasaus laskut,ei voi olla niin kallista toimistotyö.

Meillä ne palautukset olisivat ihan oikeasti tosi pieniä.

Oli yhteinen päätös, yksimielinen, että niihin käytettävä aika laitetaan johonkin muuhun ja rahat yhteiseen kassaan. Teillä vaihtelu näyttää olevan poikkeuksellisen suuri. Jos voit saada 90 e palautuksia, joidenkin vedenkulutuksen täytyy olla aika isoa.

Vierailija
46/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan kannata sairaalloisesti alkaa pihistelemään, paitsi jos se tuntuu omalta jutulta.

Käytät vettä sen verran kuin sinusta tuntuu sopivalta. Toki aina kannattaa pitää mielessä, ettei laske vettä turhaan. Suihkun voi sammuttaa saippuoinnin ajaksi yms. Sinä maksat siitä mitä käytät ja sehän menee juuri oikein, kyllä tuo 20€ on laskettu niin, että sen pitäisi riittää yhdelle henkilölle, joka käyttää normaalisti vettä.

Eihän se nyt niinkään ole, että niissä asunnoissa, joissa vesi kuuluu vuokraan tai vastikkeeseen se summa olisi jotenkin todella paljon pienempi kuin todellinen kulutus. Kyllä ne vastaavat toisiaan suunnilleen. Tämä kiinteä vuokraan tai vastikkeeseen kuuluva maksu on määritelty sen mukaan paljonko vettä on käytettyja mitä se on maksanut.

Vierailija
47/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän kummassakin keittiön tiskialtaassa pesuvatia, niin aina kun lasken vettä vaikka tiskirättiä huuhtaistakseni, vesi kertyy noihin vateihin ja siirrän ne sitten sankkoon ja odottamaan WC-pöntön viereen niin voin huuhtoa pöntön sitten tarvittaessa.

Vierailija
48/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää olevan kylppärissä mittarit, erikseen sekä kuumalle että kylmälle vedelle. 

AP

Vierailija
49/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitsi, miten tyhmä aloitus. Ensinnäkin, ne putket tarvitsevat vettä pysyäkseen toimivina. Toisekseen, kuten täällä mainittiinkin jo, voit alkaa peseytyä lavuaarista tai pesuvadista, sitä tuskin haluat?

Itse en käy aamuisin suihkussa, vaan pesen kainalot lavuaarin yllä (vesi juoksee hanasta koko ajan sen minuutin ajan, iiik!). Sitten olen joutunut viime aikoina huuhtelemaan vessanpönttöäni kaatovedellä (asun okt:ssa ja pönttö vuotaa koko ajan, joten tuloveden hana on kiinni, ennen kuin saan korjaajan). Teen niin, että aamuisin, kun valutan hanasta vettä saadakseni sen kylmänä ja raikkaana otan veden talteen. Huuhtelen pöntön sillä, eli vain kaadan sinne 5-8l vettä joka käyntikerta.

Jos käyt suihkussa, voisit ”kerätä” vettä asettelemalla jalkoihisi vateja ja ämpäreitä ja huuhtoa vessanpönttöä niillä vetämisen sijaan.

Toisekseen vesikannu jääkaapissa säästää kylmän veden valutusprosessia, itselläni on sellainen Ikeasta, kätevä luonnonkorkillinen malli, mutta en aina jaksa käyttää sitä.

Koska oma veteni on superhaplaa, koska en maksa jätevesimaksua. Maksan vain puhtaasta tulovedestä ja se on aika halpaa.

Suosittelen tekemään kokeen tuosta ensimmäisestä väittämästäsi. Ota esim jokin kupari tms putki ja kaada vettä lävitse. Vie putki varastoon ja toista testi vuoden päästä. Tällä kokeella voit havainnoida itsellesi kuinka putki toimii.

Keittiössä on ainakin syytä laskea vettä ihan reippaasti, koska väkisinkin putkiin menee kaikenlaista töhkää astioista. Omakohtaista kokemusta on, kun suvun vanhat naiset säästävät vettä ja laskevat sitä tipoittain altaaseen. Sitten on keittiön viemäri tukossa eikä aina riitä pelkkä putkimiesaine vaan on pitänyt vesilukkokin möhnästä puhdistella. Olen kuullut, että ongelmia on ollut kerrostaloissa, joissa enemmistö asujista on näitä pihejä vedensäästäjiä. Eikä sinne vessanpönttöönkään voi paperia mättää, jos ei joka käynnillä pönttöä vedä. Tästäkin ihan kokemusta on sukulaisten kautta kertynyt, miten sitten käy...

Vierailija
50/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haen ruoka/juomaveden alakerran huoltotilan hanasta, samoin kukankasteluvesi tulee täältä. Vessassa käyn kauppakeskuksella. Lapsen kun vien vanhemmille hoitoon niin pesetän siellä lapsen likapyykin. Säkki vaan likaisia vaatteita mukaan.

Suihkussa käyn seisomalla lasten ammeessa, pikainen kastautuminen, hana kiinni, saippuointi ja sitten kaataa altaaseen kertyneen veden päälle.

Jos ei ole kiire niin astiat pestään huoltotilan vedellä, mutta joskus käytetään ihan astianpesukonetta. Aina ei jaksa säästää.

Minä haen juomavettä usein vesipostilta pyörällä, kun sattuu olemaan lähellä :)

Vierailija
51/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista ettei hanat tai pönttö tiputa vettä. Jatkuva pieni tiputtelu tulee kalliiksi vesilaskussa.

Vierailija
52/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voisit tutkia, voiko suihkupäätä vaihtaa vettä säästävämmäksi. Itse asun 2018 valmistuneessa talossa ja minulla on edellisiin asuntoihini verrattuna todella paljon enemmän vettä säästävä suihkupää. Suihkussa käyminen on ihan yhtä mukavaa, vaikka vettä kuluu vähemmän. Vesilasku on noin 11-12 e/kk, vaikka en yritä erityisesti säästää vettä.

Vierailija
53/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso missä mittarit sijaitsee, esim. allaskaapissa. Ota luvut ylös. Ota uudestaan viikon päästä. Näin saat normaalin vedenkulutuksesi ja päätä sitten kannattaako vedestä alkaa pihistämään.

Vierailija
54/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Palautuksia ei makseta? Minä sain viime tasaus laskussa palautusta 90e ja iso raha meikäläiselle. Mikä järki tuossa on? Kerran vuoteen tasaus laskut,ei voi olla niin kallista toimistotyö.

Oli yhteinen päätös, yksimielinen, että niihin käytettävä aika laitetaan johonkin muuhun ja rahat yhteiseen kassaan. Teillä vaihtelu näyttää olevan poikkeuksellisen suuri. Jos voit saada 90 e palautuksia, joidenkin vedenkulutuksen täytyy olla aika isoa.

Onko yhtiössänne sitten pelkkiä yksiöitä? Perheasunnoissa, kun vesiennakkoa peritään 20e/hlö, kertyy kyllä helposti palautuksia! Tai jos maksetaan kahdesta hengestä, joista toinen tekee paljon reissutyötä jne.

Vierailija
55/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan kannata sairaalloisesti alkaa pihistelemään, paitsi jos se tuntuu omalta jutulta.

Käytät vettä sen verran kuin sinusta tuntuu sopivalta. Toki aina kannattaa pitää mielessä, ettei laske vettä turhaan. Suihkun voi sammuttaa saippuoinnin ajaksi yms. Sinä maksat siitä mitä käytät ja sehän menee juuri oikein, kyllä tuo 20€ on laskettu niin, että sen pitäisi riittää yhdelle henkilölle, joka käyttää normaalisti vettä.

Eihän se nyt niinkään ole, että niissä asunnoissa, joissa vesi kuuluu vuokraan tai vastikkeeseen se summa olisi jotenkin todella paljon pienempi kuin todellinen kulutus. Kyllä ne vastaavat toisiaan suunnilleen. Tämä kiinteä vuokraan tai vastikkeeseen kuuluva maksu on määritelty sen mukaan paljonko vettä on käytettyja mitä se on maksanut.

Hyvä pointti tämäkin. Olen nyt hieman ehkä ylivarovainen kun tosiaan ekan kerran on omat mittarit ja joudun pihistelemään menoissa nyt muutenkin, niin yritän välttää ikävää ylläriä.

AP

Vierailija
56/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se yksi putki, vaan PUTKISTO. Huomaa taas, ketkä täällä eivät lue lehtiä ja pysy sivistyksessä mukana. Jos seuraisit aikaasi, olisit lukenut, että veden niukkuus ja säästäminen on haitallista putki(sto)lle.

https://yle.fi/uutiset/3-9436135

” Vesipihistely voi kostautua – pissahuuhtelu tukkii vanhoja putkia. Viemärien tukkeutumiset ovat yleistyneet viime vuosina. Vedenvähyys voi vaikeuttaa viemärien toimintaa.”

Vai sivistyksessä mukana :). Kannattaa selventää itselle mitä tarkoittaa viemäri ja mitä tarkoittaa putkien kunnossa pysyminen. Tuossa artikkelissa, kuten saatat huomata, puhutaan ykköshuuhtelun käytöstä kakkostarpeilla. Tarkkuutta, tarkkuutta.

Vierailija
57/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ei kyllä asuta kerrostalossa, mutta kommentoin silti. Meillä on neljä henkeä ja neljä eläintä, vesilasku 15e/kk. Pyykinpesukone, kuivina kesinä kasvien kastelu ulkona. Tiskataan vadissa, peseydytään kauhatekniikalla. Remontista johtuen otetaan talteen käsienpesuvedet, naamanpesy yms huuhteluvedet, jotka käytetään vessan vetämiseen ämpäreillä. Vessaan ei siis tule vettä ollenkaan. Kolme pissaa ja vessan veto. Ei sinne mitään virtsasakkaa ole kerääntynyt näiden kolmen vuoden aikana kun näin ollaan eletty. Meillä jätevesi on kalliimpaa kuin puhdas vesi. Ja me voidaan tietty viedä tiskivedet tunkiolle, kerrostalossa se hiukan hankalampaa..

Vierailija
58/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää olevan kylppärissä mittarit, erikseen sekä kuumalle että kylmälle vedelle. 

AP

Kuuma vesi maksaa vissiin enemmän kuin kylmä vesi. Selvitä taloyhtiössä perimät hinnat kylmästä ja kuumasta vedestä, niin voit arvioida paremmin kulutustasi ja tulevia laskuja.

Vierailija
59/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Täss ketjussa ei puhuta kiinteästä vesimaksusta, vaan huoneistokohtaisten vesimittarien mukaan laskutettavasta, todelliseen käyttöön pohjautuvasta vedenkulutuksesta. Eli todellakaan ei naapurin vedenkulutus ei vaikuta minun kulutukseeni millään tavalla.

Vierailija
60/286 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vesimaksu on 18€/hlö/kk. Ikinä ole tullut lisälaskua vaikka en tarkkaa kulutusta tiedäkään. Ei säästellä mitenkään erityisesti vettä, esimerkiksi näillä helteillä tulee käytyä suihkussa 2-3 päivässä ja pyykkiäkin tulee aika paljon, kun lakanoita joutuu vaihtamaan tiheämmin.

Helteillä kylmää vettä löytyy jääkaapista, koska muuten saisi odottaa ikuisuuden, että hanasta tulee tarpeeksi kylmää vettä.

Jos haluat pienentää omaa vesilaskuasi, niin käytä pesutupaa ja lenkkisaunavuoroja ahkerasti. Kannattaa myös katsoa, ettei vessanpönttö valuta vettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan