Kerrostaloasujat - vinkkejä veden säästämiseen, tarkoitus minimoida joka pisara!
Muutin asuntoon jossa on huoneistokohtainen vesimittari. Nyt on kauhea paniikki että tulee hirveä tasauslasku vuoden päästä. :D En oikein hahmota miten paljon voin käyttää vettä että se pysyisi siinä ennakkoon perittävässä summassa 20e/kk, joten ajattelin nyt minimoida joka ikisen pisaran mitä käytän.
Lyhyempi suihku joo, ja täydet pesukoneelliset ym. vinkit olen kyllä lukenut. Mutta onko sulla jotain "omia" säästövinkkejä, kuten aamulla juomavesi kannuun ja jääkaappiin, ettei tarvitse päivän mittaan laskea joka kerta vettä saadakseen raikasta. Kerro miten pihistelet?
Kommentit (286)
Kaikkia vaatteita ei tarvitse vaihtaa ja pestä joka päivä. Ymmärrän alusvaatteet ja sukat, mutta miksi puserot ym. pitää muutaman tunnin käytön jälkeen heittää likapyykkikoriin ja koneeseen. On eri asia, jos tekee sellaista työtä, että hikoilee kuin sika koko ajan tai että vaatteet muuten likaantuvat työssä. Tosin silloin kysyn, eikö työnantaja tarjoa suojavaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan hankkia kuivakäymälän olkkarin nurkkaan. Ikinä ei tarvitse vetää wc-pönttöä kotona. Tuleeko loppupeleissä halvemmaksi tai tyylikkäämmäksi, vaikea sanoa.
Saksassa on jo kerrostaloja, joissa on ns. Junanvessat eli alipaineella toimivat käymälät.
Olen jo vuosia miettinyt tällaista alunperin japsien keksintöä, joka olisi aika näppärä pesuveden kierrätysjärjestemä vesivessaan.
https://www.zdnet.com/article/the-toilet-re-imagined-four-water-saving-…
Olen aina miettinyt voiko tuollaisissa pestä kädet saippualla? Vai onko tiukasti pelkkä vesipesu sallitty?
Vierailija kirjoitti:
Onko joku jolla on tullut lisälaskua, millainen veden käyttäjä olet ja paljonko olet joutunut pulittamaan lisää? Tai onko joku joka on saanut reilusti palautuksia?
AP
Käyn joka päivä vartin mittaisessa suihkussa ja viimeisen vuoden olen ollut käytännössä kokonaan etätöissä kotona, mikä on tietysti lisännyt vessassa istumisen lisäksi myös ruoanlaittoon menevää vettä, minkä takia myös astianpesukone pyörii nykyään suunnilleen joka toinen päivä. Parina päivänä kuussa saatan olla muualla kuin kotona, eli silloin ei vettä kulu ollenkaan. Pyykinpesukone pyörii keskimäärin kerran päivässä.
Tällä elämäntyylillä pulitan vedestä 37 euroa kuukaudessa ja vaikka se on melkein tuplasti sen, mitä yhden ihmisen oletetaan kuluttavan, niin katson, että se on se hinta jonka maksan siitä, että olen päivittäin puhdas, minulla on puhtaat vaatteet yllä ja syön puhtaista astioista plus että minun ei tarvitse stressata jokaista pisaraa. Mielenkiintoista kyllä, kun aiemmin vietin työpaikalla arkipäivät 8-16 niin vesilaskuni olivat kuukaudessa 20-25 euroa. Eli joku sen veden aina maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsi, miten tyhmä aloitus. Ensinnäkin, ne putket tarvitsevat vettä pysyäkseen toimivina. Toisekseen, kuten täällä mainittiinkin jo, voit alkaa peseytyä lavuaarista tai pesuvadista, sitä tuskin haluat?
Itse en käy aamuisin suihkussa, vaan pesen kainalot lavuaarin yllä (vesi juoksee hanasta koko ajan sen minuutin ajan, iiik!). Sitten olen joutunut viime aikoina huuhtelemaan vessanpönttöäni kaatovedellä (asun okt:ssa ja pönttö vuotaa koko ajan, joten tuloveden hana on kiinni, ennen kuin saan korjaajan). Teen niin, että aamuisin, kun valutan hanasta vettä saadakseni sen kylmänä ja raikkaana otan veden talteen. Huuhtelen pöntön sillä, eli vain kaadan sinne 5-8l vettä joka käyntikerta.
Jos käyt suihkussa, voisit ”kerätä” vettä asettelemalla jalkoihisi vateja ja ämpäreitä ja huuhtoa vessanpönttöä niillä vetämisen sijaan.
Toisekseen vesikannu jääkaapissa säästää kylmän veden valutusprosessia, itselläni on sellainen Ikeasta, kätevä luonnonkorkillinen malli, mutta en aina jaksa käyttää sitä.
Koska oma veteni on superhaplaa, koska en maksa jätevesimaksua. Maksan vain puhtaasta tulovedestä ja se on aika halpaa.
Kastelen vedellä mm. puutarhaani. Onneksi en asu enää kerrostalossa.Suosittelen tekemään kokeen tuosta ensimmäisestä väittämästäsi. Ota esim jokin kupari tms putki ja kaada vettä lävitse. Vie putki varastoon ja toista testi vuoden päästä. Tällä kokeella voit havainnoida itsellesi kuinka putki toimii.
Keittiössä on ainakin syytä laskea vettä ihan reippaasti, koska väkisinkin putkiin menee kaikenlaista töhkää astioista. Omakohtaista kokemusta on, kun suvun vanhat naiset säästävät vettä ja laskevat sitä tipoittain altaaseen. Sitten on keittiön viemäri tukossa eikä aina riitä pelkkä putkimiesaine vaan on pitänyt vesilukkokin möhnästä puhdistella. Olen kuullut, että ongelmia on ollut kerrostaloissa, joissa enemmistö asujista on näitä pihejä vedensäästäjiä. Eikä sinne vessanpönttöönkään voi paperia mättää, jos ei joka käynnillä pönttöä vedä. Tästäkin ihan kokemusta on sukulaisten kautta kertynyt, miten sitten käy...
Juu, se vesilukon puhdistus kuuluu ihan jokaisen asukkaan perusrutiineihin. Niissä pesualtaissa on hyvä pitää roskasuodattimia ja välillä pistää keitinvedet menemään, niin eipä siinä putket tukkoon mene.
Keittiön vesilukon puhdistus ei kuulu vuokralaisen velvollisuuksiin. Kylpyhuoneessa kuului ennen, mutta sekin muuttui. Minulle on putkimies sanonut, ettei kannata alkaa itse availla keittiön lavuaarin putkia, kun voi tulla vesivahinko. Lisäksi monet lavuaarit ovat sen mallisia, ettei niihin istu se roskasuodatin. Tuo keitinvesien laittaminen on kyllä suositeltava juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia vaatteita ei tarvitse vaihtaa ja pestä joka päivä. Ymmärrän alusvaatteet ja sukat, mutta miksi puserot ym. pitää muutaman tunnin käytön jälkeen heittää likapyykkikoriin ja koneeseen. On eri asia, jos tekee sellaista työtä, että hikoilee kuin sika koko ajan tai että vaatteet muuten likaantuvat työssä. Tosin silloin kysyn, eikö työnantaja tarjoa suojavaatteita.
No työikäinen ihminen nyt vaan yleensä hikoilee päivän aikana ilman sen kummempaa fyysistä rasitusta, ellei ole jokin sairaus. Ja ainakin yhden hengen taloudessa se nyt on vedenkulutuksen kannalta se ja sama, että pyöriikö siellä pesukoneessa yksi paita enemmän vai ei. Todellisuudessa taloudellisinta olisi omistaa tarpeeksi paljon vaatteita, jottei konetta tarvitsisi pyörittää niin usein ja toisaalta jotta ne koneelliset myös olisivat täysiä sitten kun sen pyykinpesun aika on. Jos on vain viisi valkoista paitaa, niin ei se kone siitä sen täydemmäksi tule, vaikka niitä paitoja pesisikin välillä.
Aihe alkoi kinnostaa niin googlailin vähän, hinnoissa ja kulutuksissa on eroja paikkunta- ja laitekohtaisesti reilustikin mutta antanevat jonkinlaisen yleiskuvan ja antaa viitteitä samalla minkä laitteen käytössä kannattaa snuiiduilla ja mikä taas ei paljoa säästä.
Kerrostaloissa joissa kylmästä ja lämpimästä maksetaan erikseen, kylmän veden hinta 4e, kuuman 8e per kuutio. Kuuma vesi on yleensä vähintään 55C eli useimmiten käytetään jotain sekoitetta. Suihkussa veden hinta on varmaan 1,5x se mitä se on vessan vedossa.
Motivan ja Työtehoseuran 2020 tutkimuksen mukaan:
Peseytymiseen kuluu 45 %, keittiössä 17,5 %, WC:ssä 15 % ja pyykinpesussa 15 % vedestä, lisäksi muuta vedenkulutusta on noin 7,5 %.
Eri laitteiden vedenkulutuksia:
WC 4 litraa iso nappi, 2 litraa pieni nappi, vanha yhdellä nupilla varustettu 6-9 litraa kerralla.
Suihku 10 min 150 litraa
Pyykinpesukone 60 litraa kerta, vanha jopa tuplat
Astianpesukone 12 litraa
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ilmeisesti veden suurkuluttaja, ainakin tasauslaskuista päätellen. Asun isossa kaupungissa kerrostalokaksiossa yksin (asunnossa kaukolämpö). Maksan tällä hetkellä ennakkomaksua 30 € / kk ja tasausmaksu on 600-1000 euroa vuodessa. Saman verran suunnilleen on aina ollut myös muissa asunnoissa ja muissa kaupungeissa. Enimmillään ollut 1200 € vuodessa. Tuo hirveä vedenkulutus tulee lähinnä suihkusta. Arviolta 30 min - 1 tunti päivässä. Pyykkiä pesen koneella noin kerran viikossa, asianpesukonetta käytän kerran tai kahdesti viikossa. Vessan vedän joka kerta ja juomavesi tulee hanasta (tosin joskus laitan juomapullon jääkaappiin). Ei ole käytössä mitään erityisiä vedensäästökeinoja, mutta en vettä tuhlailekaan muuten kuin suihkussa. Mieluummin maksan vedestä kerran vuodessa kirpaisevan tasauslaskun kuin teen jokaisesta päivästä hankalan veden pihistelyn takia. Ja lämmin pitkä suihku on minulle elämän suurimpia nautintoja! Toki eri asia varmasti olisi, jos olisin työtön tai jos olisi iso perhe. Ei ihan jokaisen kärsisi käyttää vettä 1000 euroa ylimääräistä vuodessa.
Aika hurja summa on n. satanen tai enemmänkin kuussa vesimaksuihin yksin asuvalta. Mutta jos tunnin päivässä suihkussa viettää, niin ei kai siinä sitten tarvitse ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan hankkia kuivakäymälän olkkarin nurkkaan. Ikinä ei tarvitse vetää wc-pönttöä kotona. Tuleeko loppupeleissä halvemmaksi tai tyylikkäämmäksi, vaikea sanoa.
Saksassa on jo kerrostaloja, joissa on ns. Junanvessat eli alipaineella toimivat käymälät.
Olen jo vuosia miettinyt tällaista alunperin japsien keksintöä, joka olisi aika näppärä pesuveden kierrätysjärjestemä vesivessaan.
https://www.zdnet.com/article/the-toilet-re-imagined-four-water-saving-…Olen aina miettinyt voiko tuollaisissa pestä kädet saippualla? Vai onko tiukasti pelkkä vesipesu sallitty?
Meinaatko, että saippua ei vaahtoaisi pöntössä? En osaa sanoa, mutta onhan olemassa vaahtoamattomiakin käsisaippuoita.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nyt moni omakotiasuja kommentoimassa. Omakotitalossa maksetaan kulutetun vesimäärän mukaan vesi- ja jätevesimaksua. Veden lämmityksestä ei makseta vesilaitokselle.
Kerrostaloissa, joissa on huoneistokohtainen mittari, vesilaskutuksesta huolehtii taloyhtiö. Veden hintaan on tällöin usein sisällytetty myös lämpimän veden lämmitykseen kuluva energia. Tällöin huoneistot maksavat kulutuksensa mukaan sekä vedestä että sen lämmityksestä.
Me asumme OK-talossa haja-asutusalueella. Ainoa maksu tulee ns. Mustien vesien eli WC:n pullokaivon tyhjennyksestä ja lämpimän veden käytöstä, vesi lämmitetään maalämmöllä. ”Puhdasvesi”maksu maksettiin jo 25 vuotta sitten kun tehtiin porakaivo, 5000 markkaa. Maksamme siis sen mukaan mitä vessassa ja suihkussa lotraamme, melkeinpä ainoastaan itseä voi syyttää jos maksut nousevat liikaa. Kannustaa kyllä säästeliääseen vedenkäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Me ihmiset olemme erilaisia. Minä esim. hikoilen paljon enkä voi hajun takia käyttää samaa puseroa uudelleen pesemättä sitä. Ja nainen olen. Mekin hikoilemme.
Vierailija kirjoitti:
Juomavesi kannuun jääkaappiin
Keräät suihkuveden paljuun ja huuhtelet vessan sillä
Olen tuota harrastanut, että otan talteen osan suihkuvedestä, hiustenpesuvedestä ja pikkupyykinpesuvedestä. Niillä huuhtelun vessaa välillä. Monta sankkoa viikossa. Vessanveto vie n 6l kerta, joten monilla se kuluttaa paljon vettä.
Pyykit pesen taloyhtiön koneella ( maksuton) mutta astianpesukone käy n 3krt/ vk.
Käy lainaamassa ämpärillä naapureilta.
Ap, panikoit ihan turhaan. Elät nyt vaan ihan normaalisti ja käytät vettä normaalisti niin sen pitäisi pysyä siinä 20e tienoilla. On turhaa alkaa tarpeettomasti vaikeuttamaan elämäänsä tämän takia.
Meitä asuu 3 henkeä omakotitalossa ja vedenkulutus keskimäärin 66e/kk eli 22e/hlö. Jokainen käy vähintään joka toinen päivä suihkussa, meillä on iso akvaario, johon vaihdetaan vähintään 50 litraa vettä viikossa. Kesäisin kastelen puutarhaa, pestään mattoja painepesurilla. Aika lorottaja saa olla, että kerrostalossa ylittyy 20e/kk
Onpa hyvä, kun nämä kulutukseen perustuvat mittarit yleistyvät. Normaalisti vettä käyttävät ovat saaneet maksaa teiniporukoiden (omien ja vieraiden) pitkiä suihkutuksia vuosikausia.
Eikö sen mittarin pitäisi olla jossain katsottavissa, joko vesilaitoksella tai meillä on ulko-oven yläpuolella käytävässä.
Kun meille tuli mittarit, oli naapurin emäntä vähän käärmeissään teinille, kun vesilasku oli (kahden hengen talous) puolelta vuodelta yli 300 euroa. Ihan vain monta pitkää suihkua päivässä harrastavan teinin ansiosta.
Minulle tulee puolen vuoden välein n. 150e vesilasku. Ennakoiden lisäksi siis. Käytän vettä mahdollisimman vähän. Pyykit pesen pesutuvassa ja suihkussa jokatoinen päivä, paitsi helteen aikaan useammin. Enkä läträä pitkään. En edes moppaa lattioita , kun sekin veisi vettä. En tee ruokaa kotona, tiskiä ei tule kun muutama astia viikossa. Vessan vedän kerran päivässä, käytän usein pyykkituvan vessaa. Miten vesi on noin kallista, ennakko on 28e/ kk.
Kuse viemäriin, niin ei tartte vetää. Tai lavuaariin ja huudot kasien pesun yhteydessa.
Kesäisin ei tarvitse käydä suihkussa ollenkan. Käy uimassa järvessä. Puoli tuntiakin kun ui niin oaikta puhdistuu hyvinkin. J asamalla tulee liikuntaa. Järvivesi tekee myös hyvää hiuksille.
"Lyhyempi suihku joo, ja täydet pesukoneelliset ym. vinkit olen kyllä lukenut."
Konehan ottaa sen veden minkä tarvii.
Esimerkiksi jos peset t-paidan 10kg koneessa niin ei se ota vettä koko koneellista vaan sen paidan tarpeeseen.
Meillä ainakin kone punnitsee vaatteet ja sen mukaan ottaa veden. Peset sitten 200g paidan tai 10kg edestä vaatteita niin vesi on mitattu sen mukaan.
Ärsyttää muutenkin nämä vesipihit. Lapsuudesta johtuen. Isä aina hak.kasi wc ovea ja karjui ulos sieltä ja sammutteli valoja ettei vettä kulu liikaa suihkussa. Oikeasti jätti pimeään kylpyhuoneeseen, suihkuun.
Nykyään kulutan surutta vettä. Oma mittari ollut 20v ja vesilasku 70-100 €/kk, 1 aikuinen + teini. Tosin täällä onkin Suomen kallein vesi: kuuma 12 €/kuutio ja kylmä 9 €/kuutio. Joissakin kunnissa on tyyliin 1.5 €/kuutio.
Vedipihit saa suksia niin pitkälle kun pippuri kasvaa ja ihan suosiolla. Enää en ikinä rajoita vettä mitenkään enkä kenenkään takia jos se on minusta kiinni eikä sii että maailmasta loppuisi vesi vaikka täysin.
hienoa, jos olet tyytyväinen. Oletko harkinnut kausikorttia uimahalliin? Voit vuodessa säästää sen 800 euroa.