Kerrostaloasujat - vinkkejä veden säästämiseen, tarkoitus minimoida joka pisara!
Muutin asuntoon jossa on huoneistokohtainen vesimittari. Nyt on kauhea paniikki että tulee hirveä tasauslasku vuoden päästä. :D En oikein hahmota miten paljon voin käyttää vettä että se pysyisi siinä ennakkoon perittävässä summassa 20e/kk, joten ajattelin nyt minimoida joka ikisen pisaran mitä käytän.
Lyhyempi suihku joo, ja täydet pesukoneelliset ym. vinkit olen kyllä lukenut. Mutta onko sulla jotain "omia" säästövinkkejä, kuten aamulla juomavesi kannuun ja jääkaappiin, ettei tarvitse päivän mittaan laskea joka kerta vettä saadakseen raikasta. Kerro miten pihistelet?
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Iltaisin vetää vessa vasta nukkumaan mennessä.
Wc-istuin on vaihtokunnossa pinttyneenä vuodessa tuolla tyylillä. Mieluummin kerää käsienpesuveden ja kaataa sen pönttöön.
Ota selvää paljonko teillä vesi ja jätevesi maksaa kuutiolitralta. Se voi olla jotain 2-6 euroa/ kuutiolitra, joka on siis 1000 litraa vettä. Parin minuutin suihku vie noin 100-150 litraa vettä. Yksinasuja saa aika tavalla läträtä, että saa 20 euroa menemään kuukaudessa.
Haluan juomaveden olevan raikasta, jota saa harvoin suoraan hanasta. Lasken veden sankkoon, jonka käytän pytyn huuhteluun.
Jos jättää pytyn huuhtelematta joka käynnin jälkeen. Tulee hajuja 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vitsi, miten tyhmä aloitus. Ensinnäkin, ne putket tarvitsevat vettä pysyäkseen toimivina. Toisekseen, kuten täällä mainittiinkin jo, voit alkaa peseytyä lavuaarista tai pesuvadista, sitä tuskin haluat?
Itse en käy aamuisin suihkussa, vaan pesen kainalot lavuaarin yllä (vesi juoksee hanasta koko ajan sen minuutin ajan, iiik!). Sitten olen joutunut viime aikoina huuhtelemaan vessanpönttöäni kaatovedellä (asun okt:ssa ja pönttö vuotaa koko ajan, joten tuloveden hana on kiinni, ennen kuin saan korjaajan). Teen niin, että aamuisin, kun valutan hanasta vettä saadakseni sen kylmänä ja raikkaana otan veden talteen. Huuhtelen pöntön sillä, eli vain kaadan sinne 5-8l vettä joka käyntikerta.
Jos käyt suihkussa, voisit ”kerätä” vettä asettelemalla jalkoihisi vateja ja ämpäreitä ja huuhtoa vessanpönttöä niillä vetämisen sijaan.
Toisekseen vesikannu jääkaapissa säästää kylmän veden valutusprosessia, itselläni on sellainen Ikeasta, kätevä luonnonkorkillinen malli, mutta en aina jaksa käyttää sitä.
Koska oma veteni on superhaplaa, koska en maksa jätevesimaksua. Maksan vain puhtaasta tulovedestä ja se on aika halpaa.
Kastelen vedellä mm. puutarhaani. Onneksi en asu enää kerrostalossa.
Suosittelen tekemään kokeen tuosta ensimmäisestä väittämästäsi. Ota esim jokin kupari tms putki ja kaada vettä lävitse. Vie putki varastoon ja toista testi vuoden päästä. Tällä kokeella voit havainnoida itsellesi kuinka putki toimii.
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa käynti ja pyykkikone (ja mahdollinen astianpesukone) ovat kerrostaloasunnossa ne suurimmat vesisyöpöt. Käy ainakin talviaikaan joka toinen päivä suihkussa ja älä pidä hanaa täysillä. Wc kannattaa vetää joka toisen käynnin jälkeen, paitsi tietty kakkosella.
Astianpesukone kuluttaa kyllä vähemmän vettä kuin käsinpesu.
Kannattaa siis hommata astianpesuko, jos haluaa vettä säästää.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuluttaja-kasin-tiskaaminen-haitall…
Vierailija kirjoitti:
Käy töissä suihkussa ja mahdollisimman paljon myös vessassa. Pese vain täysiä pyykkikoneellisia ja astioita.
Reilu peli, en maksettaisi suihkujani systemaattisesti ja usein työnantajalla.
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää paljonko teillä vesi ja jätevesi maksaa kuutiolitralta. Se voi olla jotain 2-6 euroa/ kuutiolitra, joka on siis 1000 litraa vettä. Parin minuutin suihku vie noin 100-150 litraa vettä. Yksinasuja saa aika tavalla läträtä, että saa 20 euroa menemään kuukaudessa.
Meillä on asuntokohtaiset mittarit ja veloitus kulutuksen mukaan, lämmin vesi 17e kuutiolta ja kylmä vesi 7e kuutiolta. Kk-maksu on ollut noin 30 euroa vaikka asun yksin, en omista pyykkikonetta ja otan suht pikasuihkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Ei tuohon tarvitse ”pihistää jokaista tippaa” todellakaan.
Kunhan et seiso suihkussa mietiskelemässä.
Vessaakin vedän toistakymmentä kertaa päivässä (rakkovaiva), ja ihan peruslaskelman sisällä.
Lisää maksavat ne, jotka tosiaan seisovat niitä 20 min tai yli suihkuja.Okei, tämäkin hyvä tietää. En tosiaan nyt hahmota vielä yhtään että mikä on se määrä ettei tule laskua perään.
AP
Ja meillä on siis myös tuo 20 e/kk oletus, ja kulutus tarkistetaan vuosittain. On sovittu, et palautuksia ei makseta, se toimistotyö veisi aikaa enemmän kuin palautusten summan nähden järkevää. Mut lisää en ole koskaan maksanut.
Itse olen entinen köyhä, nykyinen isotuloinen. Mutta kehotan miettimään, kannattaako vääntää itsensä luokille jokapäiväisessä elämässä 2 e/kk säästön takia. Paljon enempää et voine pihistää.
Vertaukseksi: viikonloppuna kaupungissa voi kerätä pulloja ja tölkkejä puistosta tunnissa viidentoista euron edestä hyvinä iltoina.
(Lapseni harrastaa tätä.)
Vierailija kirjoitti:
Vitsi, miten tyhmä aloitus. Ensinnäkin, ne putket tarvitsevat vettä pysyäkseen toimivina. Toisekseen, kuten täällä mainittiinkin jo, voit alkaa peseytyä lavuaarista tai pesuvadista, sitä tuskin haluat?
Itse en käy aamuisin suihkussa, vaan pesen kainalot lavuaarin yllä (vesi juoksee hanasta koko ajan sen minuutin ajan, iiik!). Sitten olen joutunut viime aikoina huuhtelemaan vessanpönttöäni kaatovedellä (asun okt:ssa ja pönttö vuotaa koko ajan, joten tuloveden hana on kiinni, ennen kuin saan korjaajan). Teen niin, että aamuisin, kun valutan hanasta vettä saadakseni sen kylmänä ja raikkaana otan veden talteen. Huuhtelen pöntön sillä, eli vain kaadan sinne 5-8l vettä joka käyntikerta.
Jos käyt suihkussa, voisit ”kerätä” vettä asettelemalla jalkoihisi vateja ja ämpäreitä ja huuhtoa vessanpönttöä niillä vetämisen sijaan.
Toisekseen vesikannu jääkaapissa säästää kylmän veden valutusprosessia, itselläni on sellainen Ikeasta, kätevä luonnonkorkillinen malli, mutta en aina jaksa käyttää sitä.
Koska oma veteni on superhaplaa, koska en maksa jätevesimaksua. Maksan vain puhtaasta tulovedestä ja se on aika halpaa.
Kastelen vedellä mm. puutarhaani. Onneksi en asu enää kerrostalossa.
Vitsi, miten tyhmä vastaus. Aloitus oli hyvä, jokaisen on hyvä miettiä vedenkulutustaan. Vaikka sitten näin, tekemällä keskustelun avauksen palstalle.
Itse käytän vesikanisteria, täytän aamulla raikkaalla vedellä ja siitä riittää yleensä päivän juomavedet ja ruuan laittoon. Niin ei tarvitse joka kerta valuttaa hanasta lämpimiä pois. Täydet koneelliset ja pikasuihku. Suihkun kanssa talvisin vähän haasteita kun olen vilukissa ja kämppä on viileä, lämmin suihku on ihana vaikka parikin kertaa päivässä. Pihistelen sitten muussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee toi 20€, kun käyn suihkussa kerran tai kaksi viikossa, pesen pyykkiä max koneellisen viikossa. Se vesi jääkaappiin on hyvä juttu myös. Vessan vedän pari kertaa päivässä. Mulla on tiukka budjetti, joten tällä mennään.
No huh... aika vähän siis saa käyttää vettä että pysyy tuossa raamissa! Apua...
AP
Pitääkö tuo varmasti paikkansa? Kuulostaa kovalta maksulta noin 2-4 euroa suihkukerta.
Vierailija kirjoitti:
Jos elät yksin niin et kuluta vettä tuon 20e edestä. Paitsi jos käyt päivittäin puolen tunnin suihkuissa niin voi liipata läheltä.
No ei voi ihan näin sanoa. Mä asun yksin ja sain just ensimmäisen huoneistokohtaisen vesilaskuni. Maksettavaa oli 2,5 kk 68 euroa. En ole suihkussa seisoja, en ole koskaan ollut, tulee kuuma jne. Pyykit pesen pääsäntöisesti taloyhtiön pyykkituvassa, oma 5 kg koneellinen pyörii 2-3 krt/kk. Astianpesukone on päällä joka toinen päivä, pesen täysiä koneellisia. Keittiössä ei ole kuin yksi allas, niin olen ajatellut, että koneella pesu kuluttaa vähemmän kuin juoksevan veden alla käsin tiskaaminen tai ylipäätään juoksevan veden alla astioiden huuhteleminen. Juomavettä on jääkaapissa pulloissa ja hammasmukissa hampaita pestessä. Mulla on saunavuoro lauantaisin ja viikolla käyn taloyhtiön lenkkisaunassa. Muuten käyn kotona suihkussa kerran päivässä.
Omasta mielestäni en ole siis mikään vedellä lotraaja ja silti lasku oli noinkin suuri. Vedenhinta ei käsittääkseni ole myöskään joka paikassa sama, ainakaan lämpimän veden.
Suihkuaikaa max 10-30 minuuttia viikossa hiusten pituudesta riippuen. Eli älä valuta vettä turhaan. Jos ei hiuksia tarvi pestä, minuutin suihku riittää kerran päivässä. Ihokarvojen ajeluun kannattaa ottaa vettä astiaan ja huljuttaa höylää siinä, älä ainakaan valuta vettä koko sheivauksen ajan. Täysiä pyykki- ja tiskikoneellisia. Jos wc-istuimessa ei ole kaksoishuuhtelua, laita jotakin pöntön vesisäiliöön tilavuuden pienentämiseksi. Siinäpä se. Ihan normaalia säästäväistä elämää.
Selvitä mihin linjaan huoneistokohtainen mittari on kytketty. Minun edellisessä asunnossa mitattiin vain yhdistetyn suihkuhuoneen ja WC:n kylmän veden kulutusta. Näin keittiössä käytetty vesi oli "ilmaista", samoin kuin toisen WC:n käyttäminen. Tosisäästäjän olisi kannattanut ottaa myös suihkut niin kuumalla vedellä kuin nahka vain kestää.
Mulla oli joskus kanssa vesimittari kerrostalossa. Tutki, onko se asennettu vain kuumaan käyttöveteen, koska näin oli mulla. Kylmän veden kulutus arvioitiin kuuman veden kulutuksesta.
Tämän jälkeen oli helppoa säästää vettä niin, että käytti vähemmän kuumaa vettä. Ostin astianpesukoneen, ja lämmitin saunaa enemmän. Saunan yhteydessä kylmempää suihkua.
Jos kylmä vesi laskutetaan, niin suihkun vettä voisi kerätä ämpäreihin WC huuhtelua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elät yksin niin et kuluta vettä tuon 20e edestä. Paitsi jos käyt päivittäin puolen tunnin suihkuissa niin voi liipata läheltä.
No ei voi ihan näin sanoa. Mä asun yksin ja sain just ensimmäisen huoneistokohtaisen vesilaskuni. Maksettavaa oli 2,5 kk 68 euroa. En ole suihkussa seisoja, en ole koskaan ollut, tulee kuuma jne. Pyykit pesen pääsäntöisesti taloyhtiön pyykkituvassa, oma 5 kg koneellinen pyörii 2-3 krt/kk. Astianpesukone on päällä joka toinen päivä, pesen täysiä koneellisia. Keittiössä ei ole kuin yksi allas, niin olen ajatellut, että koneella pesu kuluttaa vähemmän kuin juoksevan veden alla käsin tiskaaminen tai ylipäätään juoksevan veden alla astioiden huuhteleminen. Juomavettä on jääkaapissa pulloissa ja hammasmukissa hampaita pestessä. Mulla on saunavuoro lauantaisin ja viikolla käyn taloyhtiön lenkkisaunassa. Muuten käyn kotona suihkussa kerran päivässä.
Omasta mielestäni en ole siis mikään vedellä lotraaja ja silti lasku oli noinkin suuri. Vedenhinta ei käsittääkseni ole myöskään joka paikassa sama, ainakaan lämpimän veden.
Veikkaanpa, että lotraat pitkään suihkussa. Ota joskus aikaa.
Ja se on totta, veden hinnassa on suuria eroja paikkakunnittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessaakin vedän toistakymmentä kertaa päivässä (rakkovaiva), ja ihan peruslaskelman sisällä.
Lisää maksavat ne, jotka tosiaan seisovat niitä 20 min tai yli suihkuja.Okei, tämäkin hyvä tietää. En tosiaan nyt hahmota vielä yhtään että mikä on se määrä ettei tule laskua perään.
AP
Ja meillä on siis myös tuo 20 e/kk oletus, ja kulutus tarkistetaan vuosittain. On sovittu, et palautuksia ei makseta, se toimistotyö veisi aikaa enemmän kuin palautusten summan nähden järkevää. Mut lisää en ole koskaan maksanut.
Itse olen entinen köyhä, nykyinen isotuloinen. Mutta kehotan miettimään, kannattaako vääntää itsensä luokille jokapäiväisessä elämässä 2 e/kk säästön takia. Paljon enempää et voine pihistää.
Vertaukseksi: viikonloppuna kaupungissa voi kerätä pulloja ja tölkkejä puistosta tunnissa viidentoista euron edestä hyvinä iltoina.
Palautuksia ei makseta? Minä sain viime tasaus laskussa palautusta 90e ja iso raha meikäläiselle. Mikä järki tuossa on? Kerran vuoteen tasaus laskut,ei voi olla niin kallista toimistotyö.
Sinuna en murehtisi. Kun asuin kaupungin kämpässä sain aina parikymppiä palautusta tasauslaskulla. Normaalisti käytin vettä ja vedin vessaa (tietysti 🙄). Mieskin oli paljon luonani, mutta maksoin siis yhden henkilön vesimaksua. Pyykkikonetta tosin minulla ei ollut, mutta tiskit jouduin tiskaamaan käsin, mikä taas kulutti enemmän vettä kuin jos minulla olisi ollut tiskikone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helkkari, jotain tällaista laskua pelkään just.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Vähennetäänkö teillä kuitenkin palautukset tulevista vesiennakoista, vaikka ei palauteta tilille? Itse olen saanut parhaimmillaan 80 euroa palautusta, ja olisin kyllä suuttunut, jos en mitään hyvitystä olisi saanut siitä.
Opin ulkomailla asuessani vettä minivoivan tavan käydä suihkussa, kun käytössä oli vaan yksi ämpärillinen vettä per pesukerta: ensin nopea kastelu, jonka jälkeen hana kiinni. Sitten vartalon, kasvojen ja hiusten pesu ja vasta lopuksi huuhtelu. Jos käytät hoitoainetta, niin käytä hiuksiin jätettävää tai helposti huuhdeltavaa ainetta. Vettä menee paljon vähemmän kuin jos huuhtelisi erikseen joka kerta.