Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys vapaaehtoista lapsettomuutta ihmetteleville

Vierailija
06.07.2014 |

Kuvittele, että jokaisen suomalaisen olisi tapana ottaa koditon asumaan luokseen pariksikymmeksi vuodeksi. Tämä olisi kulttuurinen normi, jota lähes kaikki muut pitäisivät täysin hyväksyttävänä, jopa toivottavana. Ystäväsi kertoisivat sinulle, että vaikka kodittoman auttaminen jaloilleen vie paljon rahaa, hermoja, aikaa ja energiaa, mikään kokemus maailmassa ei anna samanlaisa tyytyväisyyttä ja merkityksen tunnetta kuin tällainen hyväntekeväisyys. Ystäväsi saattaisivat jopa sääliäkin sinua vähän. Itse vain pyörittelisit kauhistuneena silmiäsi tuollaiselle puheelle sekä kaikille kodittoman huolehtimisesta kertoville tv-sarjoille, lehdille, elokuville ja Facebook-päivityksille. Kodittomasta huolehtimiseen liittyvät ongelmat, jotka ovat sinun silmillesi täysin ilmeisiä, ohitetaan lyhyillä tokaisuilla: "Onhan tämä rankkaa, mutta kyllä se on sen arvoista. Tuo aika on lopulta niin lyhyt, ja sitten minulla on taas aikaa itselleni ja parisuhteelle."

Etkö tällaisessa tilanteessa sulkisi kotisi ovea tyytyväisenä ja toteaisi: "Onneksi minun ei sentään tarvitse ottaa koditonta meille asumaan. Elämäni on näin paljon parempaa"?

Kommentit (246)

Vierailija
21/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 13:53"]

Et suinkaan ole katkera ja yritä mitätöidä toisten ajokortitonta elämäntapaa? Miten tämä on sinulta pois?

[/quote]

Minusta osoittaa melkoista ymmärtämättömyyttä tai huonoa makua rinnastaa lapsettomuuspäätöksen ja autottomuuden henkilökohtainen ja sosiaalinen merkitys keskenään. Tämä osoittaa hyvin, miten huonosti jotkut vanhemmat edelleen ymmrtävät vapaaehtoista lapsettomuutta. "Sen kun et hanki lapsia, mitä ihmeellistä siinä on." Toivottavasti tällaiset asenteet eivät siirry heidän lapsilleen. -ap

[/quote]Sehän on suunnilleen yhtä osuva kuin ap koditon-vertaus.

Vierailija
22/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:58"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:56"]

Mutta onko oikea lähestymistapa huudella joka puolela: miksi kaikki ihmettelevät minua??

[/quote]

En päivittele sitä, että vapaaehtoista lapsettomuutta ei ymmärretä, vaan tarjoan tässä. vertauksen, jonka kautta tuota ymmärrystä voi lisätä. Ketään ei voi tietenkään pakottaa ymmärtämään, mutta jos saat kiinni ajatuksesta, millaista olisi majoittaa koditon tuossa esimerkissä kuvailemaani tapaan, saat ehkä vähän kiinni siitä, miten vapaaehtoisesti lapseton suhtautuu ajatukseen vanhemmuudesta. -ap

[/quote]

Niinpä niin, mutta tässä vertauksessa on yksi ongelma. Sinä KUVITTELET, että siltä sinusta tuntuisi, jos saisit lapsen. Mutta koska et ikinä aio hankkia lapsia, et saa koskaan tietää, olisiko se todella vastenmielistä vai ihanin asia, mitä sinulle on tapahtunut, etkä voisi kuvitellakaan elämääsi toisin. Me, jotka olemme olleet lapsettomia ensin,ja sitten saaneet lapsen, tiedämme molemmat puolet. Ja ylivoimaiselle enemmistölle lasten saaminen on maailman paras asia, huolimatta siitä mitä sitä ennen on tuntenut. Joten vaikka kuinka nyt kuvittelet, että lapsen saaminen olisi sinulle yhtä vastenmielistä kuin kodittoman asuttaminen, et sitä voi ikinä täysin varmasti TIETÄÄ. Se saattaa kalvaa sinua lopun elämääsi..

[/quote]

Sinä et nyt varmaan oikein tajua, että se lapsia haluamaton ei edes HALUA tietää, koska häntä ei kiinnosta lapset, lasten hankkiminen ja lapsiperheellisyys.

Jos sinä et halua kissaa, et pidä kissoista eivätkä kissat kiinnosta sinua, hankitko silti kissan, koska sinun logiikallasihan et voi tietää pidätkö kissoista ja haluatko kissan, ellei sinulla sellaista ole ollut?

Ja miksi ihmeessä jonkun omista mielipiteistään ja valinnoistaan varmaa ihmistä kalvaisi se, että hän on tehnyt valintansa niin kuin itse haluaa, itselleen rehellisenä? Ehkä jonkun muiden miellyttäjän, jolle on muutenkin tärkeää "olla niinkuin muutkin", on tehtävä lapsiakin vaikka ei niin haluaisikaan, mutta ei normaalilla itsetunnolla varustettu ihminen ole tuuliviiri, kyllä hän tietää mitän nimenomaan hän itse haluaa ja toimii sen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellisten ajatusmaailma lähtee kaiken aikaa siitä, että jokainen haluaa lapsia. Siis jokainen, myös ne jotka eivät halua ja jotka eivät edes pidä lapsista. Joten he eivät pysty ymmärtämään, että siinä missä joku toinen ei halua vaikka jo mainittua kissaa missään tapauksessa koskaan eikä edes pidä kissoista joten on parempikin ettei kissaa hanki, joku toinen ei halua lapsia ja välttämättä edees pidä niistä joten on parempi ettei lastakaan silloin hanki.

Kummallinen on sensijaan ajatus siitä, että lapsi olisi tehtävä, ikäänkuin jotta vasta sitten voisi todeta ja oikeasti olla sitä mieltä, että en minä todentotta halunnutkaan lasta. Mutta kun se lapsi jo on siinä eikä sitä voi peruuttaa, lapselleko on oikein olla jokin kokeilukappale, joka on mammojen mielestä hankittava vaikka ei haluaisi, koska ilman että on ollut sekä lapseton että lapsellinen, ei voi tietää haluaako oikeasti vai ei? Todella lapsi"ystävällistä" ajattelua, sanoisin. Miettikää nyt vähän.

Vierailija
24/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää miten monet äidit täällä ovat suorastaan loukkaantneita jos joku ei halua lapsia. Sitten heitä ihmetellään, että miten voi olla ettei joku halua kokea ihaninta asiaa maailmassa. Ja kun taas joku selittää miksi, miten se ajatuksena on itselleen epämiellyttävä niin sitten paasataan että mitä te täällä aihe vapaa-palstalla riehutte kun ette ole äitejä.

- 28-v. joka ei ole päättänyt hankinko lapsia vai en.

Vierailija
25/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:40"]

Tähän asti olen kuvitellut vapaaehtoisesti lapsettomien olevan pääosin fiksuja ihmisiä, joiden elämässä lapsille ei ole tilaa. Palstaveloista tuler se kuva, että he kuvittelevat koko maailman ihmettelevän valintaansa. Maailma ei yleensä ihmettele, jos ihmisen elämästä näkee sen olevan täynnä muita, tärkeitä asioita.

[/quote]

Entä jos ihmisellä ei ole sen kummempia harrastuksia, ammattillisia saavutuksia tai muutakaan "tärkeitä" asioita, silloinko hänen on tehtävä lapsia ja lapsettomuus ei ole ymmärrettävää?

Vierailija
26/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä ihmeellistä "vasta sitten voit tietää kun olet ollut sekä lapseton ja lapsellinen"-lässytystä. Ei lapsi ole mikään uusi hiusväri, josta ei voi tietää sopiiko blondi ennekuin kokeilee. Ei sopinut niinkuin ajattelinkin, joten värjäänpä enkä enää koskaan vaalenna. Miten lapsi - en halunnut jonka jo tiesinkin, joten palautan, minne??????

Vierailija
27/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 14:45"]Minua ihmetyttää miten monet äidit täällä ovat suorastaan loukkaantneita jos joku ei halua lapsia. Sitten heitä ihmetellään, että miten voi olla ettei joku halua kokea ihaninta asiaa maailmassa. Ja kun taas joku selittää miksi, miten se ajatuksena on itselleen epämiellyttävä niin sitten paasataan että mitä te täällä aihe vapaa-palstalla riehutte kun ette ole äitejä.

- 28-v. joka ei ole päättänyt hankinko lapsia vai en.

[/quote]Paitsi yleensä aloittaja täällä on aina se lapseton. Jos hänen viestiinsä vastaa, on taas heti 'painostamassa ja ihmettelemässä'. Ja minusta lapsettomuus itsessään on ihan hyvä valinta, mutta esim. tästä ketjusta en voi olla vöhän provosoitumasta

Vierailija
28/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesvaltaisilla työpaikoilla (onneksi) enimmäkseen työskennelleenä, on sanottava että näitä lastenhankintativauksia eivät harrasta muut kuin naiset. Miehillä asia tulee esille tavallisen keskustelun lomassa, ei kukaan erikseen kysele että onkos sulla arska lapsia jaa ei no miksei. Arskalla ei ole lapsia ja that's it, ei sitä jäädä vatuloimaan saati vakuuttelemaan arskalle että kyllä niitä nyt on pikimmiten hommattava koska meilläkin on. Naisvaltaisella työpaikalla siitä että lissulla ei ole lapsia, saadaan aikaan jos vaikka millaista draamaa.

Vierailija
29/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:05"]Miesvaltaisilla työpaikoilla (onneksi) enimmäkseen työskennelleenä, on sanottava että näitä lastenhankintativauksia eivät harrasta muut kuin naiset. Miehillä asia tulee esille tavallisen keskustelun lomassa, ei kukaan erikseen kysele että onkos sulla arska lapsia jaa ei no miksei. Arskalla ei ole lapsia ja that's it, ei sitä jäädä vatuloimaan saati vakuuttelemaan arskalle että kyllä niitä nyt on pikimmiten hommattava koska meilläkin on. Naisvaltaisella työpaikalla siitä että lissulla ei ole lapsia, saadaan aikaan jos vaikka millaista draamaa.

[/quote]No tuossa ei kyllä ole mitään hienoa, etteivät lapset miehiä kiinnosta. Itse olen ollut aika naisvaltaisissa työpaikoissa, joissa toisten lapsista ja perhesuhteista ei

Vierailija
30/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ei ole udeltu, mutta miehetkin ovat niistä puhuneet, kun ne ovat olleet 'sallittu' keskustelunaihe.

Vierailija
31/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:05"]Miesvaltaisilla työpaikoilla (onneksi) enimmäkseen työskennelleenä, on sanottava että näitä lastenhankintativauksia eivät harrasta muut kuin naiset. Miehillä asia tulee esille tavallisen keskustelun lomassa, ei kukaan erikseen kysele että onkos sulla arska lapsia jaa ei no miksei. Arskalla ei ole lapsia ja that's it, ei sitä jäädä vatuloimaan saati vakuuttelemaan arskalle että kyllä niitä nyt on pikimmiten hommattava koska meilläkin on. Naisvaltaisella työpaikalla siitä että lissulla ei ole lapsia, saadaan aikaan jos vaikka millaista draamaa.

[/quote]No tuossa ei kyllä ole mitään hienoa, etteivät lapset miehiä kiinnosta. Itse olen ollut aika naisvaltaisissa työpaikoissa, joissa toisten lapsista ja perhesuhteista ei

[/quote]

Minusta siinä on paljonkin hienoa. Työpaikalla on tarkoitus tehdä töitä ja keskittyä työntekoon, ei omien asioiden jauhamiseen. Ei minua kiinnosta työpaikalla sen enempää kenenkään lasten hankinnat tai hankkimattomuudet kuin kesämökin rempat, miehen autonvaihdot, vävyn työpaikansaanti, miniän opintojen eteneminen, tapetinvalinta olkkariin kuin pihaistutuksetkaan. Tuollaisista asioista puhun vapaa-ajalla ja ystävieni kanssa, vieraiden ihmisten asiat ei todellakaan kiinnosta. Onneksi työtehtäväni ja asemani on nykyään sellainen, että minun ei oletetakaan osallistuvan juorupiireihin, mutta ylipäätään kaikenlainen minäkeskeinen omien asioiden jauhanta työpaikalla on typerää. Ei sinun asiasi todellisuudessa kiinnosta työkaveriasi vaikka hän kohteliaasti kuunteleekin, itselle tärkeät omat asiat eivät ole muille tärkeitä vaan heidän omansa ja se on aivan luonnollista.

Vierailija
32/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:10"]

[/quote]

On se aika hienoa jos ihmiset tajuavat pitää suunsa kiinni ja olla utelematta muiden asioista, jotka eivät heille kuulu mitenkään. Voihan olla että arska ei pidä lapsista, yhtä hyvin voi olla että arska tai arskan vaimo ei voi saada lapsia tai arskaa ei vain kiinnosta koko asia. Jos ihmiset keskittyisivät muutenkin ihan vain omiin asioihinsa, heillä menisi paljon paremmin itselläänkin.

Vierailija
33/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 13:39"]

Ja kun vuosia kuluu, tuo kiinnostus elämääsi vähenee yhä vaan. Viimeistään kuusikymppisenä olet kokonaan unohdettu kuten lapsettomille sukulaistädeille tuppaa käymään.

[/quote]

Voi kuule, minä olen tuosta vain kiitollinen. Minä en laajemmalti pidä ihmisistä. Minun "armoihini" pääsee ihan vain kourallinen ystäviä mieheni lisäksi (vanhempani ovat jo kuolleet), sillä minussa on nääs vähän erakon vikaa. Sellaiseksi olen syntynyt ja olen tyytyväinen juuri näin.

153

Vierailija
34/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 14:22"]

Ei ihan aina ymmärrä ei. Varsinkaan jos on itse alettava tentata ihmisiä ilman että he itse tuovat lapsimielipidettään esille ja sitten aletaan kiukutella, kun ensin kysytään ja vastaus ei miellytäkään. Minä en edes kehtaisi kysellä (saati että kiinnostaisi, miksi jollakulla on tai ei ole lasta, kissaa tai vaikka ruohonleikkuria).

[/quote]

Juuri näin!

Vierailija
35/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta siinä on paljonkin hienoa. Työpaikalla on tarkoitus tehdä töitä ja keskittyä työntekoon, ei omien asioiden jauhamiseen. Ei minua kiinnosta työpaikalla sen enempää kenenkään lasten hankinnat tai hankkimattomuudet kuin kesämökin rempat, miehen autonvaihdot, vävyn työpaikansaanti, miniän opintojen eteneminen, tapetinvalinta olkkariin kuin pihaistutuksetkaan. Tuollaisista asioista puhun vapaa-ajalla ja ystävieni kanssa, vieraiden ihmisten asiat ei todellakaan kiinnosta. Onneksi työtehtäväni ja asemani on nykyään sellainen, että minun ei oletetakaan osallistuvan juorupiireihin, mutta ylipäätään kaikenlainen minäkeskeinen omien asioiden jauhanta työpaikalla on typerää. Ei sinun asiasi todellisuudessa kiinnosta työkaveriasi vaikka hän kohteliaasti kuunteleekin, itselle tärkeät omat asiat eivät ole muille tärkeitä vaan heidän omansa ja se on aivan luonnollista.

[/quote]

Tässäkin kannattaa huomioida, että vain jos puheenaiheet ovat samanlaisia kuin valtaosalla, niistä saa puhua. Jos kesämökki on Lapissa, mies vaihtoi uuden Mersun, vävy pääsi johtajaksi, miniällä on tekeillä väikkäri, olkkariin ostetaan vähän parempaa tapettia kuin halpakaupasta saa ja pihaistutusten seuraksi rakennetaan suihkulähde, vastaanotto on samanlainen kuin että lapseton kertoisi olevansa vela. Jos poikkeaa muista olemalla parempi, varakkaampi tai muulla tavalla tasapääkansasta poikkeava, on epätoivottu. Vapaaehtoinen lapsettomuus kuuluu samaan kateuden sarjaan kuin edellämainitutkin, ei välttämättä kateutta lapsettomuudesta vaan kateutta tai hyväksymättömyyttä erilaisuutta kohtaan; kaikilla on oltava velkainen asunto, tojota, halpissisustus ja lapsia tai muuten on epäilyttävä ja jollakin tavalla kuvittelee olevansa ehkä jopa parempi (niin no, se mökki Lapissa ja uusi Mersu kiistatta on parempaa kuin kuivanmaan tönö takahikiällä ja käytetty avensis).

Vierailija
36/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:10"]

[/quote]

On se aika hienoa jos ihmiset tajuavat pitää suunsa kiinni ja olla utelematta muiden asioista, jotka eivät heille kuulu mitenkään. Voihan olla että arska ei pidä lapsista, yhtä hyvin voi olla että arska tai arskan vaimo ei voi saada lapsia tai arskaa ei vain kiinnosta koko asia. Jos ihmiset keskittyisivät muutenkin ihan vain omiin asioihinsa, heillä menisi paljon paremmin itselläänkin.

[/quote]Tuo on myytti, että naiset koko ajan utelisivat tai juoruaisivat. Jos viettää vuosikausia aikaa ihmisten kanssa, on ihan hyväksyttävää puhua muustakin

n kuin työstä.

Vierailija
37/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:10"]

[/quote]

[/quote]Tuo on myytti, että naiset koko ajan utelisivat tai juoruaisivat. Jos viettää vuosikausia aikaa ihmisten kanssa, on ihan hyväksyttävää puhua muustakin

n kuin työstä.

[/quote]

Ei työajalla. Mikään ei rasita enempää kuin työhuoneeseen rynnivä työkaveri, joka alkaa selostaa mitä viikonloppuna tehtiin, ketä kävi, missä käytiin ja voiettäsiisetkylläusko. Siis minä en edes tiedä kenestä se puhuu, koskaan nähnytkään koko ihmisiä, miten ihmeessä minä siis uskoisin tai olisin uskomatta - saati että minua edes kiinnostaisi? Samalla kun länkytys häiritsee keskittymistä, työpino kasvaa. Kun sanot asiallisesti, että minulla on työt kesken ja niin on btw sinullakin että josko poistuisit, näytetään naamaa.

Työpaikalla on tultava toimeen kaikkien kanssa, mutta ystäviä ei tarvitse olla. Toisekseen, puhumalla ei työt tule valmiiksi.

Vierailija
38/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Viimeistään kuusikymppisenä olet kokonaan unohdettu kuten lapsettomille sukulaistädeille tuppaa käymään."

Meidän suvussa lapsettomia ei ole unohdettu. Minun isotätini oli kuin toinen mummi minulle. Onneksi en ole teidän suvussanne, on hyvin epätodennäköistä että voisin tulla koskaan raskaaksi.

Vierailija
39/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvitaukojakin on...

Vierailija
40/246 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on oma teoriani siitä, miksi velat ärsyttävät joitakin 'lapsellisia'. Koska jotkut lapsen hankkineista katuu asiaa ja haluaisi lapsettoman  huolettoman elämänsä takaisin. Minulla on neljä läheistä vela-ystävää ja kyllä joskus olen kateellinen heille hetken tai kaksi. Olen pääsääntöisesti mielelläni äiti, mutta joskus koko vastuu ja työmäärä painaa päälle ja silloin vela-ystäväni tuntuvat elämän todellista unelmaelämää vapaudessaan. Luulen, että moni veloihin pääsääntöisesti vihamielisesti suhtautuvat ovat hyvinkin kateellisia ja ehkä joka hetki!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan