Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyi että kun oksettaa tällainen nimbyily: "Oma­koti­tontteja varanneet vastustavat vammaisten nuorten tuettua asumis­kohdetta Turun Hirvensalossa"

Vierailija
03.07.2021 |

Mitä ihmeen haittaa tai häiriöitä kuvittelevat heistä olevan ???

"Kyseessä on Aivoliiton omistaman yrityksen rakennuttama rivitalo, johon otetaan vuokralaisiksi nuoria, jotka kärsivät esimerkiksi kehityksellisestä kielihäiriöstä ja siksi tarvitsevat tukea arjessaan."

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008100891.html

Kommentit (167)

Vierailija
41/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on täällä Helsingissä omakotitaloalueella mielenterveyskuntoutujien sekä kehitysvammaisten paikka tuossa vieressä. Ei ole koskaan ollut ongelmia.

Lisätään vielä että tuonne voisi tarpeen mukaan soittaa, jos olisi jotakin kysyttävää tai ongelmia. Hyvin avoimia ja asiallisia yksiköitä. Päihteitä eivät tietääkseni saa käyttää.

Vierailija
42/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun oman asunnon arvo uhkaa laskea!

On oma koti sen verran iso sijoitus, että kyllä muakin ottaisi päähän, jos kämpän arvosta sulaisi jonkun asumisyksikön vuoksi 20%.

Miksi se sen takia sulaisi? Itse olisin jopa valmis maksamaan ekstraa, jos sillä saisin varmistettua rauhallisen naapuruston. Kehitysvammaisten asuntolan on hyvinkin varma tae rauhallisuudesta. He harvemmin ryyppäävät ja rellestävät yötä päivää, narkkaavat tai aiheuttavat muuta vahinkoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein "vammaisimpia" ovat nuo nimbyilijät! Ja ne oikeat tukiasujat ovat heihin verrattuna fiksua ja suvaitsevaa väkeä, oikeita ja aitoja ihmisiä!

Vierailija
44/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä ymmärrän sitä taustaa vasten, että ostat 500 000 euron asunnon ja tällaisen naapurin takia sen arvo alenee monta sataa tuhatta tai sen jälleenmyyntiarvo menee kokonaan. Halusit tai et, sinäkin hurskastelija varmasti ajattelet siinä tilanteessa toisin. Minusta olisi reilua, jos tällaisilla alueilla olisi jokin juttu alun alkaennkin... että tontit olisivat halvempia tavallisille asukkailla tai saisi jotain muuta hyvitystä siitä hyvästä, että suostuu asumaan alueella, jonka arvossa on alenema sosiaalisten syiden takia. Ei ole reilua, että Suomessa näiden haittojen maksaminen jää arvonalenemina naapureiden maksettavaksi kokonaisuudessaan. Sinänsä surullista, että näin on, mutta tää on realismia. Elämä ei ole satu, jossa hymistely ja pöyristely ratkaisevat ongelmat.

Mitkä haitat??? Ei se ole neulanvaihtopiste. Jos et kestä normaalia elämää älä osta kämppää mistään.

Vierailija
45/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ottaisin naapuritaloon mieluummin kehitysvammaisia, kuin esim. narkomaaneja, alkoholisteja tai m4m*j4  .......

Itse ottaisin kehitysvammaisia myös mieluummin kuin lapsiperheitä.

Vierailija
46/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä oli päivälläkin keskustelua ja silloin epäiltiin tuleeko niihin asuntoihin pelkästään vammaisia vai aivan muuta väkeä. Esim. sanotaan että tulee mahdollisesti kielihäiriöisiä -> muutetaan asunnot lopulta toiseen käyttöön.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4217595/vammaisten-tulo-aiheutti-joukko…

Vierailija
47/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noille ressukoille voisi vaan todeta, että kannattaa katsoa kaavaa ennen tontin ostamista ja miettiä mitä se voisi tarkoittaa. Oma moka, jos ei kelpaakaan.

Vierailija
48/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla olisi epämukava olo, jos naapurustossa asuisi kehitysvammaisia. Ei muuten mitään heitä vastaan, mutta saattavat olla toisinaan arvaamattomia tai suustaan pahoja, kun eivät ymmärrä normaaleja käytöstapoja. Olen muutenkin arka puhumaan naapureille, joten kehitysvammaisten kohtaaminen ahdistaisi. Lisäksi tuo asuinalueen arvon aleneminen.

Vierailija
49/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun kehitysvammaisten tukiasuntolan naapurissa. Yksi asukkaista joka päivä moikkaa, jos on pihalla kun menen talon ohitse. Se on ainut tapa, miten ko. talo vaikuttaa elämääni. Eli ei vaikuta yhtään mitenkään. 

Vierailija
50/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousukkaat, joilla ei ole riittävää sivistystasoa, kuvittelevat, että kaiken voi mitata rahassa. Käytöstavat ja kotikasvatus sekä empatiataso nolla. Jos kuitenkin vammainen lapsi tulee omalle kohdalle, ottavat kaikki tuet hanakasti vastaan.

Vierailija
51/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sairaanhoitajana kommentoin, että ymmärrän ikävä kyllä myös asukkaiden näkökulmaa. Olen vuosia tehnyt vammaistyötä, ja työ on arvokasta ja tärkeää. Vammaisuutta on tosiaan monenlaista ja monentasoista. Kuitenkin siinä kohtaa kun kotona asuminen ei onnistu ja kyseessä ei ole fyysinen vamma, niin mukana on usein impulsiivisuutta, äkkipikaisuutta, sopimatonta käytöstä (esimerkiksi alastomaksi riisutuminen 50 krt päivä on aika normisettiä noissa, myös ulkona), raivokohtauksia, ruuan ja roskien varastamista yms, tässä siis ihan normaaleja asioita mitä monen , ei toki kaikkien vammaisten päivittäisessä arjessa tapahtuu. Poliiseja olen itse vastaavan palvelutaloon soittanut urani varrella useita, on paljon kiinnipitoja yms kun ymmärrystä, itsesäätelyä, ahdistuksenhallintakeinoja jne ei ole. Senhän takia he ovat tuolla, hoidossa. Jos elämä olisi leikkiä ja laulua, se sujuisi kotonakin.

Itse en vastaavaa haluaisi omalle takapihalleni, erityisesti lapsille voi olla joko suoraan vaarallista tai he joutuvat näkemään jotain mitä ei heidän silmille kuulu (tuhrimista, väkivaltaa, alastomuutta, ahdistelua jne). En väitä etteikö näitä muuten elämässään kohtaa, mutta silti. Asioissa on aina kaksi puolta. Kivittäjät voisivat tehdä ehdotuksen ko paikasta omaan naapuriin.

Vierailija
52/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas tekopyhät täällä kommentoimassa. Miksi ette pyydä näiden asumiskohteiden perustamista omalle takapihallenne? Oksettaa tuollainen tekopyhyys.

Ei haittaisi pätkääkään kielellisesti häiriöisten tukiasunnot. Mikä tekopyhyys? Kohta kielletään varmaan palvelutalotkin. Ikävän vanhoja, hyi ei tänne?

Vierailija
53/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla olisi epämukava olo, jos naapurustossa asuisi kehitysvammaisia. Ei muuten mitään heitä vastaan, mutta saattavat olla toisinaan arvaamattomia tai suustaan pahoja, kun eivät ymmärrä normaaleja käytöstapoja. Olen muutenkin arka puhumaan naapureille, joten kehitysvammaisten kohtaaminen ahdistaisi. Lisäksi tuo asuinalueen arvon aleneminen.

Suurin osa ymmärtää. Sinulla nyt vain on jostain syystä erittäin paha asennevamma. Siitä on paljon enemmän haittaa kuin yhdestäkään kehitysvammaisesta. 

Vierailija
54/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokaiselle asuinalueelle/korttelille pitäisi antaa tähtiluokitus 1-5, jonka mukaan ratkaistaan ketkä siellä saavat asua ja liikkua. Mielellään niin, että 1 tähden alueet ovat mahdollisimman kaukana 5 tähden alueista. Keskustoissa voi olla ehkä vähän enemmän sekaisin eriarvoisia kortteleita, jotta on vähän säpinää.

Ja kaikille ihmisille ihon alle semmoinen laite, joka antaa sähköiskun, jos menet alueelle, joka ylittää oman luokituksesi. Mitä pahempi ylitys, sitä kovempi tälli. Esim. jos 1 tähden ihminen yrittäisi 5 tähden alueelle, edessä olisi jo sairaalareissu, ehkä hengenlähtö. Toki laite antaisi sellaisia kevyempiä varoittavia sätkyjä väärää aluetta lähestyessä, jotta ihminen tajuaa vaihtaa suuntaa ajoissa.

Tätä minä lähden ajamaan politiikassa. Äänestättekö?

Vierailija
55/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sairaanhoitajana kommentoin, että ymmärrän ikävä kyllä myös asukkaiden näkökulmaa. Olen vuosia tehnyt vammaistyötä, ja työ on arvokasta ja tärkeää. Vammaisuutta on tosiaan monenlaista ja monentasoista. Kuitenkin siinä kohtaa kun kotona asuminen ei onnistu ja kyseessä ei ole fyysinen vamma, niin mukana on usein impulsiivisuutta, äkkipikaisuutta, sopimatonta käytöstä (esimerkiksi alastomaksi riisutuminen 50 krt päivä on aika normisettiä noissa, myös ulkona), raivokohtauksia, ruuan ja roskien varastamista yms, tässä siis ihan normaaleja asioita mitä monen , ei toki kaikkien vammaisten päivittäisessä arjessa tapahtuu. Poliiseja olen itse vastaavan palvelutaloon soittanut urani varrella useita, on paljon kiinnipitoja yms kun ymmärrystä, itsesäätelyä, ahdistuksenhallintakeinoja jne ei ole. Senhän takia he ovat tuolla, hoidossa. Jos elämä olisi leikkiä ja laulua, se sujuisi kotonakin.

Itse en vastaavaa haluaisi omalle takapihalleni, erityisesti lapsille voi olla joko suoraan vaarallista tai he joutuvat näkemään jotain mitä ei heidän silmille kuulu (tuhrimista, väkivaltaa, alastomuutta, ahdistelua jne). En väitä etteikö näitä muuten elämässään kohtaa, mutta silti. Asioissa on aina kaksi puolta. Kivittäjät voisivat tehdä ehdotuksen ko paikasta omaan naapuriin.

Ja olet täysin varma, että kuvaamasi paikat olivat nimenomaan KIELELLISESTI KEHITYSVAMMAISTEN asuntoloita? Vai olisiko kuitenkin niin, että pyrit nyt luomaan haittavaikutuksia sinne missä niitä ei ole?

Vierailija
56/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset haastavat kehitysvammaiset ovat yleensä laitoksissa ja jatkuvan valvonnan alla. Toki laitoksia ollaan purkamassa, mutta silti suuri osa kehitysvammaisista ei käyttäydy tuolla tavalla, kuten luulisi sinun sairaanhoitajana tietävän.

T. Lähihoitaja

Vierailija
57/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kun sellainen esitys tehtiin, kannatin sitä.

Hami kyllä parin vuoden jälkeen naapurit saivat tahtonsa läpi. Viimeksi eilen kuuntelin kun punakka ja kananpersetukkainen kunnan asunnossa asuvat perheenäiti karjui pari tuntia miehelleen töihin menemisestä niin että koko naapuristo raikasi.

Asuntola siis jaettiin kunnan vuokra-asunnoiksi joihin majoitettiin niitä toivottuja lapsiperheitä.

Minun puolestani myös näissä omistusasunnoissa asuvat keskiluokkaiset "meillä on pelit ja vehkeet"-perheet rääkyvinen kakaroineen  voitaisiin korvata kehitysvammaisilla, jotka joutuivat muuttamaan huonompaan paikkaan vetoomuksen seurauksena. Olisi ok.

Vierailija
58/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas tekopyhät täällä kommentoimassa. Miksi ette pyydä näiden asumiskohteiden perustamista omalle takapihallenne? Oksettaa tuollainen tekopyhyys.

Jaa, no asun pikku kylässä kaukana maaseudulla että en tiedä olenko kelvollinen kommentoimaan, mutta tässä vieressä noin 50m päässä on vammaisten asuntola (siis ns keskellä kylää). Toisessa suunnassa, tavallisten rivi- ja omakotitalojen keskellä on taas jokin vanhusten/Muistisairaiden ja vanhojen alkoholistien hoitoyksikkö jne. Näistä kaikista on kaikkein vähiten häiriöitä koko tienoolla. Eihän niitä kukaan ulkoiluta tai järjestö tekemistä esim hellepäivänä. Siellä ne raasut sisällä kökkivät päivät pitkät kun henkilökuntaa ei kiinnosta eikä näemmä ketään muitakaan. Olen asunut tässä yli 30v ja surullista on meno nykypäivänä.

Vierailija
59/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun oman asunnon arvo uhkaa laskea!

On oma koti sen verran iso sijoitus, että kyllä muakin ottaisi päähän, jos kämpän arvosta sulaisi jonkun asumisyksikön vuoksi 20%.

Miksi se sen takia sulaisi? Itse olisin jopa valmis maksamaan ekstraa, jos sillä saisin varmistettua rauhallisen naapuruston. Kehitysvammaisten asuntolan on hyvinkin varma tae rauhallisuudesta. He harvemmin ryyppäävät ja rellestävät yötä päivää, narkkaavat tai aiheuttavat muuta vahinkoa. 

Kunta voi yhtäkkiä päättää että siihen majoitetaankin pakkkolaisia. Tai vankilasta vapautuneita. Tuskin olisi eka kerta

Vierailija
60/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

59 jatkaa, että minulla on kehitysvammainen sisarus joka asuu tuossa viereisessä palveluyksikössä, joten on tullut läheltä seurattua tarkkaan niiden ”kotien” toimintaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi