Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyi että kun oksettaa tällainen nimbyily: "Oma­koti­tontteja varanneet vastustavat vammaisten nuorten tuettua asumis­kohdetta Turun Hirvensalossa"

Vierailija
03.07.2021 |

Mitä ihmeen haittaa tai häiriöitä kuvittelevat heistä olevan ???

"Kyseessä on Aivoliiton omistaman yrityksen rakennuttama rivitalo, johon otetaan vuokralaisiksi nuoria, jotka kärsivät esimerkiksi kehityksellisestä kielihäiriöstä ja siksi tarvitsevat tukea arjessaan."

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008100891.html

Kommentit (167)

Vierailija
81/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekisin näitä päätöksiä, niin sijoittaisin asumisyksikön hyvämaineiselle ja turvalliselle paikalle, missä asukkaat uskaltavat ulkoilla yksin ilman, että heidän tarvitsee pelätä sisäelinkauppiaita tai puukkojengejä. Ei luulisi olevan liikaa pyydetty, kun toisilla on muutenkin vaikeaa...?

Vierailija
82/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo meidänkin työpaikan naapuriin tuli vokkki ja sen jälkeen kukaan ei voinut tulla pyörällä töihin, kun ne sosialisoitiin. Jotkut sai hakea pyöränsä vokkkin pihasta takaisin. Mut sehän oli vaan ihanaa kanssakäymistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekisin näitä päätöksiä, niin sijoittaisin asumisyksikön hyvämaineiselle ja turvalliselle paikalle, missä asukkaat uskaltavat ulkoilla yksin ilman, että heidän tarvitsee pelätä sisäelinkauppiaita tai puukkojengejä. Ei luulisi olevan liikaa pyydetty, kun toisilla on muutenkin vaikeaa...?

Missä on näitä sisäelimkauppiaita ja puukkojengejä. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen?

Vierailija
84/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on iso, tyhjä maa. Onko ne laitokset pakko änkeä sinne, mihin niitä ei haluta, kun tilaa kuitenkin on?

Luuleeko äveriäät, että heille voidaan varata kokonainen saari kaupungin mailta?

Asuuhan siellä paljon muitakin nykyään, mm. lapsiperheitä usean koulun verran.

Vierailija
85/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimet pitäisi julkaista jos joku tekee virallisen valituksen asiasta. Saa kaikki tietää ketkä pitää vammaisia yököttävänä. Ilman virallista ja julkista valitusta nimineen ei suunnitelmia tietenkään muuteta vaan se vammaisyksikkö rakennetaan.

Vierailija
86/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas tekopyhät täällä kommentoimassa. Miksi ette pyydä näiden asumiskohteiden perustamista omalle takapihallenne? Oksettaa tuollainen tekopyhyys.

En ole mihinkään muuttamassa, mutta ei mua mitenkään häiritsisi jos tähän naapuriin rakennettais tukiasuntoja nuorille. Eri juttu olis joku narkkien neulanvaihtopiste tai vastaava. Siinä ylittyis jo munkin raja.

Vierailija
87/167 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kanssa niin täysi piua pau-puhetta asuntojen arvon alenemisesta. Ostin aikoinaan taloni nousevalta alueelta suht edullisesti. Ensimmäisen viiden vuoden aikana aluetta rakennettiin ja kunnostettiin ja talojen arvot nousivat täkäläisittäin kohisemalla. Kymmenen vuotta sitten parin korttelin päähän rakennettiin iso kehitysvammaisten ryhmäkoti ja arvaatka mikä on ollut alueen hintakehitys? Kyllä, talojen arvot vaan nousseet täälläkin.

Vierailija
88/167 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin milloin vain naapuriin ennemmin jonkun nuorten asuntolan, kuin jonkun hyasintin, jolla on oma ”erinomaisuus” noussut hattuun ja luulee olevansa parempaa ihmislaatua. Ihan h*lvettiä olisi saada naapuriin ihmisiä, joilla on tuollainen asenne ja heinäseipäät syvällä siellä.

Joo tietenkin otat täällä netissä. Oikeassa elämässä sit ihan eri juttu.

Olen asunut kehitysvammaisten hoitolaitoksen vieressä, joka on siis jonkinlainen ympärivuorokautinen hoitopaikka. Eli vielä vaativamman tuen asukkaita, eikä minkäänlaista häiriötä ilmennyt. Turhaan sinä täällä kuvittelet, että kaikki muut ovat samanlaisia nirppanokkia kuin sinä.

Vierailija
89/167 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin milloin vain naapuriin ennemmin jonkun nuorten asuntolan, kuin jonkun hyasintin, jolla on oma ”erinomaisuus” noussut hattuun ja luulee olevansa parempaa ihmislaatua. Ihan h*lvettiä olisi saada naapuriin ihmisiä, joilla on tuollainen asenne ja heinäseipäät syvällä siellä.

Joo tietenkin otat täällä netissä. Oikeassa elämässä sit ihan eri juttu.

Olen asunut kehitysvammaisten hoitolaitoksen vieressä, joka on siis jonkinlainen ympärivuorokautinen hoitopaikka. Eli vielä vaativamman tuen asukkaita, eikä minkäänlaista häiriötä ilmennyt. Turhaan sinä täällä kuvittelet, että kaikki muut ovat samanlaisia nirppanokkia kuin sinä.

Täällä netissä asut tietenkin juuri tuollaisessa paikassa.

Vierailija
90/167 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut vammaisten asumisyksikön lähellä, eikä näistä naapureista ollut kerrassaan mitään vaivaa. Paljon mieluummin asuisin jatkossakin heidän naapureinaan kuin vaikka tuollaisten omassa paremmuudessaan polskivien mulkkujen.

Miten joillekin oikeasti voi olla noin suuri ongelma, että alueella liikkuu vammaisia ihmisiä? Aivan uskomatonta pinnallisuutta ja ylimielisyyttä.

Vierailija
91/167 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut vammaisten asumisyksikön lähellä, eikä näistä naapureista ollut kerrassaan mitään vaivaa. Paljon mieluummin asuisin jatkossakin heidän naapureinaan kuin vaikka tuollaisten omassa paremmuudessaan polskivien mulkkujen.

Miten joillekin oikeasti voi olla noin suuri ongelma, että alueella liikkuu vammaisia ihmisiä? Aivan uskomatonta pinnallisuutta ja ylimielisyyttä.

Eikö voitaisi tehdä niin, että asuinalueesta A tulee homogeeninen pientaloalue ja asuinalueessa B on sosiaalista monimuotoisuutta? Voisit nauttia rikkaudesta ja ylimielisten ääliöiden puuttumisesta ja ylimieliset ääliöt voisivat nauttia omasta alueestaan. Miksei näin tehdä?

Vierailija
92/167 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut psyykkisesti epävakaiden henkilöiden asuntolan naapurissa, enkä halua kokea samaa enää ikinä. Suurin osa oli ok, mutta pari asukasta oli todella pelottavia. Seurasivat kotiin, ehdottelivat ties mitä ja kyselivät seksielämästäni (olin tuolloin teini) jne. Yksi kävi kovin usein lasten leikkipuistoston vieressä olevassa metsässä tyydyttämässä itseään katsoen samalla niitä leikkiviä lapsia.

Joo, lisää tuollaisia naapurustoon!

Vierailija
93/167 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen asunut myös aikoinaan sellaisen naapurissa ja heistä kyllä oli häiriötä, koska olivat täysin rajatonta porukkaa. Tulivat esim.  omin luvin ihmisten pihoihin ja pois eivät lähteneet kehotuksista huolimatta. Eikä auttanut vaikka ilmoitettiin henkilökunnalle, että opastaisivat näitä itsenäisesti ulkoilevia, ettei niin saa tehdä.

Vierailija
94/167 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ihan samaa nimbyporukkaa huutelemassa ja esittämässä parempaa, suvaitsevampaa ihmistä :D

Vierailija
95/167 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä ymmärrän sitä taustaa vasten, että ostat 500 000 euron asunnon ja tällaisen naapurin takia sen arvo alenee monta sataa tuhatta tai sen jälleenmyyntiarvo menee kokonaan. Halusit tai et, sinäkin hurskastelija varmasti ajattelet siinä tilanteessa toisin. Minusta olisi reilua, jos tällaisilla alueilla olisi jokin juttu alun alkaennkin... että tontit olisivat halvempia tavallisille asukkailla tai saisi jotain muuta hyvitystä siitä hyvästä, että suostuu asumaan alueella, jonka arvossa on alenema sosiaalisten syiden takia. Ei ole reilua, että Suomessa näiden haittojen maksaminen jää arvonalenemina naapureiden maksettavaksi kokonaisuudessaan. Sinänsä surullista, että näin on, mutta tää on realismia. Elämä ei ole satu, jossa hymistely ja pöyristely ratkaisevat ongelmat.

50 metrin päästä tästä asunnostani on tuettu asuntola. En edes tietäisi sen olevan sellainen, ellei olisi kerrottu etukäteen. Kelle tahansa noista ihmisistä voi itselleen syntyä sukuun kielihäiriöistä kärsivä lapsi. Autisinen aikuinen lapseni, lievä, työssäkäyvä, asuu itsenäisesti suht. arvokkaassa talossa. Kyllä aika kovalla hinnalla meni sen talon yläkerrasta asunto, ei tuntunut laskevan arvoa. Ai niin, talossa eivät taida tietää lapseni häiriöistä. Sitten jos tietäisivät, arvo laskisi välittömästi, eikö?

Kirjoitustavastasi päätellen arvo laskisi saman tien, jos sinä muuttaisit sinne. Hrrh...

Ei ole laskenut sielläkään, missä nyt asun. Heti menee asunnot kaupaksi. Eivät naapurit tiedä, että olen ärsyttävä besserwisser. Menen ja tulen ja moikkaan, siinä kaikki, muuten olen hiljaa ja kämppä on siisti. 

Vierailija
96/167 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaisia on niin monenlaisia. Täällä kehitysvammainen nuori mies ahdisteli leikkipuiston lapsia. En usko että sinunkaan kärsivällisyytesi ihan kaikkeen riittäisi.

Vierailija
97/167 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimet pitäisi julkaista jos joku tekee virallisen valituksen asiasta. Saa kaikki tietää ketkä pitää vammaisia yököttävänä. Ilman virallista ja julkista valitusta nimineen ei suunnitelmia tietenkään muuteta vaan se vammaisyksikkö rakennetaan.

Ei tässä ole kyse siitä että pitää vammaisuutta sinällään jotenkin yököttävänä. Kyse on siitä mitä on valmis sietämään oman kodin lähiympäristössä, jopa omalla pihallaan. Itse olen ollut tekemisissä kehitysvammaisten kanssa paljonkin, enkä kyllä ihan jokaista heistä naapuriin ottaisi.

Vierailija
98/167 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pk-seudulla ja n. 400m päähän kodistani rakennettiin pari vuotta sitten tuollainen asumisyksikkö. Pääosin ei mitään ongelmia, mutta kerran yksi yksikön vilkkaammista asukkaista on tullut taloyhtiömme piha-alueelle veitsen kanssa pyörimään ja kerran taas fillarilla keulimaan vaarallisen näköisesti. Ollaan sitten jouduttu soittelemaan tähän yksikköön, josta hänet on tultu hakemaan. Olen kyllä kuullut tämän yksikön lähinaapureilta, että pieniä häiriöitä tulee vähän väliä. Mutta kuka tietää kuinka suuri osa tästä on vain ylireagointia.

Yksi tuttuni osti samasta kaupungista ison asunnon uudiskohteesta. Juuri tämän talon valmistuttua viereen alettiin rakentaa isoa vaikeasti kehitysvammaisten asumis- ja päivätoimintayksikköä. Huutelu, yöllinen pihalla kuljeskelu ja levottomuus on kuulemma jatkunut usein yöhön asti, ja nyt kun tämä tuttu haluaisi myydä asuntonsa, ei saakaan sitä myydyksi koska ensimmäinen mitä näyttöön tulevat näkevät on tämä yksikkö ja sen ulkona meluavat asukkaat. Nyt jo hintapyyntöä laskettu niin alas, ettei tule saamaan omiaan pois. Ja vielä pääkaupunkiseudulla!

Surullista, sillä jossainhan näidenkin ihmisten on elettävä. Mutta toisaalta ymmärrän tätä nimby-asennettakin jossain määrin, sillä on helppoa olla suvaitseva ja avulias kunnes tilanne ei oikeasti tule omalle kohdalle.

Vierailija
99/167 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni taitaa perustaa käsityksensä kehitysvammaisista johonkin tv-ohjelmiin tai "aurinkoisiin down-ihmisiin".

Sitten kun näkee mitä se arki ihan oikeasti voi olla aggressioiden ja mm. seksuaalisen rajattomuuden suhteen niin tuskin enää niin suopeasti heitä naapuriin ottaisikaan. Ainakaan jos on pieniä lapsia omassa perheessä.

Esim. mun sukulainen, aikuinen mies, jolla on kielellinen häiriö ja kehitysvamma, saattaa ihan yhtäkkiä ulostaa vaikka keskelle katua.

Saa myös uhmakohtauksia, vastaavia kuin taaperoilla, mutta voimat luonnollisesti ihan toista luokkaa...

Vierailija
100/167 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan: täälläkin voi suitsuttaa sitä omaa suvaitsevaisuuttaan TASAN NIIN KAUAN KUIN SITÄ YKSIKKÖÄ EI OLE TULOSSA OMALLE TAKAPIHALLE!

Meidän naapurissa on päihdeongelmaisten joku asumisyksikkö ja asunnottomien yömajoitus (en tiedä ihan virallisia nimiä). Eipä noista ole isompaa häiriötä ollut. Siellä on ilmeisesti aika tiukat säännöt. Joskus on joku tullut pummimaan tupakkaa ratikkapysäkillä. 

Että ei tarvi huutaa. Sulla tuskin on varaa edes haaveilla tuosta ko. asuinalueesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi