Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua kasvatuspulmaan - mikä on äidin tehtävä tässä?

Vierailija
06.07.2014 |

Minulla on hiukan yli 2-vuotias poika, toistaiseksi ainoa lapsi. Aika usein kohtaan saman pulman kuin tänään puistossa:

Meillä oli mukana kaksi lelua, kaivuri ja traktori. Lapseni leikki niillä hiekkalaatikossa, lastasi traktorin peräkärryyn hiekkaa kaivurilla. Viereen tuli hiukan isompi pikkupoika joka ilmaisi halunsa leikkiä leluilla. Hänellä ei ollut omia leluja mukana.

Kumpi olisi mielestäsi oikein: Luvata, että poika saa leikkiä minun lapseni toisella lelulla, silloin omalleni jäisi toinen. Vai sanoa, että minun lapseni leikkii nyt molemmilla leluillaan joten poika joutuu odottamaan vuoroaan.

Oma lapseni on hitaasti lämpiävä ja vähän arka. Hän ei suhtaudu leluihinsa sillä tavalla omistavasti että osaisi puolustautua jos joku vie häneltä lelun, eikä vahdi omiaan mustasukkaisesti silloin kun ei leiki niillä itse, mutta pahoittaa kyllä selvästi mielensä jos lelu viedään kun on leikki kesken.

Eli opetanko jakamaan tilanteessa kuin tilanteessa vai puolustanko lapseni oikeutta leikkiä kesken olevaa leikkiä? Mikä olisi mielestäsi oikein?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jos lapsella vaan ne pari lelua mukana, niin täytyy saada leikkiä niillä omillaan. Jos paljon leluja niin niistä riittää muillekin. Mutta voisivat vaikka yhdessä leikkiä niillä.

Vierailija
2/12 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukisin lasta ystävystymään toisen lapsen kanssa eli lelujen jakamiseen kannustaisin ja noin nuorta ohjaisin yhteisleikkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikein" olisi ohjata lapsia leikkimään molemmilla leluilla yhdessä. Toinen ajaa kruoma-autoa ja toinen lastaa sitä, tms. 

Vierailija
4/12 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivempi kai lasten mielestä on leikkiä kaverin kanssa kuin lelun kanssa..

Vierailija
5/12 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotiaat eivät vielä oikein osaa leikkiä yhdessä toisten lasten kanssa. Se on enemmän sellaista "rinnakkain leikkimistä".

Vierailija
6/12 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 13:35"]

2-vuotiaat eivät vielä oikein osaa leikkiä yhdessä toisten lasten kanssa. Se on enemmän sellaista "rinnakkain leikkimistä".

[/quote]

eivät ehkö oikein, mutta kannattaA sitä yrittää ohjata siihen suuntaan.

Vierailija
7/12 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit voinut ohjailla lapset leikkimään yhdessä. Poikasi olisi lastannut kuorman traktoriin ja kaveri olisi käynyt kippaamassa kuorman vaikka hiekkalaatikon toiselle laidalle "tietyömaalla" ja ajellut sitten hakemaan uutta kuormaa. Uskon, että pojilla olisi ollut hauskaan. Olisivat voineet välillä vaihtaa roolejakin, niin että pojastasi olisi tullut traktorikuski ja vieras poika olisi käytellyt kaivuria. Siitä olisi voinut vähitellen syntyä kaveruus!

Vierailija
8/12 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on mitä on rinnakkain tai yhdessä mutta luulisi juuri, että näissä puistoissa voisi lapset leikkii yhdessä tai opetella sitä..

Vierailija
9/12 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen äiti tuo lapsen puistoon, ilman leluja, katselemaan muiden leikkimistä?

Ap kertoi kohtaavansa usein saman pulman...

Vierailija
10/12 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
11/12 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotiaalla on harvemmin taitoja leikkiä yhdessä. Enintään on rinnakkaisleikkiä. Hieman epäreilulta tuntuu, että lapsi, joka harjoittelee keskittymistä leikkimällä intensiivisesti, joutuu kekseyttämään leikin, jotta vieras lapsi, jonka vanhemmat eivä tole luluja mukaan ottaneet, saisi leikkiä.

Siellä leikkipuistossa on varmaan paljon tekemistä, joten vieraan lapsen ei tarvitse tulla juuri silloin leikkimään lapsesi leluilla, kun lapsesi niitä käyttää.

Jos aina pitää jakaa omista leluistaan, niin miksi aikuiset eivät jaa autojaan, talojaan, korujaan pyöriään jne varsinkin silloin, kun ovat itse lähdössä niitä käyttämään. Voisihan naapurin muija haluta käyttää pyörääsi, juuri silloin, kun olet itse lähdössä pyöräilemään. Voittehan te vuorotella: sinä ajat pienenmatkan, sitten hän jne. Miltä tuntuisi?

Ajatellaan, että ohjaatte leikkimään kuten joku edellämainituista ohjasi: toinen ajaa kuorma-autolla, toinen traktorilla. Entä sitten kun siihen tulee kolmas ja neljäskin lapsi, jotka haluavat leikkiä samoilla leluilla? Jos jakaa ensimmäiselle, on loogista, että jaetaan seuraavillekin.

Jos lelula olisi ollut useampia, niin sitten voi tuonikäisetn oletettavan jakavan. Sille vieraalle lapselle voi myös sanoa, että nyt tämä oma Vilpertti leikkii leluillaan, mutta jos hän haluaa lopettaa leikin ja mennä esim. keinumaan, niin sitten vieras voi lainata näitä leluja.

Vierailija
12/12 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuossa tilanteessa ei tarvitse lainata leluja. Sanoisin että "nyt nää lelut on meidän leikissä, et just nyt niitä ei voi lainata". Yleensä pyrin ottamaan muut lapset mukaan leikkiin, mutta aina se ei onnistu, jos on eri-ikäiset lapset tms.